Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VoIP - jaki sprzęt polecacie

23 Cze 2016 20:26 2475 27
  • Poziom 22  
    Witam!
    Obecnie w mojej firmie jest normalna linia telefoniczna (chyba TPSA/Orange) i jakaś analogowa centralka telefoniczna. Chcę to zamienić na VoIP'a (mam zgodę więc to nie tylko pogadanka), tak aby można było w dowolnym miejscu wpiąć telefon VoIP ewentualnie używać jakiegoś komunikatora VoIP na komputerze.

    Co będzie mi potrzebne tak naprawdę i czego użyć? Coś czytałem o ASTERISKu ale w grę tak naprawdę chyba wchodzą jedynie rozwiązania sprzętowe, choć chętnie dowiem się czegoś o tym asterisku, a jak będzie warto to może jednak asterisk.

    Założenie jest takie:
    1) 1x numer telefonu miejski
    2) bliżej nieokreślona ilość numerów wewnętrznych (aktualnie jest koło 20, ale to i tak za mało)
    3) możliwość przekazywania do kogoś innego
    4) może jakiś komunikat przed połączeniem itp?
  • Poziom 31  
    gavron napisał:
    Założenie jest takie:
    1) 1x numer telefonu miejski
    2) bliżej nieokreślona ilość numerów wewnętrznych (aktualnie jest koło 20, ale to i tak za mało)
    3) możliwość przekazywania do kogoś innego
    4) może jakiś komunikat przed połączeniem itp?


    AD0. Jakim łączem dysponujesz ? Kto jest dostawcą ?

    AD1. No problem, na jednym z moich asterisków mam zapiętych 64 numery, więc luz.
    AD2. W zależności od tego co Tobie polecą. Asterisk nie ma ograniczeń na ilości kont abonenckich, jedynie pytanie jaki sprzęt. Zdarzało mi się także zamknąć asteriska w maszynie wirtualnej dla blisko 100 kont abonenckich i nie widziałem aby to chciało klękać.
    Rozwiązania gotowe jak np. Yeastary są także dobre. Kupujesz urządzenie, którym zarządzasz z poziomu przeglądarki a w nim jest schowany asterisk, jednak masz ograniczenia na ilość jednoczesnych połączeń, kont wewnętrznych itp.
    AD3. Asterisk jak najbardziej świadczy taką usługę. W zasadzie jest to tak podstawowa funkcjonalność, że każda centralka Tobie to obsłuży.
    AD4. Komunikat przed połączeniem to żadem problem. Jedynie odpowiednio napisany dialplan, by odebrał połączenie, odegrał połączenie i puścił połączenie dalej.

    Tak czy inaczej. Nie znam innych sprzętów, jednak z mojego punktu widzenia Asterisk jest świetnym narzędziem do tworzenia MEGA central jak i tych mniej skomplikowanych. Koledzy zapewne też będą proponować Slicany, Platany itp. ale ja ich nie znam i nie umiem na ich temat napisać czegokolwiek sensownego.

    PS. Jeżeli chodzi o hardphone (telefon biurkowy) polecam zapoznać się ze sprzętem Yealink'a :)
  • Poziom 22  
    Ok, a co do asteriska to wiem że nawet na openwrt chodzi tak?

    Tylko co wtedy z tą linią miejską? jak ją podłączyć pod openwrt/zwykły PC z debiankiem?
  • Poziom 31  
    Hej!

    Nie wiem czemu ale z góry założyłem, że przenosicie numer telefonu analogowego do operatora VoIP. Jeżeli tak nie jest, to naprawdę mocno proponuję rozważenie takiego posunięcia, plusem jest zniesienie limitu na ilość połączeń przychodzących/wychodzących.
    Jeżeli już koniecznie musicie zostać przy obecnej linii miejskiej - jest to analog, ISDN, coś innego ?

    Czy asterisk chodzi na openwrt to nie wiem, proponuję postawić na Debianie bądź przejrzeć projekty FreePBX, Elastix. Są to projekty, gdzie do asteriska dokleili GUI
  • Poziom 11  
    Wszystko super, ale czy nie prostrze rozwiązanie i defacto tańsze (oblicz czas potrzebny na skonfigurowanie wszystkiego) to zakup jakiegoś małego urządzenia np Dinstar UC 100 (all in one)?

    Jeżeli nie zamierzasz korzystać z zaawansowanych funkcji to myślę, że to będzie strzał w 10.

    Pamiętaj, że pojawi się błąd przy konf. i stracisz np 3h na znalezienie rozwiązania... wyceń sam Twój czas ;D
    W razie pytań pomysłów pisz tu lub priv! :)
  • Poziom 31  
    Oczywiście, że inne urządzenia istnieją. Yeastar produkuje również bardzo fajne PBX-y i wtym wypadku są to pozamykane asterisk w pudełko z dodanym interfejsem graficznym.

    Jednakże
    gavron napisał:
    2) bliżej nieokreślona ilość numerów wewnętrznych (aktualnie jest koło 20, ale to i tak za mało)
    autor nie określił dokładnej ilości kont abonenckich. Dodatkowo jeżeli autor tematu nie chce być ograniczany limitami narzucanymi przez producentów urządzeń powinien pójść w stronę Debian+Asterisk, FreePBX, Elastix.

    Podane urządzenie Dinstar 100UC nie ma podanego w swoim datasheet aby miało możliwość tworzenia kont abonenckich.

    Jeżeli już dyskutujemy o gotowych pudełeczkach
    Centralka - limit 32 kont abonenckich
    Moduł FXO dla podłączenia kabla analogowego
  • Poziom 11  
    przeqpiciel masz rację uciekł mi ten parametr :)

    Jeżeli chodzi o Twoje sugestie są bardzo ok.

    Ewetualnie 3CX z licencją na 8 jednoczesnych połączeń i nie ma limitu na wewnętrzne. Analogowe telefony przez bramkę a niektórych userów przez aplikacje na PC.
  • Poziom 31  
    Pozostaje teraz kwestia wypowiedzi autora tematu. Co zamierza z bieżącym numerem? Zostaje tak jak jest czy numer będzie przenoszony do operatora VoIP ?

    Jeżeli chodzi o PC zawsze można się pokusić o kartę z portami FXO. Nigdy takiej karty nie miałem okazji konfigurować, natomiast widziałem, że to działa.
    LINK DO KARTY
  • Poziom 22  
    No to widzę że dyskusja na całego :>

    No to tak - linią miejską jest obecnie analogowa linia TP/Orange. Narazie nie wiem czy zmieniamy na VoIP (z zachowaniem nr) - to właśnie też mam "wykalkulować".

    Zainstalowałem sobie na debianku asterixa, zrobiłem 2 konta wewnętrzne ale za chiny nie umiem zadzwonić między sobą. Tzn jak zrobiłem na innym nr wewnętrznym konferencje tych dwóch to rzeczywiście jeden do drugiego dzwoni, ale wybierając ten trzeci nr :P
    To jest bardziej skomplikowane niż myślałem :> ale nie powiem podoba mi się to...

    Co do gotowych rozwiązań to zasięgnąłem tematu i jak tu któryś z Was powiedział są licencje na ileś tam stanowisk, więc raczej gotowe rozwiązania odpadają....

    A teraz jeszcze zapytam gdzie kupić i ile kosztuje jakaś karta do kompiutra aby podpiąć tą linię analogową miejską? Bo rozumiem że jeżeli przeniesiemy nr do VoIP to wtedy tylko i wyłącznie potrzebny kompiuterek z asteriksem?
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    gavron napisał:
    No to widzę że dyskusja na całego :>

    A czemu by nie :)

    gavron napisał:
    No to tak - linią miejską jest obecnie analogowa linia TP/Orange. Narazie nie wiem czy zmieniamy na VoIP (z zachowaniem nr) - to właśnie też mam "wykalkulować".

    Sprawdź jaki macie abonament i porównaj z kosztem 20PLN / rok (halonet.pl)
    PS3. + wydzwonione minuty w miesiącu
    Porównaj to z ograniczeniem prowadzenia jednej rozmowy jednoczesnej na analogu, a możliwością prowadzenia 20,30, 100 jednoczsnych (zależy od łącza internetowego i sprzętu)
    Porównaj to z faktem, że pozostając przy analogu musicie dokupić coś co zepnie analog z VoIPem
    gavron napisał:
    Zainstalowałem sobie na debianku asterixa, zrobiłem 2 konta wewnętrzne ale za chiny nie umiem zadzwonić między sobą. Tzn jak zrobiłem na innym nr wewnętrznym konferencje tych dwóch to rzeczywiście jeden do drugiego dzwoni, ale wybierając ten trzeci nr :P
    To jest bardziej skomplikowane niż myślałem :> ale nie powiem podoba mi się to...

    Początki bywają trudne i frustrujące, jeżeli chcesz to odkrywać to fajnie, jęsli nie zawsze możesz popatrzeć na FreePBX, Elastix

    Plus, że w/w opcje same rozpoznają dołożoną kartę dla linii miejskich.

    gavron napisał:
    Co do gotowych rozwiązań to zasięgnąłem tematu i jak tu któryś z Was powiedział są licencje na ileś tam stanowisk, więc raczej gotowe rozwiązania odpadają....

    Elastix/FreePBX whatever licencji nie posiada

    gavron napisał:
    A teraz jeszcze zapytam gdzie kupić i ile kosztuje jakaś karta do kompiutra aby podpiąć tą linię analogową miejską? Bo rozumiem że jeżeli przeniesiemy nr do VoIP to wtedy tylko i wyłącznie potrzebny kompiuterek z asteriksem?


    Szukaj pod hasłem: karta FXO [typ potrzebnego złącza np. PCI]

    PS. Jak u Ciebie sytuacja z Faksem ?
    PS2. Przewertuje sobie TEN TEMAT
  • Poziom 22  
    przeqpiciel napisał:
    Sprawdź jaki macie abonament i porównaj z kosztem 20PLN / rok (halonet.pl)
    PS3. + wydzwonione minuty w miesiącu
    Porównaj to z ograniczeniem prowadzenia jednej rozmowy jednoczesnej na analogu, a możliwością prowadzenia 20,30, 100 jednoczsnych (zależy od łącza internetowego i sprzętu)
    Porównaj to z faktem, że pozostając przy analogu musicie dokupić coś co zepnie analog z VoIPem


    Nie wiem jaka cena abo, ale wiem jedno TA LINIA SŁUŻY TYLKO DO ODBIERANIA! Ludzie (a przynajmniej sekretarka) ma ZAKAZ ZAKAZ ZAKAZ dzwonienia ze stacjonarki :P

    Dodano po 9 [minuty]:

    Teraz jeszcze dodatkowe pytanie:

    Co z aktualnymi aparatami (ok. 20-30) będącymi na biurkach??? (analogi)
    1. Czy są jakieś bramki VoIP umożliwiające podłączenie kilku telefonów analogowych (na kilku kontach) - sytuacja jeśli np. w pokoju znajduje się kilka użytkowników końcowych i kilka telefonów?
    2. Czy np. jak kupię najtańszą byle jaką bramkę np .................. będzie działać?
    Moderowany przez Tracer2:

    3.1.18. Nie wysyłaj linków, które po pewnym czasie przestaną być aktywne. To spowoduje, że dyskusja straci jakikolwiek sens.

  • Poziom 31  
    gavron napisał:
    Nie wiem jaka cena abo, ale wiem jedno TA LINIA SŁUŻY TYLKO DO ODBIERANIA! Ludzie (a przynajmniej sekretarka) ma ZAKAZ ZAKAZ ZAKAZ dzwonienia ze stacjonarki :P

    To tym bardziej taką logikę można zapiąć na centralce :)

    gavron napisał:
    1. Czy są jakieś bramki VoIP umożliwiające podłączenie kilku telefonów analogowych (na kilku kontach) - sytuacja jeśli np. w pokoju znajduje się kilka użytkowników końcowych i kilka telefonów?

    To się zaczyna robić ciekawie. Aby podpiąć telefon analogowy na biurku na 100% potrzebujesz portu FXS. Zatem przedstawione urządzenie w mojej ocenie totalnie się nie nada. Bardziej powinieneś zainteresować czymś w rodzaju propozycji kolegi voip24sklep.pl, który proponował Dinstara 100UC (oczywiście w twoim przypadku coś ze znaczną ilością portów FXS) lub np takim grandstream LINK DO BRAMKI
  • Poziom 22  
    Dobra ok, a jak kupuję taką bramkę np. 24xFXS to mam oczywiście możliwość skonfigurowania każdego z 24portów jako osobny user tak??? Czy jak to działą?
  • Poziom 31  
    Tak. W przypadku w/w grandstream'a najpierw definujesz SIP serwer, do którego konta się będą miały rejestrować - możesz do 4 takich wpisów stworzyć, następnie dla każdego z portów definiujesz login/hasło i wybierasz wcześniej utworzony profil sip serwera
  • Poziom 22  
    czyli w skrócie:
    robię asteriska , kupuje kartę linii miejskich lub przenoszę nr do VoIP, kupuje ta bramkę VoIP i ppdlaczam w miejsce starej centrali i mam gotowe rozwiązanie na obecna infrastrukturę itp. dodatkowo podlaczam lan asteriska do switcha i mamy VoIP w firmie
  • Poziom 31  
    Tak, przeprowadzasz konfigurację Asteriska aby były konta abonenckie i przyjmował połączenia przychodzące.

    Na tej bramce zapinasz dla każdego portu wcześniej utworzone konta abonenckie i pozostanie tylko wpięcie odpowiedniej wtyczki do odpowiedniego portu.

    I tak, później dokupujesz telefony VoIP i puszczasz je po swojej sieci do asteriska.
  • Poziom 17  
    Witam, strasznie komplikujecie, podam rozwiązanie minimalistyczne.
    Przenosisz numer do operatora VoIP, u którego wykupujesz usługę wirtualnej centrali.
    [pierwsze z etelefonia - actio 49,99 miesięcznie]
    robią Ci IVR [zapowiedź głosową,etc.], dowolną ilość kont wewnętrznych, które rejestrujesz na softphonach.
    Jeżeli chcesz zostawić analogi na biurkach dokupujesz bramę [ja także polecam grandstrema], wklepujesz konfigurację.
    I śmiga! Chyba że rzeczywiście potrzebujesz dodatkowego problemu w postaci asteriska w biurze.
  • Poziom 31  
    Oryginal_DekeR napisał:
    Chyba że rzeczywiście potrzebujesz dodatkowego problemu w postaci asteriska w biurze.

    Od razu dodatkowy problem.
    Oryginal_DekeR napisał:
    strasznie komplikujecie, podam rozwiązanie minimalistyczne.

    ale jeżeli ma liche łącze, którego parametrów jeszcze nie podał mimo, że pytanie w tym temacie zostało zadane, to połączenia wewnętrzne mogą klękać. W przypadku padu łącza jest utracona całkowicie komunikacja w firmie.

    Dodatkowo, w specyfikacji wirtualnej centrali, której przytoczyłeś nie ma czegoś co by wskaywało, że w ramach abonamentu jest nagrywanie rozmów, kolejkowanie połączeń przychodzących.

    Oczywiście, kto co woli :)
  • Poziom 22  
    przeqpiciel napisał:
    ale jeżeli ma liche łącze, którego parametrów jeszcze nie podał mimo, że pytanie w tym temacie zostało zadane, to połączenia wewnętrzne mogą klękać. W przypadku padu łącza jest utracona całkowicie komunikacja w firmie.


    Nie, chcę zrobić lokalną centralkę, nie chcę brać gotowej usługim szczególnie dlatego że cały ruch w firmie odbywa się przez VPN z biura głównego w Warszawie (a ja Łódź). Owszem mogę podpiąć się pod główny router aby ruch był lokalny ale jakoś wolałbym lokalny serwer VoIP.

    Dodano po 22 [minuty]:

    Zacząłem zastanawiać się jednak nad gotowymi pudełkami.... Może rzeczywiście odpadnie skomplikowana konfiguracja itp...

    voip24sklep.pl napisał:
    Wszystko super, ale czy nie prostrze rozwiązanie i defacto tańsze (oblicz czas potrzebny na skonfigurowanie wszystkiego) to zakup jakiegoś małego urządzenia np Dinstar UC 100 (all in one)?


    Chętnie np. z tego bym skorzystał ale to jest sama bramka tak? Czyli serwer i tak muszę sam sobie postawić (lub gdzieś wykupić)?

    Dodano po 36 [minuty]:

    przeqpiciel napisał:
    Nie wiem czemu ale z góry założyłem, że przenosicie numer telefonu analogowego do operatora VoIP. Jeżeli tak nie jest, to naprawdę mocno proponuję rozważenie takiego posunięcia, plusem jest zniesienie limitu na ilość połączeń przychodzących/wychodzących.


    Czy to oznacza że przenosząc numer stacjonarny na VoIP może zadzwonić do nas w tym samym czasie więcej ludzi?

    Dodano po 4 [minuty]:

    Dobra, bo się mętlik zrobił potrzebuje gotowego rozwiązania najlepiej BOXowego które:
    1. obsłuży linię miejską (1 szt) ewentualnie przeniosę nr na VoIP
    2. obsłuży najlepiej nieograniczoną ilość telefonów wewnętrznych
    3. da zapowiedź "dodzwoniłeś się tu i tu"
    4. ewentualnie nagrywała rozmowy
  • Poziom 31  
    Widzisz. Problem w tym, że do rozwiązania Twojego problemu jest wiele możliwości.

    Jedną z nich jest jak voip24sklep wspominał przeniesienie numeru do operatora VoIP i płacenie za usługę wirtualnej centrali. Operator bierze na swoje barki hostowanie rozwiązania dla Ciebie, w przypadku nagrywania rozmów może być potrzeba dodatkowej usługi.

    Drugą jest postawienie swojej centralki u siebie lokalnie. Tu kosztem jest czas jaki należy poświęcić na skonfigurowanie tego plus administracja i monitoring dodatkowego sprzętu.

    Trzecim jest - nazwijmy to - AllInBox. Czyli kupienie asteriska w pudełku jedno z pudełek proponowałem w jednym z postów.

    Odnosząc się do Twojego pytania:
    Czy to oznacza że przenosząc numer stacjonarny na VoIP może zadzwonić do nas w tym samym czasie więcej ludzi?
    Tak, po przeniesieniu numeru do operatora VoIP będzie taka możliwość.

    Cytat:

    Dobra, bo się mętlik zrobił potrzebuje gotowego rozwiązania najlepiej BOXowego które:
    1. obsłuży linię miejską (1 szt) ewentualnie przeniosę nr na VoIP
    2. obsłuży najlepiej nieograniczoną ilość telefonów wewnętrznych
    3. da zapowiedź "dodzwoniłeś się tu i tu"
    4. ewentualnie nagrywała rozmowy

    1. Przenieś numer do VoIP
    2. Własna centrala, a nie jakiś tam AllInBox
    3. IVR - na asterisku, w chmurze, AllInBox
    4. Na asterisku, w chmurze (jako usługa hostowana prawdopodobnie dodatkowa opłata), AllInBox najczęściej potrzebna dodatkowa licencja.
  • Poziom 22  
    Witam ponownie :>
    Odkopuję temat ale tym razem prywatnie że tak powiem :P Niestety w firmie temat umarł i lipa z przejścia na cokolwiek innego niż jest obecnie.
    Ponieważ widzę pewien potencjał w wykorzystaniu VoIP w mojej pracy (SSWiN, CCTV itp). Pytanie z trochę innej beczki...
    Załóżmy że mamy skonfigurowaną centralę asterisk. I teraz jeśli z jednej strony przez bramkę VoIP podłącze zwykły modem telefoniczny (PSTN) to z drugiej strony są jakieś "soft modemy" umożliwiające bezpośrednią emulację modemu przez VoIP? Wiem że w sieci są informacje że modemy nie dogadują się na VoIP itp, ale poprostu szukam takiej aplikacji aby coś przetestować....
  • Poziom 11  
    Nie wiem czy do końca rozumiem co Pan chce osiągnąć.
    Zostawmy to co może Pan dodać( asterisk) co Pan obecnie ma? Co chce Pan osiągnąć/cel... :)
    Bo może można prościej...
  • Poziom 22  
    mam centrale np satel która ma na wyjściu modem pstn. a po drugiej stronie chce mieć softowy modem. po to aby łączyć się z ta centrala zdalnie.
    w przypadku zwykłych linii pstn to z ta"mojej" strony byłby to zwykły modem. chodzi poprostu o to aby zdalnie podłączyć się do centrali.

    ps. przepraszam za brak dużych liter ale pisze na telefonie :(
  • Poziom 11  
    Pierwszy pomysł to po prostu bramka PSTN/Voip ale czy wystarczy?... może po prostu coś podrzuce na testy>?
  • Poziom 22  
    No tak, generalnie od strony centrali tak jest to bramka VoIP. Ale po stronie komputera chciałem już wyeliminować bramkę, bo przecież i tak już sygnał idzie cyfrowo. Bo tak to rzeczywiście 2x bramka VoIP i po temacie (o ile oczywiście kodeki na to pozwolą, ale to już inny temat).
  • Poziom 31  
    Mogę się mylić - wtedy mnie poprawcie, ale:

    1. to, że w centralce masz złącze telefoniczne wcale nie określa jaki to jest typ portu - FXO/FXS. Taką informację należy sprawdzić w specyfikacji danego urządzenia.
    2. nawet jeżeli postawisz tą bramkę, która miała by przyjąć z tej Twojej centrali to nie wyobrażam sobie komunikacji. VoIP wysyła głos z wykorzystaniem protokołu UDP, w którym leci RTP. RTP to nic zakodowany głos, który w ramach odciążenia pasma jest przycinany w zakresie, którego ucho ludzkie i tak nie chwyta.
    3. co Ty kombinujesz? chcesz się zdalnie do centrali podłączyć aby nią zarządzać ?
    gavron napisał:
    chodzi poprostu o to aby zdalnie podłączyć się do centrali.
  • Poziom 22  
    Dobra, może od początku....
    Centrale włamaniowe (np. satel) są wyposażone w modemy/dialery itp. Podłączając go do linii PSTN mogą dzwonić na stację monitorowania alarmów a także można skonfigurować je tak aby odbierały połączenia. I teraz jak odbiorą to mogę "wdzwaniając się na nią" sprawdzić jej ustaswienia, przeprogramować itp.
    To tyle ale jest to komunikacja modemów analogowych.
    Teraz chciałbym sprawdzić czy jest możliwość zrobienia tego samego ale na technologii VoIP. Wiem, wiem, kodeki mi popsują sygnał. Zdaje sobie z tego sprawę ale z tego co się zorientowałem są kodeki do faxów, które teoretycznie możnaby wykorzystać...

    Pytanie moje było "czy jest jakiś soft emulujący modem analogowy na technologii VoIP"?
  • Poziom 12  
    Jest standard transmisji modemowej (V.150.1), ale implementacje to jedynie Cisco, Avaya, może Sonus. Jasne, można zaimplementować samemu, ale to nie będzie szybka praca, zwłaszcza jeżeli zależałoby na zgodności ze standardem - nie będziesz miał z czym tego nawet przetestować bo nie znajdziesz operatora wspierającego to. Nawet jeżeli masz kogoś z odpowiednim sprzętem Cisco czy Avaya to prawdopodobnie nie ma on na to licencji a za te pieniądze abonament miałbyś dożywotni.
    Odnośnie transmisji faksowej - też nie. Transmisja faksowa jest "prawie" jednokierunkowa, od odbiornika faksu przesyłane jest ~100 B w trakcie sesji a sam przebieg sesji jest dosyć sztywny - ktoś musiałby projektować protokół od zera z myślą o tym że T.30 byłoby jego transportem.
    Transmisja "w paśmie" z niezbyt dużą prędkością (V.27ter, V.29, może V.17) może się udać, ale tutaj dużo zależeć będzie od charakteru transmisji Satela - rozmiarów bloków danych, retransmisji, rozmiaru okna potwierdzeń.

    Są gotowe bramki Ethernet-RS232, są cienkie terminale, można nawet zrobić samemu: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3108844.html