Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Faltig 161 DC OZAS - nie spawa ale zyje

27 Cze 2016 12:28 3357 12
  • Poziom 10  
    Witam wszystkich.
    Odziedziczyłem starego Faltiga 161 DC. Spawarka stała parę lat na poddaszu i odkąd znam jej historię to brzmiała mniej więcej tak, że któregoś dnia przestała działać. Teraz jak już jest moja to udało mi się ją przynajmniej w części naprawić, pogryzione kable zaizolować, oraz dość skrupulatnie wyczyścić. Po podłączeniu do sieci daje się ustawić natężenie prądu, elektrozawór działa, przy przełączaniu MMA - GTA słychać pstrykniecie, a po właczeniu przycisku na uchwycie słychać hmmm przetwornice do zapalania luku? No w każdym razie słychać, że coś w środku pracuje. Po otwarciu obudowy jedna z różowych diod się świeci. Niestety na tym kończą się dobre wieści. Po podłączeniu kabli do MMA i uruchomieniu spawarki nie da się zapalić łuku. Zupełnie nic się nie dzieje. Tiga jeszcze nie próbowałem gdyż uchwyt jest niekompletny i dopiero za parę dni będę mógł dokupić brakujące elementy. Macie może pomysł jak temat ugryźć? gdzie szukać usterki?

    Walki ze spawarką dzień kolejny. Może to ułatwi diagnozę. Zmierzyłem napięcie wyjściowe spawarki = 22V. Dioda na wyjściu jest ok. kropki na wyświetlaczu świecą się wszystkie.

    Z 6 obecnych diod na płytce FT20/0 pali się jedna na foto widać pod nr 1. Pod nr 2 dioda się ledwie żarzy.

    Faltig 161 DC OZAS - nie spawa ale zyje

    Potencjometry z panelu przedniego działają.
    Zauważyłem, że czasami wentylator potrafi wystartować i za chwilę się wyłączyć, ponowne wyłączenie/włączenie spawarki załącza wentylator na stałe.

    DTR mówi że jeśli:
    Napięcie wyjściowe wynosi 22V - na wyświetlaczu świecą oprócz segmentów także wszystkie przecinki, urządzenie nie spawa
    to:
    − uszkodzony stycznik K1, - sprawdzone jest OK
    − uszkodzony termistor NTC 10k, - sprawdzone jest OK
    − uszkodzona płytka FT20/0. - jakieś pomysły gdzie szukać usterki?

    Kolejny plan to przetestowanie tranzystorów i diod na płycie FT31/0
  • TermopastyTermopasty
  • Pomocny post
    Specjalista - spawarki
    Uszkodzony stycznik ;) , to że złapał, to nie znaczy, że łączy na wszystkich stykach. No chyba, że co innego się zepsuło ;) ;) ;)
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 10  
    przedzwoniłem po kilka razy każdy styk i było ok. Ale jeszcze się upewnię.
  • Poziom 11  
    Kropki oznaczają uszkodzony stycznik.
  • Poziom 10  
    wymontowałem stycznik i przetestowałem konkretnie. Przewody nie były upalone ani w inny sposób poluzowane. Sam stycznik działa na moje oko w 100% ok.

    Dręczy mnie brak świecenia wspomnianej diody. Płytka sterowania FT20/10 składa się w części z dwóch podobnych modułów do których dochodzi zasilanie po 15V. Do tych modułów dochodzą jeszcze po 2 przewody z płytki przetwornicy FT31/0 z diodami i tranzystorami. Więc wnioskuję, że albo problem leży w samym module albo w płytce. Zastanawiam się czy mogę zamienić miejscami przewody ze złącz XP0.1 i XP1.1 Teoretycznie jeśli dioda która się teraz nie świeci by się zaświeciła to problem powinien być w płytce FT31/0

    Tutaj jest schemat żeby łatwiej było zrozumieć o czym piszę:
    Faltig 161 DC OZAS - nie spawa ale zyje
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    Obok diody nr.1 jest jeszcze jedna i ona również powinna świecić- obydwie sygnalizują zasilanie dwóch stopni sterujących tranzystory IGBT. Sprawdź zasilanie na mostkach prostowniczych. Jeżeli jedna z diod nie świeci, oznacza to, że brak jest zasilania. Przez jeden ze styków stycznika podawane jest napięcie do zasilania jednego ze stopni sterujących.
  • Poziom 10  
    Jesli chodzi o zasilanie stopni sterujących to tak jak podpisałem na rysunku napięcie 15V dochodzi do obu stopni.
    Mi również nie podoba się, że ta druga dioda nie świeci. Przed chwilą odpiąłem przewody ze złącz XP0.1 i XP1.1 co nie spowodowało zaświecenia się drugiej diody. Pierwsza nadal się świeciła. Z tego co udało mi się dowiedzieć winnym może być tranzystor sterujący IGBT, który mógł uszkodzić coś wokoło nieświecącej diody na płytce ft20/0. Może dysponuje ktoś schematem płytki FT20/0?
    Ok cos podmalowalem samodzielnie. Powinno ulatwic dyskusje:

    Faltig 161 DC OZAS - nie spawa ale zyje

    Na razie udało mi się namierzyć 1 wadliwa diodę - obrysowana na czerwono.

    W przypadku tranzystorów IGBT wystarczy sprawdzić zwarcie między bazą a emiterem?
  • Poziom 10  
    Dziękuję bardzo :)
    Nieświecąca dioda okazała się diodą spaloną, niestety wymiana na nową nie naprawiło problemu, ale dioda nie uległa spaleniu. Tranzystory i diody występujące w module DRV1 - wszystkie sprawne, mostek również jest ok. Pozostały kondensatory ale te to po prostu wymienię na nowe. Na razie nawet nie testuję czy działa. Wymienię wszystko to się zacznę martwić co dalej ;)
    Zapomniałbym napięcie na tych dwóch dużych kondensatorach = ok 305V
    No i żeby było łatwiej bo mój schemat naniesiony na zdjęcie nie uwzględnia tego, że płytka jest dwuwarstwowa.

    Faltig 161 DC OZAS - nie spawa ale zyje
  • Poziom 10  
    Na chwilę obecną, zgodnie z informacjami, które przekazał mi serwisant ESABA testy prowadziłem przy odpiętych przewodach łączących płytkę FT20/0 z tranzystorami IGBT na płytce FT31/0. Co do napięć jeśli mówimy o 0,9V to czy wartość 15V prądu zmiennego jest istotna czy może być np. 15,9V?

    Ok. Dioda świeci, może na ten fakt miał wpływ to, że była przepalona, a może pomogła wymiana kondensatorów bo o solidność wlutowania nie podejrzewam ;) Jeszcze nie próbowałem odpalić całej spawarki. Czy ktoś mógłby opisać/narysować/wrzucić foto dławika WCZ. Myszy dość skutecznie odseparowały go od płytki tak, że nie mam żadnych punktów zaczepienia. Chyba wystarczyłoby do którego pina na płycie podpiąć drut wychodzący z dławika dołem, a który górą. Chyba że macie lepszy pomysł.

    Wygląda na to, że spawarka już działa. Nie wiem na 100% czy dławik WCZ jest poprawnie wlutowany ale spawać MMA się da. Tig nie próbowałem bo jeszcze nie mam ani reduktora ani butli z argonem. Wszystkim bardzo dziękuję za pomoc.
  • Poziom 10  
    Tiaaa spawać się da... Zaopatrzony w przyłbice, nowy młotek, wiązkę elektrod postanowiłem zrobić coś dla domu i pospawać kilka kątowników. Zacząłem od 50A ale było mało. Zwiększyłem więc do 107A i zaiskrzyło może 2x a potem suchy trzask i przynajmniej 1 szt IGBT jest do wymiany, być może jeszcze jakieś zenerki ale to 2-3tyg czekania na części.
  • Poziom 10  
    Zamiennik Tranzystora IGBT dotarł z chin. W międzyczasie dowiedziałem się, że spawarka mogła być już sprawna tylko na własne życzenie ponownie ją zepsułem. Mianowicie po poskładaniu i testowym odpaleniu doszedłem do wniosku, że zanim zacznę spawać to wymienię pastę termoprzewodzącą pod tranzystorami i diodami. Tak też zrobiłem, a następnie przez własną głupotę odwrotnie podłączyłem jeden z przewodów idący od płytki FT20/0 do tranzystorów IGBT. Co zaowocowało wystrzeleniem jednego z tranzystorów. W jednym z wątków dotyczących FALTIGA 161 DC znalazłem symbol zamienników tranzystora, który następnie zamówiłem. Mam pytanie czy można mieszać dwa rodzaje tranzystorów IGBT - oryginalny z zamiennikiem. W obecnej chwili wystrzelony tranzystor mam wymieniony, diody na płytce FT20/0 palą się i ogólnie niby wszystko jest ok tylko podczas próby zapalenia łuku przy metodzie MMA występuje baaardzo delikatne iskrzenie, a przy 50A to powinno już to jednak trochę inaczej wyglądać. Ktoś ma pomysł gdzie szukać winnego?
    Kolejne 3 tyg czekania na drugi IGBT. Po wlutowaniu nowego, włączyłem spawarkę i na MMA ledwie iskrzyło miedzy elektrodą a masą. Po przełączeniu na TIG oryginalny IGBT wystrzelił bez jakiejkolwiek próby spawania.