Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Perles UP 4162RE - iskrzenie na komutatorze

vper 19 Jun 2016 22:38 2736 9
  • #1
    vper
    Level 15  
    Witam szanownych Kolegów,

    Ta maszyna to polerka samochodowa o mocy 1600W. Jak regulator skręcony na minimum to iskrzenie jest niewielkie, jak na maxa - wali ogniem z komutatora tak że z maszyny idzie dym. Przy tych próbach zauważyłem, że regulator wydaje się działać poprawnie - przy różnych jego ustawieniach zmieniają się obroty.



    W jednym z dość starych wątków na temat uszkodzeń wirnika (www.elektroda.pl/rtvforum/topic604952.html), znalazłem opis sprawdzania, polegający na tym że do szczotek podajemy prąd stały i mierzymy napięcie na sąsiednich wycinkach komutatora. Postanowiłem tą metodą zbadać wirnik mojej polerki. Bez demontażu maszyny odpiąłem szczotki podpinając je pod regulowany zasilacz DC. Okazuje się, że nie da się nic pomierzyć bo wraz ze wzrostem prądu z zasilacza do ok. 3A, wirnik zaczyna się płynnie rozpędzać do dość wysokich obrotów. Nie występuje przy tym żadne iskrzenie. W związku z tym mam do Kolegów takie pytanie:
    - czy coś robię źle w tej metodzie - może trzeba rozpiąć też stojan ?
    - czy na podstawie takiego zachowania maszyny można wysnuć jakiś wniosek co do jej uszkodzenia (wirnik czy stojan) ?
    - czy to iskrzenie może być spowodowane mimo wszystko regulatorem obrotów ?

    Proszę Was o opinię w tej sprawie.

    Pozdrawiam
    vper
  • #2
    TomekB123
    Level 20  
    Quote:
    - czy to iskrzenie może być spowodowane mimo wszystko regulatorem obrotów ?


    Nie

    Możesz z dużym prawdopodobieństwem wykluczyć stojan. Sprawdź wizualnie stojan czy druty uzwojeń nie są czarne (przegrzane) czy nie ma jakiegoś wytopionego plastiku.
    Zmierz cewki stojanu omomierzem. Powinny mieć jednakową oporność. Możesz też sprawdzić czy nie ma przebicia cewek do pakietu blach.

    Co do wirnika to czy na komutatorze nie ma podniesionych lamelek, albo znacznie odbarwionych kilku obok siebie ?
  • #3
    vper
    Level 15  
    Witam ponownie,

    Dziś maszyna została rozebrana.
    Na początek pod lupę poszedł stojan. Od strony wiatraka uzwojenia wyglądają jak nowe. Od strony komutatora przybrudzone pyłem polerskim wyglądającym jak mąka i lekko przykopcone. Poczyściłem druty zapałką - wyglądają na moje niedoświadczone oko nie tak tragicznie. Pomiary oporności cewek wykonane omomierzem około 1 ohma - obie jednakowe.Żadnych nadtopień, żadnych zwarć do blach. Pomierzyłem je dodatkowo metodą znalezioną i opisaną na Forum w ten sposób: na jedną z cewek podawałem napięcie zmienne ok. 23V z trafka, zmostkowałem bieguny śrubą i mierzyłem napięcie na drugiej cewce oraz prąd. I potem odwrotnie. W obu przypadkach wskazania podobne: 1.7 V napięcia przy ok. 4.3 A prądu.

    =====
    Tak sobie teraz myślę, że wykonałem ten pomiar stojana źle. 23V to transformator miał na biegu jałowym. A ile było na zasilaniu cewki "pierwotnej" pod obciążeniem cewką ? Nie zmierzyłem tego i nie wiem jak się ma U "pierwotne " do "wtórnego."
    Badanie do powtórki.
    =====

    Dalej wirnik.
    Podobnie jak stojan - przy komutatorze lekko okopcony. Z drugiej strony uzwojenia w kolorze typowym dla miedzi. Komutator równo przybrudzony, żadnych nadpaleń, w miarę równa powierzchnia. Szczotki w dobrym stanie, nie poszczerbione, swobodnie przesuwają się w gniazdach. Pomierzyłem wirnik omomierzem wycinek obok wycinka: wynik 0.4-0.5 ohma na całym obwodzie, żadnych większych różnic nie widać. Czy to nie jest zbyt mało ? Sprawdzałem dwoma miernikami cyfrowymi - wskazania podobne.

    Co o tym myślą fachowcy ?
    Czy można wykluczyć stojan i przyjąć na podstawie podjętych przeze mnie działań, że uszkodzeniu uległ wirnik ?

    ============

    Wirnik sprawdzony na zwarciownicy - ponad wszelką wątpliwość uszkodzony. Pojawił się kolejny problem - gdzie go kupić ? Pytałem w paru miejscach - nigdzie nie mają.
    Może ktoś z Kolegów miałby jakieś namiary na wirnik do tego typu maszyny ?

    Pozdrawiam
    vper
  • #4
    vper
    Level 15  
    Witam,

    Walczę dalej z moją polerką.
    Nie mogę dostać oryginalnego ani zamiennego wirnika, postanowiłem więc wysłać go do przezwojenia. Mam jednak problem z jego demontażem z obudowy przekładni kątowej.

    Perles UP 4162RE - iskrzenie na komutatorze

    Wg rysunku tryb skośny przekładni jest rozłączny z wirnikiem. Pytanie: jak to jest razem połączone: jest wkręcony na gwincie w wirnik czy też jest po prostu wsunięty w jakiś wielowypust ? Jak to rozebrać, aby nie uszkodzić ?

    Próbowałem przy złożonej przekładni blokować ją przyciskiem i kręcić wirnikiem w przeciwną stronę do jego normalnych obrotów, ale ani drgnie. Boję się na siłę, by czegoś nie uszkodzić.

    Proszę o pomoc.

    vper
  • #5
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    vper wrote:
    Nie mogę dostać oryginalnego ani zamiennego wirnika, postanowiłem więc wysłać go do przezwojenia.

    A ile kolega zapłaci za przezwojenie z wyważeniem wirnika ? Czy to się będzie opłacać.
  • #6
    vper
    Level 15  
    Witam,

    Powiedziano mi że koszt przezwojenia wyniesie około 100 zł, więc chyba się opłaci.

    Pozdrawiam
    vper
  • #7
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    Chodzi o ten element nr 4 na rysunku ?
  • #8
    vper
    Level 15  
    Witam,

    Tak. Jest to stożkowata zębatka napędzająca większe koło przekładni.
    Od strony wirnika siedzi prawdopodobnie seger, ale nie ma do niego dostępu - zasłania wentylator. Od strony przekładni widać tylko element 17,317 i i ten stożkowy tryb.

    Pozdrawiam
    vper
  • #9
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    Według rysunku wygląda na oddzielną część lecz niczym nie przymocowywaną . Miałem kątówki tej firmy końcówka była chyba na gorąco wciskana.
  • #10
    vper
    Level 15  
    Witam,

    Zakończę temat informacjami dla potomnych:

    Poległem na odkręceniu tej stożkowej zębatki. Nie mając pewności czy siedzi ona na wcisk czy też jest wkręcana, oddałem wirnik do serwisu wraz z korpusem obudowy. Wirnik został przewinięty. Tam też dowiedziałem się od miłego Pana, że ów stożkowy tryb jest wkręcany w oś wirnika - gwint prawy. Do jego odkręcania potrzebny jest specjalny klucz.

    Dziękuję wszystkim za zainteresowanie tematem i cenne rady.

    Pozdrawiam
    vper