Cześć,
Ponad rok temu popełniłem system multimedialny w oparciu o tablet Nexus 7. Celem było stworzenie interfejsu, który udostępniał by wiele funkcji wcześniej realizowanych prze kilka urządzeń. Założenia:
- Obsługa Yanosika na dużym i czytelnym ekranie oraz odgrywanie komunikatów przez fabryczny system audio,
- Nawigacja - cele jak wyżej,
- Odtwarzanie własnych utworów oraz funkcjonalność radia internetowego poprzez fabryczny zestaw audio,
- Brak kabli i przewodów plątających się w kabinie,
- Minimalna ingerencja w ori radio,
- Możliwość łatwego demontażu tabletu.
Konstrukcje tego typu stają się bardzo popularne, być może któregoś z forumowiczów poniższy materiał zachęci do budowy takiego interfejsu. Samochód to Honda Civic z 2005. Elementy mechaniczne to kupiona obudowa oraz dock zrobiony z włókna szklanego i żywicy epoxy. Tablet może być ładowany / przekazywać dzwięk do radia poprzez złącze do dockowania znajdujące się na krawędzi. Sterowanie funkcjami typu źródło dźwięku, tryb ładowania, reset są realizowane przez bluetooth (HC-05). Dodatkowo apka na tablecie odbiera w tle informacje o napięciu instalacji, prądzie ładowania oraz temperaturze przetwornicy.
Jeśli temat spotka się z zainteresowaniem, podam więcej szczegółów. Koszt budowy interfejsu szacuje na ok 100zł bez wliczania tabletu i większości komponentów, które pochodziły z moich zapasów.
Niestety straciłem plik, wrzucam więc film przez link:
Link
Wykonane bardzo fajnie, szczególnie w stosunku do konstrukcji prezentowanej kilka miesięcy temu, gdzie był wykorzystany netbook. Poszedłeś za trendem, po co wyświetlacz, jak użytkownik może mieć tablet i wyszło Ci to naprawdę dobrze.
Można by zwiększyć możliwości jeśli chodzi o diagnostykę samochodu i w tedy była by naprawdę fajna zabawka.
Też mnie ciekawi jak połączyłeś całość z radiem.
Świetny pomysł. Chętnie poczytałbym więcej na temat realizacji całego projektu. Sam od jakiegoś czasu myślę o czymś podobnym tyle, że w Meganie I. Myślałem głównie o wykorzystaniu raspberry pi, ale dzięki Twojemu pomysłowi widzę, że za niewielkie pieniądze można zbudować fajny system na bazie tabletu. Tak jak pisze kolega wyżej - diagnostyka samochodu w komplecie, to byłoby coś. Gratuluję wykonania.
Cóż to za oprogramowanie na tym tablecie to co widać z czterema oknami? Interesuje mnie szczególnie radio internetowe, mógłbyś coś takiego udostępnić? Mam stację multimedialną z androidem i chętnie bym sobie wgrał jakieś fajne radio, bo niestety te chińskie stacje mają słaby tuner.
ELM327 z modułem BT można kupić za 4$ z wysyłką i masz OBD silnika w prawie każdym aucie.
Do kompletu to tylko kamerki cofania brakuje i w jednym tablecie zawarłeś wszystko z pakietu doposażenia delikatnie szacuję na jakieś 30 tysi w aucie średniej klasy.
ELM327 z modułem BT można kupić za 4$ z wysyłką i masz OBD silnika w prawie każdym aucie.
Do kompletu to tylko kamerki cofania brakuje i w jednym tablecie zawarłeś wszystko z pakietu doposażenia delikatnie szacuję na jakieś 30 tysi w aucie średniej klasy.
30 000 ? Trochę przesadziłeś. Dzisiejsze auta w cenie 50 000 zł mają to co chciał mieć autor
Skaktus - no ale to i tak autor uzyskał dużo mniejszym kosztem, a to czy będzie stabilne itd. Jak fabryczne rozwiązania i niezawodne to juz próba czasu pokaże Sam bym się pokusił o coś takiego bo kilka tabletów leży uszkodzonych.
Jedynie zastanawiam się czy dałoby się tam dorzucić bez dużej zmiany przepływomierz lub coś do wtrysku. Aby obliczało spalanie, średnie i chwilowe
Cóż to za oprogramowanie na tym tablecie to co widać z czterema oknami? Interesuje mnie szczególnie radio internetowe, mógłbyś coś takiego udostępnić? Mam stację multimedialną z androidem i chętnie bym sobie wgrał jakieś fajne radio, bo niestety te chińskie stacje mają słaby tuner.
Jest tam bloczek, który łyka link do strema i umożliwia odtwarzanie. Myślę, że da się udostępnić cały projekt gdyby była taka potrzeba. Swoją drogą interfejs zainspirowany tym, który można zobaczyć w obecnej generacji Jaguarów
Dodano po 12 [minuty]:
Ba_rt wrote:
Jak "dogadałeś" się z oryginalnym radiem ? Czy posiada ono wejście aux ?
Radio nie miało auxa - pozwolę sobie wkleić opis, który publikowałem kiedyś na innym forum związanym z Civiciem. Opis jest nieco łopatologiczny ale miałem na uwadze użytkowników tamtego forum - nie każdy musi mieć skłonność do techniki.
OEM-owe radio produkcji Pioneer, nie pamiętam dokładnie kodu wersji ale podejrzewam, że wszystkie warianty mają podobne bebechy. Nie ma lekko z wejściem liniowym w tym sprzęcie, ale postaram się przedstawić najprostsze i najtańsze rozwiązanie. Na początku zaznaczam, że nie będzie możliwości przełączenia się na wejście liniowe z panelu radia. Producent co prawda zastosował 3-kanałowy selektor dźwięku (używane są tylko dwa: CD i radio), lecz selektor sterowany jest cyfrowo przez główny mikrokontoler. Wybór 3 nieużywanego kanału musiałby być dopisany do kodu i nowy soft wgrany do radia. Pozostaje nam dopiąć się do toru radia, CD odpada z prostego powodu - trzeba by wkładać CD-ka aby w ogóle radio grało. Wiec do rzeczy, przydadzą nam się: śrubokręty, lutownica, obcinaczki boczne, kombinerki, trochę kabla, cierpliwość i podstawowe zdolności lutownicze.
Po wykręceniu wszelkich możliwych śrubek, odczepieniu klipsów panelu przedniego (z nimi ostrożnie) i wydobyciu płytek z obudowy, ujrzymy taki oto widok:
Stojący pionowo moduł, zaznaczony na czerwono to tuner radiowy, strzałka wskazuje obszar naszych działań. Jedna mała różnica - wasz tuner będzie miał na sobie nadal blachy ekranujące. Nie małym wyczynem jest ich wylutowanie, ale na szczęście nie będziecie musieli tego robić - mi kazała moja wrodzona ciekawość. Nie mniej jednak obcinaczki boczne + kombinerki będą potrzebne to wycięcia małego fragmentu blachy, który będzie utrudniał dostęp do miejsca zaznaczonego strzałką. Bez obaw, można się pozbyć fragmentu ekranowania, u mnie nie ma go wcale i radio gra jak grało. Płyta główna radia połączona jest z tunerem z pomocą krótkich fragmentów drutu.
Naszym zadaniem będzie wycięcie i wylutowanie drutów odpowiedzialnych za prawy i lewy kanał dźwięku pochodzącego z tunera. Powyżej usunięte już druty zostały zastąpione kablami, miejsca opisane na płytce R i L. W tym przypadku przewód zielony i niebieski przewodzą sygnał z tunera.
Podobnie robimy na płycie głównej, przewód czerwony i żółty to nasze wejście liniowe. On nas będzie teraz zależeć czy podepniemy tam swoje urządzenie czy zewrzemy żółty z zielonym i niebieski z czerwonym i będziemy ponownie słuchać stacji radiowych.
Zostało tylko wyprowadzenie masy dla naszego sygnału:
Czarny przewód przylutowany pomiędzy dwoma kondensatorami to nasza masa. Nie widać tego na zdjęciu ale pod nim biegnie dosyć gruba ścieżka w płytce - każdy komponent połączony bezpośrednio z tą ścieżka to potencjalny dawca masy. Radziłbym jednak wlutować się w nogę dużego komponentu lub podobnie jak ja przylutować do kilku komponentów na raz. Pady (nogi) komponentów powierzchniowych są dosyć kruche, lutowanie grubego kabla do małego pizdryka to gwarantowane zerwanie pada przy najmniejszym ruchu kabla.
Na koniec dodam, że przełączanie pomiędzy radiem a auxem najprościej zrealizować na jakimś podwójnym przełączniku lub od biedy na dwóch przełącznikach - dla kanału prawego i lewego.
Pozdrawiam
Dodano po 7 [minuty]:
Mscichu wrote:
Sam się kiedyś zastanawiałem nad podobnym rozwiązaniem i doszedłem do wniosku, że wyświetlacz tabletu nie wytrzyma wysokich i niskich temperatur.
Dlatego właśnie jest "wyciągalny". Strach było by go zostawić latem w samochodzie na pełnym słońcu.
Rzeczywiście aż się prosi o rozbudowanie jako komputer serwisowy do czytania OBD, problem chyba ze znalezieniem oprogramowania dla Androida. Ogólnie bardzo fajne
Świetny pomysł. Chętnie poczytałbym więcej na temat realizacji całego projektu. Sam od jakiegoś czasu myślę o czymś podobnym tyle, że w Meganie I. Myślałem głównie o wykorzystaniu raspberry pi, ale dzięki Twojemu pomysłowi widzę, że za niewielkie pieniądze można zbudować fajny system na bazie tabletu. Tak jak pisze kolega wyżej - diagnostyka samochodu w komplecie, to byłoby coś. Gratuluję wykonania.
Może się przydać:
Sercem układu jest Mega8a. Piny analogowe wykorzystałem do:
- pomiaru temperatury przetwornicy ładującej tablet,
- pomiaru prądu ładowania,
- pomiaru napięcia zasilającego,
dodatkowo 3 piny wyprowadzone na złącze - gdyby trzeba było mierzyć coś innego.
Pozostałe IO to głównie UART(HC-05) i sterowanie przekaźnikami:
- przekaźnik dwu-stykowy do wyboru źródła dźwięku,
- przekaźnik odcinający napięcie od wejścia przetwornicy (oszczędzanie akumulatora),
- przekaźnik przełączający pomiędzy 5V (ładowanie tabletu) a 3.3V (tablet myśli, że jest zadokowany ale nie pobiera prawie żadnego prądu <1mA),
- przekaźnik "USER" - w przyszłości miał automatycznie aktywować światła mijania przy odpowiednim poziomie jasności otoczenia.
Napięcie z instalacji trafia na filtr. Dioda schotkyego pełni funkcje "reverse polarity" natomiast dioda D6 chroni przed prądem upływu diody shotkyego w wysokich temperaturach. Nie jest to niezbędny obwód, nie mniej jednak dobrym zwyczajem jest stosować go w elektronice automotive.
Napięcie instalacji mierzone jest przy pomocy klasycznego dzielnika wzbogaconego o zabezpieczenie nad-napięciowe na tranzystorze pnp.
Pomiar prądu wykonywany na shuncie współpracującym ze wzmacniaczem operacyjnym i FET'em.
Reszta bebechów to złącza, czujniki, przekaźniki, przetwornica etc.
Po wykryciu napięcia ładowania akumulatora, przekaźniki wysterowane zostają tak aby udostępnić 5V na złącze dokujące. Po wykryciu prądu ładowania (od 1,5 do 2A), źródło dźwięku jest automatycznie zmieniane na tablet. Zbyt niskie napięcie w instalacji (>12V) skutkuje odcięciem przetwornicy. Podobnie jak zbyt wysoka temperatura przetwornicy (Tcase = 110degC). Spadek prądu ładowania z wartości typowej do ok 1A oznacza pełne naładowanie, napięcie na złączy dokującym przestawiane jest z 5V na 3.3V na ok 2h. Bardzo istotną sprawą są zakłócenia. Tablet nie posiada rozdzielenia na mase zasilania i mase audio. Napięcie zasilające powinno być pobierane z wiązki radia - najlepiej z samej złączki. Generowanie długich pętli masy ukara nas srogo gwizdami i wyciem alternatora w głośnikach. Najlepiej rozdzielać masy audio i zasilającą aż do samego złącza dokującego. Warto o tym pamiętać, męczyłem się 2 miesiące ze słyszalną w głośnikach emisją. Trochę sprawę można poprawić - pojemności, indukcyjności na wejściu - ale nie wiele to da gdy masa jest źle poprowadzona.
Witam..
Miałem te same problemy co kolega wyżej odnośnie zakłóceń z przetwornic zasilającego mojego tableta - najgorzej było gdy dźwięk był wyłączony, a w moim układzie brakło wyciszania wzmacniacza.
Także jak ktoś zabiera się za zbudowanie układu do tableta niech dobrze rozprowadzi masy, doda filtry dławiki itd.
Co do OBD II na BlueTooth zakupiłem na allegro do diagnostyki lecz powiem szczerze te "OBD" nadają sie jedynie do pokazywania bierzących parametrów pracy silnika. Błędów nie wynajduje ( a występują sprawdzone AutoCom-em) bo być może jest zbyt ubogie oprogramowanie.
Cóż jak dla mnie zbyt słaba funkcjonalność. To samo daje mi phablet 5,5 cala powieszony na szybie i nawet więcej- bo rejestruje również moją trasę za pomocą kamery. Przewód jest jeden zasilający tylko. Dodatkowo mam taki ficzer, że w silnikach DCI mogę sobie zmienić kąty zapłonu, kasować błędy komputera, inspekcję itp. Mój system przypomina mi również o końcu przeglądu, ubezpieczenia, jak i zarówno o tym, że należy zmienić olej....
Gratuluję udanego projektu. W moim samochodzie też brakuje czegoś takiego. Gdyś mógł opublikować dokładny opis, byłbym wdzięczny.
Stanil, czego chciałbyś się dowiedzieć? Opis apki, podłączenia do radia oraz najważniejsze fragmenty schematu i opis działania znajdziesz w odpowiedziach powyżej.
Dodano po 10 [minuty]:
pawel1029384756 wrote:
Wykonane bardzo fajnie, szczególnie w stosunku do konstrukcji prezentowanej kilka miesięcy temu, gdzie był wykorzystany netbook. Poszedłeś za trendem, po co wyświetlacz, jak użytkownik może mieć tablet i wyszło Ci to naprawdę dobrze.
Można by zwiększyć możliwości jeśli chodzi o diagnostykę samochodu i w tedy była by naprawdę fajna zabawka.
Też mnie ciekawi jak połączyłeś całość z radiem.
Kupiłem kiedyś kostkę ELM327 BT z chin. Skasowałem nią kilka razy jakiś błąd. W Civicu spalanie średnie wyświetlane jest w zegarach. Inne dane odczytywałem na tyle rzadko, że nie dodałem jeszcze takiej funkcjonalności. Jest to jak najbardziej do zrobienia.
Stanil, czego chciałbyś się dowiedzieć? Opis apki, podłączenia do radia oraz najważniejsze fragmenty schematu i opis działania znajdziesz w odpowiedziach powyżej.
Witam, bardzo ciekawy projekt, jednak nie mam jasności co do przesyłania danych, wartości do tabletu z atmegi, np: pomiar napięcia lub jakiejkolwiek danej i czy ma to tutaj miejsce ?
Stanil, czego chciałbyś się dowiedzieć? Opis apki, podłączenia do radia oraz najważniejsze fragmenty schematu i opis działania znajdziesz w odpowiedziach powyżej.
Witam, bardzo ciekawy projekt, jednak nie mam jasności co do przesyłania danych, wartości do tabletu z atmegi, np: pomiar napięcia lub jakiejkolwiek danej i czy ma to tutaj miejsce ?
Na ścince metalowej obudowy wisi HC-05 podciągnięty do UART'a atmegi.
"Masterem" w komunikacji jest tablet. Apka wysyła request do HC-05 w zależności od wciśniętego przycisku itp. Jako, że nie jestem orłem softu - request jest w formie pojedynczego znaku. Po każdym znaku atmega odsyła echo jeśli odebrała znak wymuszający jakiś tryb pracy po udanym przejściu w dany tryb. Jeśli odebrany znak to na przykład "V" - maszyna stanu w odpowiedzi wysyła stringa - zawierającego w sobie tekstową reprezentacje napięcia wraz ze znakiem jednostki. Zdaje sobie sprawę, że jest to programowanie na poziomie mułu . Poniżej fragment maszyny stanów na atmedze:
Code: c
Log in, to see the code
Prosta funkcja konwertująca wartość z ADC na char[] i wysyłająca po UART:
Code: c
Log in, to see the code
Maszyna stanów komunikacji w MITAppInventor 2(odbiór echa oraz zapytanie o napięcie):
Walczę nad czymś bardzo podobnym.
U mnie wg założeń ma być:
Dźwięk po bluetooth
Kamera cofania po USB,
Wejście na pendrive,
Interfejs na procesorze pośredniczący między bluetooth a szyną CAN i DSP Alpine
Dostęp do internetu przez dodatkowy router WiFi
Jak zwykle coś ważniejszego się pojawiło w trakcje, ale skoro ktoś tu wcześniej podrzucił zdjęcie tabletu w Golfie to i ja się dołożę.
Walczę nad czymś bardzo podobnym.
U mnie wg założeń ma być:
Dźwięk po bluetooth
Kamera cofania po USB,
Wejście na pendrive,
Interfejs na procesorze pośredniczący między bluetooth a szyną CAN i DSP Alpine
Dostęp do internetu przez dodatkowy router WiFi
Jak zwykle coś ważniejszego się pojawiło w trakcje, ale skoro ktoś tu wcześniej podrzucił zdjęcie tabletu w Golfie to i ja się dołożę.
Ramka wyszła świetnie. Zrobiona z ramki pod 2DIN? Przymierzałem się też pod kamerkę z własnym punktem dostępu - mam takie coś w kamerce sportowej. Jednak cena mnie skutecznie odstraszyła. Co będziesz opędzał po CAN'ie? Emulacja HVAC(klima, nawiewy etc.)? Moja Hanka jeszcze sprzed ery wszechobecnego CAN'a. Cała konsola środkowa to tylko elektromechanika/mechanika i kable z CAN'em bym nie wiele tam zwojował.
Ramka to sklejka drewniana, wycięta na wzór oryginalnej ramki na zewąntrz, a wewnątrz dopasowana do Sony Tablet Compact. Próbowałem z ramką 2 din, ale nie dało się jej dopasować do tabletu, wycięcie 2 din było za małe, niestety kasa za ramkę w błoto. Teraz ramka już jest dość dobrze dopasowana, więc przy najbliższej okazji podmienię ją na cięte laserowo tworzywo sztuczne.
Jeśli chodzi o CAN, głównie chodzi mi o sygnały z kierownicy.
Już w sumie udało mi się je przechwycić, teraz muszę powalczyć z interfejsem DSP Alpine.
Za wszelką cenę starałem się uniknąć podłączania do USB i zrobić wszystko bezprzewodowo, tak by mój tablet dało się wyciągać. Nie ma takiego fajnego złącza jak NEXUS. Niestety nie udało mi się znaleźć kamery cofania działającej bezprzewodowo, bez lagów, więc raczej zamontuję go tam na stałe, i podłączę HUB USB. Wtedy może nawet połączenie z autem nie będzie przez bluetootha a przez adapter USB-UART. Wtedy bluetooth zostanie tylko dla audio.
No musze przyznać, że ogólnie projekt fajny. Możesz udostępnić kod z appinventora?
Przerabiałem go jakiś czas temu. Do pieca poszły textboxy i odbieranie danych analogowych ale pokazywałem wcześniej jak to było zrobione więc można łatwo odtworzyć. Z tego co pamiętam link do streama RMF MAXX jest martwy ok kilku miesięcy, trza znaleźć nowy.
Przerabiał może ktoś z Was kwestię procesora DSP w takim czymś?
Też mocno zastanawiałem się nad taką przeróbką, ale zależy mi na DSP.
Wiem, że można zostawić radio z prockiem, podpiąć się auxem, albo przez BT ale raczej chodzi mi o eliminiację tego dodatkowego.Aktualnie używam z telefonem po BT, ale zanim się zepnie i kliknę odtwarzanie to czasami już dojadę do miejsca docelowego.
Dla tych którzy boją się zostawić tablet na słońcu ze względu na temperaturę polecam zajrzeć do datasheet matrycy (CLAA070WP03).
W zasadzie w 90% urządzeń na rynku które mają 7" i rozdziałkę 1280x800 używa tej matrycy bądź kompatybilnego zamiennika także chińskie radia na androidzie też ich używają.
Dodatkowo mogę powiedzieć że np. wyświetlacze 12,3" używane w nowych samochodach jako licznik też nie mają jakiś super temperaturowych parametrów.
Według mnie większym problemem może być przegrzewanie się akumulatora ale specyfikacji ogniw jeszcze nie czytałem.