Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Tektronix
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Vectra B x20xev - wiązka czujnika wałka rozrządu

15 Cze 2016 22:38 4638 36
  • Poziom 31  
    Witam,

    Miesiąc temu pokazał się na desce check. Sprawdziłem kod błędu i p0340 - czujnik wałka rozrządu. Skasowalem błąd i jeździłem 2 tygodnie. Po 2 tygodniach błąd się pojawił znowu. Przyjechałem z błędem 100 km do mechanika bo byłem umówiony na wymianę rozrządu. Rozrząd wymieniony, błąd pojawia się dalej. Wymieniłem czujnik na używkę i błąd jest dalej. Używka sprawna oryginalna Siemensa.

    Chciałem sprawdzić wiazke bo skoro błąd się pojawił i znikł to moze coś z przewodami. Wypiąłem wtyczkę ECU i sprawdziłem napięcie - 2.5V między 2-3 pin wtyczki przy zapłonie. Chciałem sprawdzić ciągłość przewodów zarówno testerem diod oraz omomierzem i z wtyku do ECU na pinach 13, 31 i 32 zero przewodzenia oraz nie ma oporu.

    Uciąłem przewód w połowie bo był mocno obtarty. Na przewodzie z wtyczką ciągłość jest. Na drugiej części do wtyczki ECU brak. Pytanie czy jak sprawdzam to powinien być mały opór około 1ohma i brzęczyk powinien dać znać? Czy jest coś na obwodzie jeszcze i sprawdzanie ciągłości nic nie da?
  • Tektronix
  • Poziom 43  
    Skoro nie masz ciągłości między wtyczkami to jest źle.

    Wybebesz przewód i zobacz co się stało.
  • Poziom 31  
    Ale jak to możliwe że jest napięcie a nie ma ciągłości? Wtyki patrzylem w programie Tolerance Data i są to 13,31 i 32.
  • Poziom 43  
    Rozbierz wtyk ecu i zobacz gdzie idą przewody na żywo.
  • Poziom 31  
    Chciałem to zrobić ale pytam pierw czy ktoś wie czy ciągłość ma być sygnalizowana omomierzem/testerem ?

    Rozbiórka wtyku i kabli to trochę roboty, patrząc że instalacja ma 20 lat mogą tam się stać dziwne rzeczy po rozbiórce, a problem jest tylko z tym czujnikiem.
  • Poziom 43  
    globusek14 napisał:
    Rozbiórka wtyku i kabli to trochę roboty, patrząc że instalacja ma 20 lat mogą tam się stać dziwne rzeczy po rozbiórce


    Tak może wiązka oblecieć z izolacji.
    Jednak myślę zę masz zły schemat.
    Odepnij akumulator i przemierz wszystkie piny wtyczki ecu i tych uciętych kabli .

    I albo będą na innych pinach albo w ogóle.
    Te trzy kable złącz razem.
  • Tektronix
  • Poziom 31  
    Jutro sprawdzę wszystkie wtyki ECU na zwartych przewodach. Zobaczymy co wyjdzie. Ale sytuacja jest co najmniej dziwna.
  • Poziom 31  
    Czarny 7
    Czerwono szary 26
    Brązowy 25

    Tak przewody były połączone w kostce ECU. Także kabel jest cały.

    Znajomy mechanik powiedział że w tym samochodzie przy wymianie czujnika wałka warto wymienić czujnik wału bo one się synchronizują wzajemnie i błędy będą się pokazywać. Na weekend będę działał z podmiana czujnika wału i zobaczymy.

    Dziwna sprawa bo komputer nie wskazuje błędów czujnika wału.
  • Poziom 43  
    globusek14 napisał:
    Znajomy mechanik powiedział że w tym samochodzie przy wymianie czujnika wałka warto wymienić czujnik wału

    Ten ktoś to cienki bolek. Głupoty prawi.

    Dodano po 1 [minuty]:

    globusek14 napisał:
    Przyjechałem z błędem 100 km do mechanika bo byłem umówiony na wymianę rozrządu.

    Czemu aż 100km jechałeś do mechanika na wymianę błahostki.

    Po drugie czy teraz jest ten błąd cały czas?
  • Poziom 31  
    Właśnie niekoniecznie bo znajomy też miał ta Vectre tylko 1.8 ale to na tym samym osprzecie i ten sam przypadek. Po wymianie czujników 4x jeździł parę dni albo ogólnie błąd nie znikał. Wymienił czujnik wału i problem zniknął.
  • Poziom 43  
    globusek14 napisał:
    Właśnie niekoniecznie


    Kolego proszę cię nie pouczaj gościa co ma łopla w 1 palcu.
  • Poziom 31  
    Nie pouczam tylko szukam przyczyny. Podejrzanym w tym momencie jest czujnik który wymieniłem bo uzywka niekoniecznie musi być sprawna.

    Czy rozrząd, jego złe zalozenie, uszczelniony ząb na kole itd mogą mieć wpływ na ten błąd? Jakie są inne opcje oprócz czujnika?

    Tak, błąd jest cały czas. Jechałem bo ja nie jestem mechanikiem i nie miałbym gdzie nawet tego wymienić. A 100km mam do rodzinnego domu i znajomego mechanika.
  • Poziom 43  
    globusek14 napisał:
    uszczelniony ząb na kole itd mogą mieć wpływ na ten błąd

    Jak masz uszczerbiony ząb to oczywiście błąd od razu wystąpi.
  • Poziom 31  
    Czy mam nie wiem ale szukam ewentualnych przycz, które należy wyelimować. Błąd był przed wymianą rozrządu więc rozrząd i jego ustawienie nie będzie wpływało raczej.
  • Moderator Samochody
    Sam przecież doszedłeś że masz gdzieś przerwane/przegnite przewody więc o co Ci jeszcze chodzi?
    globusek14 napisał:
    Ale jak to możliwe że jest napięcie a nie ma ciągłości?

    Bo miernik ma dużą rezystancję wewnętrzną przy pomiarze napięcia.
  • Poziom 31  
    Napisałem pare postów niżej że kable są ok. Po prostu ktoś szperal przy elektryce i piny nie są zgodne z fabrycznym.
  • Moderator Samochody
    Jak niezgodne?
    Podaj numery ECU.
  • Poziom 31  
    Numer ECU nie ma znaczenia bo przeleciałem cały wtyk i na 3 kablach jest ciągłość dokładnie na 3 stykach wtyczki.

    Wiem na pewno że kabel jest cały.
  • Moderator Samochody
    Już wiem o co chodzi. Wszystko się zgadza, tylko nie od tej strony je liczysz.
    P0340 to ewidentny błąd przerwy w obwodzie czujnika, więc nie był bym taki pewny co do przewodów, zwłaszcza że nie raz je zmieniałem.
  • Poziom 31  
    Patrzylem na wtyk od przodu ale jakbym liczył z drugiej strony to by się zgadzalo, że 31,32 i 13 styk.

    Ale jak odpialem przewód i jest ciągłość przewodów do wtyku ECU to jak nie ma obwodu? ECU nie daje sygnału?
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    No to wyobraź sobie teraz że wewnątrz izolacji masz przerwane druciki ale przez większość czasu się stykają, na chwilę obwód się przerwie i już masz błąd w ECU. To jest czujnik indukcyjny, więc ECU "widzi" cały czas ciągłość obwodu.
  • Poziom 31  
    Hehe i teraz wiem gdzie jest błąd mojego myślenia. Czyli dopóki instalacja nie będzie wymieniona to mogę czujniki wymieniac kolejne 10 razy.

    Przewody do czujnika wymieniac przez wybebeszenie instalacji i podpięcie bezpośrednio do wtyku ? Kwestia jak rozebrać ta wtyczkę?
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Jak masz ten miernik z brzęczkiem to jeszcze możesz spróbować sprawdzić przewody ruszając nimi, bo nawet przy niewielkiej chwilowej zmianie rezystancji można usłyszeć zmiany tonu brzęczka.
    Wtyczka jest nierozbieralna.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Jak masz już znalezione piny na 1000 000% to prześwietl przewody żarówką 12V 55/60W .
    To dużo rozjaśni.
  • Poziom 31  
    Ok, sprawdzę to dokładnie ruszając przewodami.Dzieki za wskazówkę, nie skojarzylem że błąd nie skasowany traktowany jest jako błąd nawet gdy go tak na prawdę nie ma.

    Prześwietlić masz na myśli użyć po prostu żarówki zamiast brzęczyka, podpiąć zasilacz 12V i obserwować żarówkę jak ruszam kablami?
  • Poziom 43  
    Jak naprawi się przyczyna to kontrolka zgaśnie.
    O ile nie ukruszyłeś koła na wypustce.

    Dodano po 44 [sekundy]:

    Zresztą na odpiętym czujniku wału i na działającym czujniku wałka musi odpalić po dłuższym hełtaniu.
  • Moderator Samochody
    globusek14 napisał:
    nie skojarzylem że błąd nie skasowany traktowany jest jako błąd nawet gdy go tak na prawdę nie ma

    Aż tak to nie, po ponownym uruchomieniu silnika lub po jakimś czasie kontrolka powinna zgasnąć jeśli błąd nie występuje.
  • Poziom 31  
    Przy praktycznie każdym uruchomieniu silnika kasuje błąd i odpalam silnik i błąd się pojawia.

    Sprawdzę dokładnie i rzetelnie przewody, później będę podmienial czujnik bo się może okazać że mój stary czujnik był sprawny.

    Dzięki za wskazówki. Dam znać o rezultacie.
  • Poziom 19  
    Zanim zaczniesz patroszyć instalację to sprawdź oscyloskopem zasilanie na czujnik i jego sygnał powrotny na ECU. Niestety ale w tym systemie multimetrem dużo nie zdziałasz, a ciągłość przewodów sprawdza się pod obciążeniem, najlepiej żarówką h4/h7 a nie multimetrem.
    Gdzieś nawet na forum jest mój temat gdzie zamieściłem prawidłowe przebiegi z oscyloskopu dla tego silnika.
  • Poziom 31  
    Pożyczyłem czujnik od znajomego i po włożeniu samochód ożył. Zero błędu. Gość co sprzedał mi czujnik i zarzekał się że jest sprawny zrobił mnie w balona.

    Teraz zostaje kwestia kupienia sprawnego czujnika i podpięcia go do samochodu.