Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

2.4 JTD 150 KM- Zagadka - jak urwał się ten rozrząd?

14 Cze 2016 10:02 4659 33
  • Poziom 14  
    Mam następujący przypadek:

    Po trzech miesiącach i 6000 km po wymianie rozrządu podczas hamowania silnikiem na 5 biegu z dużej prędkości uszkodzeniu uległ rozrząd. Pasek nie zerwał się tylko spadł. Napinacz, rolki, pompa w tym ich śruby okey.

    W pierwszej chwili silnik zgasł - żadnych dźwięków poza natychmiastowym komunikatem z komputera o awarii silnika. Przy dalszym zwalnianiu autem i zjeżdżaniu na pobocze po ok 5 sek nastąpiło głośne uderzenie kilkukrotne i auto podskoczyło prawą strona. Okazało się że odpadło koło pasowe wału wraz z przykręconym do niego kołem zębatym rozrządu po którym auto przejechało - pękła/ukręcona śruba centralna wału.

    Po oględzinach okazuje się, że zerwany jest również klin na wałku rozrządu bo wałek stoi, koło zębate wałka obraca się swobodnie, przy czym ma również luz miedzy powierzchnia swoją a powierzchnia wałka rozrządu.

    Warsztat twierdz, że nie jest to ich wina, bo nie odkręcali śruby centralnej wału - bo tak nie da się wymienić w 2.4 JTD 10V rozrządu. Natomiast odkręcali śrubę wałka rozrządu ponieważ jest to konieczne do wymiany pompy wody znajdującej się pod kołem zębatym wałka rozrządu.

    Czy jest możliwy scenariusz, że uszkodzenie rozrządu było spowodowane niewłaściwym dokręceniem koła zębatego wałka rozrządu (za duża/za mała siła lub brak kleju na gwincie śruby) ? A może przy każdym zdjęciu koła FIAT zaleca wymianę tej śruby na nową gdyż traci ona swoja plastyczność?

    Tylko czy wtedy jest szansa, że śruba wału urywa się, ponieważ silnik nagle dostaje uderzeniem po układzie tłokowo korbowym (zerwany najpierw klin wałka rozrządu) a rozpędzone koło pasowe, które ma dużą masę i średnicę oraz bezwładność - zrywa klin wału i ukręca śrubę?

    Proszę o opinie, wtedy będę mógł w drodze porozumienia prowadzić rozmowy z warsztatem (plus opinia rzeczoznawcy)
  • Poziom 43  
    pawel78 napisał:
    Przy dalszym zwalnianiu autem i zjeżdżaniu na pobocze po ok 5 sek nastąpiło głośne uderzenie kilkukrotne i auto podskoczyło prawą strona. Okazało się że odpadło koło pasowe wału wraz z przykręconym do niego kołem zębatym rozrządu po którym auto przejechało - pękła/ukręcona śruba centralna wału.


    Tak koło pasowe odpadlo razem z kołem zębatym i rozrząd cały.

    Ale głowica nie cała i silnik trup.

    Ja myślę ze zbytnio zredukowałeś i śruba nie wytrzymała.
    JTD to nie ścigacz.
  • Poziom 31  
    pawel78 napisał:
    Okazało się że odpadło koło pasowe wału wraz z przykręconym do niego kołem zębatym rozrządu po którym auto przejechało - pękła/ukręcona śruba centralna wału.

    Spotkałem się z kilkoma takimi przypadkami. W benzynie i dieslu. Tylko w Fiacie. Wszyscy lubili dawać po garach.
  • Poziom 14  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    pawel78 napisał:
    Przy dalszym zwalnianiu autem i zjeżdżaniu na pobocze po ok 5 sek nastąpiło głośne uderzenie kilkukrotne i auto podskoczyło prawą strona. Okazało się że odpadło koło pasowe wału wraz z przykręconym do niego kołem zębatym rozrządu po którym auto przejechało - pękła/ukręcona śruba centralna wału.


    Tak koło pasowe odpadlo razem z kołem zębatym i rozrząd cały.

    Ale głowica nie cała i silnik trup.

    Ja myślę ze zbytnio zredukowałeś i śruba nie wytrzymała.
    JTD to nie ścigacz.


    Nie redukowałem biegu!, bylo ok 3500tys obr i puszczony pedal gazu. Jeżdze tak od wielu lat nawet po 60tys km rocznie i nic takiego sie nigdy nie stało. Mam doświadczenie jako kierowca ok 500.000 km wiec ni ezredukowałem do 2 biegu ze az silnik zawył :) Auto codziennie jeżdżone do pracy po 110km przez rok u mnie a po wymianie rozrzadu cos nie halo.

    Rozrzad założony INA, olej Motul - nie oszczędzam na częściach
  • Poziom 18  
    pawel78 napisał:
    Okazało się że odpadło koło pasowe wału wraz z przykręconym do niego kołem zębatym rozrządu po którym auto przejechało - pękła/ukręcona śruba centralna wału. Po oględzinach okazuje się, że zerwany jest również klin na wałku rozrządu bo wałek stoi, koło zębate wałka obraca się swobodnie, przy czym ma również luz miedzy powierzchnia swoją a powierzchnia wałka rozrządu.
    Bardzo niewielu ludzi daje wiarę temu, co opowiadam, ale przeszedłem to samo z "kijanką" 2,9 CRDI 145 KM. Nie ukręciło się wprawdzie żadne koło, ale pękł pasek rozrządu wskutek zakleszczenia się pompy wysokiego ciśnienia (pwc). Skutki były opłakane, bo nastąpiła kolizja tłokowo-zaworowa, ale na szczęście połamały się tylko "koniki" i pogięły ich prowadnice (fotki poniżej).
    2.4 JTD 150 KM- Zagadka - jak urwał się ten rozrząd?
    2.4 JTD 150 KM- Zagadka - jak urwał się ten rozrząd?
    Przyczyną w moim przypadku było ewidentnie za suche paliwo. Po intensywnej terapii olejem mieszankowym 2T do 2-suwów, od 4 lat nie mam problemów z suchym paliwem i jakimikolwiek inklinacjami do zatarcia pwc w swoich dwóch Common Railach.

    Sprawdź więc z ciekawości, czy nie masz opiłków metalu przede wszystkim na dnie filtra paliwa (po wyjęciu wkładu filtra). Jeżeli masz choćby pojedynczy płatek metalu, to prawie na pewno jest to przyczyna katastrofy.

    Oczywiście, mógł być też inny powód, ale właśnie okazuje się, iż najczęściej pochodzi od zbyt suchego paliwa, jakie oferują nam producenci od 2006 roku. Nie na darmo Rudolf Diesel w swoim patencie sprzed ponad 200 lat zastrzegł się, iż jego paliwo pochodzi z... orzeszków ziemnych, a nie ropy naftowej.

    Pzdr KotBury2
  • Poziom 15  
    Witam
    Podobną przygodę z odpadnięciem koła pasowego miałem z fiacie Croma 5000km po wymianie rozrządu, tyle że śruba główna wału się odkręciła sama bo za słabo była dokrecona i niby lewy gwint. Ale w tym wypadku po urwaniu śruby moge przypuszczać że nie wymienili śruby a to jest wymagane, ewentualnie za mocno dokrecili nową, u mnie wymienili oczywiście bo lelaki odkrecali w lewo i sami urwali, czekałem prawie tydzień na sprowadzenie śruby. Byś może przeciągnięta sruba się urwała
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 15  
    Jeśli wymiana rozrządu to odkręcanie śruby. Na rozrząd składa się kolo zębate mocowane ową śrubą. Cudowne przemienienie bez odkręcania śruby zawsze dziewicy...... co za mechanicy. samo zaprzeczenie odkręcania mówi ze się wykręcili od pokrycia kosztów remontu.
  • Poziom 23  
    merlinekII napisał:
    Jeśli wymiana rozrządu to odkręcanie śruby. Na rozrząd składa się kolo zębate mocowane ową śrubą. Cudowne przemienienie bez odkręcania śruby zawsze dziewicy...... co za mechanicy. samo zaprzeczenie odkręcania mówi ze się wykręcili od pokrycia kosztów remontu.

    A po co ściągać koło zębate jak koło pasowe jest przykręcane do niego na 4 śruby?
  • Poziom 43  
    Jeśłi w zestawie jest ta śruba to po coś jest. Zadzwoń do ASO czy procedura przewiduje każdorazową zmiane tej śruby ot co.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 23  
    chkdskk napisał:
    Transit 2 napisał:
    Moje podejrzenie jest takie, że mechanicy musieli jej odkręcać tę śrubę, inaczej mieliby problem z wyjęciem osłony, aby wymienić pasek rozrządu, a że nie dali specjalnego kleju przeciw odkręcaniu się śrub, to przykręcili tak, jak odkręcili.
    Jej ? Sprawdziłeś to w procedurze serwisowej, że wymagane jest użycie kleju, czy cały dalszy wywód to wolna fantazja ?

    Tak..winny jest napewno klej , suche paliwo a może i brzoza...
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 43  
    Transit 2 napisał:
    Natomiast, procedura serwisowa , gdyby rzeczywiście mechanicy musieli się dostosować do serwisu, to już dawno mielibyście problem i kazano kupić nowe auto


    Kolego w zestawie rozrządu powinny być WSZYSTKIE części podlegające naprawie i są , tak są nowe śruby wału w zestawach jeśli trzeba je odkręcać i wymieniać.
  • Poziom 23  
    Transit 2 napisał:
    Dlatego, jeśli już taką śrubę odkręciliśmy na głównym wale, to należy użyć specjalnej pasty, w przeciwnym razie samoczynnie mogą się odkręcić.
    pawel78 napisał:
    nie odkręcali śruby centralnej wału
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 43  
    Transit 2 napisał:
    W takim razie kolega andrzej pokazał link i pokaż mi w tym zestawie śruby


    Kolego widzę że śruby nie ma w ogóle w zestawie rozrządu , więc po co ją odkręcaliście?

    Przecież w 1,9 jak i 2,4 nie trzeba jej odkręcać, a jak się odkręci trzeba albo zakręcić ''na szczęście'' albo nową.

    Tu jednego i drugiego brakło.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Transit 2 napisał:
    A śrubę chyba kupuje się wtedy, kiedy są widoczne uszkodzenia lub zjechane gwinty.


    A niby od czego miała by się zjechać, tę śrubę się odkręca tylko do wymiany simmeringa wału.
  • Poziom 23  
    Warsztat stwierdził że nie ruszał centralnej wału i miał rację a wy się mocno zagłębiliście w tym temacie.

    Dodano po 17 [minuty]:

    Nikt nie zajął się odpowiedzią na pytanie autora
    pawel78 napisał:
    Czy jest możliwy scenariusz, że uszkodzenie rozrządu było spowodowane niewłaściwym dokręceniem koła zębatego wałka rozrządu

    a druga rzecz to
    pawel78 napisał:
    Natomiast odkręcali śrubę wałka rozrządu ponieważ jest to konieczne do wymiany pompy wody znajdującej się pod kołem zębatym wałka rozrządu.

    Z tego co pamiętam to pompa wody wychodzi bez dotykania koła wałka ale dobrze żeby ktoś się wypowiedział kto nie dawno robił taki motor albo dobrze pamięta.
  • Poziom 23  
    Sama z siebie się śruba nie ukręciła. Teraz jedyne co zostaje to dać ją do ekspertyzy czy wada materiału, czy przeciążona i ją ścięło.

    Pomijam już sam fakt, że przy rozrządzie wypada wymienić uszczelniacze... koszt znikomy.
    Do tego nowa śruba, niech nawet kosztuje 20 zł, kluz dynamometryczny z aktualnym świadectwem kalibracji , trochę wiedzy z serwisówki i mechanik śpi spokojnie.

    Tutaj widzę, jak na Titanicu - zabrakło szczęścia. Tyle w temacie.

    Pozdrawiam
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 43  
    Transit 2 napisał:
    Twierdzisz że nie trzeba wykręcać, to dość ciekawie, bo bez odkręcenia śruby w paska rozrządu nie wyjmiesz. A znalazłem filmik, bo swojego jednak nie mam.


    Chopie skończ pi...... mieszasz 1,9 dci z 2,4 JTD .

    Nie masz pojęcia o tym , a tak w ogóle to jaki jest główny problem wątku bo już się wszystkom rozmył.

    A i po co trolujesz jak to nie Twój topic.
  • Poziom 23  
    Transit 2 napisał:
    Twierdzisz że nie trzeba wykręcać, to dość ciekawie, bo bez odkręcenia śruby w paska rozrządu nie wyjmiesz. A znalazłem filmik, bo swojego jednak nie mam.

    No i czemu ma służyć ten filmik z silnikiem Renault ?
    Masz tu foto:
    2.4 JTD 150 KM- Zagadka - jak urwał się ten rozrząd?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 39  
    Nie wiem jak serwisòwka do tego silnika, ale w przypadku kilku innych silnikòw fiata i iveco też, nie stosuje się kleju/pasty tylko olej dla poślizgu. Może ktoś poszuka instrukcji do 2.4 jtd celem sprawdzenia jak powinno być.
  • Poziom 15  
    kilka serwisowek innych aut zawiera szczegol zawsze nowa sruba glowna walu. a co do procedur to zna ktos procedure wymiany samego paska bo ja nie slyszalem o takiej. rozrzad to komplet z kolami zebatymi. To tylko w naszej biedzie chyba tak ze same paski sie wymienia. a to ze sa same paski do kupienia to z powodu ze jak podejzewa sie ze pasek wygiety zalamany lub przypadkowo zaolejony. Nigdzie nie widzialem w serwisowce samochodowej ze wymiana paska jest czynnoscia wymiany rozrzadu. ale moze za malo wiem jako mechanik hobbysta. Tu slowo od serwisanta z autoryzacja by sie przydalo.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 43  
    Wybaczam wszystkim pisanie nie na temat ale w końcu muszę zakończyć te domysły.
    Bo widźę że sami '''mechanicy '' się udzielają w topiku.


    Otóż w tym typie na dolne koło po ściągnięciu koła pasowego zakłada się blokadę wału , więc jak jeden z drugim odkręcicie dolne koło i czym zablokujecie wał ? xxxxem ?

    A mylenie DCI z JTD to powinno być karane ostrzeżeniem.
  • Poziom 23  
    Jak producent pisze, że bez "pasty" (czyt. klej do gwintów) to znaczy, że ma być bez. Jak pisze, że trzeba dać olej na gwint i podkładkę śruby to trzeba dać. Jak pisze, że na sucho oraz o zadany moment + o ileś tam stopni, to tak ma być. Jak piszą dać NOWA śrubę to dać nową i TYLE W TEMACIE. Nie żadne pasty srasty i inne pneumaty.

    Sprawę znam bardzo dobrze, że śruby wału od VW T4 / LT . Czasami się same odkręcają czasami się urywają i inne cuda wianki. Jak potem się człowiek pyta kto i jak to skręcał ? :

    Na "paste" i pneumat do oporu.
    Bez pasty i penuamt do oporu + rura
    Samą rurą do oporu i o 2 "skrzypnięcia" gwintu dalej

    A tam poprawnie w starych wersjach jest tylko "480 NM" a w nowych chyba 180 NM + 180o jakoś. Już nawet nie mówię o podkładce diamentowej, która to zapobiega zerwaniu sławnego klina na wale !

    Itp.

    A potem wielkie zdziwko "mechaników" :O Panie to nie moja wina, "ja żem dekrecił " To teraz takie badziewie chińskie robią ot co !


    Wracając do problemu autora, bez śmiechów - dać śrubę do badania. Wyjdzie z miejsca czy przeciążenie np. za mocno napiętym rozrządem, czy wada fabryczna.

    Pozdrawiam
  • Poziom 23  
    Im dalej w las tym większe bzdury...
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Otóż w tym typie na dolne koło po ściągnięciu koła pasowego zakłada się blokadę wału , więc jak jeden z drugim odkręcicie dolne koło i czym zablokujecie wał ?

    Już jaśniej niż kolega "Strumien" nie dało się wytłumaczyć , ale pewnie i tak nie dotrze co do niektórych.
    Do autora tematu :
    Jak widzisz, dowiedziałeś się "sporo" o śrubie centralnej wału która w twoim przypadku nie powinna i jak twierdzi warsztat nie była odkręcana. Więc albo dogadasz temat z warsztatem albo opinia rzeczoznawcy. Pozdrawiam