Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Honda VF750 - Kontrolka rezerwy paliwa na termistorze

scatmanpl 18 Cze 2016 13:56 1005 3
  • #1 18 Cze 2016 13:56
    scatmanpl
    Poziom 2  

    Witam serdecznie
    Mam pytanie odnośnie odbudowy obwodu kontrolki rezerwy paliwa w motocyklu Honda Magna VF 750. Całość została wymontowana podczas przebudowy motocykla kilka lat temu, teraz jednak chciałbym na powrót całość odbudować. Na miejscu pozostał jedynie czujnik zamontowany w baku, oparty na termistorze (termistor zalany paliwem -> duży opór na termistorze -> żarówka rezerwy się nie świeci, termistor "suchy" -> opór spada -> żarówka się zapala). Termistor jest "padnięty", zatem planuję oczywiście jego wmianę. Zamiast żarówki chcę zamontować diodę LED na 12V. Całość miałaby przebiegać mniej więcej jak na załączniku. Mam jednak parę pytań:

    1. Czy mogę to podłączyć bezpośrednio pod akumulator, czy potrzebuję jakiegoś układu ograniczającego maksymalne natężenie prądu?
    2. Oryginalna żarówka ma około 1.5W lub 3W (muszę sprawdzić w garażu, gdzieś je jeszcze mam). Czy powinienem zatem dociążyć obwód, aby kontrolka zapalała się w odpowiednim momencie?
    3. Oryginalny termistor ma oznaczenie 20F735. Z tego co wyczytałem ma opór 1kohm. Czy zatem każdy termistor NTC o takim oporze może zastąpić obecny? A może z racji użycia LED bardziej pasowałby inny?
    4. Czy do schematu, który podałem, należałoby coś dodać, aby zapobiec przepalaniu się diody bądź termistora?

    Proszę o odpowiedzi na te pytania i ewentualne sugestie.

    0 3
  • #2 18 Cze 2016 20:16
    ladamaniac
    Poziom 37  

    Musisz dać rezystor szeregowo ograniczający prąd diody i dociążyć układ. Twój termistor ma 1kiloom oporności jak jest zalany benzyną, więc dioda będzie świecić cały czas. Z kolei prąd płynący przez diodę nie pozwoli na rozgrzanie termistora i spadek jego oporności. Tak więc jeszcze musisz dać rezystor równolegle do całości o oporności i mocy zbliżonej do żarówki. Dodatkowym problemem jest bardzo nieliniowa charakterystyka żarówki. Tak więc musisz wartość rezystorów dobrać eksperymentalnie. Osiągnąć dobry efekt będzie wymagało kilku prób.

    0
  • #3 19 Cze 2016 04:08
    gabik001
    Poziom 36  

    Ja u siebie w samochodzie honda miałem podobnie. Rozleciał się ten termistor stanowiący czujnik rezerwy. Podmieniłem na NTC 1kohm (nic nie modyfikowałem ani nie wymieniałem żarówki na led) i wszystko działa.

    0
  • #4 20 Cze 2016 18:05
    scatmanpl
    Poziom 2  

    Dziękuję za odpowiedzi. Zatem kupie ten termistor i drogą emipyczną (akumulator, słoik z benzyną, dioda i oporniki) dobiorę odpowiedni opór. Początkowo będę celował w okolice 50 Ohm (z założenia, że żarówka ma 3W i z prawa Ohma). Tylko tutaj pojawia się kolejne pytanie. Jakiej mocy opornika powinienem użyć, żeby uniknąć jego nagrzewania się? Kiedyś podpinałem kontrolki led w miejsce żarówek i również walczyłem z opornikami. Użyłem wtedy oporników o mocy 5W i bardzo szybko nagrzewały się do zncznej temperatury, która topiła izolację. Czy taki 50W nie sprawi podobnych problemów?

    0