Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Yamaha Tyros - Nie działa LCD

biuro74 16 Cze 2016 15:57 1485 21
  • #1 16 Cze 2016 15:57
    biuro74
    Poziom 7  

    Witam,

    Jak w temacie.
    Z początku myślałem, że to po prostu LCD sam w sobie nie działa, ale właśnie przyszedł nowy egzemplarz wyświetlacza i to samo. Objawy są takie: wszystko w Tyrosie działa, oprócz ekranu: ten ma tylko podświetlenie (więc inwerter działa = a może ma za małe napięcie i stąd LCD nie chce się zainicjować ? Jest sens sprawdzać dokładne napięcie z inwertera, jeśli widać świecące podświetlenie ? Dodam, że pokrętło regulacji jasności nic nie daje).

    Co zrobiłem dotychczas ?
    Sprawdziłem "offline" połączenia idące od LCD - wszystko (sygnał) dociera na inne płytki, aż do DM, gdzie znajduje się sterownik LCD.
    Przelutowałem wiele połączeń, które mogłyby być zimnymi lutami/pęknięte. W tym całe płytki LCL, LCR, MICVR, MICVRSUB oraz REG. Komponenty na REG zachowują się o tyle dobrze, o ile można sprawdzić je miernikiem bez wylutowywania - diody w jedną stronę blokują, w drugą dają opór, kondensatory nie są wybrzuszone. Także kilka układów na samym DM. Sprawdziłem "online"napięcie na płytce REG - ona na wyjściu daje trzy różne 3.30V, z tym, że odczyt z jednego jest 3.27V (chyba nie problem ?) - i nie jest to zasilanie 3.30_SUB idące na LCD. Serwisowy reset też nic nie daje.
    Bez poprawy.

    Obraz pokazuje się na wyjściu composite, a więc obraz generowany przez sam CPU jest OK.

    Czy jest szansa wyeliminowania uszkodzenia kontrolera LCD ? Co można jeszcze zrobić ? Dzięki za wszelkie podpowiedzi.
    Ma ktoś może schemat SED1356F0A (to jest ten sterownik LCD) ? Ja znalazłem tylko coś dla "całej rodziny", a tam nie ma opisu wszystkiuch pinów (128).

    0 21
  • #3 16 Cze 2016 20:56
    biuro74
    Poziom 7  

    Dzieki za odpowiedz.
    Serwisowka od Tyrosa nie pomoze, bo tam jest tylko ogolny rozklad pinow z nazwami, a na przyklad nie wiadomo, co z czym sie je - inicjacja ekranu, jak dziala komunikacja itp. Przykladowo - nie wiadomo, jak idzie sygnal DISPON .. wiadomo tylko, z ktorej nozki (w zasadzie to z trzech) i to wszystko. A ja posiadajac miernik tylko nie bede mogl rozroznic, czy sygnal poszedl, czy go wcale nie bylo. A moze dokupic cos wreszcie do swojego "warsztatu", co sie przyda, a moze tanio uda sie na Ebayu ustrzelic (moze to jest dobra okazja, zeby kupic oscyloskop, czy lepszy miernik = panowie, ja mam tylko podstawowy miernik, co wlasciwie powinienem jeszcze miec) ?

    0
  • #4 23 Cze 2016 10:34
    biuro74
    Poziom 7  

    Jeszcze jedno pytanie: zauwazylem, ze Vss, ktore powinno byc masa od FETow glownie ma lekki potencjal wzgledem masy cyfrowej (DGND). Znaczy sie, jest napiecie gdy przyloze multimetr do punktow obu linii - dokladnie to 0.16V (jeszcze nie wiem, z jakim znakiem). Pytania:
    1. Czy tak wlasnie powinno byc, tj. nawet gdy jest lekkie napiecie, to uklady beda dzialac poprawnie (dzwoni mi gdzies w uszach, ze masa cyfrowa, ze granica 0.8V) ?
    2. Czy ewentualnie takie napiecie moze byc oznaka padniecia ktoregos z ukladow (kondensatorow ?) i znaczy to, zeby szukac takiego winowajcy ?

    0
  • #5 24 Cze 2016 14:28
    biuro74
    Poziom 7  

    I jeszcze jedno pytanie: poniewaz nie moge zmierzyc miernikiem (600V max) napiec wychodzacych z inwertera - a mam 2 mierniki... wyczytalem, ze moge polaczyc je szeregowo i wowczas dokonac odczytu. Czy to jest wykonalne (prad jest niewielki w inwerterze, wiec chwilowo chyba mozna sprawdzic) ? Z tego, co wiem, to wynik nalezaloby pomnozyc przez 2x potem, ale czy to jest bezpieczne i wykonalne ?

    Z moim inwerterze napiecie bedzie rzedu 1200V, wiec dlatego pytam - bo miernik pojedynczy pokazuje przez ulamek sekundy (jak sie podepnie tylko jedna sonde, bez masy, lol) rozne napiecie, jak sie trafi, ale odczyty sa 200V, 400V, 500V, 800V, 1200V itp, a potem jak przytrzymam dluzej - mam 0 - bo brak skali (tak mysle). Zeb y sie upewnic wole zrobic stabilny odczyt.

    DODANE: pomysl z dwoma miernikami nieaktualny. Nie wymazuje, zeby potomni wiedzieli, ze to niedobry pomysl.

    0
  • #6 27 Cze 2016 16:12
    tzok
    Moderator Samochody

    Inwerter zasila tylko podświetlanie, nie ma związku ze sterowaniem ekranu. Wyświetlacze LCD są sterowane niskonapięciowo.

    biuro74 napisał:
    Serwisowka od Tyrosa nie pomoze, bo tam jest tylko ogolny rozklad pinow z nazwami, a na przyklad nie wiadomo, co z czym sie je - inicjacja ekranu, jak dziala komunikacja itp. Przykladowo - nie wiadomo, jak idzie sygnal DISPON .. wiadomo tylko, z ktorej nozki (w zasadzie to z trzech) i to wszystko.
    Nie bardzo rozumiem o co Ci chodzi... przecież jest tam kompletny schemat, z oznaczeniami numerów pinów na złączach i nazwami sygnałów. Masz tam też opis sygnałów wszystkich użytych układów sterujących. Zacznij od sprawdzenia układu regulacji kontrastu LCD i napięć zasilających.

    Schematy:
    DM4/4 - kontroler LCD, sygnał wychodzi przez CN14 (s. 147)
    PNR - przechodzi przez nią sygnał LCD z CN2 do CN3 (s. 149)
    LCL - układ regulacji kontrastu, przechodzi przez nią sygnał LCD ze złącza CN1 do CN2, do którego jest podłączony wyświetlacz (s. 151).

    Wyświetlacz jest sterowany cyfrowo, przez równoległą magistralę 8-bit, regulacja kontrastu jest analogowa. Dodatkowo jest sygnał zegarowy i sterujący.

    0
  • #7 27 Cze 2016 18:20
    biuro74
    Poziom 7  

    To juz dawno zrobilem. Nie rozpisywalem sie zbytnio, bo nie bylo zainteresowania, a sam do siebie nie bede pisal.
    Uklad regulacji kontrastu to jest jeden potencjometr 10K logarytmiczny na plytce LCL, sprawdzilem mu nozki 1-3 i zmienia sie opor od 0 (prawie, dokladnie to chyba bylo 10 omow) do ponad 10k. Linia jest sprawna i dochodzi do ekranu (zreszta wszystkie linie dochodza).
    Napiecie tez sprawdzilem (3.3D_Sub), a jak mozesz juz wiedziec z innega watku, stanalem na napieciu lampy LCD (ow transformator nieszczesny).
    Kontroler LCD zostawilem na sam koniec, bo taka przyjalem filozofie, ze jak znajde usterke do usuniecia, to ja usune, ale to nie moze byc uwalony kontroler - w takim wypadku mam rozwiazanie pomocnicze i je zostawiam na sam koniec, do tego momentu sprawdzam kazda inna ewentualnosc. Niemniej sygnaly z plyty DM* maja mozliwosc przechodzenia do LCD (sprawdzalem wszystkie linie), ale czy wychodza - tego juz nie wiem, oprocz sygnalu DISPON (to jest 3.18V bodajze mierzone, ktory pojawia sie w LCD okolo 2 sekundzie od wlaczenia urzadzenia).

    * nie sprawdzalem jeszcze na samej plycie DM polaczen konkretnych sygnalow z pinami kontrolera na wyjscia plyty (chyba CN14), bo musze czekac na cienkie sondy (te, co mam - sa za grube) i sa po 2 oporniki na drodze kazdej linii, wiec bedzie troche odszukiwania na plycie.

    0
  • #8 27 Cze 2016 18:45
    kazikszach
    Poziom 33  

    W drugim temacie masz podpowiedzi, jak sprawdzić świecąc latarką czy jest treść na ekranie.
    Nie odpowiadasz na te podpowiedzi, tylko próbujesz zmierzyć napięcie wyjściowe inwertera, co ci nic nie da, bo piszesz, że podświetlenie działa, a ja z doświadczenia wiem, że ledwie świecąca świetlówka pozwala zobaczyć treść na ekranie.
    Zostaw inwerter w spokoju, sprawdź latarką, czy masz treść na ekranie, skoro piszesz, że się uczysz, to czytaj uważnie podpowiedzi, sprawdź co ci radzą praktycy i napisz o efektach, bo ja przewiduję uszkodzenie sterownika matrycy.

    0
  • #9 27 Cze 2016 19:10
    biuro74
    Poziom 7  

    Ja od przewidywan trzymam sie z daleka, bo siedzac w komputerach juz nie raz mialem tak, ze sie przewiduje jedno, a wychodzi drugie.
    Podswietlalem ekran tez juz dawno (widac ciagle tylko ten fioletowy odcien, zreszta swiatlo troche inaczej tam pada, bo ekran jest za dodatkowa pleksa, nie widac zadnej tresci, pod powiekszeniem widze skladowe krysztalki RGB, ale nic sie nie uklada chyba w zaden zarys obrazu). Mozliwe, ze to kontroler LCD jest walniety (z tym tez wcale nie musi byc na 100% pewne, ze to ten scalak, bo moze ktora kosc DRAM odpowiedzialna za pamiec obrazu, albo sciezka laczaca te uklady - niekoniecznie powodujaca przeklamanie na ekranie - dopoki nie bede mial schematu kontrolera i nie wiem, kiedy on wysyla dane, nie bede mogl stwierdzic, co dokladnie padlo), ale ponieaz nie znam sie na dzialaniu LCDkow, wiec nie wiem, czy np. zanizone napiecie lampy nie dziala blokujaco na wyswietlanie tresci na nim(z roznych wzgledow). Niestety moj brak wiedzy zmusza mnie do bardziej dokladnych testow, ktore ktos znajacy sie na rzeczy pewnie moglby pominac.

    0
  • #10 27 Cze 2016 20:32
    tzok
    Moderator Samochody

    biuro74 napisał:
    ponieaz nie znam sie na dzialaniu LCDkow, wiec nie wiem, czy np. zanizone napiecie lampy nie dziala blokujaco na wyswietlanie tresci na nim(z roznych wzgledow).
    Zarówno w tym jak i w tamtym temacie dostałeś wyraźną odpowiedź, że układ podświetlania jest całkowicie niezależny i nie ma żadnego związku z działaniem wyświetlacza.

    biuro74 napisał:
    dopoki nie bede mial schematu kontrolera i nie wiem, kiedy on wysyla dane, nie bede mogl stwierdzic, co dokladnie padlo
    Przecież w serwisówce jest schemat kontrolera. Transmisja danych jest ciągła.

    0
  • Pomocny post
    #11 27 Cze 2016 20:45
    pp74
    Poziom 24  

    Podzielę się moimi doświadczeniami.

    biuro74 napisał:
    Obraz pokazuje się na wyjściu composite, a więc obraz generowany przez sam CPU jest OK.


    Obraz na tym wyjściu jest "generowany" przez kontroler SED1356F0A. To praktycznie wyklucza uszkodzenie pamięci oraz CPU.

    Można to dodatkowo zweryfikować wykonując testy z trybu serwisowego (z uwagi na usterkę na zewnętrznym poglądzie) :
    Power On Reset, 3,4,5,65,66 oraz 67

    Następnie pomiar napięć na wyjściach FPD0-FPD7, FPSHIFT,FPLINE ORAZ FPFRAME kontrolera LCD przy uruchomionych testach 39 oraz 40.


    Zakładając że wszystkie połączenia między kontrolerem a wyświetlaczem są właściwe to wyniki pomiarów powinny dać ostateczną odpowiedź co do przyczyny uszkodzenia.

    0
  • #12 27 Cze 2016 23:30
    biuro74
    Poziom 7  

    Dziekuje bardzo za te istatnia odpowiedz.
    Przyznam, ze powtarzalem te glupote o obrazie generowanym przez CPU z jakiegos forum klawiszowego, gdzie byl podobny problem rozwiazywany (nie wiem, czy rozwiazany). Poniewaz jestem "szeregowym" rozwiazywaczem - tj. najpierw jedno, potem drugie, a nie oba naraz - totez stanalem na mierzeniu napiecia z inwertera. Niewazne, ze obwod jest to calkowicie niezalezny - tez sie przeciez dowiaduje "na gebe", wazna jest metoda: a ta jest taka, ze jak uporam sie juz z tym napieciem, to wlasnie dojde do DM i bede tam robil przeglad polaczen, o ktorych pisalem juz wyzej i tych zasugerowanych wlasnie przed chwilka, plus pomiary. Testy z trybu serwisowego robilem juz wszystkie, to robie kazdorazowo przy kupowaniu kazdego instrumentu, nie robilem tylko PowerOnReset.

    0
  • #13 27 Cze 2016 23:40
    tzok
    Moderator Samochody

    Nawet jak uda Ci się coś zmierzyć to i tak nie będziesz wiedział co zmierzyłeś ani jak wynik pomiaru tego napięcia interpretować. Wartość skuteczna napięcia lampy CCFL to ok 800V (ale tego nie zmierzysz sondą szczytową). Przyjmij więc, że jeśli podświetlanie świeci to przetwornica jest sprawna (to napięcie może się zmieniać w dość szerokim zakresie w zależności m.in. od stopnia zużycia lampy CCFL). Poza tym to napięcie jest podawane tylko i wyłącznie na świetlówkę (CCFL) i do niczego innego nie służy. Nie próbuj uruchamiać przetwornicy bez podłączonej świetlówki. Bardziej zainteresuj się natomiast napięciem 5V.

    0
  • #14 28 Cze 2016 00:01
    biuro74
    Poziom 7  

    Bardziej by mi pomogla odpowiedz na zadane juz pytanie, czy miernikiem, ktory ma 750V AC (typowy miernik za 40 zl) na skali moge zmierzyc napiecie wychodzace przez zwyczajne przylozenie sond do obu nozek. Oczywiscie uzywajac pomiaru AC, nie DC.

    P.S. A dlaczego mialbym nie uruchamiac przetwornicy bez podlaczonej lampy ? Nie pytam, bo chce koniecznie tak wlasnie zrobic, tylko mozliwe, ze poprzedni wlasciciel probujac kombinowac cos przy instrumencie zapomnial dopiac kabelek i wlaczyl Tyrosa.... WIec chce sie dowiedziec, czym to moglo skutkowac ?

    0
  • #15 28 Cze 2016 08:18
    kazikszach
    Poziom 33  

    biuro74 napisał:
    Bardziej by mi pomogla odpowiedz na zadane juz pytanie, czy miernikiem, ktory ma 750V AC (typowy miernik za 40 zl) na skali moge zmierzyc napiecie wychodzace przez zwyczajne przylozenie sond do obu nozek. Oczywiscie uzywajac pomiaru AC, nie DC.

    Już wcześniej ci pisałem, że żadnym miernikiem uniwersalnym nie zmierzysz tego napięcia, a ty tylko swoje, w drugim temacie ci też radzono zostawić w spokoju ten inwerter, skoro świeci świetlówka.

    0
  • #16 28 Cze 2016 09:39
    tzok
    Moderator Samochody

    biuro74 napisał:
    A dlaczego mialbym nie uruchamiac przetwornicy bez podlaczonej lampy ? Nie pytam, bo chce koniecznie tak wlasnie zrobic, tylko mozliwe, ze poprzedni wlasciciel probujac kombinowac cos przy instrumencie zapomnial dopiac kabelek i wlaczyl Tyrosa.... WIec chce sie dowiedziec, czym to moglo skutkowac ?
    Tak jak pisałem - lampa CCFL ustala napięcie wyjściowe przetwornicy, bez niej napięcie może osiągnąć wysoką wartość i doprowadzić do przebicia transformatora i/lub zniszczenia tranzystorów sterujących.

    biuro74 napisał:
    Bardziej by mi pomogla odpowiedz na zadane juz pytanie, czy miernikiem, ktory ma 750V AC (typowy miernik za 40 zl) na skali moge zmierzyc napiecie wychodzace przez zwyczajne przylozenie sond do obu nozek. Oczywiscie uzywajac pomiaru AC, nie DC.
    Nie, nie możesz i ta odpowiedź padał już ze 3 razy (włącznie z uzasadnieniem dlaczego nie możesz - takim miernikiem nie zmierzysz napięcia przemiennego o częstotliwości wyższej niż 1kHz).

    0
  • #17 28 Cze 2016 12:46
    biuro74
    Poziom 7  

    tzok napisał:
    takim miernikiem nie zmierzysz napięcia przemiennego o częstotliwości wyższej niż 1kHz).


    I to jest wlasciwa odpowiedz. "Zostaw to napiecie", czy "takim miernikiem nie zmierzysz" - sorry, ale to sie nie nadaje do kanonu odpowiedzi, bo w domysle traktuje pytajacego, jak idiote, ktoremu wystarczy powiedziec byle co, zeby sie zamknal.

    Przy okazji: mam na oku drozszy miernik, ktory mierzy tez pojemnosc kondensatorow (do okreslonej pojemnosci), ma opcje min-max, wykrywa czestotliwosci do 20 MHz. Chce go kupic na przyszlosc, bo widze, ze to, co mam, to tylko podstawowe rzeczy, jak przejsci, opory i podstawowe DC. Czy takim drozszym miernikiem (sredniej jakosci, gdziestam znalazlem jakis temat z polecanymi firmami) bylbym w stanie zmierzyc (nie musi byc dokladnie co do joty) takie napiecie AC ? Czy do takiego drozszego tez bede musial uzywac sondy, ktora wlasnie zaraz bede budowal, bo mam do odbioru diode do mostka Graetza (to ow dzielnik napiec + prostownik) ?

    I jeszcze jedno pytanie: zrobilem wlasnie testy przejscia od kazdej nozki kontrolera LCD do wyjscia na CN14, po drodze sa po 2 oporniki na kazdej linii, wiec robilem test nozka LCD-nozka1_opornik1 + nozka2_opornik1-nozka1_opornik2 i nozka2_opornik2_pin_w_CN14. Plus pomiar opornosci kazdego opornika - na razie jest OK, choc rezystory "0" maja 1.2 Ohma. Moje pytanie dotyczy konkretnego fragmentu schematu, co to znaczy:
    Yamaha Tyros - Nie działa LCD
    ta kreska miedzy linia FPD[4] macierzy opornikow RA90 (nie wiem, jak to przetlumaczyc na polski z "resistor array"), a linia FPD[3] macierzy RA89 ?

    0
  • #18 28 Cze 2016 21:04
    tzok
    Moderator Samochody

    biuro74 napisał:
    mam na oku drozszy miernik, ktory mierzy tez pojemnosc kondensatorow (do okreslonej pojemnosci), ma opcje min-max, wykrywa czestotliwosci do 20 MHz. Chce go kupic na przyszlosc, bo widze, ze to, co mam, to tylko podstawowe rzeczy, jak przejsci, opory i podstawowe DC. Czy takim drozszym miernikiem (sredniej jakosci, gdziestam znalazlem jakis temat z polecanymi firmami) bylbym w stanie zmierzyc (nie musi byc dokladnie co do joty) takie napiecie AC ?
    Nie wiem co to za miernik, więc ciężko mi odpowiedzieć. Generalnie jednak fakt pomiaru częstotliwości do 20MHz nie oznacza, że miernik może mierzyć wartość napięcia przebiegów o takiej częstotliwości.

    biuro74 napisał:
    co to znaczy ta kreska miedzy linia FPD[4] macierzy opornikow RA90
    Jak się przyjrzysz fizyczne drabinki rezystorów mają po 4 rezystory i są obramowane na schemacie linią przerywaną... dwie linie przerywane sąsiednich drabinek są "przesunięte w fazie" i się na siebie w tym miejscu nałożyły tworząc linię ciągłą z dwóch przerywanych - czyli nic to nie znacz, błąd drukarski (jakby RA88 i RA89 były bliżej siebie to też by się te linie tak złożyły).

    biuro74 napisał:
    I to jest wlasciwa odpowiedz.
    ...ale ta odpowiedź już wcześniej padła. Jesli już koniecznie chcesz robić taką sondę to namawiam Cię na wersję z powielaczem napięcia, a nie mostkiem Graetza. Pamiętaj też, że ta sonda mierzy napięcie międzyszczytowe, czyli dwukrotność amplitudy (o ile przebieg jest symetryczny i powtarzalny), nie znając kształtu przebiegu, nie można na tej podstawie wyciągnąć żadnych wniosków co do wartości skutecznej zmierzonego napięcia.

    biuro74 napisał:
    na razie jest OK, choc rezystory "0" maja 1.2 Ohma.
    ...a jaki opór pokaże Twój miernik kiedy zetkniesz ze sobą jego sondy pomiarowe?

    0
  • #19 29 Cze 2016 01:51
    biuro74
    Poziom 7  

    Miernik to UNI-T UT61C, symbolu drugiego nie znajde teraz (obserwowalem dwa), ale to wlasnie ta klasa. Nie najdrozsze, ale na razie nie widze koniecznosci kupowania lepszego. Moze jak wykonam kilka schematow...

    Dzieki z ta drabinka.

    Na powielacz napiecia tez przyjdzie czas (tylko ze to bedzie odrobine bezsensowne robic dzielnik do powielacza z jednej strony), tyle tylko, ze mostkiem Graetza zainteresowalem sie najpierw, no i latwo bylo cos znalezc. Z powielaczem juz tak nie jest, znalazlem jedna strone ze wzorami (kondensatorow dowolnych przeciez nie wloze, a jak z diodami - te, co kupilem tez moga byc ?), a tu jeszcze innych zajec kupa w tle. Jak masz jakies dane, to ja po poprosze, a wskazowki tez mile widziane (np. powielacz widze mozna robic w zaleznosci od "uzysku" - wiec ktora wersje najlepiej robic), zebym nie zrobil czegos, co pozniej okaze sie, ze jest zle i trzeba robic inne.

    Sonda pokazuje 1.1, wiec wszystko jasne (choc ciekawe, czy jest tolerancja w procentach dla 0, lol).

    0
  • #20 29 Cze 2016 02:13
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    biuro74 napisał:
    P.S. A dlaczego mialbym nie uruchamiac przetwornicy bez podlaczonej lampy ?
    Bo nieobciążona przetwornica generuje ok.3-5 kV i diabli wezmą izolację transformatora. Mogą ulec też zniszczeniu tranzystory inwertera (przetwornicy) na skutek przepięć w uzwojeniu pierwotnym transformatora.
    biuro74 napisał:
    "resistor array")
    Zespół rezystorów (oporników) - bardzo ich dużo w jednym opakowaniu (scalaku, kości, etc)

    0
  • #21 29 Cze 2016 12:17
    tzok
    Moderator Samochody

    biuro74 napisał:
    choc ciekawe, czy jest tolerancja w procentach dla 0
    Tolerancja jest od zakresu pomiarowego, nie od wartości mierzonej.

    0
  • #22 29 Cze 2016 13:33
    biuro74
    Poziom 7  

    Krzysztof Kamienski napisał:
    biuro74 napisał:
    P.S. A dlaczego mialbym nie uruchamiac przetwornicy bez podlaczonej lampy ?
    Bo nieobciążona przetwornica generuje ok.3-5 kV i diabli wezmą izolację transformatora


    Jak to sie ma do jednej PSR-ki, ktora kiedys robilem, a w ktorej okazala sie lampa CCFL wlasnie zepsuta, a jak ja wyjmowalem dokladnie, to okazalo sie, ze byla nawet przepolowiona (pekla po prostu). No to chyba przy wlaczaniu instrumentu transformator tez sie obciazal (byl uzywany z takim niedzialajacym ekranem) ? A nie zauwazylem zadnych zniszczen - co prawda tam za inwerter odpowiadala osobna plytka INV - ktora jest identyczna do wydzielonej czesci trzech ukladow z Tyrosa, czyli 2xtranzystory+transformator, ale ona byla dobra (optycznie tez), a po wymianie lampy wszystko wrocilo do normy ?

    UPDATE:
    Na razie zmierzylem takie sygnaly na plytce LCL:
    * FRM (FPFRAME) = 0.00V, odczyt ustabilizowane od 2 sekundy po wlaczeniu,
    * LOAD (FPLINE) = 0.04-0.05V, napiecie pojawia sie od 2 sekundy po wlaczeniu,
    * CP (FPSHIFT) = 1.79V, sygnal pojawia sie od 2 sekundy po wlaczeniu,
    * DISPON = 3.20V, sygnal pojawia sie 2 sekundy po wlaczeniu,
    * 3.3D_sub = 3.15V, pojawia sie od razu,
    * FPD[0] = dziala (chyba), bo:
    - wynosi 1.10V po wlaczeniu trybu serwisowego (niebieskie tlo),
    - wynosi 0V po tescie 39: All LCD On (czarny ekran),
    - wynosi 3.01V po tescie 40: All LCD Off (bialy ekran),
    - na pulpicie jest 1.10V i zmienia sie wraz ze zmiana kontekstu ekranu.
    * podobnie jest z FPD[1], FPD[3], FPD[5] i FPD[7] - rozne sa napiecia "startowe", ale w testach 39 i 40 jest odpowiednio 0V i 3.02V. Linii 2,4 i 6 juz nie mierzylem, bo widac, ze kontroler sypie danymi, jak nalezy, a gdyby te 3 nie dzialaly, to bylyby jedynie bledy w obrazie.

    Zmierzylem tez napiecie na wyjsciu potencjometru kontrastu (pin 2), zmienia sie ono plynnie w zakresie 0.71V-2.68V.

    Czy jest taka mozliwosc, ze multimetr nie lapie mi sygnalow HSYNC i VSYNC (FPLINE i FPFRAME) ? Juz mi wytlumaczono, ze miernikiem tym nie zmierze AC powyzej 10 kHz... no ale VSync chyba powinien mi ten multimetr lapac ? Czy to jest moment, gdzie przydaje sie oscyloskop wlasnie, tudziez dobry multimetr do 20 MHz (20 MHz dlatego, ze kwarce sa 17 MHz jak pamietam - chodzi tylko o sprawdzenie, czy jest napiecie, nie o przebieg) ?

    0