Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

BMW e46 M43TU - Wyrzuciło płyn chłodzący + odpowietrzenie układu chłodzenia

helmud7543 28 Jun 2016 23:19 27798 30
Wago
  • #1
    helmud7543
    Level 43  
    Witam. Samochód jak w temacie.

    Dzisiaj byłem na wymianie pompy układu chłodzenia bo ciekła i hałasowała. Po przejechaniu jakichś 10 km (jazda głównie w terenie zabudowanym czyli mniej więcej 50 km/h) przez wlew wywaliło mi sporo płynu chłodniczego. Temperatura nie skoczyła (wskaźnik w pionie) natomiast podczas parkowania zauważyłem parę wydobywającą się spod maski, a jak wysiadłem, strumień płynu z lejący się z pod silnika i kontrolka poziomu płynu na desce. Czy przyczyną mógł być nieprzykręcony korek wlewu (tędy lało)? Zorientowałem się dopiero jak ostygł i odkręciłem - był tylko luźno założony. Po dolaniu płynu dokręciłem i odpaliłem na próbę - nie wywala, węże miękkie, wskaźnik temperatury pionowo, na teście 7 108° C.

    Teraz kolejna rzecz - dolałem, ale wciągnął jakieś 0,7 l i więcej nie wchodzi, a wywaliło na oko znacznie więcej, więc przypuszczam że trzeba odpowietrzyć układ. Jaka jest procedura odpowietrzania dla tego silnika?
  • Wago
  • Helpful post
    #2
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Nalewasz płyn do zbiorniczka i grzejesz auto popuszczasz co jakiś czas odpowietrznik na chłodnicy.
    Aż do puszczenia termostatu.
    Najlepiej jakby przód był wyżej niż tył silnika.


    Normalnie przy przegazówce poziom płynu w zbiorniczku malej.
    Widać cyrkulację płynu z chłodnicy do zbiorniczka.
  • Helpful post
    #3
    Alfred_92
    Level 33  
    Odpowietrznik w okolicy podszybia/ściany grodziwej z tego co pamiętam
  • #4
    helmud7543
    Level 43  
    Cyrkulację widać, jest taki mały siur jak silnik pracuje.

    Po czym poznam, że termostat się otworzył?

    No i czy przyczyną mógł być odkręcony korek, czy mam się martwić, że mam poważniejszą usterkę?
  • Wago
  • Helpful post
    #6
    szymon198312
    Level 30  
    nikt nie napisał, że obowiązkowo musi być włączone ogrzewanie, bo tam jest zawór który nie otworzy obiegu jeśli nie będzie ogrzewanie włączone. Nie zalewaj do pełna układu. Jeśli wszystkie przewody od chłodnicy i nagrzewnicy będą gorące to układ odpowietrzony. Na zimnym trzeba dolać płynu.
  • #7
    helmud7543
    Level 43  
    Zrobione tak, przód lekko pod górkę, ogrzewanie włączone, silnik odpalony. Zapowietrzony był jak nic, bo temperatura zaczęła szybko rosnąć a nagrzewnica i chłodnica zimne. Przy zgaszonym silniku upuszczone powietrze odpowietrznikiem (sporo było). Zassało trochę płynu ze zbiornika, dolewka (przy odkręconym odpowietrzniku), zakręcenie wlewu i odpowietrznika, odpalenie. Temperatura już w normie więc 2500 obr/m przez kilkanaście sekund aż ogrzewanie zaczęło działać. Zgaszony, odpowietrznik jeszcze raz - tym razem poszła mieszanina pary i płynu. Dolewka przy odkręconym odpowietrzniku, zakręcenie korków i przejażdżka, po czym chwilę pracy na wolnych obrotach, zgaszenie, sprawdzenie poziomu i dolewka jeszcze raz. 10 km przejechane i już nie puszcza powietrza tylko sam płyn, oraz nie wywala na gorącym przez korek. Węże na gorącym silniku twarde tak jak przed wymianą pompy (czyli trochę twardnieją ale dają się ściskać). Ogrzewanie działa, chłodnica gorąca, wentylator chłodnicy się włącza. Temperatura na teście 7 dochodzi do ok 110° C po czym zbija do 95° C i tak w kółko. Jak wystygnie całkiem, sprawdzę stan płynu i ewentualnie doleję.

    P. S. Odpowietrznik u mnie jest nie przy ścianie grodziowej, a zaraz obok wlewu zbiornika wyrównawczego.

    Mam nadzieję że układ pracuje teraz jak powinien i się udało.

    EDIT> Dobra, jednak nie jest jeszcze odpowietrzony. Po odpaleniu zimnego silnika ogrzewanie jest słabe i słychać bąbelki powietrza przy włączonym ogrzewaniu. Wystarczy jedna przegazówka i do zgaszenia i wystygnięcia jest ok. Temperatura w teście 7 w ostatniej trasie (400 km) wahała się od 92°C do 112°C, wskaźnik cały czas w połowie. Ciśnienie w układzie wydaje się normalne - na zimnym odpalonym węże miękkie, jak się rozgrzeje twardnieją trochę i są twarde do wystygnięcia. Płynu już nie wciąga - cały czas stan jaki był. Co jeszcze może być nie tak?
  • Helpful post
    #8
    sebap
    Level 41  
    Przelej płyn, tak jak pisałem w innym temacie.
  • #9
    helmud7543
    Level 43  
    Prawdopodobna przyczyna problemów znaleziona - nieszczelny króciec z tyłu silnika. Po naprawie dam znać czy problem ustąpił. Nie mam pojęcia czemu się rozszczelniło akurat po wymianie pompy wody.
  • Helpful post
    #10
    sebap
    Level 41  
    Pewnie zbieg okoliczności. Ostatecznie auto już niemłode i zmęczenie materiału będzie dawać znać o sobie.
  • #11
    helmud7543
    Level 43  
    Mam nadzieję, że na jakiś czas będzie spokój. Auto ma 15 lat, kilometry tłukę i wszystko co zużyte wyłazi. Finansowo policzyłem sobie, że ze względu na LPG, świetnie na tym wychodzę (oszczędności na różnicy w cenie Pb i LPG znacznie przekraczają koszty wszystkich napraw dokonanych od zakupu), ale te usterki są irytujące a auto jest mi potrzebne.
  • Helpful post
    #12
    sebap
    Level 41  
    Wysyłając Cię do Darka wiedziałem, że to dobry pomysł i że będziesz zadowolony.
    Układ chłodzenia w BMW już taki jest, ja też to przeszedłem w e39 ale naprawiłem to wszystko i spokój.
  • #13
    helmud7543
    Level 43  
    Dokładnie, narazie przy LPG nic nie robione, teraz szykuje się przegląd i wymiana filtra. Co ciekawe, instalacja była strojona do niesprawnego osprzętu silnika a mimo to, bez modyfikacji mapy, po naprawach praktycznie nie wywala "check" (średnio raz na ponad tys km, zwykle jak mało gazu w butli, potem sam gaśnie). No ale myślę że na przeglądzie dostroi na tip top.

    Wracając do tematu - reduktor odpowietrzony, silnik i węże też, a z nagrzewnicą dalej problem. Pdopiero po przegazówce grzeje. Bez przegazówki, po uruchomieniu na wolnych obrotach, praktycznie zerowe grzanie. Płynu na maks, po ok 1500 km brak wyraźnych ubytków (stan na pływaku taki sam). W odpowietrzniku na chłodnicy, kiedy bym nie odkręcił na gorącym, wywala płyn bez gazu. Znalazłem jeszcze jeden drobny wyciek, ale nie przy nagrzewnicy tylko przy silniku, pod kolektorem dolotowym, poza tym na tyle mały, że układ długo trzyma ciśnienie po zgaszeniu, więc wątpię żeby tędy zasysał powietrze do nagrzewnicy. Wyciek widoczny tylko na zimnym silniku, na ciepłym chyba się uszczelnia. No ale uszczelnię i zobaczymy.
  • Helpful post
    #14
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Jak z gazem nic się nie dzieje i ma moc to nic nie rób.

    Po drugie śmieszą mnie te texty wielu userów bmw że to łatwe auto do naprawy.
    A jak widzisz kupiłeś skopane poklejone zapowietrzone i rób co chcesz.
  • #15
    helmud7543
    Level 43  
    Faktycznie, zaniedbane, ale za to kupione tanio i nie zajeżdżone z w miarę zdrową budą, bogatym (działającym) wyposażeniem, finansowo, wbrew pozorom, wyszedłem bardzo dobrze. Na naprawy, od zakupu, wydane ok 3700 zł. Dzięki LPG zaoszczędzone w tym czasie ponad 4000 zł.

    Powiedziałbym, że problamtyczny nie jest samochód (15 latek przy tych przebiegach - coś w końcu się sypnie), tym bardziej że na lawecie jeszcze nie wracał a walory użytkowe ma naprawdę dobre. Problem to mechanicy - niestety. Są ogarnięci ale ciężko takich znaleźć. Przykład z wczoraj - pomagałem kierowcy któremu paskudnie zatarł się silnik na trasie (dym, smród spalonego leju, wylany olej i płyn chłodniczy, zatrzymał się z klekotem, rozrusznik ledwo kręci). Wstępna diagnoza mechnika - czujnik położenia wału...

    Do sedna wracając - standardowa metoda odpowietrzania układu zawiodła dla nagrzewnicy. W reduktorze jest sam płyn, bez bąbli, natomiast żeby się dostać do nagrzewnicy trzeba rozkręcić dolot. Mam dwa pomysły ale nie wiem który lepszy - rozgrzać silnik i popuścić na wężach nagrzewnicy żeby powietrze zeszło lub spuścić płyn i zalewać bardzo powoli jeszcze raz? Jeszcze inne pomysły? A może jest szansa że na jesieni (ogrzewanie intenywniej używane) sam się odpowietrzy? Niektórzy jeszcze piszą, żeby nalać płynu ponad stan a nawet pod korek na zimnym ale nie wiem czy to jest bezpieczne. Obecnie płynu jest nominalnie prawie maks, myślałem że trochę wciągnie na włączonym ogrzewaniu, ale od ponad 1000 km już nie wciąga więcej, a ogrzewanie działa jak działało.
  • #16
    sebap
    Level 41  
    Przelałeś płyn przez wąż dochodzący do reduktora? Ja tak robiłem i wtedy na 100% docierał do nagrzewnicy i powracał drugim wężem do reduktora.
  • Helpful post
    #17
    oktawian89
    Level 27  
    Potrzebujesz to urządzenie :

    BMW e46 M43TU - Wyrzuciło płyn chłodzący + odpowietrzenie układu chłodzenia [/img]

    Napełniam tym wszystkie samochody i działa rewelacyjnie !

    Żadnego przegrzewania bulgotania itp. itd.

    Tylko trzeba jeszcze kogoś znaleźć kto to ma ... a to już dość trudne zadanie.
  • Helpful post
    #19
    oktawian89
    Level 27  
    Wysysa całe powietrze z układu i zasysa sam płyn bez powietrza ?
  • #20
    helmud7543
    Level 43  
    Sebap - przelałem.
    Strumień świadomości - chcę odpowietrzyć nagrzewnicę.
    Oktawian89 - co masz na myśli? W odpowietrzniku na chłodnicy jest już tylko płyn, bez pary, jak o to chodzi.
  • #22
    helmud7543
    Level 43  
    Przypuszczalnie znalazłem przyczynę. O ile dobrze rozumiem, układ pracuje na ciśnieniu ok 2 barów (wyższe jest upuszczane przez korek wlewu płynu), a przy wystygnięciu robi się lekkie podciśnienie (przy jakimś tam podciśnieniu korek wpuszcza powietrze do układu). Ja mam wyciek na króćcu znajdującym się pod kolektorem dolotowym, zaraz za zbiornikiem na olej wspomagania kierownicy. Wyciek jest dopiero na zimnym silniku, po rozgrzaniu się uszczelnia, dlatego ciężko go było zaobserwować - na gorącym silniku układ szczelny. I teraz - chyba dobrze myślę - po wystygnięciu zaciąga mi tam powietrze i zapowietrza nagrzewnicę. Teraz tak - jak to wymienić? Nie ma tam żadnych śrub, nie wiem - on jest wkręcany w blok? Wyciek jest pomiędzy króćcem a blokiem - może to kwestia samej uszczelki?
  • #23
    sebap
    Level 41  
    O który króciec chodzi? Podaj 7 ostatnich znaków VIN.
  • #24
    helmud7543
    Level 43  
    Nie mogę znaleźć numeru części na realoem.com, na zdjęciu oznaczyłem gdzie to mniej więcej jest (ale nie widać niestety). Patrząc od przodu jest dwa króćce. Większy, z grubym wężem do chłodnicy, przykręcany na 3 śruby (ten jest ok) i widać mniejszy, za zbiornikiem wspomagania i kablami. Ten cieknie gdy silnik jest zimny. Na gorącym nic - uszczelnia się.

    JL11680

    BMW e46 M43TU - Wyrzuciło płyn chłodzący + odpowietrzenie układu chłodzenia
  • Helpful post
    #26
    szymon198312
    Level 30  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    O ile mnie pamięć nie myli jest tam rura wpuszczana w blok w na oringu i przykręcona do bloku.

    Bo tak właśnie jest.
  • #27
    helmud7543
    Level 43  
    Gdyby ktoś mnie nakierował na tą część (ew. sposób jej uszczelnienia, jeśli to kwestia uszczelnienia) oraz na instrukcję wymiany - żeby niepotrzebnie nie wykręcić pół osprzętu. Szukałem opisów, ale wszędzie jest o wymianie króćca z tyłu silnika, nie ma natomiast nic o tej rurce...

    Auto muszę mieć na codzień, w godzinach roboczych nie ma narazie mowy o odstawieniu, jedyne co to mogę spróbować samodzielnie to zrobić w godzinach wieczornych...
  • #28
    szymon198312
    Level 30  
    Uszczelniacz- oring. Kolektor ssący won mapewno. Alternator też jak dobrze pamiętam. Wymiar uszczelniacza podam ci jutro bo mam gdzieś w warsztacie.
  • Helpful post
    #30
    szymon198312
    Level 30  
    Tak czy inaczej sugeruje zaplanować dzień bez auta bo niespodzianki moga jakies wyjść