Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Samsung UE32F5300 - brak pod¶wietlenia

speter 28 Jun 2016 17:40 18057 67
  • #1
    speter
    Level 13  
    Witam.

    Mam pewien kłopot z moim telewizorem, mianowicie zanikło pod¶wietlenie matrycy, obraz i dzwięk jest prawidlowy.

    Telewizor to : Samsung UE32F5300AW, zasilacz BN44-00605A, płyta BN41-01958.

    Napięcia pomierzone przy wł±czonym odbiorniku na zł±czu CNM803:
    PWM_DIM 1,04V
    BLU_ON/OFF 5,12V
    PS ON/OFF 3,3V
    pozostałe s± zgodne z rozpisk± z zasilacza.

    Na wyj¶ciu drivera LED (zł±cze CNL802 piny 12,3) pojawia się co kilka sekund impuls napięcia od 6V do 20V, niezależnie od tego czy listwy led s± wpięte czy nie.
    W tym miejscu proszę o odpowieĽ, czy na wyj¶ciu drivera LED bez obci±żenia powinno pojawić się nominalne napięcie pracy (zgodnie z tabelk± z zasilacza: 160V) ?
  • #2
    mirex
    Level 43  
    A dlaczego
    speter wrote:
    Na wyj¶ciu drivera LED (zł±cze CNL802 piny 12,3)

    Tam s± chyba dwie gałęzie, a tabela przy zł±czu mówi swoje.
    speter wrote:
    W tym miejscu proszę o odpowieĽ, czy na wyj¶ciu drivera LED bez obci±żenia powinno pojawić się nominalne napięcie pracy (zgodnie z tabelk± z zasilacza: 160V) ?

    Teoretycznie tak. Ale zwykły miernik może tego nie pokazać.
    Proszę zmierzyć napięcie na kondensatorach elektrolitycznych, a nie na pinach zł±cza.
  • #3
    speter
    Level 13  
    Mirex dzięki za odpowiedĽ.
    Na obudowie matrycy widać 5 listew led, na zl±cze CNL802 wyprowadzone s± 4 końcówki gałęzi, poł±czone na płytce szeregowo, dlatego zmierzyłem tylko na pocz±tku i końcu łancucha. W miejscu pomiaru podł±czałem też jako obci±żenie żarówkę 230V/14Ww szeregu z biał± diod± led która cyklicznie rozbłyskiwała.

    Nie wiem na których kondensatorach mam zmierzyć napięcie.
    Zmierzyłem na najbliższych elektrolitach:
    C9102 22uF/250V napięcie zmierzone: pływa 200-220V
    CM874 47uF/200V napięcie zmierzone: 110V

    Samsung UE32F5300 - brak pod¶wietlenia
  • #4
    Andrzej4567
    Level 20  
    Kolego jak się nie ma zasilacza przed oczami, to trudno powiedzieć jak piny zł±cza CNL802 s± skonfigurowane (który pin za co odpowiada). Jedno jest pewne, że plus C9102 22mikro/250V to wyj¶cie drivera led (o który pytałe¶). Zmierz to napięcie względem masy w chwili właczenia (w pierwszych dwóch sekundach). Jak będzie ono w granicach (około) od 120V do 160V, to masz uszkodzone pod¶wietlenie w matrycy.

    Pisz±c nie widziałem twojego postu. Rozbieraj matrycę, bo jest uszkodzone pod¶wietlenie w matrycy. Tak te wszystkie pięć pasków led s± poł±czone szeregowo .
  • #5
    zbyszekskibinski
    Level 33  
    Zawsze to samo. LEDy w matrycy. Gdy planowano produkcje telewizorow z podswietleniem ledowym, nikt nie przewidzial, ze to taki 'szmelc' wyjdzie, teraz prawie we wszstkich-wciaz ta sama usterka...

    Chinczycy juz juz sprzedaja testery to diod ledowych. Urzadzenie inteligentnie podaje napiecie narastajace stopniowo zaleznie od obciazenia stanowiacego ilosc LEDow, -sprytne. Mam jeden. Niestety, urzadzenie nie wychwytuje niuansow spowodowanych malymi zmianami (np. w matrycach Toshiby z chassis Vestel, gdzie paski ledowe sa laczone ze soba, tworzy sie niekontakt i wzrasata rezystanca w tym punkcie, co powoduje, ze plynacy prad( kontrolowany) przez listwy ledowe sie zmniejsza przy starcie, i driver ledowy wygasza podswietlenie. A tester zaswieca wszystkie LED-y do momentu az swieca mocnym swiatlem. Najlepszym testerem jest multimetr, myslenie i doswiadczenie. (taka mala dygresja z testerami do tematu)
  • #6
    mirex
    Level 43  
    zbyszekskibinski wrote:
    Najlepszym testerem jest multimetr, myslenie i doswiadczenie. (taka mala dygresja z testerami do tematu)

    Tak samo pisali¶my o kineskopach, potem o ¶wietlówkach.
    Serwisantowi żadne testery nie s± potrzebne. On sobie poradzi. Dla lamerów je robi±.;)
  • #7
    Andrzej4567
    Level 20  
    Można sobie powspominać, stare dobre czasy. Kineskopy (poza wyj±tkami w niektórych modelach) były trwałe. ¦wietlówki też w miarę niezłe. Natomiast ledy, to się psuj± przeważnie przy starcie (dużo się słyszy od klientów, wyłaczony był normalnie, a rano nie ma obrazu). Serwisanci wiedz± w czym jest rzecz, i może niech tak zostanie.

    To było ogólne spostrzeżenie, jak było kiedy¶ (nawet w niedalekiej przeszło¶ci), a z czym mamy do czynienia obecnie.
  • #8
    mirex
    Level 43  
    Ale mnie nie chodziło o trwało¶ć, tylko objawy „choroby” i metody diagnostyki bez "testerów", które niejednego wprowadziły i wprowadz± w bł±d. :)
    Ciekawe też, ile telewizorów zostanie uszkodzonych tymi chińskimi zabawkami, zamiast naprawionych? ;)

    A dla zainteresowanych mam prawdziwy tester! http://monitor.net.ru/forum/viewtopic.php?t=544255=
  • #9
    speter
    Level 13  
    Andrzej4567 wrote:
    Jak będzie ono w granicach (około) od 120V do 160V, to masz uszkodzone pod¶wietlenie w matrycy.

    w momencie wł±czenia jest 100V do 105V potem wzrasta do 200V - 220V.

    Andrzej4567 wrote:
    Rozbieraj matrycę, bo jest uszkodzone pod¶wietlenie w matrycy.

    i tego się najbardziej obawiałem :( , konkretnie nie wiem jak odczepić płytkę z tych czarnych uchwytów tak żeby nie uszkodzić ta¶m matrycy.

    Samsung UE32F5300 - brak pod¶wietlenia
  • Helpful post
    #11
    Andrzej4567
    Level 20  
    Kolego "speter" mówi±c o tych dwóch sekundach miałem na my¶li czas od zał±czenia inwertera led. Wiadomo, że inwerter led zał±cza się z pewnym minimalnym opóżnieniem. Tak że w zależno¶ci od rozwi±zania konstrukcyjnego czas ten będzie trochę różny.
  • #12
    speter
    Level 13  
    Kolego Andrzej4567 w takim razie można powiedzieć że napięcie po wł±czeniu utrzymuje się w granicach 200 - 220V niezależnie czy jest w stanie STANDBY czy w momencie przej¶cia do ON , to 100 - 105V występowało tylko w momencie zał±czenia wtyczki do sieci.


    mirex wrote:
    To nie rozbieraj. Oddaj w ręce fachowca.

    Nasi lokalni fachowcy wystawili trochę zaporow± cenę za naprawę pod¶wietlenia już od 400 zł, ale rozumię trzeba zarobić na naukę :) .
    Tak się czaję z tym rozbieraniem matrycy bo naprawdę nie chcę u¶miercić tego samsunga, jest jeszcze taki młody (niespełna 3 lata) :D
    Poszukam, może znajdę jaki¶ tutorial.
  • #13
    Indyczes
    Level 33  
    speter wrote:
    Nasi lokalni fachowcy wystawili trochę zaporow± cenę za naprawę pod¶wietlenia już od 400 zł,

    Chyba ich po......ło, to 1/3 warto¶ci tv.
  • #15
    zbyszekskibinski
    Level 33  
    Nie wiem jakie w PL sa ceny ale 400 zl to troche za duzo jak na 32'. Przy naprawie podswietlenia trzeba uchwycic matryce w delikatny sposob aby nie pekla szyba rowniez przy kladzeniu jej po naprawie musisz upewnic sie ze lezy idealnie co do ulamkow mm w ramce.
    Do kol mirex: zgadzam sie , testery dla lamerstwa z wyjatkiem tym, ze ten ma mozliwosc dostosowania napiecia do obciazenia czyli wygoda; dolaczam sobie dwa zaciski i ma sie samo ustawic i zaswiecic.
  • Helpful post
    #16
    lisek
    Service technician RTV
    Tak wygl±da po rozebraniu
    Samsung UE32F5300 - brak pod¶wietlenia
    * za Link

    czyli 5x stringów (linijek) po 9-LED , stringi ł±czone szeregowo ((D2GE-320SC0-R3))
    Albo
    - "przerwa" czyli (duża oporno¶ć ) na stykach ł±czenia stringów albo
    - uszkodzona linijka > jeden lub kilka LED

    Na linijkę przypada po ok. 24-27V, zastosowano diody LED o UF=2,7V 1W
    lub Link_ jak tutaj na 3,4V
    * jest duży rozrzut parametru dla diód
    *zależy od matrycy
    _______________
    BN44-00605A
    - zasilacz
    ICM801- S3310; QM801CS- 10NM60N; QM854- D4186; QM855- D4189
    - invertor
    IC9101- SEM5027A; Q9101C- D9N40; Q9102C- D3N40
    *sem5027A > porównaj z V5027M Link

    Samsung UE32F5300 - brak pod¶wietlenia

    Pisałem w jednym z tematów o poprawie niezawodno¶ci tego PSU
    Quote:
    R9110 3,6 ohm na 5,1 ohm, zmniejszenie pradu płyn±cego przez LED


    (':idea:')
    Na pocz. żeby unikn±ć "kłopotliwego " rozbierania matrycy
    - w miejsce gdzie właczana jest cała linjka stringów podepnij żarówkę 60W/220V
    * zobacz czy pojawi się napiecie ok.120V lub ok.130
    * dla etapu pocz.przy sprawnych LED napięcie jest "zawyżone" (ok.200V) potem opada dla wart. nominalej ok.160V/320mA
    (LED Driver output: 160V złacze CNL802 : piny 3 /12
    * dla tego wariantu poł. LED (poł szeregowe 45-LED)

    Oczywi¶cie sprawdz napięcie na dużym elektrolitycznym
    - tryb stby i tryb pracy
    Na diodzie D910 jesli jest zawyżone i pływa ( 185-205V) to masz przerwę w "dużej linijce LED" (owe szeregowe poł. 45-LED)
  • #17
    zbyszekskibinski
    Level 33  
    Przeciez juz napiecia mierzyl i wszyscy stwierdzili ze uszkodzone jest podswietlenie...

    Dodano po 12 [minuty]:

    mirex wrote:

    Ciekawe też, ile telewizorów zostanie uszkodzonych tymi chińskimi zabawkami, zamiast naprawionych? ;)


    To 'chinskie pudeleczko' co ja mam, to narastajaco podaje napiecie (w czasie kilkunastu sekund) od podlaczenia i to nawet nie do nominalnej wartosci LEDow, takze nie ma szans uszkodzenia podswietlenia, itp.
  • #18
    Darek.S
    Level 33  
    Pozwolę dorzucić sobie trzy grosze...
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3196456.html
    Identiko TV i podobne uszkodzenie. Temat zamkn±łem ale kto wie czy nie otworzę, bo TV niedawno wrócił i klient twierdzi , że podobnie za¶mierdziało. Jeszcze go nie rozbierałem ale wtedy spaliło zł±cze jednej listwy a jest ich cokolwiek więcej i jak wiadomo płynie przez nie taki samiu¶ki pr±d. A i listwę kupiłem używkę...
  • #19
    Andrzej4567
    Level 20  
    Kolego "Zbyszku" , czy ten chińczyk ma jakie¶ zakresy? Czy tak samo bezpiecznie się dostosuje do matrycy 20 cali, jak i do matrycy 55 cali?

    Wynika z tego, że musi mieć ograniczenie pr±dowe, a także mikroprocesor który ten pr±d kontroluje. Jak pr±du nie ma, lub jest niewielki, to podnosi napięcie o krok wyżej (minimalnie w górę), czyli cały czas musi jednocze¶nie kontrolować pr±d i napięcie.
  • #20
    speter
    Level 13  
    Andrzej4567 wrote:
    Co¶ mi się wydaje, że ta cena to od ciebie wypłyneła.

    nie, rozmowa telefoniczna, cena możliwa jeżeli wymienili by zasilacz (nowy co¶ ponad 200 zł + robocizna), a po wymianie zasilacza okazało by się że jeszcze listwa led do wymiany, albo dwie ...

    lisek wrote:

    Na diodzie D910 jesli jest zawyżone i pływa ( 185-205V) to masz przerwę w "dużej linijce LED" (owe szeregowe poł. 45-LED)

    Na katodzie diody D9101C pływa 190-220V.

    lisek wrote:

    Na pocz. żeby unikn±ć "kłopotliwego " rozbierania matrycy
    - w miejsce gdzie właczana jest cała linjka stringów podepnij żarówkę 60W/220V
    * zobacz czy pojawi się napiecie ok.120V lub ok.130

    Sprawdzę wieczorem, ale to chyba tylko tak dla formalno¶ci.

    Do rozebrania matrycy zraził mnie trochę post kolegi Darek.S Link , ja tego bym nie polutował :crazyeyes: :)
  • #21
    Darek.S
    Level 33  
    speter wrote:

    Do rozebrania matrycy zraził mnie trochę post kolegi Darek.S Link , ja tego bym nie polutował :crazyeyes: :)

    Kto nie ryzykuje ten w kozie nie siedzi a anglojęzyczni maj± odpowiednik "No risk no fun" :| A czeka mnie to jeszcze raz.
  • #22
    mirex
    Level 43  
    speter wrote:
    , rozmowa telefoniczna, cena możliwa jeżeli wymienili by zasilacz (nowy co¶ ponad 200 zł + robocizna), a po wymianie zasilacza okazało by się że jeszcze listwa led do wymiany, albo dwie ...

    Ale zasilacza wymieniać nie trzeba. :)
    Klient zawsze słyszy to, co chce usłyszeć, a nie to, co mówi mu serwisant. :)
    speter wrote:
    Sprawdzę wieczorem, ale to chyba tylko tak dla formalno¶ci.

    Szkoda twojego czasu. No chyba, że z pomoc± liska chcesz co¶ popsuć. Im więcej zbędnych czynno¶ci, tym większe ryzyko, że co¶ pójdzie nie tak. ;)
    speter wrote:
    Do rozebrania matrycy zraził mnie trochę post kolegi Darek.S Link , ja tego bym nie polutował

    Ta matryca jest łatwa, więc nie powinno być żadnych problemów. Najlepiej gdy robi± to dwie zgrane osoby. Powodzenia lub .... serwis, który ryzyko musi wzi±ć na siebie. ;)
    Oszczędno¶ci z samodzielnej naprawy mog± być iluzoryczne.
  • #23
    lisek
    Service technician RTV
    (':D') I dla pocz±tkuj±cych i dla serwisantów, mały filmik o przeróbce BN44-00605A
    * min. "praca u podstaw " z ołówkiem i ..... , s± efekty
    Link
  • #24
    speter
    Level 13  
    mirex wrote:
    Ale zasilacza wymieniać nie trzeba. :)

    Serwis serwisowi nie równy, s± serwisy co naprawiaj± i te co tylko wymieniaj±. :)

    W sobotę będę miał trochę więcej czasu to na spokojnie wezmę się za rozłożenie matrycy.
  • #25
    donej
    Level 8  
    speter wrote:
    Serwis serwisowi nie równy, s± serwisy co naprawiaj± i te co tylko wymieniaj±. :)


    A w Szczecinie też nie ma żadnego normalnego serwisu? U mnie koszt 200zł- 250zł max z przeróbk± zwiększaj±c± niezawodno¶ć, a przy okazji zmniejszaj±c± pobór mocy przez telewizor. ;)
    Darek, jak Ci się udało urwać tę flexę :lol: A mówiłem nie pij przy tak precyzyjnych czynno¶ciach :)
  • #26
    speter
    Level 13  
    speter wrote:

    Andrzej4567 wrote:
    Rozbieraj matrycę, bo jest uszkodzone pod¶wietlenie w matrycy.

    i tego się najbardziej obawiałem :( , konkretnie nie wiem jak odczepić płytkę z tych czarnych uchwytów tak żeby nie uszkodzić ta¶m matrycy.


    Jak kto¶ też nie wie, to ten filmik dużo wyja¶ni :) Naprawa TV Samsung UE32F5000AK
  • #27
    mirex
    Level 43  
    Bo szybę wyjmował i wkładał oddzielnie. :)

    A filmik chyba dla Zbyszka, żeby sobie prawo Ohma przypomniał. ;) Sorry, nie mogłem się powstrzymać. ;)
    Nagraj lisek swoje filmiki z innymi zasilaczami. Po co lamersto ma główkować nad podstawami wynikaj±cymi z w/w prawa. :)

    donej wrote:
    U mnie koszt 200zł- 250zł max z przeróbk± zwiększaj±c± niezawodno¶ć, a przy okazji zmniejszaj±c± pobór mocy przez telewizor. ;)

    Psia mać! Ledwo się odezwał "po latach", a już autoreklam± wali. ;)