Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

FAAC 740 okablowanie fotokomóki

29 Cze 2016 16:46 1932 10
  • Poziom 6  
    Dzień dobry.

    Z góry przepraszam jeśli temat był poruszany, ale (po długich poszukiwaniach) nie znalazłem odpowiedzi.
    Jakie powinno być prawidłowe okablowanie akcesoriów do napędu FAAC 740?
    Czy do fotokomórki RX kabel powinien być 3 czy 4 żyłowy? Czy istnieje konieczność łączenia kablem fotokomórek miedzy sobą? Jaki powinien być odpowiedni przekrój żyły, czy 0,5mm2 będzie odpowiednie?

    Z góry dziękuję za okazaną pomoc.
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    specjalista -automatyka bramowa
    1. Wystarczy 3 żyłowy, + i - zasilania, jeden ze styków wyjściowych łączysz w fotce zworką z minusem a drugi wyprowadzasz jako sygnałowy do FSW CL centralki.
    2. Nie istniej. Fotki w w/w najprostszej konfiguracji są osobno podłączone do centralki. Jeśli istnieje taka konieczność ( np z racji wcześniej poprowadzonych kabli z fotki TX tylko do RX i braku możliwości zmian) można zasilanie fotki TX połączyć do zasilania fotki RX a ją w specjalny sposób ( omijający fototest) ale już czterema kablami połączyć z centralką.
    3. Jeśli centralka jest przy bramie , w zupełności wystarczy nawet cieńszy kabel - 0,5 mm ale nie kwadratowego tylko średnicy - daje to ok 0,2 mm2 - takie wymiary mają kabelki w skrętce komputerowej i standardowe kable telekomunikacyjne. Fotki z natury działania są tak konstruowane aby minimalizować pobór prądu (gdyż sposób podłączania wymusza, aby cały czas były pod prądem a przekaźnik wyjściowy aktywny i zwarty).

    I PUNKT 4. Wszystko to oprócz średnicy kabli jest w instrukcji, wystarczy POCZYTAĆ.....
  • Poziom 6  
    Tak zapoznałem się z instrukcją, ale wolałem się upewnić. Jak sytuacja wygląda w przypadku dwóch par fotokomórek: na zamykaniu i otwieraniu/zamykaniu (zaznajomiłem się ze schematem, ale wolałbym uniknąć sytuacji w której zabraknie mi np: jednego kabla do podłączenia :))?
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    specjalista -automatyka bramowa
    Traktuj fotki na zamykaniu oraz na otwieraniu/ zamykaniu jako dwa.osobne zestawy ( ale identycznie okablowane) , inaczej pogubisz się. W końcu fotki na zamykaniu powinny być w świetle bramy, a na otwieraniu/zamykaniu w obszarze za napędem - zabezpieczając obszar przyległy do sunącej się bramy.
    Tylko sugestia - obie fotki RX - do których idzie więcej kabli - umocuj na słupku przy napędzie, a nadajniki TX daleko - ten na zamykaniu na słupku do którego dojeżdża brama, na otwieraniu/zamykaniu - na specjalnym słupku w miejscu dojazdu dupki otwartej bramy.
  • Poziom 6  
    Reasumując, w wariancie dwóch kompletów fotokomórek (na zamknięciu i otwarciu/zamknięciu) do fotokomórki RX od zamykania doprowadzamy 4 przewody, do RX od zamykania/otwierania 3, do obu TX-ów po 2 przewody? Nie ma konieczności łączenia fotokomórek między sobą? Rozumiem, że dodatkowe + i - na centralce są na wypadek gdyby brakowało miejsca.
  • Pomocny post
    specjalista -automatyka bramowa
    Co ty z tym łączeniem fotek między sobą ? Fotki mają być połączone w określony sposób z centralą i tyle, a jeśli przez połączenie fotek (w określony sposób) ze sobą uprości się okablowanie albo inaczej się nie da to można je i ze sobą łączyć (ale tylko zasilania - sygnałowe idą do centrali) - np jeśli ktoś kable od fotki TX podciągnął nie do centrali a do komory fotki RX i dopiero stąd tylko 4 kable idą do centralki to jesteś zmuszony użyć wspólnego zasilania fotki TX i RX i ominięcia fototestu.

    Ilości przewodów (domyślam się że zerknąłeś do schematu z instrukcji i stąd je masz) - poprawne. Ale zawsze warto dać więcej żył - np ja w słupkach do fotek kładę skrętkę 4-parową (8 kabelków) - zawsze kabelek może pęknąć, skorodować, zostać przycięty lub przewiercony - a ty wtedy masz rezerwowe żyły.

    Podwójne + i - są na okoliczność podłączenia większej ilości urządzeń (np zasilania dodatkowej klawiaturki lub dodatkowego radia) coby nie utykać po 3-4 kable do jednego zacisku.

    PS. Zauważ że przy podłączeniu z testem fotek minusy fotek nadawczych TX nie idą do wspólnego minusa ale do specjalnego minusa TX-FSW.
  • Poziom 6  
    To jeszcze się dopytam o moc siłownika. Czy do takiej bramy FAAC 740 okablowanie fotokomóki FAAC 740 okablowanie fotokomóki
    siłownik 740 będzie wystarczający (uwzględniając nasze polskie zimy)? Kowal określił jej wagę na ok 300 kg. Brama ma w świetle 5 m długości. Przed zamontowaniem napędu, brama zostanie wypoziomowana oraz zostaną wymienione wózki. Czy warto dopłacać do radia 868 MHz?
  • specjalista -automatyka bramowa
    740 wystarczy (wg opisu uciągnie bramę do 500 kg co stanowi niemal podwójną przebitkę nad ciężarem twojej bramy), jeśli dalej masz wątpliwości to możesz kilkaset zł dorzucić i wyjdzie bliźniaczy 741 o dwukrotnie większym uciągu.
    A co do ciężaru wydaje mi się że kowal nieco przeszacował - sztachetki zdaje się nie są z prętów tylko to kątownik zimnogięty dość lekki. Samo oszacuj - pomierz sztachetki, podłużnice, w necie znajdziesz tabele ciężarów elementów stalowych - przemnórz, dodaj i będziesz miał dokładną wagę bramy.
    A co do częstotliwości - u ciebie chyba nie centrum miasta - 433 będzie wystarczająca.
  • Poziom 6  
    To już wyczerpując temat. Warto rozważyć zakup modelu 24V? C720 według producenta nadaje się do bram do 400 kg, zapas jest mniejszy. Jak sprawuje się system antyzgnieceniowy w przypadku wzrostu oporów ruchu bramy np. zimą?
    Dodatkowo, jak jest optymalna wysokość montażu fotokomórek (tak aby zabezpieczyć też psa)? Czy najprostszy kontaktron (podłączony do styku stop) sprawdzi się jako zabezpieczenie uruchomienia w przypadku otwartej furtki?
  • specjalista -automatyka bramowa
    C720 może juź być deczko za słaby, chyba że C721 ale to juź ponad 1600 zł. Jako alternatywę w napędach 24 V w podobnej cenie warto rozważyć Nice Robus 600 - masa opcji, wbudowany system antyzgnieceniowy i duża dostępność części. (zdaje mi się że w podstawowej wersji FAAC C720/721 nie ma enkodera i tym samym nie ma funkcji antyzgnieceniowej a podejrzewam że za enkoder jako opcję trzeba dopłacać).
    A co do działania zimą po to siłownik ma regulację mocy żeby go dopasować do warunków.

    Ogólnie co do napędów 24V (wyższe FACE, Nice serii ROBUS) to w odróżnieniu od napędów 220V (FAAC 740/741, CAME BX/ZX) cechuje je wyższa kultura pracy, dużo więcej opcji typu zwolnienia, antyzgniecenie itp i odporność na pracę ciągłą ale coś za coś - 24V z racji dużo bardziej skomplikowanej elektroniki są bardziej podatne na usterki elektroniczne a silnik szczotkowy 24V też czasem trzeba przejrzeć. Siłowniki 220V są bardzie toporne, przeważnie mają mniej opcji ale prostota konstrukcji powoduje wyższą bezawaryjność i łatwość naprawy.

    No chyba logiczne żeby zabezpieczyć psa to trzeba zamontować fotki na takiej wysokości coby pies je zasłaniał , jeśli psiak jest malutki to trzeba wyżej dodać drugą linię a konto auta ( żeby nie było sytuacji że fotki świecą pod samochodem między kołami.
    Kontaktron sprawdzi się . Tylko aby była wersja z obudową do montażu zewnętrznego ( np fabryczne zestawy Satel)
  • Poziom 6  
    Mam jeszcze dwa pytania. Czy przewody ochronne: połączone z obudową oraz z silnikiem powinienem połączyć z przewodem ochronnym kabla zasilającego?
    Po zaprogramowaniu odbiornika nie ma problemów z Open A, natomiast w przypadku Open B po wciśnięciu przycisku pilota na radioodbiorniku zapala się dioda (słychać przekaźnik), natomiast nie ma reakcji na sterowniku napędu. Czy radioodbiornik, bądź sterownik jest uszkodzony? Model radia to RP2 868SLH