Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen C4 2.0 HDI -nierówna praca silnika. Wtryski poza kalibracją P0266, P0272

mkaminski100 13 Jun 2016 20:47 54264 40
Buderus
  • #1
    mkaminski100
    Level 18  
    Wlasnie dostalem C4 Hdi po 3 latach interwencji Citroena i (jak twierdzi wlasciciel) wymianie polowy samochodu (turbo, pompa, dwumasa, czujniki itd).
    Silnik pracuje bardzo nierowno, a po resecie wszytskich kodow ponawiaja sie wlasciwie tylko te od wtryskiwaczy oraz czujnika temperatury. (sprawdzane DiagBoxem)
    Wtryski sa wyraznie poza kalibracja (link do odczytow ponizej), ale dziwnie zaczyna sie od pierwszego i jest coraz gorzej az do czwartego.
    Auto nie kopci, rura wydechowa czysta. DPF na pewno dziala, bo wydech czysciutki
    Biore pod uwage wtryski, ale watpie, zeby az 4 padly.
    Bledy ktore wystapuja na stale to:
    P0266 - Cylinder 2 - błąd udziału /zrównoważenia
    P0269 - Cylinder 3 - błąd udziału /zrównoważenia
    P0272 - Cylinder 4 - błąd udziału /zrównoważenia
    P0098 - Sygnal temperatury na kolektorze


    Przed resetem nie bylo zadnych kodow czujnikow ani cisnienia na listwie.
    Bralem pod uwage na poczatku zerwanie paska i naprawe u Cytryna i Gumiaka, ale wtedy (najczesciej) rozjezdza sie kalibracja jednego wtrysku.
    Zastanawiam sie tez nad przestawionym rozrzadem, ale zanim sie do tego dobiore chcialbym sprawdzic mniej inwazyjne elementy.
    No i oczywiscie sprawdze EGR chociaz jego uszkodzenie tutaj by zostalo wykryte oraz...mozliwe uszkodzenie wiazki.
    Za wszelkie podpowiedzi bede bardzo wdzieczny


    Link do wydruku z bledami:
    https://drive.google.com/file/d/0B_egWe7F0sL-NWUzWExtUmhkQjA/view?usp=sharing
  • Buderus
  • #2
    domex32
    Moderator of Cars
    Wyciągnij świece żarowe i zobacz czy są wszystkie całe, czy sztyft nie odpadł.

    Jakie masz maksymalne ciśnienie różnicowe pod obciążeniem?

    Zamień wtryski pierwszy z czwartym i zobacz czy bilansy zrównoważenia zamienią się razem z wtryskami, wtedy okaże się czy to wina przypisania wtryskiwaczy.
  • #3
    mkaminski100
    Level 18  
    Dostep do swiec w C4 kijowy, bo silnik pod katem wiec na razie podszybie zdjalem i zamieniam wlasnie wtryski. Jak po zamianie bedzie dalej 4 kiepsko to cos z cylindrem. Wtryski czyste, wiec nie ma przedmuchow.
    Potem jak sie uporam to odkrece swiece (najpierw opor). Podejrzewasz, ze sie ulamala i zrobila szkod?
    Pod obciazeniem trudno sprawdzic, bo auto ledwo rusza i mialem problem wprowadzic go do garazu.
    Juz widze, ze pelno opasek wszedzie i plastikowa oslona mechanizmu EGRa jest na silniku a EGR ma oslone zalozona, wiec wychodzi na to, ze jednak czesci byly zmieniane.
    Dzieki za odpowiedz
  • #4
    Anonymous
    Level 1  
  • #5
    mkaminski100
    Level 18  
    Zgadzam sie i wiem, ze powinienem najpierw wiecej czasu spedzic na diagnostyce. Auto mam od wczoraj i na razie chcialem zobaczyc fizycznie silnik pod wzgeldem uszkodzen oraz potwierdzenia wymiany podzespolow.
    Silnik odpala bez problemow i praktycznie natychmniast zaczyna bardzo nierowno pracowac. Nie dymi, rura wydechowa wskazuje na prawidlowe dzialanie DPFa.
    Pracuje zle na kazdych obrotach i dosc zle wchodzi na obroty.
    Czesto jest problem z ruszeniem i jazda, jakby silnik pracowal na 2-3 cylindry.
    Po rozgrzaniu czesto jest lepiej, ale jak zauwazylem to czesto nawet po zgaszeniu i ponownym odpaleniu silnik pracuje troche lepiej.

    Dzisiaj postaram sie zamienic wtryski 1 i 4 i zobacze czy blad 4 sie przeniesie czy nie. Wtedy od razu sprawdze reszte parametrow silnika i wrzuce.

    Zauwazylem lekko przetarty przewod wiazki (wytarla go oslona silnika) i sie zastanawiam czy czasami przebicie na kablu zasilajacym wtrysk nie bedzie powodowalo takich rewelacji. Nie pamietam dokladnie napiecia wtryskow ale jest chyba kolo 100V, wiec jest szansa przeskakiwania iskry.
  • Buderus
  • #6
    Anonymous
    Level 1  
  • #7
    domex32
    Moderator of Cars
    Zainteresuj się zaworem egr. To że rura czysta, może świadczyć też o tym że filtr zapchany i spaliny pod dużym ciśnieniem idą na egr. Dlatego pytałem o ciśnienie różnicowe.
  • #8
    mkaminski100
    Level 18  
    Wtryski sa na pewno Siemensa (Conti) i z mojej wiedzy piezoelektryczne.

    Komputer silnika nie ma nabitej daty, ale ma znaczek Conti, wiec jako, ze Continental przejal Siemensa chyba w 2007 to komputer chyba jest nowy.

    Niestety nie mam takiego sprzetu podanego w watku, a w UK uzycie kogos kto taki ma pewnie przewyzszy wartosc auta. Dlatego myslalem o uzyciu miernika Meggera i podlaczeniu do samego kabla, odlaczonego z obu stron.

    Do EGRa na pewno sie dobiore. Wg wlasciciela byl on wymieniony i na silniku znalazlem oslone mechanizmu wiec cos bylo kombinowane. Silnik w C4 jest pod sporym katem, wiec nawet po wyjeciu akumulatora i podszybia dostep jest bardzo kiepski.

    Wg komputera nie bylo bledow DPFa (ktory ponoc tez byl wymieniony - dzis sprawdze), ale sprawdze cisnienia roznicowe dzisiaj i podam razem z innymi parametrami.
  • #9
    Anonymous
    Level 1  
  • #10
    mkaminski100
    Level 18  
    Sprawdzilem elektronicznie EGR i nie ma bledow. Cyka jak powinien.
    Zamienilem wtrysk 1 i 4 i teraz blad 4 zniknal, ale pojawil sie blad P1195 (wtrysk otwarty) tylko nie podaje ktory.
    Zalaczam skany z pracy silnika po zamianie wtryskow 1 i 4.
    Patrzac na wtryski to wychodzi, ze korekcja 4 jest teraz najlepsza, ale nie zrobilem dla porownania parametrow przed wymiana.
    Wg komputera DPF sie regeneruje, ale sama puszka jest letnia, wiec nie bardzo wierze.
    Bylbym bardzo wdzieczny za wskazowki.
  • #11
    Anonymous
    Level 1  
  • #12
    domex32
    Moderator of Cars
    Przy sprawdzaniu przelewów, nie zapomnij o utrzymaniu stałego ciśnienia na przelewie na poziomie min 2 bar, inaczej wtrysk nie będzie prawidłowo pracował.

    Sprawdź koniecznie ciśnienie sprężania, przy dawce 16mg/H i czasie wtrysku ponad 4.5ms mogły popłynąć tłoki.

    Dla wszelkiej pewności, rozszczelnij jeszcze dolot jak najbliżej silnika np przez ściągniecie przewodu dolotu powietrza, oraz do tych testów odepnij wtyczkę z przepływomierza i EGR, napisz czy dawka paliwa i czas wtrysku się zmienił.
  • #13
    mkaminski100
    Level 18  
    Testow przelewowych dzis nie moglem zrobic, bo musze dorobic przewody, ale sprobuje jutro.
    Update.
    Wlasnie sprawdzilem jeszcze raz parametry i blad wtrysku na 4 cylindrze powrocil co by wskazywalo na problem zwiazany jest z cylindrem.
    Wiem, ze to tylko bledy na postoju, ale parametry dawek pierwszego cylindra sa prawie idealne (100%), a reszta sie rozjezdza.
    Drugi spada do 60% a trzeci i czwarty idzie grubo ponad 100%, ale czwarty najmocniej.
    Czekam na tester kompresji i postaram sie to sprawdzic.

    Czy dobrze pamietam, ze cylindry we francuzach liczy sie od skrzyni?
  • #14
    Anonymous
    Level 1  
  • #15
    mkaminski100
    Level 18  
    Dziekuje za odpowiedz.
    Nie zgadzam sie z Twoja opinia odnosnie pomocy. Tak jak Ty pracuje a tym autem zajmuje sie przez okolo godzine dziennie, wiec mam bardzo ograniczony czas.
    Wtryskiwaczy Sienensa - Conti sie nie koduje wiec mozna je zamieniac. Nawet w ktoryms screenie z DiagBoxa jest informacja o braku mozliwosci kodowania ich. Wymienialem juz ich sporo wiec dbam o czystosc i wiem jakie tam sa napiecia.

    1. Testu przelewowego nie robilem bo jak pisalem nie mam dorobionych wezykow. Te wtryski maja dosc ciezki dostep i trzeba albo zakladac wtyczki ktore sa tragiczne do wlozenia i czesto sie lamia, albo zakladac wezyki ktorych nie mam jeszcze (moje sa za twarde i raz juz zlamalem krociec).

    2. Zasilanie tyle ile mogle sprawdzic sprawdzilem. Przetarty kabel jest od drugiego wtrysku. Wiecej sie nie udalo bez rozbierania wszystkich uchwytow.
    Meggerem tych kabli nie sprawdze, bo musialbym sprawdzic kazdy kabel ktory idzie w wiazce, a do oscyloskopu nie mam prawidlowych wartosci podawanego pradu. Tak czy inaczej oscyloskop moge miec, ale w przyszlym tygodniu.

    3. Kompresja - Dlatego pytalem sie o cylindry, a urzadzenie juz jest w drodze. Do swiec w 4, 3 i 2 cylindrze jest sensowny dostep (wczoraj sprawdzilem), wiec wystarczy, ze te 3 wartosci porownam. Niestety moj manometr jest skalibrowany do benzyny, wiec czekam na taki do diesla i bede sprawdzal na weekend.

    4. Tak jak pisalem auto prawie nie jezdzi, a do tego wlasciciel je wyrejestrowal, wiec za bardzo nie moge sie poruszac po drodze publicznej. No i jak widziales paremetry korekcji dla kazdego wtrysku sa na 100% przy dodaniu gazu. Wg mnie przy okolo 3000 obrotow cisnienia tez sa w miare poprawne. Boje sie tez takim czyms jezdzic bo raz juz sie tak wybralem i okazalo sie, ze poprzedni wlasciciel przestawil pasek na lewym banku cylindrow i tlok domykal zawory, az grzybek sie urwal podczas mojej jazdy i silnik byl do wymiany. Dlatego tez chcialem sprawdzic rozrzad.

    5. Wg mnie cos bylo, ale po wylaniu na papier nie widze nic niepokojacego. Za malo mialem jednak paliwa, zeby zebrac i wrzucic pod szklo powiekszajace, bo golym okiem nic nie zobacze. Do tego sprawdzilem pompe ktora nie byla jednak wymieniona, wiec jej tez musze sie przyjrzec.
    Mysle jednak, ze po zamianie wtryskow i problemie ktory pozostal na cylindrze 4 musze sie na nim skupic.

    Nie jest wiec tak, ze kombinuje bez niczyjej pomocy, ale majac tylko chwile staram sie zrobic to co moge zakonczyc w ciagu jednego dnia i chociaz wykluczyc te elementy. Porady sa bardzo pomocne, ale prosze rowniez o wyrozumialosc i cierpliwosc, bo czasu brak.
    Do tego robie to sam, wiec mam tez ograniczony warsztat i nie wszystko pod reka.

    Domex - nie zauwazylem calego Twojego postu. Dzis postaram sie tak zrobic.
  • #16
    Anonymous
    Level 1  
  • #17
    mkaminski100
    Level 18  
    Nie uwazam, ze ton byl napastliwy, ale wiem tez, ze to tylko tekst i kazdy moze odebrac go na swoj sposob, wiec potweirdzilem tylko, ze nie robie po swojemu.

    W DiagBoxie nie znalazlem zadnych danych odnosnie kalibracji tych wtryskow, ale poszukam raz jeszcze. Szczerze przyznam, ze roznica miedzy zapisanym wtryskiem a niezapisanym, nawet tam gdzie je sie zapisuje (np Delphi) jest minimalna, na pewno nie taka zeby silnik pracowal nierowno. To moge wlasciwie wykluczyc.

    Odnosnie kompresji to ja mowie o kompresji tloka, bo podejrzewam brak na 4 cylindrze.

    Swiece w tych silnikach nie sa ceramiczne, to znaczy maja pewnie wkladke ceramiczna, ale sama swieca jest standardowa. Wyjmowalem juz sporo w tych silnikach i nie mialem problemow. Chce dostep do swiec zeby sprawdzic kompresje w cylindrze.

    Mozesz napisac wiecej na temat sposoby mierzenia kompresji ktory podales bo jest interesujacy.

    Co do przestawienia rozrzadu to nie widzialem, ale slyszalem o dieslach ktore pracowaly na przestawionym, choc tu raczej w to watpie. Znam natomiast kilka przypadkow, kiedy po niewlasciwej wymianie tlok nadgial grzybek zaworu ktory sie nie domykal powodujac spadek cisnienia. Wtedy sie rozpoczynala akcja "wtryski" bo kody na nie wskazywaly.

    W tym silniku czujnik walu jest na podkladce magnetycznej pod kolem pasowycm a ta ponoc mozna przestawic. Nie spotkalem sie z tym przypadkiem osobiscie.

    Jezeli chodzi o opilki, to najlatwiej w tym silniku sprawdzic puszke filtra, bo jest plastikowa, co bede niedlugo robil. Nie pamietam tylko czy czasami tutaj powrot z wtryskow nie idzie bezposrednio do zbiornika paliwa.

    Niestety test wtryskiwaczy zaprzecza problemom z wtryskami, ale i tak sprawdze, bo kilka razy sie juz tak przejechalem.
  • #18
    Anonymous
    Level 1  
  • #20
    domex32
    Moderator of Cars
    Pozwolę sobie mieć inne zdanie co do fachowość takich pomiarów, w nowym silniku ma to sens, natomiast tutaj, w silnikach z pewnym przebiegiem wchodzi kilka składowych zmiennych składających się na pomiar. Między innymi zużycie przekładni rozrusznika, wieńca koła zamachowego, koła dwumasowego, łożyska sprzęgła, łożyska wałka sprzęgłowego, praca pompy CR, tętnienie paska rozrządu, paska i osprzętu pk, zużycia panewek, tłoków, korbowodów, głowicy itp itd. A bosch zawsze znajdzie urządzenie i sposób aby skutecznie prowadzić marketing. Cała masa sprzętu do pomiaru prądu wtryskiwaczy, można zastąpić testerem i sprawdzić bilans zbalansowania pracy cylindrów.

    Jednym słowem, omijając marketing, najlepszy pomiar to pomiar ciśnienia manometrem, tańszy, szybszy i skuteczniejszy.
  • #21
    mkaminski100
    Level 18  
    Dzisiaj tylko troche mi sie udalo, bo zapomnialem, ze swiece sa ladnie schowane za chlodnica EGR, a dodatkowo przewody sa przykrecane malutka nakretka, a nie wcisnane.

    Wyjalem EGR i wyglada dobrze. Chlodnicy EGR jeszcze nie wyjalem wiec pomiar cisnienia moze zrobie jutro.

    Sprawdzilem natomiast filtr paliwa i nie ma opilkow, ale jest za to lekki rdzawy nalot oraz filtr jest lekko nim pokryty. Dziwi mnie to troche, bo w przypadku braku opilkow wychodzi na to, ze osad pochodzi ze zbiornika stacji benzynowej.

    Ciag dalszy nastapi.

    Odnosnie diagnostyki oscyloskopem to jest tu dosc ciekawy kanal. Troszke mnie to przerasta, szczegolnie, ze jak zwrocicie uwage bez wiedzy o dokladnych wartosciach parametrow nic te wykresy nie daja. Np w przypadku diagnostyki turbo wysterowanie na poziom 83% bylo o 3% za duzo co powodowalo blad. Bez tej wiedzy patrzenie na wykres nic nie wskaze.
    https://www.youtube.com/channel/UC3hbk2hjhVXFUFBalfmPG3g
  • #22
    Anonymous
    Level 1  
  • #23
    mkaminski100
    Level 18  
    Dziś sprawdziłem kompresję. Wychodzi po około 24-25 bar na każdym cylindrze więc prawie jak nófka funka,nieśmigana.
    No to teraz czas na wtryski. Cały silnik z wtryskami i pompa już do mnie jedzie, więc będę podmienial.
  • #24
    domex32
    Moderator of Cars
    mkaminski100 wrote:
    Wychodzi po około 24-25 bar na każdym cylindrze więc prawie jak nófka funka,nieśmigana.


    25 to minimum, 28-30 bar powinien trzymać.
  • #25
    mkaminski100
    Level 18  
    Wg Haynesa ten silnik ma mieć 20bar +- 5 na ciepło Citroen C4 2.0 HDI -nierówna praca silnika. Wtryski poza kalibracją P0266, P0272
  • #26
    domex32
    Moderator of Cars
    Masz racje, mocno odprężyli ten silnik dla RHR podałeś prawidłowe ciśnienie, ja podałem ciśnienie dla RHY :)

    W takim razie do przekładki na początek masz komplet wtryskiwaczy.

    Zachowaj czystość podczas tego procesu, abyś nie zepsuł wtrysków.
  • #27
    mkaminski100
    Level 18  
    Sprawdziłem dla pewności w Autodata i jest 15 do 25.
    Dzięki. Niestety bardzo trudno zachować super czystość szczególnie przy wymianie na używane.
    No i zauważyłem że z samej główki rurki często potrafi odlupac się dość spora igła metalu, tak z 2-3 mm długa.
    Na razie złożę wszystko i odkręcić odkręcę pompę do sprawdzenia jak wygląda.
    Dzięki wszystkim za pomoc.

    Aha.
    Zapomniałem napisać, że tego osadu w filtrze jest bardzo mało i jest to puder

    Dodano po 2 [minuty]:

    W załączeniu zdjęcia które zrobiłem w filtrze
  • #28
    Anonymous
    Level 1  
  • #29
    mkaminski100
    Level 18  
    Odnosnie tych ogromnych ilosci opilkow to sie nie zgadzam. Po pierwsze to powrot z wtryskow w tym silniku trafia do zbiornika, a nie filtra, wiec opilki nie znacza duzo. Poza tym to ze nie ma opilkow w filtrze a jedynie smieci. Zaden przedmiot w filtrze nie jest magnetyczny, a resztki pompy magnetyczne sa.
    Tak czy inaczej sprawdzilem zbiornik i na dnie nie ma opilkow, ale jest cos co przypomina zywice lub klej, a co bardzo trudno byly usunac.
    zbiornik i koszyk juz sa wymyte benzyna ekstrakcyjna ktora choc troche rozpuszcza ten nalot (ropa bardzo slabo to rozpuszcza tak samo jak plyn do czyszczenia tarcz hamulcowych), ale zastanawiam sie co uzyc do wyplukania pompy.
    Pompe przeplucze benzyna i moze robiore wtryski do czyszczenia, bo podejrzewam, ze to moze byc powodem zlej pracy.
    Moze jutro uda mi sie cos zrobic to wrzuce wiecej zdjec.
    Chcialem tylko wyjasnic, ze te biale kawalki na szmacie wygladaja jak plastik i nie sa metalem, wiec nie ma opilkow metalu w zbiorniku.
  • #30
    domex32
    Moderator of Cars
    To rude, to mocznik, dodatek do fapa :-)