Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Metalwork
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ogrzewanie olejem zużytym -jak zrobić?

jannaszek 24 Feb 2008 12:40 891988 1461
  • #631
    Wojtek Szyperski
    Level 11  
    Witam wszystkich eksperymentatorów. Naczytałem się jak cholera, wszystko jest dobre. Ja wymyśliłem to tak, zdjęcie może niezbyt dokładne ale wtajemniczeni będą kumać o co lata. Generalnie palnik zrobiłem z grubego materiału i jest on razem z dolną płytą odkręcany, powietrze doprowadzam od dołu, środkiem, rurą zaślepioną kapturkiem kierującym nadmuch do patelni. Nadmuch realizuje typowa dmuchawa CO z regulatorem obrotów. Zasilanie olejem rozwiązałem poprzez rurę 2" i wprowadzoną rurką olejową, która jest wyjmowana i rura stanowi wtedy kanał zapłonowy(ręczny oczywiście). Średnicę wkładu pieca można dobrać w zależności od zapotrzebowania. Ja mam to wszystko zamknięte w obudowie zwykłego bojlera łazienkowego, średnica 420, wysokość 900. Na elementy paleniska zastosowałem materiał grubości 8-10 mm, niezniszczalne ;-)). Nawiew ciepłym powietrzem realizuję wentylatorem kanałowym 200 mm z regulacją. Takie regulatory do dmuchaw są dostępne w sklepach, Allegro też. Zabezpieczenie anty przelewowe - po prostu przelewem. Prostota ponad wszystko.
    Ogrzewanie olejem zużytym -jak zrobić?

    Dodano po 13 [minuty]:

    Dopiszę jeszcze kilka moich zdobyczy w tej kwestii. Zasilanie olejem rozwiązałem pompą hydrauliczną od golfa z silnikiem od wycieraczek (zbiornik może stać w innym pomieszczeniu), sterowanie tym cudem rozwiązałem układem regulującym czas pracy i przerwy, z zabezpieczeniem temperaturowym zwykłym termostatem bojlerowym, kapilara mierzy temperaturę wylotu ciepłego powietrza. myślałem o zapłonie automatycznym świecą żarową typową z nagrzewnic samochodowych czy stacjonarnych, Automatyka polega na tym, że jak temperatura spadnie poniżej zadanej to załącza świecę żarową, a jak osiągnie temperaturę pracy to ją wyłącza, można to zrealizować zwykłym sterownikiem różnicowym, ale musi to też współpracować również z nadmuchem palnika i tu koszty zaczynają strasznie rosnąć a nie o to tu chodzi, jak myślę, dlatego preferuję przelew i zapłon ręczny. Jak ktoś chce foto pompy to proszę pisać. Pozdrawiam wszystkich wynalazców ;-)
  • Metalwork
  • #632
    pablo1521
    Oil burners specialist
    kolego wojtek. wrzuć parę fotek pompy, mogą się przydać
  • #633
    Wojtek Szyperski
    Level 11  
    ...no i są fotki, szkielet pompy stanowi stalowa rurka 1/8", która jednocześnie pełni rolę podającej olej. Na końcach odpowiednie mocowanie do pompy olejowej na istniejące otwory mocowania oraz kołnierz mocowania silnika, napęd przekazuje pręt nawiercony i nagwintowany z jednej strony, tak żeby pasował na gwint przekładni od wycieraczek, a z drugiej nacięty tak żeby pasował do ośki pompy(połączenie zamknięte kawałkiem węża gumowego). Podczas pracy palnika może dojść do zapieczenia rurki dolotowej oleju, nie może być zbyt cienka (ja używam cienko ściennej 1/8") i wtedy pompka niestety daje takie ciśnienie, że zeskakuje wąż z króćców. Silnik ma dwie prędkości obrotowe, można dopasować ilość podawanego oleju. Generalnie podaje dość dużo i trzeba czasem bardziej zmniejszyć obroty, ja to robiłem żarówką H4 w szeregu, ;-), można użyć jakiegokolwiek regulatora samochodowego nawiewu, ale żarówka jest prostsza i tańsza, do wyboru...
    Ogrzewanie olejem zużytym -jak zrobić?
    Ogrzewanie olejem zużytym -jak zrobić?
    Ogrzewanie olejem zużytym -jak zrobić?
    Ogrzewanie olejem zużytym -jak zrobić?
    Ogrzewanie olejem zużytym -jak zrobić?
  • Metalwork
  • #634
    patita22
    Level 14  
    Witam wszystkich. mam pytanie do kolegi Kroll 15 czy coś mu wyszło z dyszą i adapterem z aukcji allegro. Może warto iść w tym kierunku- palnik wentylatorowy i kompresor.pozdrawiam patita22.
  • #635
    BlacK_SmitH
    Level 11  
    Może to was zainteresuje....

    http://pl.youtube.com/watch?v=NBg-JV511oI

    http://pl.youtube.com/watch?v=Y7PZZigy4-4

    Dodano po 3 [godziny] 48 [minuty]:

    kroll15 wrote:
    Witam, to co ty kolego kupiłeś za ściemniacz, że nie działa??? Na żarówce działa a na dmuchawie nie?! Niemożliwe!!! Pozdro Kroll15


    Z tego co mi wiadomo to silnika jednofazowego (dwufazowego, trójfazowego) prądu przemiennego efektywnie napięciem sie nie da sterować, więc ściemniacz może jedynie doprowadzić do spalenia silnika. Z sinusoidy robi kwadrat. Aby sterować takim silnikiem, potrzebny jest falownik. Sterowanie takimi silnikami odbywa sie na poziomie częstotliwości nie napięcia :) Dlatego też dmuchawy na piecach albo mają kilka podłączeń lub przełącznik na samej dmuchawie (zazwyczaj 3 prędkości obrotowe). Sterowanie przepływem z poziomu sterownika odbywa się na zasadzie przedmuchów.

    Proszę mnie poprawić jeśli się mylę...

    Pozdrawiam!
  • #636
    Wojtek Szyperski
    Level 11  
    BlacK_SmitH, masz rację, co do sterowania obrotami silników, tylko z falownikiem to jest tak, że przy zmniejszeniu obrotów silników zachowują ich optymalną moc, nie zmieniają przesunięcia między fazowego i chodzi tu głównie o silniki większej mocy. Jeśli chodzi o małe silniki od dmuchaw to ściemniacze się sprawdzają, o ile nie przekracza się się ich nominalnej mocy. Do silnika dmuchawy piecowej 500 Wattowy ściemniacz wystarcza.

    Nie wiem jak się ma do opłacalności stosowanie kompresora w palniku na olej przepracowany, w końcu koszty eksploatacji sprężarki są dość spore.
    Proszę o określenie ekonomiki takiego rozwiązania, jeśli ktoś z takiego korzysta. Pozdrawiam
  • #637
    BlacK_SmitH
    Level 11  
    Z tego co wiem od osób korzystających to kalkuluje się to tak:

    Palnik (elementy grzejne, silnik itp) - 12-15 zł/mc
    Sprężarka (zalezy jakiej mocy, sprawności, wydajności) - 12 - 18 zł/mc
    Butla ze sprężonym powietrzem wystarcza na 3 dni - 11 zł

    Jakby na to nie patrzeć to się opłaca (opałówka vs żurek) ;)

    15 zł +18 zł = 33 zł = 12 litrów opałówki = 1 dzień grzania :)
  • #638
    Wojtek Szyperski
    Level 11  
    Przy sprężarce myślałem o pełnych kosztach eksploatacji, czyli również koszcie zużycia kompresora, ale OK', takie dame mnie zadowalają pomimo wszystko. Dzięki. Pozdrawiam

    Zaczynam też testy z zapłonem automatycznym do takiego piecyka, jeśli ktoś ma juz jakieś osiągnięcia to proszę o info
  • #639
    BlacK_SmitH
    Level 11  
    Wojtku! Rachunek jest prosty:
    załóżmy, że kupujesz byle kompresor za 360 zł z trzyletnią gwarancją.
    Czyli zakładamy, że pochodzi 3 lata. 360 zł/36 mcy = 10 zł/mc dodatkowo, ale jakbyśmy mieli tak liczyć to również trzeba by policzyć ile par butów zedrzesz w ciągu trzech lat chodząc do kotłowni... :)

    Przypomniało mi się coś:
    Stosując rozpylanie sprężonym powietrzem należy również wspomnieć o oszczędnościach nie tylko kosztach i myśle, że to zrekompensuje koszty energii elektrycznej.

    Lepsze spalanie (dysza idealnie miesza paliwo z powietrzem) =

    - mniejsze zużycie paliwa (10-30%)
    - lepsze dopalanie (brak konieczności czyszczenia pieca i zdzierania butów o których napisałem wcześniej :) )
    - mniej wizyt kominiarza (ile kosztuje to nawet nie wiem)
    - ekologia (poczucia odpowiedzialności ekologicznej nie da się wycenić w złotówkach choć kary są pokaźne)
    - brak zapachów (skarg sąsiedztwa a także własnego komfortu użytkowania)
    - mniej zgorzelin, popiołów (koszt wywozu nieczystości)
    - większe bezpieczeństwo (tego się nie da wycenić dopóki nie spali się kotłownia albo dom...)

    Można zbudować palniczek tak jak patelnię tyle, że z zastosowaniem dyszy. Na starcie podgrzać paliwo w przewodach, a potem dać przez jakiś wymiennik ciepła (temp. pieca, czopucha, wody itp). Rozpalenie natychmiastowe bez kopcenia.

    Myślę, że gra jest warta świeczki...
  • #640
    kroll15
    Level 13  
    Witam, do Patita22 palnik w trakcie budowy!? Podzespoły oki teoretycznie już chodzi w praktyce sie okarze!? Pozdrawiam Kroll15
  • #641
    patita22
    Level 14  
    Witam, dzięki Kroll15 za odpowiedż. Zastanawiam się jak taka dysza rozpyla syfol i czy nie ma problemów z zapłonem.Ponieważ na mijającą zimę nie zdążyłem uruchomić dobrego palnika oczywiście wentylatorowego z kompresorem, chcę zacząć jak najwcześniej. Mój palnik do eksperymentów to HAHSA. Pozdrawiam patita22.
  • #642
    Wojtek Szyperski
    Level 11  
    Dzięki za informacje BlacK_SmitH, kombinuje dalej, rozważę użycie kompresora. Pozdrawiam
  • #644
    pablo1521
    Oil burners specialist
    witam. Black S. czy tobie udało się skutecznie zbudować sprawnie działający palnik na syfol?
    może podzielisz się pomysłami? , podrzuć parę fotek
  • #645
    BlacK_SmitH
    Level 11  
    Pablo! Nie pisz 'syfol' - toż to czarne złoto !!! :D

    A jakie są pytania, aby sie niepotrzebnie nie uzewnętrzniać??
  • #646
    pablo1521
    Oil burners specialist
    typ dyszy( producent i numerki do mocy 20kw), po co pompa? czy się nie zaciera, jaki podgrzewacz na dyszy jak często czyścisz itp

    a syföl to miało być z niemieckiego - jedno słowo i gra

    podrzuć fotki twojego cuda, może na maila?
    pozdrawiam
  • #647
    BlacK_SmitH
    Level 11  
    Hej!
    Cięzko jest zrobić palnik o mocy do 20 kW - ograniczenia technologiczne. Owszem - mozna zrobić palnik 20 kW ale trzeba odwirować olej. Realna sprawa to 25 - 30 kW. Świetnie sprawdza się ta dysza - bardzo elastyczna jeśli chodzi o moc:

    http://www.allegro.pl/item318978293_palnik_na_olej_przepracowany_dysza_29_kw_tanio_.html

    lub ta - jeszcze lepsza - odporniejsza na przytkania:

    http://www.allegro.pl/item318978557_palnik_na_olej_przepracowany_dysza_44_kw_tanio_.html

    Nie stosujcie grzałek od czajników (wodnych) szlag je trafia bardzo szybko i czasami eksplodują !!! (przyjemność wątpliwa dostać tym po twarzy albo sprzątać kotłownę z oleju...)

    Grzałka na dyszy - czasami konieczna czasami nie - zależy od masy adapterka i z czego jest wykonany. Moc nie większa niż 200W - wystarczy.

    Pompa?? Nie ma lepszego smarowania niż olej silnikowy :) Trza dobrać pompę po numeracji do tłoczenia szerokiego zakresu gęstości.
    Po co pompa?? Pompa ma za zadanie dopełniać zbiornik podgrzewacza a sterują nią czujniki poziomu (układ otwarty). Najlepiej zastosować 2 dla bezpieczeństwa.
  • #648
    pablo1521
    Oil burners specialist
    ja wyeliminowałem pompę z palnika całkowicie bo nie radziła sobie z bałaganem w syfolu, opiłki alu i inne cuda.
    do tankowania pompa olejowa z silnika poloneza. ta lubi syf i jest wieczna.
    konstrukcje jak u kolegi na fotach powyżej. (moja konstrukcja parę stron wcześniej)
    grzałka od imbryka 100W koszt 26zł w sklepie AGD wymiana może raz na rok, 2 minuty roboty, nic nie wybucha, żadnych cudów, spoko....
    palnik ma około 17-20kW (1.87litra na godzinę średnio)
    dysza własnej konstrukcji chodzi już 2 lata i jest super.
    podgrzw dyszy pojemnościowy 30-180W z gluta topex (wieczna) na termiku 150st.C + termik gotowości
    to narazie tyle.
    podrzuć mi parę fotek, to i ja się pochwalę swoim.
    nara.

    Ps pozdrowienia dla Świdnicy

    Dodano po 3 [minuty]:

    teraz nic nie filtruję pali każdy bałagan
  • #649
    patita22
    Level 14  
    witam! grzałka od imbryka około 1000W. Pozdrowienia dla Kielc.
  • #650
    BlacK_SmitH
    Level 11  
    Wadą takich grzałek jest zbyt wysoka temperatura i mała powierzchnia grzejna. Objawia się to strzelaniem w zbiorniku, nierównomiernym podgrzewaniem oleju, nagarem na grzałce, który z czasem odpada i zatyka dyszę...
  • #651
    patita22
    Level 14  
    Ja zamontowałem grzałkę do ogrzewaczy olejowych firmy SELFA .Dwa elementy grzejne 400W i 600w można je łączyć według potrzeby w zależności od ilości oleju. Cena w sklepie z AGD około 30zł.

    Dodano po 17 [minuty]:

    Typ grzałki 40.231

    Dodano po 4 [minuty]:

    www.selfa.pl
  • #652
    Wojtek Szyperski
    Level 11  
    Mam pytanie co do rozwiązania z dyszą i rozpylaniem sprężonym powietrzem. Czy dobrze kombinuję że, eliminuje to z układu dmuchawę palnika? Bo coś mi się zdaje że, przebuduję moją kotłownię ;-)
  • #653
    BlacK_SmitH
    Level 11  
    Nie bardzo :) Dmuchawa jest potrzebna do rozciągnięcia łuku elektrycznego, odsunięcia płomienia od zawirowywacza i formowania płomienia :)
  • #654
    pablo1521
    Oil burners specialist
    oraz do odpowiedniego doboru składu mieszanki palnej (paliwo - powietrze), co ma znaczący wpływ na jakość spalania, ekonomikę itp. itd.(spalanie całkowite i zupełne) oznacza, że ma nie być sadzy, tlenku węgla (trujący) i innych toksykalii niedopalonych

    pozdr.
  • #655
    BlacK_SmitH
    Level 11  
    Przy dyszy wieloolejowej, która sama w sobie jest gaźnikiem a nie wtryskiem ma to niewielkie znaczenie....
  • #656
    Wojtek Szyperski
    Level 11  
    OK' Dzięki. Kombinuję dalej, mam pomysła na palnik, spróbuję zrealizować, zapodam rysunki jak się sprawdzi... mam taką nadzieję, chyba że najpierw wydmuchnie mi komin. Wczoraj przy odpalaniu eksplodowały mi oparki mieszanki zapalającej(wymywacz polimerowy i pomyje benzyny), he he, wali jak z armaty - nie polecam. Pozdrawiam
  • #658
    kroll15
    Level 13  
    Witam, ale tu już wchodzimy w biopaliwa!? Tłuszcz roślinny lub zwierzęcy w połączeniu z katalizatorem (metanol+wodorotlenek potasu) daje nam biodiesla??? Ciekawe co zrobi olej przepracowany potraktowany takim katalizatorem??? Próbował ktoś??? Pozdrawiam Kroll15
  • #659
    BlacK_SmitH
    Level 11  
    Obróbka chemiczna jest zupełnie inna. Olej przepracowany silnikowy jest produktem ropopochodnym... To już wyższa szkoła lotów, ale powoli dochodzę do tego... :) Separacja odbywa się przy wysokim ciśnieniu i odczynniki są inne. Można tez ultradźwiękowo :)

    Poza tym smaluch można kupić za 50 gr/kg + ok 30 gr odczynniki chemiczne = >80 gr za litr (bo kil smalcu to ~1,25 litra), więc uważam za słuszne umieszczenie linka tutaj - jesli nie to przepraszam - mogę usunąć. >80 gr za biosmalec to już konkurencja dla żurku... czyż nie??
  • #660
    Jakoob80
    Level 12  
    Witam ekspertów. Czytam wątek już od dawna...

    Mam co prawda inne pytanie ale z dziedziny dlatego nie rozpoczynam nowego posta.
    Narazie...
    Jak to jest z jazdą na używanym oleju.
    ja myśle np o oleju z frytkownic - tam woda jest praktycznie odparowana.

    Nowe diesle mogą mieć z tym problem ale obecnie stacje paliwowe mogą używać ekopaliw. A nawet pewnej ilości ich domieszek bez wiedzy klienta.
    Co wiecie o frytkobusach?? Jak to moze działać??