Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
MetalWorkMetalWork
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

"Inteligentne oświetlenie"

lorak86 08 Jul 2016 08:46 10098 50
  • #31
    Zbigniew 400
    Level 38  
    A pamiętacie o sytuacjach awaryjnych ?
  • MetalWorkMetalWork
  • #32
    Szyszkownik Kilkujadek
    Level 36  
    Zależy co masz na myśli.
    Brak prądu? U mnie zasilacz buforowy zasila centralę i np. w kuchni LED podszafkowe. Zapewnia kilka godzin świecenia. Gwarantuje spokojne dokończenie gotowania (na gazie). No i po ciemku się człowiek nie skaleczy nożem.
    Działa to tak pięknie, że zamierzam jeszcze w każdym pomieszczeniu dołożyć kawałek taśmy LED jako oświetlenie awaryjne.

    Awaria Sterownika? Tu warto dać na obudowie centrali albo jeden zbiorczy, albo kilka zwykłych przełączników kołyskowych do ręcznego załączenia przekaźników wykonawczych.
    Dodatkowo zazwyczaj każdy ma w domu jakieś lampy podłogowe, czy lampki nocne. One zasilane z gniazdek mogą pomóc do czasu usunięcia awarii.
    Oczywiście serwis przez inne osoby bez wykonania porządnej dokumentacji jest baaardzo utrudniony.
    A całkowicie awaryjnie to latarkę i świeczki warto mieć w każdym domu.

    Polecam też rozważyć podłączenie bramy/domofonu. Otwieranie telefonem jest przydatne.
  • #33
    MrBool
    Level 10  
    W cenie Sterboxa można kupić komputer Pigeon (polski komputer oparty o Raspberry CM, do zastosowań w automatyce). Możliwości ma nieporównywalnie większe. Ponieważ działa na nim Linux to można zainstalować np. Domoticz lub openHUB, a jak ktoś umie programować to oczywiście może napisać swój soft.
  • MetalWorkMetalWork
  • #34
    lorak86
    Level 9  
    Panowie dalej rozmawiacie o tym jaki system wpiąć.
    Oczywiście zadałem pytanie czy warto logo!8 ponieważ nic się nie znałem.
    Teraz wiem, że takich systemów jest od groma ale wybór pozostawię sobie dopiero za rok.

    Teraz moim problemem jest to jakie kable puścić.
    Tak to teraz w mojej głowie wygląda:
    - do każdego WYŁĄCZNIKA z rozdzielni 10x0,5mm2
    - do każdego źródła światła z rozdzielni 3x1,5mm2 (bądź 4x1,5mm2)
    - do każdej czujki alarmu z płytki SATEL 10x0,5mm2
    - od płytki SATEL do rozdzielni 10x0,5mm2 (ile sztuk aby czujka załączała mi światło po zmierzchu?)
    - z rozdzielni do czujki zmierzchu na zewnątrz domu 10x0,5mm2
    - do domofonu 3x1,5mm2 i 10x0,5mm2
    - skrętka do kotłowni i miejsca gdzie kiedyś może będzie panel dotykowy
    - 10x0,5mm2 na każdej piętro do czujki temperatury
    - z rekuperatora 4 czujki temperatury, 2 czujki wilgotności i sterowanie obrotami wentylatorów

    Czy jest sens robić coś z gniazdkami? Jak na razie puszczam przewody trochę jak GWIAZDA ale bez przesady. Po prostu do każdego pomieszczania oddzielny przewód, a od niego już rozdzielenie na gniazdka
  • #35
    Wojciech.
    Level 33  
    A już padła taka propozycja wyżej. Jeśli masz problem ze system to sam może sobie go zrobisz?


    AVR(10-20zł)+programator -> (USBasp 20-30zł) ->(płytka stykowa, kabelki do zaprogramowanie 20zł)-> moduł 8 przekaźników(40zł). Gdy to ogarniesz to sam "system" to max 200 zł.
  • #36
    lorak86
    Level 9  
    Trochę Cię nie zrozumiałem.

    Na pewno wybiorę jakiegoś gotowca typu: LOGO!8, Pigeon czy Sterbox

    Chodzi mi tylko i wyłącznie o to gdzie i jakie kable rozmieścić aby później móc wpiąć jakiś system do sterowania oświetleniem i roletami.
  • #38
    Szyszkownik Kilkujadek
    Level 36  
    lorak86 wrote:
    do każdego WYŁĄCZNIKA z rozdzielni 10x0,5mm2
    ŁĄCZNIK. Te "pstryczki" na ścianach to łączniki. Wyłącznik to zupełnie inny aparat elektryczny.
    lorak86 wrote:
    Czy jest sens robić coś z gniazdkami?
    Moim zdaniem nie ma sensu. Lepiej przewidzieć gniazdka sterowane radiowo. Coś jak takie: "Inteligentne oświetlenie"
    Wtedy gniazdko przyporządkowujesz do urządzenia (np. żelazko), a nie urządzenie do gniazdka. Pilota wkładasz w sterownik. Czyli tutaj niestety nie ominiesz lutowania, bo trzeba wyjścia sterownika połączyć z guzikami pilota. Szukaj gniazdek z pilotem na 12V, żebyś go zasilił z zasilacza sterownika.
  • #39
    microtomi

    Level 11  
    Witam wszystkich na forum system inteligentnego domu na sterowniku plc (sterbox) instalacja, programowanie wykonana prze zemnie. Sterowanie oświetleniem, ogrzewaniem podłogowym (8 czujników temperatury załącza elektrozawory na rozdzielaczach pompy oraz piec ) roletami, bramami (wjazdowa i garażowa). Dodatkowo zainstalowany jest translator rs485 firmy zamel do sterowania scenami świetlnymi led RGB, sterowanie za pomocą tabletu lub smartfona. Wszystkie informację o działaniu sterboxa ukazują się na stronie www która została stworzona prze zemnie.
  • #40
    ditomek
    Level 21  
    @lorak86 proponuję wykonać standardową instalację ale do każdej z puszek z wyłącznikami doprowadzić skrętkę. Dodatkowo proponuję taką skrętkę doprowadzić do większości (jak nie wszystkich) gniazd.
    Plus dodatkowo w strategiczne miejsca dajesz ekstra puszki tylko ze skrętkami.

    Wg mnie takie okablowanie daje największe możliwości.

    Masz do wyboru zarówno standardowe sterowanie przez zwykłe przełączniki. Po prostu jak za 20 lat nie będziesz w stanie nic naprawić to wstawisz zwykły przycisk i szafa gra.

    Jeśli chcesz sterować ze sterownika to w puszce dajesz nieduży przekaźnik sterowny ze sterownika a dodatkowe żyły służą do podłączenia przycisków. Pewnie jeszcze zostanie coś dla pomiarów np temperatury.

    Sterownik: tu proponuje na początek arduino. Sam wykonałem dla siebie sterownik oparty na klasycznym arduino mega. W zasadzie z pudełka dostajesz 50 portów IO za śmiesznie niską cenę.
    Programowanie: jak masz się uczyć od nowa FBD to tak samo nauczysz się C dla arduino.

    Jak będziesz ciekaw jak to wygląda to wrzucę fotkę...
  • #41
    Wojciech.
    Level 33  
    ditomek wrote:
    @lorak86
    Programowanie: jak masz się uczyć od nowa FBD to tak samo nauczysz się C dla arduino.

    Jak będziesz ciekaw jak to wygląda to wrzucę fotkę...



    FBD jest dość intuicyjny i prosty. Z C jest trochę zabawy ze względu na pierdyliard stron not katologowych do każdego uC. No chyba, że mówimy o zwykłych if'ach. Apropo arduino korzysta z zmutowanego C++.


    Można by było się zastanowić nad tanimi modułami ESP8266.
  • #42
    pafciowaw
    Automation specialist
    ditomek wrote:

    Masz do wyboru zarówno standardowe sterowanie przez zwykłe przełączniki. Po prostu jak za 20 lat nie będziesz w stanie nic naprawić to wstawisz zwykły przycisk i szafa gra...


    Po 20 latach ...to sprawisz sobie nowe kable - bo te będą do niczego.
    Dodatkowo: "skrętka" nie nadaje się do instalacji na 230 V - ma ograniczenie do 50 V. Ograniczenie jest wynikiem zastosowania takiej a nie innej izolacji. Swój dom możesz puścić z dymem, ale nie namawiaj innych do tak nierostropnego działania.
  • #43
    MrBool
    Level 10  
    pafciowaw wrote:

    Dodatkowo: "skrętka" nie nadaje się do instalacji na 230 V - ma ograniczenie do 50 V. Ograniczenie jest wynikiem zastosowania takiej a nie innej izolacji. Swój dom możesz puścić z dymem, ale nie namawiaj innych do tak nierostropnego działania.


    Ale chyba chodziło o to, że skrętką będzie przesyłanie tylko zasilanie cewki przekaźnika.
    Minus takego rozwiązania to straty energii na długich przewodach.
  • #44
    piterek-23
    Level 33  
    ditomek wrote:
    Jak będziesz ciekaw jak to wygląda to wrzucę fotkę...

    Ja jestem bardzo ciekawy jak to wygląda ;)
  • #45
    pafciowaw
    Automation specialist
    Kol. MrBool
    ditomek wrote:
    ...proponuję wykonać standardową instalację ale do każdej z puszek z wyłącznikami doprowadzić skrętkę. ...Masz do wyboru zarówno standardowe sterowanie przez zwykłe przełączniki. Po prostu jak za 20 lat nie będziesz w stanie nic naprawić to wstawisz zwykły przycisk i szafa gra.


    Dla mnie jest to jednoznaczny zamiar zamykania obwodu prądu (230V) przez łączniki przypięte do rzeczonej skrętki (oczywiście jako alternatywa do sterowania nisko-napięciowego z PLC). To, że skrętka jest relatywnie tania...ale można poszukać podobnych kabli (wieloparowych) z izolacją 300-500V.
    Co do zasady: to minimum 2 przewody, na 4-rech można załatwić sterowanie i regulację, np. 0-10V lub 0-20 mA. Można na dodatkowych powiesić czujnik. Można?...można! :)
  • #46
    ditomek
    Level 21  
    @pafciowaw naprawdę denerwujące jest jak się czyta uwagi do rzeczy których się nie pisało.
    Mniemam, że przypisujesz mi doradzanie koledze przesyłania skrętką potencjałów 230V. Ciekawe jak trzeba czytać mój post żeby do tego dojść? Następnym razem czytaj uważnie. Proszę.
    PS.
    Popracuj nad wyobraźnią bo naprawdę powinieneś...
  • #47
    lorak86
    Level 9  
    ditomek wrote:
    Jak będziesz ciekaw jak to wygląda to wrzucę fotkę...

    Jeśli możesz to podeślij kilka fotek.
    Na razie najbardziej podoba mi się opcja @microtomi
    Fajna opcja z czujką ruchu dla schodów, holu i wiatrołapu. Jeszcze dodałbym taką opcję w łazienkach.

    Język C kiedyś nawet liznąłem

    Zastanawiam się nad puszczeniem właśnie obydwóch kabli do włączników. Standardowy 3x1,5mm (aby instalacją działała zanim ogarnę PLC) i skrętkę do wykorzystania w przyszłości.
    Co do skrętki dla gniazd prądowych to nie bardzo wiem po co. Wszystkie opcję jakie ktoś mi podpowiedział(np gniazdko pod żelazko, które samo się wyłącza po jakimś tam czasie) były dobre ale 10 lat temu.

    Sterowania piecem i podłogówką też odpada ponieważ robię wentylację mechaniczną, która raczej reguluję temperaturą dla całego domu.
  • #48
    ditomek
    Level 21  
    lorak86 wrote:

    Co do skrętki dla gniazd prądowych to nie bardzo wiem po co. Wszystkie opcję jakie ktoś mi podpowiedział(np gniazdko pod żelazko, które samo się wyłącza po jakimś tam czasie) były dobre ale 10 lat temu.


    ... a choćby po to żeby sterować przełącznikiem w ścianie lampą podłączoną do gniazda. przyda się np w dużym salonie. W scenach świetlnych i innych sytuacjach które wymyślisz.
  • #49
    microtomi

    Level 11  
    ditomek wrote:
    lorak86 wrote:

    Co do skrętki dla gniazd prądowych to nie bardzo wiem po co. Wszystkie opcję jakie ktoś mi podpowiedział(np gniazdko pod żelazko, które samo się wyłącza po jakimś tam czasie) były dobre ale 10 lat temu.


    ... a choćby po to żeby sterować przełącznikiem w ścianie lampą podłączoną do gniazda. przyda się np w dużym salonie. W scenach świetlnych i innych sytuacjach które wymyślisz.


    Jestem tego samego zdania okablowania jak najwięcej, chyba że ktoś woli system bezprzewodowy to wystarczy tylko tradycyjne zasilanie np. pod przełącznikiem w puszcze lub w gniazdku. Struktura okablowania typu gwiazda wszystko od danego punktu do tablicy rozdzielczej.
  • #50
    ditomek
    Level 21  
    "Inteligentne oświetlenie"

    "Inteligentne oświetlenie"

    jak widać podstawą sterownika jest najzwyklejsze arduino mega. Izolacja galwaniczna na wszystkich portach cyfrowych, wszystkie porty com są wyprowadzone na zewnątrz, jeden w wersji 485 z automatycznym sterowaniem przepływu, dodatkowo 5 przyciskowa klawiaturka i status wyjść na czerwonych ledach (rejestry przesuwne). organizacja IO: 24 wyjścia i 26 wejść cyfrowych
  • #51
    pafciowaw
    Automation specialist
    Kol. ditomek: po przemyśleniu przyznaję Ci rację w kabelkowaniu...
    "Inteligentne oświetlenie"
    A wracając do tego ...co po 20-tu latach?
    Może od razu przewidzieć przełącznik ręczny, który wraz z przekaźnikiem stworzy "układ schodowy" - będzie możliwość sterowania ręcznego (bez względu na działanie/niedziałanie "inteligencji"), detekcja fizycznego zasilania lampy (do wykorzystania w aplikacji zdalnej/lokalnej)
    "Inteligentne oświetlenie"
    Uwaga: detektor narysowany symbolicznie.
    Zamiast przekaźnika można użyć dwu-cewkowego przekaźnika bistabilnego (nie trzeba będzie podtrzymywać cewki między przełączeniami)