Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nowy elastyczny robot jeżdżący

ghost666 29 Cze 2016 12:04 1617 2
  • Nowy elastyczny robot jeżdżący
    Niewielki, mięciutki pojazd wyposażony w miękkie koła, które obracać się mogą nawet pod wodą - marzenie, czy realna przyszłość robotyki? Do niedawna tematyka miękkich robotów była raczej futurologią, jednakże od niedawna robotycy poszukują w tego rodzaju maszynach pojazdów, które mogłyby pracować blisko ludzi. Dodatkowo, twórcy opisanej poniżej maszyny, upatrują jej zastosowań np. podczas wykonywania MRI (robot nie ma metalowych części) czy w podziemnych misjach ratunkowych.

    Naukowcy pracujący na Rutgers University stworzyli nowatorskiego miękkiego robota, który jest wyposażony w unikalny silnik, który bez zginania jest w stanie wygenerować moment obrotowy. Jak zauważa Aaron D. Mazzeo, jeden z autorów robota, jest to unikatowa funkcja.

    Za stworzenie elastycznego pojazdu odpowiedzialny jest zespół kierowany przez Xiangyu Gong, doktoranta z Rensselaer Polytechnic Institute w Troy w stanie Nowy Jork.

    "Wprowadzenie do dziedziny miękkich robotów koncepcji koła i osi powinno umożliwić istotną poprawę zdolności ruchowych i mobilności robotów tego rodzaju. (...) Chcielibyśmy kontynuować rozwój w tym kierunku i konstruować kolejne miękkie silniki dla rozmaitych przyszłościowych aplikacji, a także opracować teorie pozwalające zrozumieć działanie tego rodzaju silników, aby w przyszłości łatwiejsza była ich optymalizacja " mówi Mazzeo.

    Dotychczasowe innowacje, wprowadzone przez zespół Gonga w zakresie elastycznych silników to:

    * Rotacja silnika bez zginania elementów - "To całkiem proste, ale zapewnienie momentu bez zginania elementów mechanicznych pomoże opracowywać w przyszłości miękkie roboty" komentuje Mazzeo.
    * Unikalna konfiguracja kół i osi, niespotykana dotychczas w robotyce, ma zapewnić możliwość stworzenia pasywnego zawieszenia dla pojazdów kołowych.
    * Koła wykorzystujące ruch perystaltyczny, taki jak wykonuje np. nasz układ trawienny.
    * Zintegrowane koło, oś i silnik w jeden element.
    * Miękki, silnik bez elementów metalowych - idealnie nadający się do pracy w wysokich polach elektromagnetycznych.
    * Wysoka odporność na uderzenia - robot dobrze znosi upadek z ośmiokrotności jego wysokości.
    * Zdolność do hamowania silnikiem lub utrzymywania jednej pozycji, bez wkładania dodatkowej energii w układ.

    Do stworzenia pojazdu naukowcy z Rutgersa wykorzystali gumę silikonową - materiał milion razy miększy od aluminium. Robot został wykonany w technologii druku 3D i miękkiej litografii. Projektanci już złożyli wniosek patentowy do rejestracji.

    Przyszłe aplikacje tego rodzaju systemów przewidują np. roboty podróżujące po dnach jezior; biorące udział w misjach ratunkowych w rozmaitym, wymagającym terenie i trudnym środowisku; lądowniku, które absorbują energię lądowania dzięki swojej elastyczności.

    Źródło: http://phys.org/news/2016-06-soft-motor-power-versatile-robots.html#jCp

    Fajne! Ranking DIY
    O autorze
    Fizyk z wykształcenia. Po zrobieniu doktoratu i dwóch latach pracy na uczelni, przeszedł do sektora prywatnego, gdzie zajmuje się projektowaniem urządzeń elektronicznych i programowaniem. Od 2003 roku na forum Elektroda.pl, od 2008 roku członek zespołu redakcyjnego.
    ghost666 napisał 9211 postów o ocenie 6759, pomógł 157 razy. Mieszka w mieście Warszawa. Jest z nami od 2003 roku.
  • #2
    metalMANiu
    Poziom 16  
    Co to znaczy 'bez zginania'? I w jaki sposob sa zginane - co sugeruje artykul - silniki elektryczne? Nigdy nie bylem mechanikiem,wiec prosze o wyrozumialosc :)
  • #3
    submariner
    Poziom 32  
    Bardzo ciekawy pomysł ale obawiam się o trwałość takich robotów szczególnie w wersjach silikonowych. Rozumiem, że to taka przekładnia foalowa (chociaż niekoniecznie) gdzie baloniki emitują ruch obrotowy sekwencyjnie napełniane i oprózniane z cieczy...
    Dodatkowa trudność to sterowanie takimi pękami rurek zwłaszcza przy dużej długości.
    Pomocne mogły by tu być ciekłe magnesy ale to wymaga użycia uzwojeń do sterowania nimi więc wersja bez metali odpada.