Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
OptexOptex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ogrzewanie olejem zużytym -jak zrobić?

jannaszek 25 Paź 2007 18:17 876499 1461
  • #451
    lumix27
    Poziom 10  
    Witam wszystkich.
    Nabyłem ostatnio niemiecki palnik olejowy Mark III, a problem w tym że jest to konstrukcja z lat 80 i nie posiada sterownika bo został wymontowany.
    Może wie ktoś gdzie mogę znaleźć jakiś schemat takiego sterownika? Dla sprecyzowania jest to palnik jednostopniowy a z tego co wiem był tam sterownik firmy Landis&Gyr. Docelowo chciałbym go przystosować do oleju przepracowanego.
    Byłbym wdzięczny za podpowiedz co i jak mam przerobić w tym palniku.
    Pozdrawiam i dziękuje za odpowiedzi.
  • OptexOptex
  • #452
    macgyver4
    Poziom 16  
    lumix27 napisał:
    Witam wszystkich.
    Nabyłem ostatnio niemiecki palnik olejowy Mark III, a problem w tym że jest to konstrukcja z lat 80 i nie posiada sterownika bo został wymontowany.
    Może wie ktoś gdzie mogę znaleźć jakiś schemat takiego sterownika? Dla sprecyzowania jest to palnik jednostopniowy a z tego co wiem był tam sterownik firmy Landis&Gyr. Docelowo chciałbym go przystosować do oleju przepracowanego.
    Byłbym wdzięczny za podpowiedz co i jak mam przerobić w tym palniku.
    Pozdrawiam i dziękuje za odpowiedzi.


    witam kolegę miałem przed kilku laty ten sam problem który rozwiązałem w następujący sposób,otóż wykonałem sterownik na procesorze ATMEL który steruję palnikami z jedną lub dwoma dyszami z kontrolą płomienia i opcjonalnym sterowaniem z zewnętrznego termostatu...jeśli będzie zainteresowanie tym tematem to umieszczę dokumentację na forum
  • #453
    pablo1521
    Specjalista - palniki olejowe
    Kolego lumix27 sterowniki do landisa&gyra kupisz w każdym sklepie z centralnym ogrzewaniem olejowym albo na allegro nic nie musisz kombinować orginał kupisz za około 165 zł

    krzysztof 1966 i graju wielkie dzięki za dobre słowa trzymajcie się ciepło kielce pozdrawiają
  • #454
    lumix27
    Poziom 10  
    Kolego bardzo byłbym Ci wdzięczny za ten schemat. Nie inwestowałem w nowy bo sam jeszcze nie wiem czy to zadziała a mam trochę podzespołów to na pewno coś zrobie.
    A może wiesz co trzeba jeszcze tam przerobić żeby spalało olej przepracowany?
  • #455
    pablo1521
    Specjalista - palniki olejowe
    lumix
    na pw masz kwity do sterownika. jakby nie doszły to się odezwij na forum i podrzuć mi swojego maila
  • OptexOptex
  • #456
    macgyver4
    Poziom 16  
    lumix27 napisał:

    A może wiesz co trzeba jeszcze tam przerobić żeby spalało olej przepracowany?


    pisałem o tym kilka postów wyżej...poczytaj
  • #457
    lumix27
    Poziom 10  
    Dzięki kolego.
    Miałem nadzieję że będzie to gotowy schemat razem z wykazem elementów, ale może jakoś sobie poradzę.
    Jak byś pamiętał jakie elementy tam zastosowałeś to by mi dużo ułatwiło.
  • #458
    macgyver4
    Poziom 16  
    schemat sterownika zamieszczę tylko muszę znaleźć go w swoim archiwum wraz z wykazem elementów oraz wsadem do procesora natomiast mnie chodziło o to że kilka postów wyżej napisałem jakich przeróbek dokonałem na palniku i jakie efekty uzyskałem na spalaniu zużytego oleju
  • #459
    lumix27
    Poziom 10  
    To w takim razie źle Cię zrozumiałem.Na pewno poczytam i jak do czegoś dojdę to odpisze.A masz może jakieś dokładne fotki twojego palnika?
  • #460
    dyrgen
    Poziom 2  
    Właśnie rozpocząłem prace nad konstrukcją pieca na zużyty olej obojetnie jaki- wszelkiego rodzaju mieszanki sa dopuszczalne. Filtr paliwa z takich metalowych "myjek" do garnków. Koszt blach, wentylatorów itp około 500 zł. Muszę ogrzać warsztat o kubaturze około 400 m3.
    Za miesiąc- tzn najdalej 1 grudnia dam znać jak się sprawuje w pracy ciągłej- tzn. przynajmniej 10 godzin na dobę - bo takie akurat mam potrzeby. Palą się tylko opary zaś jakieś stałe zabrudzenia których nie sposób spalić zostają w palniku pod płytą podgrzewającą i trzeba będzie co jakiś czas je wygrzebywać.
    Jak na razie wszystko zapowiada się dobrze - temperatura spalania par oleju trochę poniżej 1100 stopni a więc poniżej plastyczności stali użytej do zrobienia palnika (nie miałem zaroodpornej), dopalanie resztek niespalonych w "dopalaczu" z cegły szamotowej ( rozważam zamontowanie dopalacza z rury zeliwnej) długości około 60 cm, temperatura wylotowa spalin około 300 stopni C w zależności ile oleju dostaje , temp powietrza odbieranego z obudowy pieca ponad 100 stopni C. Palnik retortowy, lub jak kto woli "patelnia" z wymuszonym nadmuchem z dmuchawy 200 m3 /h, zamknięty-nadciśnieniowy.Dopływ paliwa swobodny z regulacją dławikiem bo im gorętszy tym rzadszy. Wygląda jak silnik rakietowy do góry nogami.Piecyk wysokości 1 metra o bokach 35 cm + obudowa to na oko około 20 KW. Pierwsze 5 minut troche kopci na biało , potem tylko bardzo gorace powietrze- przewody do komina też ogrzewają. Rozpalanie to 100 ml benzyny i jakiś papier albo szmata.Odbiór ciepła z obudowy przez wymuszony obieg dmuchawą 250m3/h (troche mała ale można dołożyć drugą) i kierowany do tuneli rozprowadzających z aluminiowego peschla 250 mm.
    Sam palnik retortowy o wymiarach 30x30x20 cm+ dmuchawa można wyjąć i wsadzić do każdego pieca CO o ile się zmieści przez drzwiczki.
    Jak się z obudowy wyjmie palnik to można spalać w piecyku wszystko co się pali, trzeba tylko w miejsce palnika włożyć jakiś ruszt.
    Apropo dopuszczeń kiedyś na internecie znalazłem podobne piece na zużyty olej , mające dopuszczenie do użytku PN , a z badań spalin wynikało ze mają mniej zanieczyszczeń niż dopuszczały normy polskie. Sądzę że im wyższa temperatura spalania która jest zależna od ilości powietrza - tym mniej jakiś świństw w spalinach.
    Ale tak jak napisałem wcześniej - daję sobie miesiąc czasu na pełne zakończenie pracy. Mam nadzieję ze nie wylecę z tym piecykiem w kosmos - a jeśli nie wylecę to napisze co i jak wygląda faktycznie.
    Nadmienię jeszce że korzystam z pomysłu znalezionego w internecie - może nawet na elektrodzie ale dawno temu ( nie pamiętam) z tym ze tu i tam trochę pozmieniałem.
  • #461
    pablo1521
    Specjalista - palniki olejowe
    kolego dyrgen
    życzę ci powodzenia i duuużo szczęścia.
    ps. na wszelki wypadek 998 to numer do straży pożarnej.
    jak ci to zgaśnie i nastąpi samozapłon to posprzątasz sobie warsztat. zyczę pawodzenia i czekamy na efekty
    pozdrawiam. PABLO
  • #462
    kroll15
    Poziom 13  
    Witam, mam pytanie do kolegów pablo1521, Krztsztof1966, graju!? Jakich używacie grzałek i termostatów do podgrzewania oleju i od czego??? Z góry dzienki!!! Pozdrawiam Kroll15
  • #463
    pablo1521
    Specjalista - palniki olejowe
    czyżby kol. kroll kombinował SYFOL BRENNER????
    kolego grzałka od imbryka 1kW i termostat 30-85 st.C od bojlera elektrycznego
  • #464
    kroll15
    Poziom 13  
    Dzięki pablo! No tak sie przymierzam!?hehe Licze na kolegów pomoc?!hehe Pozdrawiam Kroll15
  • #465
    pablo1521
    Specjalista - palniki olejowe
    Do poziomu paliwa pływak z gaźnika od malucha plus (+) magnesy plus (+) dwa kontraktony przerzucone przez przekaźniki na 12V lub 24V. Jeden załącza grzałki powyżej poziomu minimalnego drugi utrzymuje poziom paliwa w tolerancji plus (+) minus (-) jeden centymetr. Do napełniania zbiornika pompa olejowa z "poldka" razy silniczek do wycieraczek z dowolnego "grata".
    I już masz gotowy system napełniania zbiornika. Pozdrawiam, kombinuj dalej.
  • #466
    kroll15
    Poziom 13  
    Witam, zastanawia mnie pewien fakt? Jak wygłąda piersze odpalenie palnika w sensie podgrzania oleju i co załącza grzałkę? Czy olej jest cały czas podgrzewany między przepalaniami palnika(w przerwach) kiedy kocioł uzyska temperaturę zadaną? Czy jest dopiero grzany chwilę wcześniej przed zapalaniem palnika przez sterownik?! Osobiście myślałem o układzie zamkniętym podgrzewania oleju!? I budowie palnika bez użycia sprężarki???!!! Dlatego pytam co jest za, a co przeciw takiemu pomysłowi???
  • #467
    pablo1521
    Specjalista - palniki olejowe
    palnik dostaje rozkaz - pal, rusza podgrzew syfolu ( temp ok. 80 stC) grzałka i termostst pracują do zadanej temp.
    drugi termostat nastawiony na ok. 80 st.C czeka. jak syfol złapie temp. to ten drugi daje prąd na ster. palnika poprzez trzeci, który jest na podgrzewie dyszy
  • #468
    kroll15
    Poziom 13  
    Znaczy, wpiołeś sie pod sterowanie orginalne palnika z podgrzewaczem paliwa?!pomysłowo!hehe a jak zrobic takie coś z palnikiem bez pogrzewacza?!i zonk?!hehe
  • #469
    macgyver4
    Poziom 16  
    kroll15 napisał:
    Znaczy, wpiołeś sie pod sterowanie orginalne palnika z podgrzewaczem paliwa?!pomysłowo!hehe a jak zrobic takie coś z palnikiem bez pogrzewacza?!i zonk?!hehe

    to proste należy podgrzewać paliwo doprowadzone do dyszy palnika można to zrealizować poprzez zamontowanie grzałki z termostatem na rurce doprowadzającej paliwo z pompy do dyszy
  • #470
    pablo1521
    Specjalista - palniki olejowe
    podgrzewacz dyszy MUSISZ MIEĆ ale oryginalne nie dają rady, bo za mała przepustowość dla syfolu
  • #471
    kroll15
    Poziom 13  
    Ale przerabiany palnik miał pierwotnie orginalny podgrzewacz przepływowy dyszy?! Wtórnie zastąpiono go przerabianym i podpięto sie pod elektronikę orginalnego?!
  • #472
    KamilS83
    Poziom 10  
    Witam. Jestem nowy w tym temacie więc wybaczcie mój brak wiedzy.
    Czy mógłby ktoś wytłumaczyć dokładniej na czym polega dopalanie spalin?
  • #473
    pablo1521
    Specjalista - palniki olejowe
    kroll
    oryginał może chodzić z pompą paliwa, ale przy rozpylaniu powietrzem (na zasadzie pistoletu lakierniczego) to nie przejdzie bo syfol gęsty i lepki.
    tu potrzeba swobodnego przepływu przez podgrzewacz.


    kamil dopalanie spalin==== część spalin przez specjalne otwory w rurze palnika są zaciągane z komory spalania, mieszane ze świeżym powietrzem i paliwem i dopalają się.... poszukaj wiedzy o palnikach rakietowych na oo
    pozdrawiam
  • #474
    KamilS83
    Poziom 10  
    pablo
    Dziekuję za odpowiedź.
    A jak się to ma do tych palników zwanych "patelnia"?
    Jakie mogą być rozwiązania?
  • #475
    pablo1521
    Specjalista - palniki olejowe
    ma się to jak wół do karety...to tak pół żartem
    w jakimkolwiek palniku masz precyzyjne regulacje wtrysku paliwa i dawki powietrza, więc spalanie ustawisz optymalnie (zero sadzy itp....)
    jeżeli więc zbudujesz patelnię,gdzie będziesz mógł precyzyjnie ustawić ilość paliwa i powietrza (niezależnie od tempetatury w komorze czy też fazy rozruch-praca-wygaszanie) to przy odpowiedniej konstrukcji paleniska masz patelnię rakietową.
    ALE CHYBA NIKOMU SIĘ TO JESZCZE SKUTECZNIE NIE UDAŁO.
    UWIERZ MI ŻE PALNIK BYŁBY PROSTSZY DO ZBUDOWANIA..
    POCZYTAJ POSTY O PATELNIACH (16 STRON)
  • #476
    siasiuk
    Poziom 2  
    Witam

    Mam pomył na patelnię , sam jeszcze próbuje coś prostego ale będę pracował nad patelnią bardziej. Chciałbym zamontować wewnątrz patelni pływak który będzie utrzymywał cały czas taki sam poziom "syfolu". Wykorzystam pływak który można dostać normalnie w sklepie ale spojenia pospawam gazowo bo są lutowane u obawiam się że lut puści w patelni. Będzie on w oprawie coś jak korona do góry nogami tak aby olej wypływał na zewnątrz obudowy "koronki". Pływak będzie wtedy oblewany ciągle świeżym olejem i będzie zatykał stożkiem u góry mały otworek którym będzie wpływał olej do patelni. Teraz wykonałem sobie prowizoryczną patelnię i sprawdzam co potrafi :D (fajne to) :D . Zdjęcie postaram się dołączyć na czasie. Na razie dodaje rysunek mojego pomysłu z pływakiem.

    Pozdrawiam.
  • #477
    pablo1521
    Specjalista - palniki olejowe
    kroll ..... chcemu ale te punkty za foty??????????
    nieładnie

    Dodano po 8 [minuty]:

    siasiuk..... na zimno to może się sprawdzi ...ale po odpaleniu to szkoda twojej roboty.
    syf-ol jak widać zawiera syf. przy temperaturze powstają potworne nagary, które zatykają 1/2 cala rurę.
    zawór iglicowy może i zamknie dopływ paliwa ale musisz użyć siłownika hydraulicznego a nie pływaka. POCZYTAJ POSTY BO SZKODA ROBOTY
    ZAPYTAJ KRZYSZTOFA 66, on z tym walczył
  • #478
    siasiuk
    Poziom 2  
    Tego się właśnie obawiałem. Ale nie poddam się. musi być sposób. Może coś w stylu wagi ?... Nie wiem.... Ale się nie poddam..



    hmmmmmm..... :idea: :D:D:D bimetal ?? :idea:
    Spadek temp. i olej jest podawany ??.......
    Chociaż w tej temp. nie jest potrzebny bimetal , wystarczy sprężyna z starego zegara i na odpowiedniej długości będzie zamykała dopływ. Trochę może się okazać to za wolne...
  • #480
    misiek xj
    Poziom 12  
    kroll 15 fajne patelnie tworzysz:)i za reklamowc też potrafisz:).Siasiuk ja myslałem zeby połaczyc patelnie z samochodowym zbiorniczniek na płyn hamulcowy(jest w nim pływak i stycznik co prawda plastikowy ale zamontowany na dopływie paliwa i umieszczony poza patelnia.Moze by sie nie stopił:)odcinał by on elektrozawor no i na odpowiedniej wysokosci trza by go było podlaczyc co by poziomy sie zgadzały.W zwiazku z narodzinami mojego synka przestałem probowac bo juz czasu nie ma.Teraz cieszymy sie darmowym ciepełkiem.Pozdrowionka