Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fotowoltaika do grzałki bojlera czy lepiej inwerter i oddawać w sieć.

deskon 30 Jun 2016 12:39 88368 214
Bosch
  • Bosch
  • #62
    gaz4
    Level 33  
    A więc wytłumaczę jak dla laika:

    1) Grzałkę można podłączyć bezpośrednio pod warunkiem, że odpowiednio dobierze się parametry instalacji. Ale nawet wtedy wydajność czyli ilość energii jaka trafiła do bojlera wobec ilości jaką mogłaby dać instalacja z PWM i MPPT wyniesie ok. 70%. W przypadku grzałki 2 kW podłączopnej do PV 2 kW w/w wydajność uzyska sie gdy Umpp=160 V. Nie wiem jakie napięcie mają PV i czy łącząc je szeregowo można uzyskać 160 V. Nie wiem też jaką pojemność ma bojler i co za tym idzie jak będzie sie grzała w nim woda. Przypuśćmy, że 2 kW 160 V zostało umocowane pod kątem 15 stopni. Z MPPT można z tego uzyskać max 1900 kWh rocznie, a tu 70% w/w czyli ok. 1300 kWh. W słoneczny dzień z 2 kW PV przy takim podłączeniu uzyska się ok. 1.3 kW czyli 13 kWh po 10h pracy. Jeżeli bojler ma 200 l to woda ogrzeje się o nieco ponad 50 stopni.

    2) Można też użyć elektroniki co jak napisałem zapewnia większą wydajność. W takim wypadku PV należy połaczyć tak aby napięcie było takie jakiego wymaga ta elektronika (np. 400V). Tak podłączony bojler w słoneczny dzień będzie miał moc powyżej 1.8 kW (zależy od sprawności elektroniki), czyli po 10 h wyprodukuje 18 kWh. Ta ilość energii ogrzeje 200 l wody o ok. 75 stopni.

    Dodam tylko, że w/w nie wyczerpują wszystkich możliwości. Do swojego bojlera dodałem w połowie wysokości drugą grzałkę o mocy 2x mniejszej niż główna. W ten sposób uzyskałem możliwość sterowania w którym są 4 punkty pracy z max wydajnością (MPP) co podniesie średnioroczną wydajność. Dodatkowym bonusem jest (ma być, bo na razie nie podłaczona) bardziej wyrównana temp. wody bo przy słabym nasłonecznieniu będzie ogrzewana tylko górna część bojlera.
  • #63
    idepopizze
    Level 33  
    @sylwek_b86
    Tyle że on chciał regulator MPPT a wasze są PWM
  • #64
    sylwek_b86

    Level 15  
    To jest MPPT PWM..... Jestem na 90% pewien że ten za 900zł działa tak samo...
  • #66
    sylwek_b86

    Level 15  
    To nie jest przetwornica!.
    Tu nie chodzi o konwersję napięcia... tu chodzi o zmianę rezystancji obciążenia. Grzałka powinna być dopasowana do paneli. Bufor ładunku + Regulator PWM daje takie możliwości. Cały myk polega na tym aby nie przeciążać paneli które nie osiągają pełnej mocy. To na prawdę jest wystarczające. Gdyby chodziło o ładowanie akumulatorów z paneli o dużo wyższym napięciu wtedy taka przetwornica była by niezbędna.. jednak jej brak nie wyklucza działania algorytmu śledzenia maksymalnego punktu mocy... Tyle w temacie... Jeden z kolegów potwierdził też to co napisałem. Współpracujemy z kilkoma osobami które użytkują te regulatory.. potwierdzają ich skuteczność. Ale kto bogatemu zabroni kupić droższe urządzenie :) Bardzo proszę. Ja na brak sprzedaży tych regulatorów nie narzekam :)
  • #67
    Jan_Werbinski
    Level 33  
    deskon wrote:
    kurcze ja jestem laikiem :) nie będę nic przerabiał, bo się na tym aż tak nie znam, dlatego chcę gotowy zestaw MPPT z grzałką który poprostu będzie działał, tylko instalator chyba naprawde nie wie co włożyć bo takiej instalacji nie wykonywał dlatego pytam tutaj na forum, co tam włożyć i jaką grzałkę zasada działania MPPT i tak dalej nie naświetliła mi nadal jaki model włożyć aby to dobrze działało, proszę o konkretną odpowiedz bo narazie stoję w miejscu instalator nic nie robi bo nie wie co założyć :) czy MPPT czy PWM jaki model jaka grzałka, może i on zasadę działania zna ale nie wie jak w praktyce będzie się to spisywać.

    Kup sobie inwerter i oddawaj energię do sieci. To bardziej opłacalne od grzania wody.
    Jeśli jednak jesteś uparty, to najkorzystniejszy będzie regulator proponowany przez sylwek_b86. Za 340 zł masz wszystko czego potrzebujesz trzy razy taniej od tego co ktoś umieścił w tym wątku w linkach do Allegro.
    Podsumowując:
    1. Kup falownik za 1400 o na przykład taki:
    Tu link do wyszukiwania
    (to nie moja aukcja! - nie odpowiadam)
    2. Jeśli nie pkt. 1 to kup to http://www.el-car.auto.pl/?27,regulator-mppt-pwm-grzalek-do-paneli-slonecznych-400v-10a
    I nie kombinuj już, bo szkoda czasu.

    PS Zmień instalatora...

    PS' Obliczam po jakim czasie dla G11 zwróci się Fronius za 1400 vs regulator grzałek za 340. 1400-340=1060 zł. Produkcja energii z 2kWp to 2000kWh za 0,54 zł=1080 zł.
    Przy braku używania ciepłej wody inwerter zwróci się w rok. Za energię z lata możesz zagrzać wodę zimą.
    Jeśli zużyjesz 30-50% na grzanie wody, to zwróci się w 2 lata. Zimą i tak woda będzie zimna! Pozostała energia się zmarnuje. Nie wykorzystasz więcej.
    Moim zdaniem panele tylko do CWU mają sens dla tych , co przekraczają limit instalacji 10kW albo mają np. resztkę 400-8000W paneli których nie można do niczego dopasować itp. Przy 2kW zdecydowanie wybrałbym falownik i oddawanie energii do ZE.

    Moderated By Krzysztof Reszka:

    3.1.18. Nie wysyłaj linków, które po pewnym czasie przestaną być aktywne. To spowoduje, że dyskusja straci jakikolwiek sens.

  • Bosch
  • #68
    prose
    Level 35  
    Jan_Werbinski wrote:
    Kup sobie inwerter i oddawaj energię do sieci. To bardziej opłacalne od grzania wody.

    Dodam że to najlepszy sposób na grzanie wody wiem bo taką mam instalację.
  • #69
    deskon
    Level 9  
    kolega mówi zmienić instalatora tylko na kogo w śląskim są w zasadzie na allegro trzy firmy co sprzedają panele z inwerterami jeden ten co ma mi to zakładać chyba nie zna tematu do końca tylko z inwerterem a do dwóch inny co napisałem zero odpowiedzi, czyżby nie zakładali takich instalacji pod bojler.
  • #70
    idepopizze
    Level 33  
    no przecież sam widzisz jak z tym wszystkim w temacie PV i baniaka jest...
    Moderated By Krzysztof Reszka:

    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji.
    3.1.13. Dbaj o poprawność językową i zachowuj zasady netykiety. Nie wysyłaj wiadomości z których trudno wywnioskować co ich autor chciał przekazać.

  • #71
    deskon
    Level 9  
    znacie może ktoś jakąś dobrą firmę na terenie śląska co takie instalacje wykonywała??
  • #72
    gaz4
    Level 33  
    deskon wrote:
    kolega mówi zmienić instalatora tylko na kogo w śląskim są w zasadzie na allegro trzy firmy co sprzedają panele z inwerterami jeden ten co ma mi to zakładać chyba nie zna tematu do końca tylko z inwerterem a do dwóch inny co napisałem zero odpowiedzi, czyżby nie zakładali takich instalacji pod bojler.


    Bo teraz jest specjalizacja. Instalatorzy robią wszystko na jedno kopyto i jak trzeba nieco wyjść poza utarte ścieżki to sie gubią. W ostateczności można podzielić całość prac na dwie części: najpierw instalator robi PV pod PWM (w tym przypadku do 400V), a następnie bierze sie kumatego elektryka który podłączy PWM pod bojler. To naprawde nic trudnego!

    W przypadku ekomomii założenie inwertera i oddawanie prądu do sieci daje zysk (a ściślej oszczędności bo za 1 kWh oddaną dostaje się 'za darmo" 0.8 kWh) ok. 0.5 zł/kWh. Problem w tym, że trzeba dokładnie wczytać się w ustawę i trzmać kciuki aby w międzyczasie nic sie nie zmieniło. Jeżeli oddajemy nadmiar prądu do sieci i później używamy "darmowego" do ogrzania wody w bojlerze to efekt jest taki sam jak używania instalacji o sprawności 80% (opust = 0.8) w porównaniu do bezpośredniego grzania CWU przez PV. Gdy używa się PWM sprawność będzie porównywalna z inwerterem czyli powyżej 90%. Inaczej mówiąc jakikolwiek zysk z inwertera będzie tylko w sytuacji pojawienia się nadwyżek z PV które nie trafią do bojlera. Na dodatek za każdą kWh która w dzień trafi do sieci nocą odbierzemy 0.8 kWh. Ciągle nie wiemy jaką pojemność ma bojler i ile wynosi zużycie, jak są duże to koszt zakupu inwertera nigdy się nie zwróci. Na 1 osobę można liczyć 1000 kWh rocznego zapotrzebowania na CWU czyli ok. 500 kWh poza sezonem grzewczym (w sezonie woda grzana przez CO). Jeżeli w domu są 3 osoby to 2 kW PV będzie "na styk" bo poza sezonem wyprodukuje ok. 1500 kWh. Inwerter można rozważać gdy w domu mieszkają 1-2 osoby, jak 4 i wiecej nie ma to ekonomicznego uzasadnienia. W takim wypadku lepiej kupić za 3 stówy PWM i przy okazji żaden biurokrata nie bedzie sie interesował naszą PV.
  • #73
    deskon
    Level 9  
    czyli lepiej założyć PWM bo taniej wyjdzie od MPPT z tych linków co podałem, ale grzałkę też muszę do tego kupić osobną 3 w 1
  • #74
    Jan_Werbinski
    Level 33  
    Wodę możesz grzać w II taryfie po 27 groszy, a fotowoltaika pozwoli zaoszczędzić prąd w I taryfie. Dałem link do inwertera za 1400 zł, więc jedna niewiadoma odpada.
    Jak dla mnie używanie PV 2kW tylko do wody nie ma żadnego sensu.

    Zakładasz inwerter i możesz nim grzać wodę na raz w trzech bojlerach bez żadnej zmiany grzałek.
  • #75
    gaz4
    Level 33  
    Z tego co widzę do regulatora za 3 stówy nie trzeba specjalnych grzałek. Działa on na innej zasadzie niż sterujacy 3-ma grzałkami. Widze, że nie za bardzo wiesz co tak naprawde chcesz osiągnąć. Jeżeli priorytetem jest oszczędzenie kasy to wybór jest prosty - koszt instalacji musi być bardzo niski. Na portalach aukcyjnych 1 kW cienkowarstwowych PV można kupić za niecałe 2 tys zł. Np. 120W/120V za 200 zł szt. Podłączając 10 szt (1.2 kW) do małego bojlera (max 100l) latem uzyska sie całkiem niezłe rezultaty, w pogodny dzień po 10h nagrzeje wodę o ok. 60 stopni. Nie wiem jak sprawdzi się PWM przy tak małym napieciu, ale przy tych cenach PV można pominąć elektronikę.

    Jan_Werbinski wrote:
    Wodę możesz grzać w II taryfie po 27 groszy, a fotowoltaika pozwoli zaoszczędzić prąd w I taryfie. Dałem link do inwertera za 1400 zł, więc jedna niewiadoma odpada.
    Jak dla mnie używanie PV 2kW tylko do wody nie ma żadnego sensu.

    Zakładasz inwerter i możesz nim grzać wodę na raz w trzech bojlerach bez żadnej zmiany grzałek.


    Numer z II-gą taryfą działał pod panowaniem poprzedniej ustawy gdy obowiązywały FIT. Przy gwarantowanej cenie za kWh można było sporo zaoszczędzić zakładając G12/G12w ale to przeszłość. Opusty polegają na tym, że za 1 kWh oddaną do sieci można z niej "za darmo" odebrać 0.8 kWh. W tym wypadku sieć można traktować jak akumulator o nieskończonej pojemności i sprawności 80%. Prawo tak szybko sie zmienia, że darowałem sobie czytanie najnowszej ustawy gdyż za rok-dwa pewnie wejdą inne przepisy. Jednak z dyskusji na forach wynika, że ustawodawcy "sugerują" używania taryfy G11 co likwiduje możliwość zaoszczędzenia na II-giej taryfie. Nawet jakby to było możliwe to nigdzie nie jest powiedziane, że opust w pierwszej kolejności byłby potrącany z dziennego zużycia, szybciej nocnego bo tak wskazuje logika: PV produkuje w dzień "magazynując" nadwyżki w sieci by zużyć je nocą.
  • #76
    Jan_Werbinski
    Level 33  
    "Numer z II taryfą" zadziała, bo w.w. 2kW będą używane do obniżenia zużycia i obniżenia rachunku głównie w I taryfie, a do grzania wody po prostu kupimy nowiutkie, nieużywane kWh z elektrowni. Chodzi o rezultat finansowy, a nie że energia koloru zielonego ma być konkretnie używana do wody. W mojej propozycji zostaje w kieszeni najwięcej kasy. Zakładam że CWU zużywają w podobnym tempie jak u mnie.
  • #77
    idepopizze
    Level 33  
    Jan_Werbinski wrote:
    Zakładam że CWU zużywają w podobnym tempie jak u mnie.


    Tego to się tu raczej nie dowiesz, bo wątek wałkowany jest już od 3 stron i jakoś do tej pory tak podstawowe informacje się nie pojawiły.
    Namiary na regulator są.
  • #78
    gaz4
    Level 33  
    Jan_Werbinski wrote:
    "Numer z II taryfą" zadziała, bo w.w. 2kW będą używane do obniżenia zużycia i obniżenia rachunku głównie w I taryfie, a do grzania wody po prostu kupimy nowiutkie, nieużywane kWh z elektrowni. Chodzi o rezultat finansowy, a nie że energia koloru zielonego ma być konkretnie używana do wody. W mojej propozycji zostaje w kieszeni najwięcej kasy. Zakładam że CWU zużywają w podobnym tempie jak u mnie.


    Z tego co przeczytałem ustawodawca nie przewidział dokładnej metody rozliczania w G12/G12w więc przewidujesz najlepszy scenariusz. Tzn, że większość energii produkowanej przez PV zostanie zużyta bezpośrednio w domu, a ta co wyjdzie będzie rozliczona w I-szej taryfie. Ja patrzę na to pesymistycznie, poza grzaniem wody mało kto ma techniczną możliwości na bieżąco zużyć energię produkowaną nawet przez 1 kW PV. Oznaczałoby to oddawanie większości energii do sieci i gdyby jakimś cudem opust objął najpierw I-szą taryfę to byłoby jak piszesz. Ale z prawem zmagam sie zbyt długo by liczyć na zbyt wiele. Najprawdopodobniej zużyta energia będzie potrącana symetrycznie, czyli gdy zużyjemy 1000 kWh w I-szej i 3000 w II-giej dostaniemy opust na 1 kWh z pierwszej i 3 kWh w II-giej taryfie. Ale możliwy jest też czarny scenariusz czyli opust zaczynający sie na drugiej taryfie, do czasu aż nie napiszą jak to działa na G12 będzie próżnia prawna. W kwestii OZE i prosumentów nie pierwsza i zapewne nie ostatnia, ledwo przebiłem sie przez poprzednią ustawę by sprawdzić czy się opłaca i nie ma "drobnego druku" napisali następną.

    Ciągle zostaje współczynnik 0.8, czyli w/g optymistycznego scenariusza gdy opust obejmie I-szą taryfę zysk z używania G12 wyniesie ok. 20 gr/kWh. Nie wiem jak wyglądają obecne koszty instalacji PV pracującej na sieć ale można policzyć wpływy: z 1 kW rocznie wyprodukuje się 1000 kWh wartych 500 zł gdy użyjemy opustow lub 600 zł gdy prąd zużyjemy na bieżąco. Gdyby zrobić najtańszą instalację do grzania wody w bojlerze koszt można zamknąć w 2 tys zł za 1 kW mocy zainstalowanej. Bez specjalnej elektroniki wyciągnie się z tego 700 kWh co przy ok. 30 gr/kWh w G12 daje 210 zł rocznego zysku. Czyli tego typu instalacja może się zwrócić po 10 latach, a gdy ktoś do grzania wody latem używał G11 (znam wiele takich przypadków) to zwrot nastąpi po 5-ciu latach. O ile wcześniej dziwiłem sie, że nie przeszli na G12/G12w to teraz zastanawiam się dlaczego jeszcze nie mają PV na dachu :D
  • #79
    deskon
    Level 9  
    Panowie ale grzałka to nic innego jak zwykły opornik przecież w zależności od tego jakie dostanie napięcie będzie albo mocniej albo słabiej grzała.
  • #80
    prose
    Level 35  
    deskon wrote:
    Panowie ale grzałka to nic innego jak zwykły opornik przecież w zależności od tego jakie dostanie napięcie będzie albo mocniej albo słabiej grzała.

    Podłącz panele w szeregu i spróbuj tylko tylko termostat ci nie wytrzyma bo przy rozłączeniu będzie powstawał łuk.
  • #81
    deskon
    Level 9  
    ok a gdyby zrobić tak jak bym kupił zestaw z inwerterem to sam inwerter przecież przetwarza prąd stały na zmienny i inwerter bym podłączył do grzałki, to co nie będzie to działało?? chybA Powinno po co kombinować z mppt czy pwm a w razie czego gdy nie będę chciał grzać wody to do inwertera mogę podłączyć np. gniazdko i coś sobie zasilać??
  • #82
    idepopizze
    Level 33  
    Chłopie parę stron temu dostałeś linki do poczytania, oczywiście nawet tam nie spojrzałeś, bo wypisujesz tu jakąś bzdurną twórczość
    To Twoja instalacja, podłącz jak Ci pasuje
  • #85
    prose
    Level 35  
    deskon wrote:
    ok a gdyby zrobić tak jak bym kupił zestaw z inwerterem to sam inwerter przecież przetwarza prąd stały na zmienny i inwerter bym podłączył do grzałki, to co nie będzie to działało?? chybA Powinno po co kombinować z mppt czy pwm a w razie czego gdy nie będę chciał grzać wody to do inwertera mogę podłączyć np. gniazdko i coś sobie zasilać??
    To musiał byś mieć akumulator inaczej nie będzie przetwornica działać.
  • #86
    deskon
    Level 9  
    czytałem może nie jestem w tym temacie tak jak wy dlatego nie wszystko ruzumiem, dlatego zadaję proste wam pytania a ty sie już oburzasz, zamiast prostu odpisać gdybym rozumiał bym tego nie pisał a linki wszystkie czytałem

    Dodano po 4 [minuty]:

    a taki samochodowy wystarczy akumulator jeden czy musi być jakiś inny aby to działało
  • #87
    idepopizze
    Level 33  
    Ja się nie oburzam.
    Pewnie nie zauważyłeś, ale padło kilka kluczowych pytań o pojemność zasobnika i dziennie zużycie CWU. To są naprawdę proste pytania od których dużo zależy
  • #88
    deskon
    Level 9  
    chodzi o to że musi być jakieś wzbudzenie?? mam boler 200 L
  • #89
    prose
    Level 35  
    Możesz do termostatu podłączyć przekaznik półprzewodnikowy i będzie rozłączał normalnie.
  • #90
    deskon
    Level 9  
    czyli jak inwerter podłączę do grzałki te co mam 2000W w bojlerze 200L wystarczy przekaźnik połprzewodnikowy, bez kombionowania z MPPT czy PWM i bez akumulatorów