Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Scania R 420 - Brak startu silnika

szyniu 03 Jul 2016 12:12 4887 7
Testo
  • #1
    szyniu
    Level 20  
    Witam kolegów chciał bym opisać bardzoo dziwny przypadek z którym właśnie walczę.
    Scania R 420 2005r
    Problem polega na tym że auto nie kręci rozrusznikiem z kluczyka i od czasu do czasu nie startują wskaźniki "chodzi mi o wskaźnik temp.,paliwa, i obrotomierz"i jednocześnie w tedy wyskakuje na wyświetlaczu błąd silnik,ret,zawieszenie,i coo,gdy wskaźniki ruszą nadal nie ma startu.

    Zaczęło się od tego że kierowca w trasie najzwyczajniej zgasił auto i po ponownym włączeniu zapłonu brak reakcji wskaźniki leżą auto nie odpala (i nie startuje również). Różne kombinacje wyłączanie prądu itd. do momentu aż wskaźniki wystartowały i auto zapaliło.
    Sytuacja powtórzyła się jakieś cztery razy w ciągu dnia i było tak samo.
    Wreszcie samochód dojechał do bazy i został zgaszony i problem ponownie, więc panowie zaczęli coś majstrować i kręcić na krótko rozrusznikiem bez odpinania przewodu sterującego, od ich ingerencji auto już nie odpala pomimo tego że wskaźniki wstają do działania.

    Więc zacząłem prace zasilania EMS i COO ok CAN EMS ok mówię o inst. W momencie gdy świecą się błedy na wyświetlaczu brak komunikacji diagnostycznej (sdp) bez. i przekaźniki zasilania ok.
    Gdy pojawia się błąd na lcd napięcia na trzech CANach są zaniżone tak gdzieś do 1,6V a gdy wraca wszystko do normy napięcia oscylują w zakresie 2,5v.
    Podejrzewałem dwie przyczyny jedną to usterkę COO i z tąd problem ze wskaźnikami i nie odpalającym autem i usterkę EMS po ingerencji panów mechaników.Co się okazało rozebrałem EMS i nie mogę się dopatrzeć żadnych zwarć ani usterek tak samo wygląda coo.
    Dodam jeszcze że w momencie gdy zapalają się komunikaty na lcd jest brak połączenia sdp ale gdy tylko wraca wszystko do normy komunikacja jest z powrotem i są zapisane błędy CAN jest ich bardzo wiele ale w czasie rzeczywistym gdy wskaźniki działają nie ma żadnych błędów deska jest czysta i wszystko da się sprawdzić i wysterować w COO i EMS,
    COO widzi sygnał stacyjki ale w EMS w opcji rozrusznik pasek mówiący o uruchomieniu rozrusznika stoi bez ruchu, wartość jest mierzona ale tak jak by nie docierała z coo albo był brak zezwolenia na start.
    Rozrusznik sprawdziłem podając prąd na pin startowy rozrusznika silnik zaczyna kręcić bez oporów, dodam jeszcze że w momencie kiedy wskaźniki ruszą pomimo tego że rozrusznik jest sterowany na krótko silnik nie odpala.
    I jeszcze jedno gdy był błąd czyli lcd wyświetla błędy po odpięciu złącz COO i ponownym podpięciu wskaźniki zadziałały.

    Panowie trochę mi już brak pomysłu na ten co prawda już wiekowy wóz który robi taki ciekawy cyrk. Może miał ktoś coś podobnego będę wdzięczny za każdą sugestie w tym temacie z góry dziękuję.
  • Testo
  • #2
    szyniu
    Level 20  
    Panowie nie bójcie się każdy pomysł może się przydać.
  • Testo
  • #3
    chicken19
    Level 12  
    Co do wskaźników to musisz prześwietlić wiazkę idącą od kabiny w dół pod maską od strony kierowcy.Tam przewody są jak włosy i często gdzieś padają bo zawsze tam jest wilgoć.Co do palenia Scanii na krótko to niech panowie zrobią Ci zrzutkę bo właśnie załatwili Ci sterownik.Scanii nie wolno palić na krótko z podłączonym przewodem sterującym.Przewód ten biegnie bezpośrednio z ECU i nie posiada żadnej blokady i jeśli podasz na niego prąd to udali sterownik silnika.Koszt naprawy 1600 zł.
  • #4
    szyniu
    Level 20  
    Tylko że w sterowniku nie widać żadnych śladów usterki tranzystor itd w sterowaniu rozrusznika jest ok.
    Wiązki sprawdzone pod kątem przerwy pod obciążeniem i zwarć do masy i zasilania tak że to bym wykluczył.
  • #5
    chicken19
    Level 12  
    A przewód z ecu do sterownika jest ok? Sprawdzałeś ta cewkę od gaszenia czy otwiera paliwo na listwę?Mechanicy grzebiąc nie zamienili czasem na niej przewodów?
  • #6
    szyniu
    Level 20  
    Autko odpala problemem był COO pojawiła się jednak usterka cewki kąta wtrysku 1-3 cyl. podejrzewam jeszcze EMS i mam następujące pytnie gdzie sdp mogę zmienić wartość współczynnika K tacho bo po wymianie jest różnica pomiędzy COO a TCHO z góry dzięki napiszę co i jak z tym fantem.
  • #7
    saron22
    Trucks specialist
    Z tego co pamiętam to w Coo jest możliwość zmiany współczynnika K. Coo/Regulacja itd.
  • #8
    szyniu
    Level 20  
    Potwierdziły się moje domysły sterownik EMS padnięty i coo po naprawie wszystko działa należycie.