Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Szarpanie Thalia dci 1.5 2004r

Maria1 25 Cze 2016 10:02 747 7
  • #1 25 Cze 2016 10:02
    Maria1
    Poziom 9  

    Witam, mam problem z szarpaniem silnika przy obrotach ok. 1800-2300. Wskazówka obrotomierza podczas szarpania oscyluje (o ok. 100-150 obr/min). Dodanie lub odjęcie gazu powoduje zanik szarpania. Najczęściej dzieje się to podczas jednostajnej jazdy. Na postoju również nie można utrzymać stałej prędkości obrotowej w zakresie 1800-2300 obr/min, ponadto wtryskiwacze od ok. 1500 obr zaczynają stukać. Potencjometr gazu sprawdzony. Korekcje wtrysków w programie ddt2000: 1: -32,8us; 2: +3,20us; 3: 26,4us; 4: -34,4us. Wtryskiwacze ponownie zakodowane (1 od str. skrzyni). Ciśnienia powietrza, paliwa, a także temperatury powietrza i płynu chłodzącego stabilne.

    0 7
  • #2 25 Cze 2016 11:21
    ceboolion
    Poziom 8  

    Czy były sprawdzane takie rzeczy jak zawór EGR oraz sonda lambda?

    0
  • #3 25 Cze 2016 11:23
    Maria1
    Poziom 9  

    Zawór EGR wyczyszczony i sprawdzony - ok. Sondy lambda nie ma, bo to diesel.

    0
  • #4 25 Cze 2016 12:58
    KotBury2
    Poziom 18  

    Maria1 napisał:
    Potencjometr gazu sprawdzony.
    W jaki sposób potencjometr gazu, czyli czujnik położenia pedału przyspieszenia, albo właściwie nadajnik wartości znamionowych sprawdzono? Na oko? Nie da się tego czujnika sprawdzić żadnym przyrządem, nawet diagnoskopem zewnętrznym, ponieważ zmiany są zbyt szybkie. Tutaj prawdopodobnie tkwi problem, ponieważ może być wytarta bieżnia ślizgowa w składającym się właściwie z dwóch czujników o tzw. połowie wartości sumarycznej.

    Gdy na bieżni jest styk elektryczny, to czujnik przekazuje prawidłowy sygnał do komputera, że np. kierowca "życzy sobie" 80% gazu. Gdy nagle czujnik traci styk, położenie jakoby spada do 0%. Stąd szarpanie w jednym, ściśle określonym miejscu, ponieważ komputer nie wie, czego chce kierowca - jechać na 80%, czy stać na 0%. Komputer źle wtryskuje paliwo w takt złych wskazań czujnika. Tym miejscem może być także uszkodzony tzw. stycznik biegu jałowego. Identyczna sytuacja może nastąpić w przypadku czujników Halla, jakie są stosowane w nowszych modelach silników.

    Przebieg sygnału uszkodzonego czujnika położenia pedału przyspieszenia pokazuje oscylogram poniżej. Właśnie jedynie oscyloskop jest w stanie wykryć tak szybkie zakłócenia.
    Szarpanie Thalia dci 1.5 2004r
    Najprostszym sposobem wykrycia usterki po stronie czujnika położenia pedału przyspieszenia jest jego chwilowa podmiana z bliźniaczego silnika i jazda testowa. Jeśli niedomaganie znika, kupujemy nowy czujnik. Jeżeli nie znika, a jesteśmy pewni, że umiejscowione jest akurat tutaj, szukamy w kablach i pinach. Szczególnie na masie zarówno po stronie czujnika, jak i sterownika, gdyż jest sterowany poprzez masę.

    PS
    Niestety, to nieprawda, co mówisz:
    Cytat:
    ponadto wtryskiwacze od ok. 1500 obr zaczynają stukać.
    Wtryskiwacze Common Rail nigdy nie "stukają" i nie hałasują bardzo głośno, jak niektórym się wydaje. One jedynie dyskretnie "cykają", jakby "psykają" wtryskując rozpylone paliwo do cylindrów. Właściwie najbardziej hałaśliwa jest ich górna część, wystająca ponad głowicę, czyli zawory sterujące elektromagnetyczne lub siłowniki piezoelektryczne.

    Stukanie w tym wypadku pochodzi właśnie od typowego spalania "stukowego", ponieważ komputer "głupieje" mając rozkaz jazdy raz na 80%, a raz na 0%, o czym mowa. Wówczas zawory wydechowe i ssące otwierają się lub zamykają w nieodpowiednim momencie, tj. poza fazami silnie zdefektowanego wtrysku i stąd klepanie.

    Pzdr KotBury2

    0
  • #5 25 Cze 2016 14:03
    Maria1
    Poziom 9  

    W programie DDT2000 można podejrzeć wartości napięć dla dwóch ścieżek potencjometru przy dowolnym położeniu pedału. Wartości są w miarę stabilne (również przy obrotach, przy których występuje szarpanie), tzn. skaczą o ok. 0,1V. Odpowiada to poz. 6 na rysunku "miejscu zakłócenia sygnału", choć nie aż w takiej dużej skali. Najlepszym sposobem rzeczywiście będzie podmiana potencjometru.

    0
  • #6 25 Cze 2016 14:44
    mazdax
    Poziom 14  

    Maria1 napisał:
    Najlepszym sposobem rzeczywiście będzie podmiana potencjometru.
    zostaw go w spokoju
    Podepnij clipa i zrób przelewy

    0
  • #7 16 Lip 2016 17:40
    Maria1
    Poziom 9  

    Witam po dłuższej nieobecności. Potencjometr gazu mam nowy, oryginał Renault z tym samym numerem. Szarpanie i stuki nie ustały. Podejrzewam wtryski lub ewentualnie jakąś nieszczelność ukł. doprowadzającego powietrze. Rura za turbiną jest od oleju w dwóch miejscach: wokół czujnika temperatury powietrza i zaworu odmy.[/spoiler]

    Dodano po 2 [minuty]:

    Przewody od potencjometru do komputera oczywiście sprawdzone na przejście. Żadnych przerw podczas ruszania nimi i wtyczką.

    0
  • #8 05 Paź 2016 15:46
    Maria1
    Poziom 9  

    Witam po dłuższej nieobecności. Wtryski sprawdzone na przelewy. Jeden trochę za dużo puszczał przelewem więc wymieniony został w nim zaworek przelewowy. Powyższe objawy nie zniknęły. Błąd jaki wyskakuje to spalanie stukowe.

    0