Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik podłączony w gwiazdę a napięcie przez falownik 230V

rafal_klim 22 Cze 2016 05:58 801 5
  • #1 22 Cze 2016 05:58
    rafal_klim
    Poziom 9  

    Witam,

    Mam pytanie czy można spalić silnik który jest podłączony w gwiazdę ( napięcie silnika podłączonego w gwiazdę 400V) podłączając go przez falownik dający na wyjściu 230V i zostawić go podłączonego w gwiazdę. Wg tabliczki powinien być na napięciu 230V podłączony w trójkąt.

    pozdrawiam

    0 5
  • Montersi
  • #2 22 Cze 2016 07:45
    2700066
    Użytkownik usunął konto  
  • Montersi
  • #3 22 Cze 2016 13:28
    pupinizator
    Poziom 14  

    rafal_klim napisał:
    Mam pytanie czy można spalić silnik który jest podłączony w gwiazdę ( napięcie silnika podłączonego w gwiazdę 400V) podłączając go przez falownik dający na wyjściu 230V i zostawić go podłączonego w gwiazdę.

    Licha teoria ze szkoły mówi, że moment maksymalny silnika w takim układzie zmaleje trzykrotnie. Silnik będzie niedomagnesowany. Wytworzenie takiego samego momentu na wale będzie wymagało większego poboru prądu. Chyba, że silnik pracuje z małym obciążeniem w stosunku do znamionowego, wtedy mamy to w nosie. Jeśli z jakichś przyczyn nie chcesz skojarzyć uzwojeń silnika w trójkąt, to można ustawić limit prądu falownika na poziomie prądu znamionowego silnika (podanego dla gwiazdy)... no chyba, że pogorszy to proces rozruchu.

    Małolepszy napisał:
    Chodź falownik powinien zabezpieczyć silnik przed nadmiernym prądem.
    Uzupełniając myśl... tak będzie, o ile pewne parametry falownika zostaną odpowiednio ustawione.

    0
  • #4 22 Cze 2016 17:23
    rafal_klim
    Poziom 9  

    Witam raz jeszcze,

    Problem jest taki, że ten silnik pracował już wcześniej podłączony przez kogoś innego bezpośrednio pod zabezpieczenia zatem mniemam, że jest podłączony w gwiazdę. Natomiast jest tak mało miejsca, że nie ma dojścia do puszki przyłączeniowej żeby coś zmienić. Wysyłam zdjęcie zrobione nad puszką bo jedynie tak mogłem zobaczyć jak jest podłączony.
    Silnik sparametryzowany na falowniku rozpędzę się normalnie, pracuje wydjanościowo normalnie, uzyskuje na 50Hz podobny prąd jak maksymalny dla 50Hz dla gwiazdy.

    0
  • #5 22 Cze 2016 19:29
    pupinizator
    Poziom 14  

    rafal_klim napisał:
    Problem jest taki, że ten silnik pracował już wcześniej podłączony przez kogoś innego bezpośrednio pod zabezpieczenia zatem mniemam, że jest podłączony w gwiazdę. Natomiast jest tak mało miejsca, że nie ma dojścia do puszki przyłączeniowej żeby coś zmienić. Wysyłam zdjęcie zrobione nad puszką bo jedynie tak mogłem zobaczyć jak jest podłączony.
    Fakt, prawie nic nie widać na tym zdjęciu. Czyli silnik wcześniej pracował przy bezpośrednim zasilaniu z sieci $$3 \ \times \ 400 \ \text{V}$$?
    Czy może jest tak, że do listwy zaciskowej dochodzi 6 przewodów, a samo skojarzenie uzwojeń silnika odbywa się na zewnątrz silnika?
    Kiedyś na kompresorze firmy Alup Kompressoren taki patent widziałem, że właśnie skojarzenie uzwojeń silnika było zrealizowane na listwie wyjściowej falownika, do którego ten silnik był podłączony.

    rafal_klim napisał:
    Silnik sparametryzowany na falowniku rozpędzę się normalnie, pracuje wydjanościowo normalnie, uzyskuje na 50Hz podobny prąd jak maksymalny dla 50Hz dla gwiazdy.
    Pierwsze pytanie: Czy opisaną próbę wykonywałeś na silniku odłączonym od maszyny roboczej? Warto najpierw wykonywać próby na biegu jałowym silnika.
    Drugie pytanie: Co to znaczy "prąd maksymalny dla 50 Hz dla gwiazdy"? Czy chodzi Tobie o wartość znamionową prądu silnika przy skojarzeniu uzwojeń w gwiazdę?
    Pytanie trzecie: jakie są ustawione parametry w falowniku: napięcie znamionowe i częstotliwość znamionowa silnika, częstotliwość i napięcie w punkcie osłabienia pola?

    Jeśli ustawić w falowniku napięcie znamionowe i napięcie w punkcie osłabienia pola na poziomie $$230 \ \text{V}$$ (przy częstotliwości znamionowej i częstotliwości w punkcie osłabienia pola równej $$50 \ \text{Hz}$$) to próby przy pracy jałowej silnika możesz śmiało przeprowadzić zarówno dla uzwojeń skojarzonych w gwiazdę jak i w trójkąt. Na podstawie obserwacji prądu silnika (najlepiej w monitoringu falownika, bo nie każde cęgi do pomiaru prądu sobie radzą przy pomiarach prądów wyjściowych falownika) i porównaniu go z danymi znamionowymi pewnie będzie można wywnioskować czy uzwojenie jest połączone w gwiazdę czy w trójkąt - jak wiadomo prąd jałowy dla mniejszych silników jest na poziomie mniej więcej połowy prądu znamionowego silnika.

    0
  • #6 22 Cze 2016 21:02
    15kVmaciej
    Poziom 34  

    rafal_klim napisał:
    Witam,

    Mam pytanie czy można spalić silnik który jest podłączony w gwiazdę ( napięcie silnika podłączonego w gwiazdę 400V) podłączając go przez falownik dający na wyjściu 230V i zostawić go podłączonego w gwiazdę. Wg tabliczki powinien być na napięciu 230V podłączony w trójkąt.

    pozdrawiam


    Witam. Można spalić. Bo w takiej aplikacji to bardziej będzie przypominać grzejnik a nie silnik.
    Pozdrawiam.

    0