Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jabel J267 - J297 zmiany napięcia

gumis333 01 Jul 2016 12:09 2160 25
  • #1
    gumis333
    Level 10  
    Cześć. Mam pewne problmy. Złożyłem Jabla wszystko banglalo jak sie patrzy. Napiecie na ukladach -5 +5 wzorowe ale pobór pradu miałem zaledwie 0.25/0.30 mierząc multimetrem + do zasilania bateri a - do kon c12 bez podjętej cewki. Wszytko dało sie idealnie ustawić. Czym to może być spowodowane? Zasilanie bateria 9v. 2 problem wczoraj niechcący przy zakładaniu nowej bateri pomyliłem bieguny i Jabel zgasł. Ktoś poradził mi abym wymienił stabilizator napiecia co też uczyniłem wymienilem na ten bez L 7805 tyko zamiast 1A ma 1.5 w nowej obudowie. I jabale ożył z tym ze na wszystkich scalakach zamiast tam gdzie powinno być +5 -5 jest 7.3v na każdym tam gdzie powinno być 5. Macie jakiś pomysl co z tym zrobić? Czy może tak zostac? Chętnie posłucham każdej rady. A może komuś sie już przytrafił podobny przypadek?.
  • #2
    jacekko63
    Level 31  
    Uszkodzony stabilizator lub źle podłączony.
  • #3
    gumis333
    Level 10  
    jacekko63 wrote:
    Uszkodzony stabilizator lub źle podłączony.


    Dzięki za opd, w tym sęk ze wsadzilem nowy w orginale jest 78L05 a ja dalem 7805 on jest juz w tej nowej obudowie 220 wiec polaryzacja jest inna wzgledem czego obróciłem go o 180 stopni do poprzedniego. I Jabel odpalil, na tamtym byl martwy.
  • #4
    gumis333
    Level 10  
    Up. Może ktoś jednak ma jakies konstruktywne pomysły?
  • #5
    gwidon997
    Level 24  
    Wymień stabilizator na wersję z litera L. Nie ma potrzeby wymiana stabilizatora na mocniejszy gdy zasilamy ten układ z 9V. Daj jakieś fotki płytki od strony lutowania. Czerwona dioda miga? Świadczy to o działaniu mikrokontrolera. A tak na marginesie to pomyśl na jakimś akumulatorem bo na baterie 9V nie wyrobisz.
  • #6
    Artur k.
    Admin of Audio group
    gumis333 wrote:
    na wszystkich scalakach zamiast tam gdzie powinno być +5 -5 jest 7.3v na każdym tam gdzie powinno być 5.

    Gdyby tak było, to US1 dawno uległby uszkodzeniu. Skoro działa, to znaczy że napięcie jest prawidłowe, a Ty coś źle zmierzyłeś.
  • #7
    gumis333
    Level 10  
    gwidon997 wrote:
    Wymień stabilizator na wersję z litera L. Nie ma potrzeby wymiana stabilizatora na mocniejszy gdy zasilamy ten układ z 9V. Daj jakieś fotki płytki od strony lutowania. Czerwona dioda miga? Świadczy to o działaniu mikrokontrolera. A tak na marginesie to pomyśl na jakimś akumulatorem bo na baterie 9V nie wyrobisz.


    Dzięki za zainteresowanie. Stabilizator wymienilem na ten troszke mocniejszy wlasnie ze wzgledu na to ze Jabel bedzie zasilany aku 12v i na forum Jabla wlasnie to doradzaja bo orginaly czasem nie daja rady i sie przegrzewają. Tak dioda miga, jabel wykrywa nawet metale z tym ze jak mowie na kazdym układzie napięcia pozmieniały sie z -5/+5 na -7.3/7.3 vr1 da sie wyregulowac do 0 bez problemu. Hak mówię wszystko bangla z tym ze to napiecie, a boje sie ze dlugo moze tego nie wytrzymać bo jak dobrze kojarze to pci jest w stane zniesc max 5.5v
    Dodam jeszcze ze na wyjsciu ze stabilizatora mam ta sama wartość co na układach i zamast +5 mam 7.3v Moze kondensator C12?
  • #8
    gwidon997
    Level 24  
    Pomiary robione z podłączoną cewka? Zakładam że płytka nie posiada błędu. W starszych wersjach trzeba było przecinać jedną ścieżkę i połączyć inną. Jaki prąd pobiera układ w stanie spoczynku jak i w stanie detekcji metalu. Sprawdź diody d1 i d2.
    Składałem ten kit ale dość dawno. Pamiętam że nawet ładnie działał.


    Edit:
    Przed wlutowaniem elementów sprawdzałeś czy ich parametry są takie jak w instrukcji?? Pamiętam że gdy ja składałem ten układ było kilka pomyłek szczgólnie na rezystorach i musiałem dać zalecane wartości bo te dodane do zestawu sporo odbiegały od deklarowanych wartości.
    Sprawdź również tranzystor bc 547
  • #9
    gumis333
    Level 10  
    Więc tak, pobór pradu bez cewki to 0.25 więc raczej wlasciwy z cewka wychodziło koło 0.65. To jest Jabel J297 ten J267 nie jest juz produkowany. Nie ma żadnego bledu na płytce, przed wlutowaniem większości podzespołów spr i byly zgodbe z wartościami zamieszczonymi w opisie. Diody trybia jak należy, wylutowalem i spr w jedna dzialaja w drugą strone nie. I teraz najważniejsze ten jabel dzialal wszystkie układy tez mialy niemal ksiazkowe wartości +5/-5 roznica moze 00.01v. Zrobilem gafe przy wymianie baterii 9v i dotklem okolo 2sek odwrotnie styki. Jabel zgasl wymiebilem sablizator i jabel dalej trybi i jest wszystko oki poza napięciem ktore wzrosło do 7.3 na układach. I to samo na jego wyjsciu. Ogolnie z obserwacji tam gdzie wszedzie powinno być +5/-5 jest 7.3 +/- Acha zaraz go wylutuje i spr. Chce uruchamiac jak najmniej caly uklad zeby nie ugotowac procka. A i sprawdzajac T1 miernikiem ustawionym na 20V stykajac sądy jedna do lewej a druga do środkowej nozki jabel odzywa sie tak jakby wykryl metal taki ciagly pisk. Czy to prawa czy lewa nozka t1 jest ten pisk.

    Edit: Jak spr. ten t2 xD Napiecie na nim jest takie jak na bateri 8.9v stykajac sady jedna do lewej druga do prawej (mierząc na plytce) Czy go wylutowac i wsadzic do gniazda mierzacego T i spr jego wartość?
    Sory za te debilne pytania ale moja wiedza nie jest zawansowana xD
  • #10
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Po raz kolejny napiszę - nie może tam być +7V zamiast +5V, gdyż takie napięcie natychmiast uszkodziłoby procesor. Coś źle mierzysz!
  • #11
    gwidon997
    Level 24  
    Najprościej gdy byś podmienił go na inny sprawny. Pobór prądu jest niewielki. Mój jabel pobierał ok 100mA więc sporo więcej. patrzyłeś czy nic na płytce za bardzo się nie grzeje?
  • #12
    gumis333
    Level 10  
    Artur k. wrote:
    Po raz kolejny napiszę - nie może tam być +7V zamiast +5V, gdyż takie napięcie natychmiast uszkodziłoby procesor. Coś źle mierzysz!


    Dzięki za twoje mądrości ale po co na co to jak nie masz racji. Bywaly przypadki ze i po 10v robilo sie na ukladzie ludziom w Jablu bo zwarciu i działały.

    Dodano po 2 [minuty]:

    gwidon997 wrote:
    Najprościej gdy byś podmienił go na inny sprawny. Pobór prądu jest niewielki. Mój jabel pobierał ok 100mA więc sporo więcej. patrzyłeś czy nic na płytce za bardzo się nie grzeje?


    To chyba jutro tak zrobie, do najbliższego sklepu mam 25km wiec dzis sie juz nie wyrobie. Pobor bez cewki z cewka bedzie jakies 0.60/.70 csyli ksiazkowe. Hmm a jak nie bedzie to tranzystor? To moze T1 i C12 tez wymienic jak juz bede w sklepie?

    Pomyślałem o tym i w tym sek ze wlasnie sie nie grzeja, to musi byc cos przed srabilizatorem skoro on sam na wyjsciu juz ma 7.3v

    Moderated By trymer01:

    Regulamin, pkt 3.1.9. Nie ironizuj i nie bądź złośliwy w stosunku do drugiej strony dyskusji. Uszanuj odmienne zdanie oraz inne opinie na forum.
    3.1.13. Dbaj o poprawność językową i zachowuj zasady netykiety. Nie wysyłaj wiadomości z których trudno wywnioskować co ich autor chciał przekazać.
    Ostrzeżenie.

  • #13
    Freddy
    Level 43  
    gumis333 wrote:
    Dzięki za twoje mądrości ale po co na co to jak nie masz racji.
    Chcesz pomocy, czy zamierzasz kpić z wszystkich?
  • #14
    gumis333
    Level 10  
    Freddy wrote:
    gumis333 wrote:
    Dzięki za twoje mądrości ale po co na co to jak nie masz racji.
    Chcesz pomocy, czy zamierzasz kpić z wszystkich?

    Nie wmawaj mi ze coś robie zle i tyle w temacie. Twojej pomocy nie potrzebuje. Innych chętnie wyslucham.
  • #15
    Adamcyn
    Level 38  
    Sprawdzałeś woltomierz, czy się nie rozjechał (słaba bateria)?

    Może 7805 się wzbudza?
    Dołącz na próbę np. 100 nF lub kilka µF do C9 i C11.

    Użyj zamiast baterii 9V bardziej "sztywnego" zasilania np. 6 x 1,5 V AA.
  • #16
    gumis333
    Level 10  
    O wodzisz kruca, o tym nie pomysllem ze ta bateria teges. Wieczorem bede testował wszystko. Dzięki piękne za rade :)
    Moderated By trymer01:

    Regulamin, pkt 3.1.13. Dbaj o poprawność językową i zachowuj zasady netykiety. Nie wysyłaj wiadomości z których trudno wywnioskować co ich autor chciał przekazać.
    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.
    Recydywa - ostrzeżenie.

  • Helpful post
    #17
    tomal8403
    Level 13  
    Najlepiej wylutuj stabilizator, podłącz go osobno i sprawdź czy daje 5V.
  • #18
    gumis333
    Level 10  
    tomal8403 wrote:
    Najlepiej wylutuj stabilizator, podłącz go osobno i sprawdź czy daje 5V.


    Dziekuje za rade, satb do wymiany okazał sie uszkodzony a byl nowka ze sklepu. Wniosek, nowe nie znaczy dobre. Zamowilem nowt, ciekawe czy nic nie ugotowal.
  • #19
    gwidon997
    Level 24  
    Raczej nic nie powinien uszkodzić. Przecież układ nie pracował długo z podwyższonym napięciem. Jak byś miał jakieś pytanie związane z jablem to pisz. Trochę latałem z tym wynalazkiem po polach.
  • #20
    gumis333
    Level 10  
    gwidon997 wrote:
    Raczej nic nie powinien uszkodzić. Przecież układ nie pracował długo z podwyższonym napięciem. Jak byś miał jakieś pytanie związane z jablem to pisz. Trochę latałem z tym wynalazkiem po polach.


    Tez tak wlasnie mysle, w piatek zamowie części po od pon. mam urlop to bede mial czas konkretnie sie nim zająć. Na wszelki wypadek zamowie jeszcze 7660 i wszystkie tranzystory. A ten Vr1 to na jaki najlepiej wymienic? Chociaz na tym seryjnym ne mialem żadnego problemu ustawic 0.
  • #21
    tomal8403
    Level 13  
    Ja zamontowałem potencjometr wieloobrotowy (montażowy) o tej samej wartości co oryginalny. Ustawianie 0V z jego pomocą to banał.
  • #22
    gumis333
    Level 10  
    Oki, dzieki :) Jak przyjdą czesci bede informowal czy wsztko bangla, moze komus ten temat tez pomoze w przyszłości.
  • #23
    gwidon997
    Level 24  
    Gdy będziesz składał ten wykrywacz w całość radzę dodać tzw precyzer czyli potencjometr do dokładnego ustawiania czułości oraz zamontować jakieś porządne skręcane złącze łączące przewód sygnałowy z cewką. Dobrze sprawują się złącza mikrofonowe. Można też całkiem prosto dorobić wychyłowy wskaźnik siły sygnału. Spece od wykrywaczy PI dorobili nawet przystawkę która dodaje dyskryminację wielkościową, ale to już wyższa szkoła jazdy.
  • #24
    gumis333
    Level 10  
    gwidon997 wrote:
    Gdy będziesz składał ten wykrywacz w całość radzę dodać tzw precyzer czyli potencjometr do dokładnego ustawiania czułości oraz zamontować jakieś porządne skręcane złącze łączące przewód sygnałowy z cewką. Dobrze sprawują się złącza mikrofonowe. Można też całkiem prosto dorobić wychyłowy wskaźnik siły sygnału. Spece od wykrywaczy PI dorobili nawet przystawkę która dodaje dyskryminację wielkościową, ale to już wyższa szkoła jazdy.


    Dzięki, to zrobiłem już wczesniej poza wskaźnikiem :) Jak dla mnie to tylko niepotrzebny element. Dodalem tez wyjście na sluchaqki i wskaznik rozladowanego aku. A o tej dysk. wielkosciowej czytalem trochę moze za jakis czas sie skusze. Czas pokaze :) To jest taki projekt robiony dla zaspokojenia wlasnej ciekawości :)
  • #25
    tomal8403
    Level 13  
    Wskaźnik rozładowanego akumulatora jak zrobiłeś? Na jakiej zasadzie działa?
  • #26
    gumis333
    Level 10  
    tomal8403 wrote:
    Wskaźnik rozładowanego akumulatora jak zrobiłeś? Na jakiej zasadzie działa?

    Siemka. Kupilem na allegro, juz gotowy za 30pln bardzo fajna sprawa, wyswietla na takim małym lcd. Jak chcesz to napisz na pw podesle linka.