Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Woda ze studni, zbiornika na deszczówkę i z sieci na jednym wyjściu.

04 Lip 2016 14:39 4740 10
  • Poziom 7  
    Witam serdecznie wszystkich forumowiczów. Mam sprawę niezbyt związaną z forum elektroda ale już nie raz się zdziwiłem jacy ludzie tu zaglądają więc próbuje i pytam. :D
    A mianowicie, proszę o podpowiedzi rozwiązania takiej sprawy:

    Woda ze studni, zbiornika na deszczówkę i z sieci na jednym wyjściu.

    Powyżej schemat poglądowy.

    Chodzi o to że:
    Planuję wyprowadzenie na 0,5ha ogród, wody z trzech źródeł:

    1; Ze studni kręgowej. Średnica 1m, głębokość 4m, lustro wody na 1,6m.

    2; Ze zbiornika na deszczówkę. Zbiornik po szambie, do którego doprowadzona jest woda z dachu domu. 2,6m x 7,5m i głęboki ok 1,2m.

    3; Z sieci wodociągowej

    Plan jest taki: Potrzebuje wodę na ogrodzie. Tam mam w 4 miejscach doprowadzoną wodę w rurach PE 1 1/4cala. Woda bd używana do zraszaczy, kroplowników i wszystkiego do czego woda przydaję się w ogrodzie. Najprościej byłoby połączyć to z wodą z sieci, ale szkoda nie wykorzystać lepszej wody ze studni i deszczówki.
    Dlatego planuje tak to połączyć, żebym, mógł regulować skąd mam czerpać wodę.

    Wymyśliłem to tak:
    Woda ze studni 1, pompą idzie do zbiornika 2, a stamtąd pompą ciśnieniową, na ogród.
    W momencie kiedy kończy się woda w zbiornikach, przełączam sobie na wodę ze sieci.

    Wykopałem dodatkową studnie tzw "techniczną" nr3. Ona ma 1,5m głębokości i jest szeroka na 1,2m, żeby było wygodnie.
    W niej planuję umieścić zawory i elektrozawory, ewentualnie hydrofor jeśli potrzebny, sterowanie pompami 1 i 2. W niej również znajduję się 3fazowy prąd.

    Myślę sobie tak. W studni 3, będą znajdować się dwa włączniki. Jeden do uruchomienia pompy 2 i elektrozaworu linii zbiornika 2, drugi do elektrozaworu który uruchomi przepływ wody z sieci.
    Nie wiem czy jest taka możliwość że jeśli skończy się woda w zbiorniku 2, automatycznie uruchomi się pompa przepompowująca ze studni1 do zb2?

    Przepraszam za zagmatwanie. Jeśli czegoś nie napisałem proszę pytać, wiem że jest to nie małe przedsięwzięcie i jeśli nie dostanę pomocy skończy się na wezwaniu fachowców i sporym koszcie dodatkowym...

    Pytania:
    Jaką pompę do studni 1? (gł 4m, lustro wody 1,6m oddalenie do zb 2 ok 10m) Będzie ona stale zanurzona i musi posiadać pływak. Trzeba kupować taką za 500-700zł czy takie jak na allegrooo za np200zł? http://www.ceneo.pl/29273621

    Jaką pompę do zb na deszczówkę. Ona musi podać ciśnienie na ogród ok 60 - 70metrów. Czy może to być pompa ciśnieniowa czy musi być hydrofor. Ciśnienie na wyjściu na ogrodzie chciałbym mieć nie niższe niż 2,5bara. Tu podejrzewam że pompa bd mnie kosztować ok 1000zł..

    Jakie elektrozawory, filtry, zawory zwrotne i gdzie. Pytań mam jeszcze wiele, ale czy w ogóle ktoś się podejmie mi pomóc?

    To może jeszcze raz dla wyjaśnienia.
    Podlewam sobie ogródek i w tym celu uruchamiam sobie linie z pompą ze zbiornika na deszczówkę. Kończy się deszczówka, załącza się pompa ze studni 1 i dolewa się do zbiornika na deszczówkę i dalej sobie podlewam, ewentualnie czekam aż przepompuję dost ilość wody.
    Kończy się woda w zb 1 i 2, lub wolę aby leciała z sieci lub z jakiegoś innego powodu, wyłączam linie z wodą "darmową" i uruchamiam zawór z wodą z sieci. I tyle.. Da radę?? :?:
  • MetalworkMetalwork
  • Pomocny post
    Poziom 9  
    Na podanych wartościach ja zrobiłbym to tak.

    Zbiornik na deszczówkę napełnia się deszczówką ale tylko jak pada.
    Rozumiem że jest to w miarę szczelny zbiornik 2,6 x 7,5 x 1,2 czyli około 23m3 wody.

    W studni kręgowej zamontuj super zwykłą pompę + zabezpieczenie przed pracą na sucho i wodę skieruj do zbiornika na deszczówkę w którym przydałoby się zamontować wyłącznik do tej pompy kiedy zbiornik będzie pełny.

    W zbiorniku zamontuj wysoko ciśnieniową pompę tak by podawała ona ciśnienie w granicach 8-10 bar plus jakiś zbiornik hydroforowy do tego. Pompę oczywiście trzeba tez zabezpieczyć wyłącznikiem przed brakiem wody w zbiorniku.

    Za zbiornikiem ciśnieniowym założyć dobry zawór zwrotny i dopiero za nim dołączyć wodę z wodociągu która również trzeba puścić przez zawór zwrotny oraz reduktor ciśnienia który musi być ustawiony poniżej minimalnego ciśnienia pompy 5 bar.

    Z czego wynikać będzie takie działanie.

    Jeśli w zbiorniku na deszczówkę nie będzie wody, bo nie pada, a będzie w studni to pompa będzie ją sukcesywnie przepompowywać i napełniać zbiornik na deszczówkę. Jeśli go napełni to czujnik w zbiorniku wyłączy pompę.
    Może popada to również doleje wody do zbiornika.
    Ze zbiornika zasilany jest cały ogród pompą która utrzymuje ciśnienie 8-10 bar aż do jego opróżnienia i w tym czasie z wodociągu nie pobiera się nic gdyż ciśnienie jest wyższe niż zadane przez reduktor ciśnienia na rurze z wodociągu.
    W przypadku braku wody w zbiorniku na deszczówkę pompę wyłączy zabezpieczenie i ciśnienie spadnie do ustawionych 5 bar na reduktorze i w tym momencie woda zacznie się lać z wodociągu.
    Trzeba również powiedzieć że przy łączeniu wody ze studni czy deszczówki z wodą z wodociągu wymagany jest zawór ANTYSKAŻENIOWY najlepiej zamontowany tuż za licznikiem od wody na rurze z wodociągu.
  • MetalworkMetalwork
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    @LOKER00
    To może od razu wodę ze wodociągu awarynie pompować do zbiornika jak w studni będzie sucho ale dajmy na to dozować po metrze^3. Tracimy wtedy ciśienie wody sieciowej.
    Pytanie tez jak sie ma zapotrzebowanie na wodę dzienne na przykład do pojemności zbiornika.
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    A ja bym to widział tak: w studzience technicznej masz główny przyłącz do instalacji ogrodowej. W studni masz pompę, w zbiorniku masz pompę i masz wodę z sieci. Jak załączasz pompę w zbiorniku to otwiera się elektrozawór zamontowany na tym źródle wody i sobie podlewasz ze zbiornika, kończy się w nim woda to pompa automatycznie się wyłącza, a Ty sobie np. włączasz wodę ze studni (tak jak wcześniej otwiera się elektrozawór zamontowany na tym źródle, a pozostałe źródła są zamknięte) i sobie podlewasz, chcesz się przełączyć na wodociąg to wyłączasz pompę którą używasz, otwierasz elektrozawór na wodociągu i korzystasz. Trzeba by też zrobić zabezpieczenie by nie dało się załączyć pompy która ma elektrozawór zamknięty oraz przed suchobiegiem, do tego potrzebna będzie skrzynka z przekaźnikami i stycznikami. Zabezpieczy to także wodociąg by woda z Twojego zbiornika po szambie nie dostała się do niego. W zależności od tego jaki osprzęt instalacyjny użyjesz, gdzie to zamontujesz, jak blisko urządzeń wodnych będzie się znajdować i w jaki sposób będziesz sterował być może było by dobrze zrobić sterowanie napięciem bezpiecznym. Trzeba także pomyśleć o łatwości przestawienia systemu w "tryb zimowy" tzn spuszczenia wody, zamontowania rur od wodociągu tak by nie zamarzły w zimie w tej studzience itp.

    Żeby nie kupować 2 drogich pomp można zastosować w studni pompę o większej wydajności ale jakąś tanią, a w zbiorniku o mniejszej ale dobrą która będzie tłoczyć na ogród, wtedy jednocześnie napełniasz zbiornik i podlewasz korzystając ze studni, jak zbiornik się napełni to pompa w studni automatycznie się wyłączy. Robiąc układ sterowania trzeba to dobrze przemyśleć "logicznie" by uniknąć błędów i sprzecznych działań, oraz by nie było możliwości uszkodzenia sprzętu przez np możliwość uruchomienia pompy z zamkniętym elektrozaworem na wylocie.
  • Poziom 15  
    Słuszne pytanie kolegi Tommego, jakie jest zapotrzebowanie dzienne na wodę i jak szybko studnia kręgowa napełni się wodą po wcześniejszym jej opróżnieniu. Następnie będziemy myśleć jak rozwiązać problem zasilania wodą systemu nawadniającego. Natomiast co do deszczówki, to napełnienie takiego zbiornika wodą musi "troszkę" popadać a latem to raczej jest mało prawdopodobne.
  • Poziom 7  
    Dzięki za podpowiedzi.
    @Tommy82Odpada pomysł z pompowaniem wody z sieci do zb2, bo nie ma sensu tracić prąd na pompy.
    Co do zapotrzebowania na wodę na ogrodzie, to nie wiem. Póki co, jest szklarnia 48m2, za rok bd ogród warzywny ok 150m2, oraz na około 10arach będę sadził świerki i inne iglaki jak w lesie. Co pewnie będzie na początku wymagało podlewania do dobrego ukorzenienia. Jednak po tym, pozostanie tylko ogródek i szklarnia.

    @LOKEROO Dobry pomysł z tym reduktorem itd jednak pozostanę przy sterowniku. Z tego względu, że chciałbym decydować skąd ma iść woda.

    Tak więc już zrobiłem listę i pewnie jutro to zamówię.
    Pompa zwykła zatapialna do studni1.
    Pompa multi 1100W, wydajność max 90 l/m, ciśnienie max 5 bar,
    plus hydrofor 100l
    sonda z wyświetlaczem
    hydrostoper, złączki, sterownik do elektrozaworów itd itp inne małe pierdoły.
    I tak:
    W studni1 i zb2 sondy, które będą regulowały włączanie pomp. Czyli kończy się woda w zb2 uruchamia się pompa zatapialna w studni1. Sterownik od sond, znajduje się w studni technicznej3.

    W studni3 znajduje się również pompa i hydrofor, elektrozawory i sterownik do nich. I tu @supchem Dałeś mi do myślenia z tym napięciem bezpiecznym. Z tego względu, że jeśli pojawi się nieszczelność gdziekolwiek, studnia się napełni wodą i będzie niebezpiecznie.

    Kurdę, strasznie to skomplikowane..
    Jak zacznę to składać pojawi się na pewno mnóstwo pytań.
    Ale póki co, dzięki za zainteresowanie.
  • Pomocny post
    Poziom 9  
    Więcej danych więcej odpowiedzi.
    Żeby dobrze podlać trzeba wylać około 20 L / m2 ziemi na dobę najlepiej przez okres od 2 do 4 godzin wieczorem, nocą.
    Póki co, jest szklarnia 48m2, zapotrzebowanie około 1m3 wody
    ogród warzywny ok 150m2, zapotrzebowanie około 3m3 wody
    10arach będę sadził świerki zapotrzebowanie około 20m3 wody na jedno podlanie.

    Zakładając zapotrzebowanie tylko szklarni i ogrodu 4m3 na dobę to podejrzewam że sama studnia może pokryć takie zapotrzebowanie.

    Praktycznie w takich obliczeniach można by pominąć wodę z deszczówki.
    Jeśli woda ze studni pokrywałaby zapotrzebowanie to po co kombinować,
    ale co jeśli nie będzie pokrywać??? i tu odpowiedź dlaczego ja bym tak kombinował.

    Zbiornik na deszczówkę jest dużym akumulatorem wody, około 23m3 wody.
    Zakładając że ze studni możesz pompować tylko 0,5m3 wody ciągle to będzie jej za mało żeby uruchomić zraszacze przez 4 godziny dziennie, ale kiedy skierujesz ją przez 24h do zbiornika to zgromadzisz połowę zbiornika wody.
    Pół zbiornika wody = 12m3 / 4m3 na dzień = około 3 dni podlewania
    przez które można dopompowywać wodę ze studni w celu jej ciągłego magazynowania.
    Jeżeli studnia dawałaby 12m3 wody na 24h to również w połowie da radę ze świerkami.
    Wodę z wodociągu podłączyć wyłącznie na zwykłym zaworze grzybkowym jako AWARYJNE źródło zasilanie w przypadku awarii.

    Zamontuj super zwykłą pompę + zabezpieczenie przed pracą na sucho w studni i wodę skieruj do zbiornika na deszczówkę w którym przydałoby się zamontować wyłącznik do tej pompy kiedy zbiornik będzie pełny.

    Za zbiornikiem zamontuj drugą pompę tak by podawała ciśnienie w zbiornik hydroforowy i dalej na ogród . Pompę oczywiście trzeba tez zabezpieczyć wyłącznikiem przed brakiem wody w zbiorniku.

    Za zbiornikiem ciśnieniowym dołącz wodę z wodociągu i zamontuj dwa zwykłe ręczne zawory. W moim przekonaniu tylko na wypadek awarii pompy itd.

    Z czego wynikać będzie takie działanie.

    Jeśli w zbiorniku na deszczówkę nie będzie wody, a będzie w studni to pompa będzie ją sukcesywnie przepompowywać (nawet w bardzo małych ilościach przez 24h) i napełniać zbiornik. Jeśli go napełni to czujnik w zbiorniku wyłączy pompę w studni i będzie tak czekać aż woda ze zbiornika zostanie użyta do podlewania.
    Ze zbiornika zasilany jest cały ogród pompą z hydroforem.
    Jeśli będziesz miał awarię którejś pompy lub innych części będziesz mógł ręcznie przekręcić zawory i podlewać z wodociągu.
    .
    PS. za pompą od hydroforu zamontuj duży 10" filtr bo zraszacze nie lubią brudu a masz go w zbiorniku.
    .
    PS2. Jeśli podłączysz wodociąg musisz założyć zawór ANTYSKAŻENIOWY najlepiej tuż za licznikiem od wody na rurze z wodociągu. Nie chcesz wiedzieć jaką karę mogą ci dołożyć wodociągi jeśli go nie będzie i dojdą do tego że łączysz ją z brudna woda ze studni przechowywaną w zbiorniku po guw.....
    Pozdrawiam i powodzenia.

    Dodano po 1 [godziny] 29 [minuty]:

    supchem napisał:
    W studni masz pompę, w zbiorniku masz pompę i masz wodę z sieci. Jak załączasz pompę w zbiorniku to otwiera się elektrozawór zamontowany na tym źródle wody i sobie podlewasz ze zbiornika, kończy się w nim woda to pompa automatycznie się wyłącza, a Ty sobie np. włączasz wodę ze studni (tak jak wcześniej otwiera się elektrozawór zamontowany na tym źródle, a pozostałe źródła są zamknięte) i sobie podlewasz, chcesz się przełączyć na wodociąg to wyłączasz pompę którą używasz, otwierasz elektrozawór na wodociągu i korzystasz.

    .
    1.Źródło zasilania Deszczówka.
    Problem w tym że latem mało pada więc deszczówki to będzie tyle co kot napłakał,
    hipotetycznie dach domu + budynek gospodarczy 300m2 , srednie opady około 60-90l/m2 na miesiąc latem co daje nam przypuszczalnie 27m3 wody na miesiąc, 27m3 / 4m3 = 7dni za mało wody
    .
    2.Źródło zasilania studnia.
    Studnia ma 4m tak jak pisze założyciel postu to zakładając że jest w niej metr wody a krąg ma 1 metr średnicy to jest w niej 790l wody zakładając max pompy 90l/min to po 9min masz suszę w studni chyba że zdąży napłynąć a to już wielki znak zapytania, więc wody też będzie mało.
    .
    3. wodociągi
    woda jest zawsze tylko ta opłata 3,5 za 1m3
    .
    A koledze chodzi żeby w miarę jak najtańszym kosztem pozyskać wodę do podlewania ogrodu.
  • Poziom 7  
    LOKEROO pięknie to obliczyłeś. Wszystko się zgadza. Jednak dam drugi elektrozawór na wodę z sieci. Wszystkie połączenia z wodą będą na poziomie ok1m, więc obsługa zaworu kulowego będzie utrudniona, natomiast sterownik będzie tuż pod wiekiem studni. Zresztą, myślę, że w zw z moją działalnością bd musiał zorganizować jakieś miejsce do mycia brudnych sprzętów, np z błota, i do tego lepiej będzie używać wody z sieci.

    Inna sprawa, że dokopałem się do rury z sieci. Rura to stalowe 1,5 cala. I tak myślę jak się do niej podłączyć? Czy wykopać dużą dziurę (po ostatnich ulewach wszystko pływa, więc od razu bd musiał wykopać z boku 2 na pompę), ciąć, gwintować, śrubunek i trójnik? Czy mogę dać nawiertkę?
    Tylko że, jak dam nawiertkę, bd musiał zmienić przekrój rury. Ogólnie dostępne są z 1,5" na 3/4", trudniej znaleźć z 1,5" na 1", ale mimo wszystko przekrój zmniejsza się drastycznie.
    Jak pisałem wcześniej, instalację na ogrodzie mam na DN40, jednak cały osprzęt elektrozawory itd, to już DN32, i tym rozmiarem rury PE podłącze się do sieci.

    Ostatnie ulewy ujawniły kolejny fakap. Co prawda w 2 dni spadło więcej wody niż przez ost pół roku, ale jednak muszę się uchronić od takich "zjawisk".

    Studnia techniczna która ma 1,5m zalana była do połowy. Niby była szczelna, jednak po podłączeniu rur i kabli pojawiła się nieszczelność.
    Kupiłem drugą super zwykłą pompę zatapialną i podłącze ją na stałe do tej studni poniżej instalacji elektrycznej.

    Do sterowania pompami w studni1 i zbiornika2, kupiłem sterownik IBO M21.
    Z opisu wynika, że idealnie spełni swoje zadanie, ale to się okaże.

    Kolego LOKEROO jesteś dobry w obliczeniach. Mógłbyś mi obliczyć ile zapłacę za prąd przy pompowaniu 1m3 wody ze zbiornika razem z przepompowaniem ze studni? Pompa to 1,1kw do hydroforu i 550W do studni.
  • Poziom 9  
    kimero napisał:
    LOKEROO

    Kolego LOKEROO jesteś dobry w obliczeniach. Mógłbyś mi obliczyć ile zapłacę za prąd przy pompowaniu 1m3 wody ze zbiornika razem z przepompowaniem ze studni? Pompa to 1,1kw do hydroforu i 550W do studni.


    Jeśli chodzi o hydrofor to 1,1kw na godzinę a w godzinę wypompujesz około 90l x 60min = 5400l i .... 1,1kw / 5,4m2 = 0,2kw/1m3 wody

    Jeśli chodzi o pompę w studni to 0,55kw na godzinę a w godzinę wypompujesz około 18l x 60min = 1080l i .... 0,55kw / 1,08m2 = 0,51kw/1m3 wody

    Niestety jest to taka teoria że masakra. Dość często moc podawana na pompie nie pokrywa się z rzeczywistością . Obciążanie pompy (długość, średnica węża opór dysz) maja różny wpływ na obciążenie silnika pompy. Podana sprawność pompy w l/h często jest zawyżona. Więc wynik obliczeniowy rzędu łącznie 0,71kW/m3 wody traktował bym z wielkim przymrużeniem oka.
    W praktyce najlepszym rozwiązaniem jest założenie prostego watomierza który zliczy ci pobierany w ciągu całego dnia, tygodnia prąd przez pompy.
    Na all....drogo kupisz za około 40zł.
  • Poziom 9  
    Jak wszystko połączysz i podziała z miesiąc do opisz jak to wyszło w rzeczywistości.
  • Poziom 7  
    Cytat:
    Jak wszystko połączysz i podziała z miesiąc do opisz jak to wyszło w rzeczywistośc


    Projekt padł tymczasowo z powodu kompletnego braku czasu. A teraz, kiedy mam go więcej, nie ma sensu się za to zabierać, skoro i tak będzie nie potrzebny na zimę. Ale na wiosnę rusza z powrotem i oczywiście dam znać co się dzieje. Cały sprzęt czeka w garażu i czeka na instalację.