Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Daf xf105 460 - przegrzewa się olej i płyn

pudzian_1 20 Jun 2016 12:04 6444 24
Optex
  • #1
    pudzian_1
    Level 8  
    DAF xf105 460 2010r automat.
    Witam wszystkich-od dluzszego juz czsu borykam sie z wysoka temperaturą na wskazniku plynu chłodniczego.
    Jazda po płaskim wszystko cacy wskaznik w pionie, jak tylko temp. Na zewnątrz podskoczy do 24-26c wskaznik notorycznie wędruje na drugą połowę zegara , pare dni temu 24t ładunku lekkie górki 30c na zewnątrz wskazówka zamkneła 3 ćwiartkę zegara i nagle alarm na czerwono "silnik ostrzezenie"
    Komputer wykazal :
    - wysoka temperatura płynu
    -wysoka temperatura oleju
    -niskie ciśnienie oleju
    mam wrazenie ze viscoza sie nie wlacza lub duzo za późno ja tam jednak nic nie slyszę by wyło( Visco nowe ori behr,test robiony wsio ok, na starej bylo identycznie)
    Odpalam auto visco chodzi chwile i sie wyłącza.
    Zaciagam retarder visco siewłącza kilkanascie sekund isie wylacza.
    Ale gdy wskaznik pokazuje juz jakieś 3 grubosci wskazowki na drugiej polowie visco nie chodzi , zaciagam dodatkowo retarder gaz do dechy visco sie wlącza i pomimo ze caly czas pokazuje wysoką temp. Visco kilka sekund i sie wyłącza.
    -termostat nowy aso
    -pompa wody nowa
    -chłodnice czyszczone - przedmuchiwane w aso (zewnetrznie)
    -filterka chlodnicy oleju nie bylo.
    -spalanie 28-32L,ma moc, retarder raczej nie trzyma, wciąga trochę oleju.
    Mechanik twierdzi że chłodnica oleju do wymiany, może ktoś miał podobny problem?
    Wolałbym darmo nie wymieniać tych chlodnic bo tanie to one nie są 😒
  • Optex
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • #3
    pudzian_1
    Level 8  
    Czyszczenie nic nie dało , visco dziala na zasadzie blokowania sie pod wplywem ciepla nie ma zadnego wlacznika odpowiedzialnego za to.
    Na starym visco bylo identycznie .
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • Optex
  • #5
    darfur5
    Level 34  
    Chłodnice trzeba wymontować i porządnie wyczyścić , tak samo inercooler i chłodnica klimatyzacji, dopiero po takim zabiegu może być efekt.
  • #6
    g107r
    Level 40  
    pudzian_1 wrote:
    Czyszczenie nic nie dało , visco dziala na zasadzie blokowania sie pod wplywem ciepla nie ma zadnego wlacznika odpowiedzialnego za to.
    Na starym visco bylo identycznie .

    Czyli musi się nagrzać od chłodnicy żeby zadziałać ?
    Na pewno masz dobry termostat ? Gorącą chłodnicę gdy świeci te ostrzeżenie ?
    Może to czujniki szwankują, wiązka elektryczna, a nie chłodzenie.
  • #7
    krisbrumm
    DAF Trucks specialist
    Sprawdź przeciwcisnienie w układzie wydechowym.Przytkany wydech powoduje wzrost temperatury silnika bo gorące spaliny dłużej pozostają w silniku.
  • #8
    pudzian_1
    Level 8  
    Chlodnice byly dmuchane syf wylatywal nawet konkretny ale efektow zadnych .
    Termostat dobry nowy i utrzymuje temp.w pionie ale tylko jesli ladunek lekki i nie gorąco jest na dworze.
    Dzis visco zalaczylo sie dopiera jak wskazowka wskoczyla na ten ostatni kwadracik na skali przed czerwonym polem.
    Krissbrum - jak sprawdzic te cisnienia wydechu ? Aso?
    Czy jest fizyczna mozliwosc ze chlodnica oleju sie przytkala?

    W piatek idzie na warsztat nie wiem od czego zaczac ,chyba zaczne od wymiany glownej chlodnicy czy zamiennik bodajze nissen nadaje sie ?czy tylko behr?
    Instalacje i czujnik raczej wykluczam.
  • #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    g107r
    Level 40  
    Quote:
    Dzis visco zalaczylo sie dopiera jak wskazowka wskoczyla na ten ostatni kwadracik na skali przed czerwonym polem.

    Nie znam się, nie wiem, ale jeśli wiskoza włącza się pod wpływem temperatury, to albo ta jest za mała, albo wiskoza do... wiesz czego.
  • #11
    krisbrumm
    DAF Trucks specialist
    Przeciwciśnienie sprawdzić możesz sam tylko trzeba mieć manometr wyskalowany do 1 bar i połączyć go parometrowej długości rurką do układu wydechowego np. do adaptera zrobionego ze starej dyszy adblue i zamontowanego w jej miejsce.
    Rurką może być przewód polietylenowy np. 6mm taki, jakie użyte są w układzie hamulcowym (czarne).
    Visco załącza się stopniowo.Jest tutaj charakterystyka Visco na forum bo sam wrzucałem.
    Quote:
    Jeżeli chcesz, zeby Visco było rozłączone (slizgało się), przy obecnym +24V na pinie 4 w jego kostce - podaj masę na pin 3 - możesz wówczas mieć engine warning light ale chociaż zewnętrznie wymusisz aby visco się ślizgało.
    Jeżeli zupełnie odłaczysz visco (wtyczkę) wówczas visco będzie w pozycji fail safe czyli na 100% załączone (nie ślizgało się).Podobna sytuacja wystąpi jeżeli zabraknie +24V po zapłonie na pinie 4 lub jest problem z ciągłością między pinem 3 a pinem C16 w DMCI ECU
  • #12
    darfur5
    Level 34  
    Skoro nie jesteś pewny co do pracy retardera to koniecznie to sprawdz.Jest możliwe ,że to n jest przyczyną kłopotu.Można jeszcze wziąć pod uwagę wydajność pompy wody.
  • #13
    pudzian_1
    Level 8  
    Pompa wody jest nowa -na starej byl ten sam problem.
    Czyli jak teraz odlacze wtyczke od visco to zalaczy sie na stałe 100% ?? Ale to chyba jest tylko czujnik od obrotow wiatraka .
    Retarder dziala jak nalezy jesli by cewki troche trzymaly to spalanie by wzroslo a pali 28-32max

    ponawiam pytanie czy jest mozliwe ze zatkala sie chlodnica oleju? I takie sa cyrki. Bo mechanik twardo sie upiera na jej wymiane a to koszt 2,5tys tak w ciemno troche szkoda

    Dodam jeszcze ze jazda po autostradzie 60km bez uzywania hamulca,23t i sa gorace obie piasty napedowe felgi nie.
  • #14
    krisbrumm
    DAF Trucks specialist
    Chłodnica oleju służy do odprowadzenia ciepła z oleju do wody.Jeżeli miałbyś przypadek, że olej się przegrzewa i wskutek pracy w zbyt wysokiej temperaturze traci lepkość kinematyczną (co objawiałoby się ostrzeżeniem o zbyt niskim ciśnieniu oleju) - to rozumiem.Ale przegrzewanie się układu chłodzenia nie ma moim zdaniem zbyt wiele z chłodnicą oleju.
    Odepnij wtyczkę z VISCO i sprawdź czy chodzi cały czas.Powinno chodzić jak konwencjonalne, zwykłe visco.
  • #15
    pudzian_1
    Level 8  
    Jak jest konkretnie goraco i 24t ladunku to wyskakiwalo na czerwono "silnik ostrzezenie" nic o oleju czy plynie chlodniczym.
    Ale deiv pokazal:
    -wysoka temp.wody
    -wysoka temp.oleju
    -niskie cisnienie oleju
    No i troche tego oleju wciagnął w tym czasie zapewne dlatego ze zrobil sie zadki.
    Odepne dzis visco i dam znac.

    No i co prawda nawet po chip tiuningu mam wrazenie ze jakis on taki mulowaty nawet na pusto.
    Wszystko by wskazywalo na trzymanie retardera ale spalanie i idealne zachowanie temp. na płaskim zaprzecza temu.

    Normalnie masakra z nim.

    Dodano po 19 [minuty]:

    Jak jest konkretnie goraco i 24t ladunku to wyskakiwalo na czerwono "silnik ostrzezenie" nic o oleju czy plynie chlodniczym.
    Ale deiv pokazal:
    -wysoka temp.wody
    -wysoka temp.oleju
    -niskie cisnienie oleju
    No i troche tego oleju wciagnął w tym czasie zapewne dlatego ze zrobil sie rzadki.
    Odepne dzis visco i dam znac.

    No i co prawda nawet po chip tiuningu mam wrazenie ze jakis on taki mulowaty nawet na pusto.
    Wszystko by wskazywalo na trzymanie retardera ale spalanie i idealne zachowanie temp. na płaskim zaprzecza temu.

    Normalnie masakra z nim.
  • #16
    kwantor
    Level 38  
    Trzeba sprawdzić poprawność wskazań czujnika z pewnym termometrem to raz, a dwa, to najprawdopodobniej chłodnicę masz do wymiany. Dlaczego? bo są przymulone wloty do kanalików od strony głównej magistrali. Chłodnicę można dość dobrze oczyścić zewnętrznie, ale trzeba zdemontować chłodnicę klimy , zlać całość pianą aktywną i mądrze strumieniem z karchera potraktować. Silnik ma pracować na 1500 obrotów, visco ma być załączone. Skąd taka diagnoza o niedrożności (kiepskim przepływie)? ano stąd, że wskazuje na to krótka aktywacja visco. Nie zapomnij powiadomić gdy tak właśnie będzie, a gdy to zrobisz, rozwal boczną magistralę zasilającą, to sobie obejrzysz przyczynę. Pompę
    już wykluczyłeś. Pamiętać też należy że czipowanie to robota dla kogoś kto wie co robi i ma doświadczenie.
  • #17
    pudzian_1
    Level 8  
    Wymienilem chlodnice wody i oleju !!
    Obie byly przytkane jakims srodkism do uszczelnienia ukladu.
    Nie wyskakuje juz "silnik ostrzezenie" czyli nie przegrzewa juz oleju.
    Wskaznik temp.wody pod obciazeniem i jesli jest gorąco wychyla sie na druga polowe max o jakies dwie grubosci wskazówki i po jakims czasie wraca do pionu.
    podejzewam ze visco troszke za późno reaguje . Dlaczego?
    Czy jest mozliwosc jakies regulacji visca?
    Majster twierdzi ze prawdopodobnie tez czeka mnie wymiana chlodnicy retardera ze tez pewnie jest przypchana i dlatego nadal troche wskaznik sie buja.
  • #18
    kwok
    Level 39  
    pudzian_1 wrote:
    Wskaznik temp.wody pod obciazeniem i jesli jest gorąco wychyla sie na druga polowe max o jakies dwie grubosci wskazówki i po jakims czasie wraca do pionu.
    podejzewam ze visco troszke za późno reaguje . Dlaczego?


    Myślę że nie za późno. Wentylator, nie ważne w jakim aucie służy do chłodzenia jeśli temp wzrośnie ponad normę - normalnie woda jest chłodzona pędem powietrza i nie ma powodu załączać wentylatora (to strata mocy i paliwa) jeśli temp utrzymuje się w normalnym poziomie. Nie ma też sensu włączać wiatraka jeśli temp wzrośnie o 5 stopni bo tak mały wzrost nie jest szkodliwy. Na przykładzie aut osobowych widać - termostat jest na np 83 stopnie a czujnik elektrycznego wentylatora na np 95 albo nawet 102 stopnie.
  • #19
    pudzian_1
    Level 8  
    To jak wyjasnic to ze w drugim dafie nie ma az takich wychylen wskaznika?
    I czemu w wiekszosci aut wskaznik stoi w pionie non stop?
  • #20
    DoIT
    Level 11  
    pudzian_1 wrote:
    To jak wyjasnic to ze w drugim dafie nie ma az takich wychylen wskaznika?
    I czemu w wiekszosci aut wskaznik stoi w pionie non stop?

    bo czesto producent w oprogramowaniu "oszukuje" kierowce by ten sie nie stresował
    vw potrafi od 80-105 stopni p[okazywac idealnie 90 nas wskaźniku
  • #21
    hessel.
    Level 13  
    Raczej nie oszukuje a kalibruje zegar pod czujnik. Wrzycasz go do czajnika i jesteś pewny.
  • #22
    DoIT
    Level 11  
    hessel. wrote:
    Raczej nie oszukuje a kalibruje zegar pod czujnik.
    co ma kalibrowanie do zafalszowania wskazań? W trakcie diagnostyki temperatura w danych Ecu się zmienia a na tablicy zegarów wskaźnik stoi jak przyklejony. Podobna historia z kontrolka ciśnienia oleju. Wiele aut sprawdza ciśnienie oleju dopiero w zakresie wyższych obrotów np dopiero powyżej 1800 obrotów. Posredniczenie prez Ecu w wyświetlaniu informacji pozwala na zabiegi które maskujące pewne niedoskonałości pojazdu i jednocześnie pozwala na użytkowanie auta przez osoby o znikome wiedzy na temat mechaniki
  • #23
    hessel.
    Level 13  
    Bo do zegarów idzie osobny. Ale wskazania turba powiedzmy, które idą od ecu faktycznie potrafią być nie dokładne na tyle, że możesz mieć racje.
  • #24
    pudzian_1
    Level 8  
    Panowie walka była długa i kosztowna , okazało się że ktoś kiedyś nasypał jakiegoś proszku od uszczelnienia układu, efekt?
    -pozatykane wszystkie chłodnice płynu, oleju i prawdopodobnie retardera.
    Po wymianie chłodnicy płynu i oleju jest ok nie wyskakuje już silnik ostrzeżenie na czerwono.
    z ładunkiem pod górę wskaźnik nadal choć już nie tak szybko podniesie sie ale tylko o 2 grubości wsklazowki załacza się visco i spada.
    Mechanik twierdzi ze prawdopodobnie jest jeszcze przytkana chlodnica retardera i w układzie krąży za mała ilość płynu.
    Tak czy siak wskaźnik teraz prawie zawsze stoi dęba i przestał już spalac nie małe ilości oleju.
  • #25
    VFR1200f
    Level 3  
    Chyba mam ten sam problem. A nie da się jakoś wyczyścić chłodnicy wewnątrz?