Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen C2 1.4 HDI - Nierówna praca silnika na wolnych obrotach.

luxik1988 21 Cze 2016 13:16 6786 7
  • #1 21 Cze 2016 13:16
    luxik1988
    Poziom 8  

    Witam!

    Posiadam Citroena C2 1.4HDI z 2005 roku. Silnik pracuje nierówno na wolnych obrotach tak, jakby nie działał na jednym cylindrze. Po dodaniu gazu silnik zaczyna pracować normalnie, a po odjęciu gazu znowu pracuje nierówno. Czy mógłby ktoś mi pomóc w znalezieniu przyczyny i usunięciu tej usterki? Podrawiam i oczekuję na Waszą odpowiedź. Aha, silnik ma przejechane 150tys. km.

    0 7
  • #2 21 Cze 2016 13:31
    piotrek22101
    Poziom 39  

    Jeden wtryskiwacz ma problemy. Trzeba by przeczyścić.

    3
  • #3 21 Cze 2016 13:48
    luxik1988
    Poziom 8  

    Jak mógłbym to zrobić? Czy mógłbym użyć jakiegoś środka czyszczącego wtryski, dolewając go do paliwa, czy trzeba jakoś inaczej?

    1
  • Pomocny post
    #4 21 Cze 2016 14:00
    piotrek22101
    Poziom 39  

    Czasami pomaga taki płyn do zbiornika wlać,zależy jak zabrudzony jest wtrysk. Ja dolewam STP czarny.

    1
  • #5 22 Cze 2016 16:06
    KotBury2
    Poziom 18  

    luxik1988 napisał:
    Silnik pracuje nierówno na wolnych obrotach tak, jakby nie działał na jednym cylindrze. Po dodaniu gazu silnik zaczyna pracować normalnie, a po odjęciu gazu znowu pracuje nierówno.
    Czy silnik zapala normalnie od pierwszego razu, czy może są jakieś problemy, np. zbyt długie kręcenie rozrusznikiem (powyżej 2 sec)? Czy jednostka napędowa nadmiernie kopci, obojętnie na jakich obrotach? Jeżeli nic takiego się nie dzieje, to wtryskiwacze nie mogą się psuć jedynie na wolnych obrotach i naprawiać podczas startu i jazdy. Tak samo nie mogą się zapychać zanieczyszczeniami jedynie na biegu jałowym, po czym odtykać dokładnie wtedy, gdy naciskasz gaz i jedziesz. Dlatego niczego na razie nie lej do paliwa, tylko sprawdź, co się dzieje w układzie wtryskowym. Kiedy był ostatnio wymieniany filtra paliwa?

    Najczęściej do niedomagań po stronie obwodu paliwowego przyczyniają się następujące rzeczy:

    1. Wadliwa regulacja ciśnienia paliwa, wykonywana przez elektrozawór dozujący niskiego ciśnienia (regulator ciśnienia) (2 - schemat obwodu wtryskowego poniżej).
    Citroen C2 1.4 HDI - Nierówna praca silnika na wolnych obrotach.
    Należy zwrócić uwagę, że regulator może szwankować elektrycznie i hydraulicznie. Zatem podlega sprawdzeniu w tych dwóch obszarach. Najlepiej to wykryć zgłaszając się do najbliższego mechanika/diagnosty dysponującego diagnoskopem zewnętrznym. Podłącza on ów skaner/czytnik do standardowego złącza 16-pinowego EOBD, aby sięgnąć jak najgłębiej do pamięci komputera wtryskowego. To komputer dysponuje mnóstwem informacji, ponieważ tylko on steruje całkowicie silnikiem od momentu włożenia kluczyka do stacyjki, nie diagnoskop zewnętrzny.

    Sięgnięcie zatem do zasobów sterownika ma na celu wydobycie od niego bezpośrednio kodu usterki w postaci zapisu np. P1234, albo pośrednio w czasie jazdy z laptopem diagnostycznym na kolanach. W tym drugim przypadku robi się to, gdy komputer nie zarejestrował żadnej usterki. Wówczas wydobywamy z niego parametry bieżące towarzyszące usterce, ale nie wykryte przez żaden z otaczających go czujników. Mówimy, że usterka jest ukryta dla oczu i uszu komputera, więc on jej nie widzi, a silnik źle jedzie. Przykładową tabelę parametrów bieżących, wprawdzie innego silnika, ale przydatną do każdego innego hdi jako porównawcza, pokazuje rysunek poniżej.
    Citroen C2 1.4 HDI - Nierówna praca silnika na wolnych obrotach.




    2. Częściowa awaria czujnika ciśnienia paliwa (10), polegająca na tym, że czujnik oszukuje komputer co do wartości ciśnienia aktualnie panującego w zasobniku (9). Na przykład zamiast napięcia sygnałowego podczas pracy na biegu jałowym 1,5 V (czyli w granicach 220-230 bar (22-23 MPa) - patrz wiersze 3 i 4 w tabelce), pokazuje 3 V (czyli 500-600 bar).

    Komputer jest po prostu oszukiwany co do najważniejszego parametru paliwa i dlatego źle steruje wtryskiem. A mianowicie, zmniejsza dawkę wtrysku paliwa, gdyż ciśnienie nie wynosi normatywne 220 bar, tylko ponad 500 bar, a więc jest jakoby za wysokie, mimo, że w rzeczywistości jest idealnie równe 220 bar. Dlatego silnik "telepie" na niskich obrotach, bo jest za mało paliwa na wtryskiwaczach, mimo nienagannej kondycji wtryskiwaczy i całego obwodu wtryskowego.

    Dopiero gdy ciśnienie rzeczywiste zrównuje się z zadanym i osiąga podczas jazdy owe 500-600 bar, usterka mija. Silnik pracuje nienagannie podczas jazdy, po czym gdy zwalnia, zaczynają się problemy z pomniejszoną celowo przez komputer dawką wtrysku. Wszystko jest w porządku, tylko szwankuje (tu oszukuje) jeden czujnik.

    Po dalsze informacje w sprawie nierównomiernych obrotów kieruję do niedawno rozpatrywanego tematu tutaj. Zwróć szczególną uwagę na zlekceważony przez kierowcę problem opiłków metalu w paliwie. Dlatego radzę na początek, aby niczego nie lać do baku, z wyjątkiem oleju mieszankowego 2T. Nie sugeruj się, że to inny silnik. Każdy HDI ma identyczne lub zbliżone parametry, więc możesz spokojnie wszystko odnieść do swojej jednostki napędowej.

    Czy nie masz czasem uszkodzonych poduszek silnika?

    Pzdr KotBury2

    0
  • #6 22 Cze 2016 18:19
    robi1214
    Poziom 31  

    Trzeba wyjąć wtryski i wymyć końcówki w myjce ultradźwiękowej - stoi jedna końcówka , przy większym ciś. zaczyna pracować.

    1
  • #7 23 Kwi 2017 17:29
    Damianki
    Poziom 2  

    Witam objawy czy są tez takie że jak się włącza bieg dwójkę to auto zaczyna zagrzechotać i zgasnąć czy to faktycznie to czujnik ciśnienia paliwa??????

    1
  • #8 24 Kwi 2017 22:29
    Damianki
    Poziom 2  

    Witam dzięki KotBury2 naprawiłem swoja cytrynę w sumie żony ale ja naprawiałem winowajcą okazał się czujnik ciśnienia paliwa znajduje się po EGR najlepiej się dostać ja zdemontowałem podstawę akumulatora klucz nasadowy 27 głęboki i poszedł bardzo fajnie ja za swój zamiennik dałem w sklepie ARKO 155 zł po rabacie w Edpolu miał być oryginał na zdjęciu był taki ale przy zakupie okazał sie taki sam jak kupiłem później tylko 80 zł droższy. Autko od pierwszego startu ok kontrolka znikła. powiem Wam komputer dużo pomógł zdiagnozować usterkę POLECAM

    1