Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulowany zasięg nadajnika RF

06 Lip 2016 09:42 909 10
  • Poziom 6  
    Poszukuję gotowego modułu/układu nadajnika RF działającego na jakiejkolwiek częstotliwości z możliwością regulacji zasięgu nadawania. Schemat też może być, tylko, że w kwestii budowania układów radiowych jestem kompletnym laikiem.

W pewnym sensie te wymagania spełnia nRF24L01 i jego Power Amplifier control (bity RF_PWR w rejestrze RF_SETUP). Niestety pozwala on tylko na ustalenie jednej z czterech predefiniowanych mocy nadawania. Ja poszukuję czegoś bardziej elastycznego np. 256 poziomów lub więcej.

Generalnie zadanie polega na określeniu z centymetrową precyzją czy odbiornik znajduje się w zadanej odległości od nadajnika. Ważne jest to, że pomiar nie może być kierunkowy, tylko sferyczny. Wymagana częstotliwość pomiaru to minimum 10Hz. Mierzone odległości to minimum 200m, a optymalnie 1000m. Warunki pomiaru to otwarta przestrzeń.

Myślałem również nad inną technologią pomiaru. Na przykład aby zamiast fali radiowych użyć ultradźwięków, które pasują idealnie, ponieważ zamiast regulować zasięg nadawania, mógłbym mierzyć jakimś MCU czas propagacji fali i przeliczyć na odległość. Niestety kierunkowość pomiaru i mały zasięg pomiaru wykluczają tę metodę. Natomiast czasu propagacji fali radiowej raczej nie jestem w stanie zmierzyć - za wolne procesory, a światło za szybkie ;)

Stąd pomysł regulowania zasięgu nadawania. Co prawda jest to metoda bardzo podatna na zmianę warunków (temperatura, wilgotność, otoczenie), ale jeśli przed każdym użyciem, dokonana zostanie kalibracja i przez czas używania urządzenia (kilkadziesiąt minut) warunki się nie zmienią, to ta metoda może się nawet sprawdzić. Tak mi się wydaje.