Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik silnik krokowego

04 Lip 2016 22:41 561 5
  • Poziom 18  
    Witam

Potrzebuje sterownika do silnika krokowego sterowanego przez impulsator do tego przełącznik z podziałem x10 tzn. 1 obrót impulsatora (20imp) silnik zrobi pełny obrót a z podziałem 0,2 obrotu.

Ma ktoś jakiś schemat, pomysł?
    Z programowania jestem zielony.
  • Specjalista elektronik
    Po pierwsze, jaki silnik krokowy? Uni-, czy bipolarny? Ile faz? Ile kroków na obrót?
  • Poziom 18  
    bipolarny, 2 fazy, ilość kroków - standardowo 200k/obrót
  • Specjalista elektronik
    To oznacza, że masz 2 niezależne cewki, one mają w sumie 4 końcówki, i prąd ma płynąć na zmianę między jedną i drugą parą końcówek, do tego zmieniając kierunek: (1) para 1+, (2) para 2+, (3) para 1-, (4) para 2-, i tak w kółko; jeśli zamienisz miejscami (2) i (4), to będzie się kręcić w przeciwną stronę. Nie jest dla mnie jasne określenie ilości kroków na obrót - to 200 oznacza, że na obrót trzeba 50 takich okresów?

Żeby uzyskać zmieniający się kierunek prądu w cewce zwykle stosuje się mostek H (4 tranzystory, jeden łączy jedną końcówkę z +zasilania, drugi drugą z -zasilania, pozostałe 2 są wyłączone, służą do odwrotnego łączenia; brak prądu uzyskuje się wyłączając wszystkie tranzystory, albo włączając tylko te, które łączą z -zasilania). Są do tego wyspecjalizowane układy scalone, ale trochę kosztują (najbardziej znane to L297+L298, na forum była mowa o innych, tańszych), często są zrobione tak, że na wejścia podaje się kierunek obrotu i impulsy.