Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kosiarka Murray - Słabe ładowanie w Murray z silnikiem B&S 15,5

barktosek 21 Cze 2016 00:10 2007 3
  • #1 21 Cze 2016 00:10
    barktosek
    Poziom 6  

    Witam.
    Kilka tygodni temu nabyłem używaną kosiarkę (traktorek) Murray z silnikiem Briggs 15,5 KM. Dzisiaj silnik nie zapalił - padnięty akumulator. Po podładowaniu prostownikiem i odpaleniu okazało się iż mamy do czynienia z brakiem ładowania - napięcie na aku nie wzrasta po odpaleniu silnika.

    Dotarłem do wtyczki przy silniku i okazuje się ze ktoś już tam wcześniej prowadził prace badawcze:)

    Z prądnicy wychodzą dwa przewody czarny i czerwony na których po odpaleniu przy obr max pojawia się do 20 V (U zmienne).
    Zastałem w takiej konfiguracji - czarny podłączony i czerwony rozłączony przed wtyczką.
    Traktorek posiada oświetlenie które działa będąc zasilane przez stacyjkę właśnie czarnym przewodem (U zmienne).
    Zdołałem zebrać informację że na czerwonym powinna znajdować się dioda prostownicza do ładowania aku. W ramach prób zamontowałem diodę z alternatora samochodowego ponieważ akurat taką dysponowałem od ręki.
    I co ciekawe:
    -napięcie mierzone między masą i czerwonym przewodem (bez diody, bez aku) = do 11-12v (U zmienne) przy obr max
    -napięcie między masą a diodą po jej wpięciu (bez aku) = max 4 V (U stałe)
    -napięcie na aku po odpaleniu przy max obr silnika wzrasta ale bardzo powoli i zwiększa się co jakiś czas o 0.1 V
    Pomiary wykonywane multimetrem UNIT

    Ewidentnie wszystko wskazuje na za słabe ładowanie. Oświetlenie z przodu również niby działa jednak przy wolnych obrotach żarzy się a przy maksymalnych dopiero tak sobie świeci.

    Co może powodować, że napięcie jakie daje prądnica jest zbyt niskie? Z reguły tematy na forum z jakimi się spotykamy to zbyt wysoki prąd ładowania, a tu jest odwrotnie.

    Proszę o pomoc

    5 3
  • #2 11 Maj 2018 10:35
    kazik_
    Poziom 12  

    Witam

    Mam ten sam problem MTD Briggs 16HP ładowanie mam na wysokich obrota 12,4V stale, sam aku w stanie spoczynku pokazuje 11,8V.
    Co może być przyczyną, czy dioda może to powodować. U mnie magnes biega po kole, kiedyś ładowanie było lepsze. Obroty też dziwnie falują jakby takie głębokie dławienie.
    Temat trochę wykopek, ale jak widać więcej ludzi się boryka z tym tematem.

    0
  • #3 11 Maj 2018 11:08
    karwo
    Poziom 22  

    Sprawdź czy nie ma luzu na wale silnika i odległości cewki od magnesów.
    Problem może też być w akumulatorze - może ma jakieś wewnętrzne zwarcia lub zwyczajnie jest już wyeksploatowany.

    0
  • #4 11 Maj 2018 12:41
    barktosek
    Poziom 6  

    W moim przypadku jaki opisywałem w pierwszym poście jako pierwsze doprowadziłem instalację, a dokładnie obwód ładowania do stanu zgodnego ze schematem. Nie dało to jednak poprawy. Postanowiłem dostać się do uzwojenia pod kołem zamachowym. Sekcje uzwojenia zmierzone omomierzem wydawały się ok. Po zamontowaniu wszystko zaczęło działać poprawnie. Tak na prawdę nic nie zmieniłem. Później doszedłem do wniosku że za słabe/brak ładowania mogło być odpowiedzialne kiepskie połączenie masy silnika do punktu początkowego uzwojeń - dziś już nie pamiętam dokładnie jak to wyglądało. Końce uzwojeń chyba były wyprowadzone pod śrubę mocującą i tam musiał być kiepski styk.

    0