Witam,
moja Laguna II 3.0 V6 (2001 r.) płata mi figle. Pojawiło się wypadanie zapłonu, później doszedł komunikat o błędzie sterowania zapłonem na tym samym cylindrze (2 cylinder). DDT podaje w opisie zwarcie do plusa. Podczas podglądu korekcji cewek w DDT na tym cylindrze mam "0" podczas gdy na pozostałych wartości zmieniają się od 512 do 1024.
W instrukcji serwisowej przy opisie błędu sterowania zapłonem znalazłem takie instrukcje (załączyłem także stronę w PDFie jakby coś było niejasne):
UKŁAD WTRYSKU
Diagnostyka - Interpretacja usterek
STEROWANIE CEWKĄ CYLINDRA Nr 2
CC.1 : ZWARCIE Z + 12 V - błąd występujący u mnie
ZALECENIA
Warunki stosowania diagnostyki do usterki zapisanej w pamięci
Usterka zostaje rozpoznana jako obecna w następstwie uruchomienia silnika.
Sprawdzić podłączenie i stan złącza cewki.
Wymienić złącze w razie potrzeby.
1. Przy włączonym zapłonie sprawdzić obecność + 12 V na ścieżce 2 cewki. -
2. Jeśli nie ma zasilania, sprawdzić izolowanie, przewodzenie i brak oporności zakłóceniowej połączenia:
przekaźnik modułu wtrysku ścieżka 5 ścieżka 2 cewki zapłonowej Nr 2
Naprawić w razie potrzeby.
3. Podłączyć końcówkę w miejsce modułu elektronicznego i sprawdzić izolowanie i przewodzenie oraz brak
oporności zakłóceniowej połączenia:
komputer wtrysku (złącze A) ścieżka H4 ścieżka 1 cewki zapłonowej Nr 2
Naprawić w razie potrzeby.
4. Sprawdzić oporność uzwojenia cewki, dokonując pomiaru między:
Ścieżką 1 i ścieżką 2 cewki, w zakresie oporności uzwojenia pierwotnego, wymienić cewkę, jeśli jej oporność
nie jest rzędu: 0,5 Ω Ω Ω ± ± ± 0,2 Ω Ω Ω.
Jeżeli usterka nadal występuje, wymienić cewkę Nr 2.
Ad. 1. Brak zasilania 12v przy włączonym zapłonie (rozumiem, że silnik ma wtedy nie pracować tylko karta włożona w czytnik i świecące kontrolki, tak?)
Ad. 2. Co znaczy sprawdzić izolowanie i brak oporności zakłóceniowej połączenia? Czy ścieżka 5 przekaźnika modułu wtrysku to nóżka oznaczona liczbą "5" na stopce przekaźnika zaznaczonego na zdjęciu? Zdjęcie skrzynki pochodzi z innego modelu Laguny niż mój i układ przekaźników jest nieco inny, lecz mnie chodzi o pierwszy z prawej strony z trzech fioletowych przekaźników (u mnie też są trzy takie same jak na zdjęciu). Tutaj mam przewodzenie, oporności jeszcze nie sprawdziłem i może dzisiaj popołudniu zdążę to zrobić (auto zostawiłem pod firmą bo tam mam lepiej wyposażony warsztat niż pod blokiem xD). Na styku oznaczonym numerem "2" we wtyczce cewki mam jednocześnie zwarcie z masą oraz z plusem w skrzynce przekaźników ze zdjęcia (także z plusem na styku nr "5" oznaczonego przekaźnika). Wiązka odarta z izolacji do samego kompa i nie widać żadnych przetarć na przewodach. Czy to zwarcie ma być bo gdzieś poza tymi elementami jest coś definiujące działanie układu czy jest ono wynikiem uszkodzenia?
To połączenie sprawdziłem i miernik brzęczy, ponadto po zmierzeniu omomierzem wychodzi 0,0 Omha.
Natomiast gdy mierzyłem oporność przewodzenia (brzęczyk się odzywał) pomiędzy stykiem nr 2 we wtyczce cewki a masą pomiar dał 0,5 Ohma.
Ad. 3. Jak wyżej przewodzenie jest, problem z pozostałymi pojęciami... :/
Ad. 4. Cewka sprawna.
I jeszcze pytanie: We wtyczce na silniku (15-sto pinowe złącze) mam po stronie wiązki idącej od ECU zwarcie między stykami nr 7 (+ po zapłonie ze ścieżki 5 przekaźnika wtrysku) oraz 9 (masa; ścieżka 1 czujnika wałka rozrządu rzędu B). Zwarcie znika po wypięciu jednej ze wtyczek od ECU (bodajże wtyczka C). W ECU nie widać żadnych uszkodzeń.
Czy te dany pozwalają stwierdzić, iż uszkodzony jest sterownik? Jeśli tak, to w takim razie gdzie szukać powodu usterki sterownika? Zwarcie w ECU chyba nie robi się od tak.
Sterownik był sprawdzany przez mechanika który powiedział, że na oko nic w nim nie widać lecz może być uszkodzone coś, czego łatwo nie widać i proponuje kupić używany, przelutować immobilizer i założyć inny.
Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki.
Pozdrawiam,
qzyck
moja Laguna II 3.0 V6 (2001 r.) płata mi figle. Pojawiło się wypadanie zapłonu, później doszedł komunikat o błędzie sterowania zapłonem na tym samym cylindrze (2 cylinder). DDT podaje w opisie zwarcie do plusa. Podczas podglądu korekcji cewek w DDT na tym cylindrze mam "0" podczas gdy na pozostałych wartości zmieniają się od 512 do 1024.
W instrukcji serwisowej przy opisie błędu sterowania zapłonem znalazłem takie instrukcje (załączyłem także stronę w PDFie jakby coś było niejasne):
UKŁAD WTRYSKU
Diagnostyka - Interpretacja usterek
STEROWANIE CEWKĄ CYLINDRA Nr 2
CC.1 : ZWARCIE Z + 12 V - błąd występujący u mnie
ZALECENIA
Warunki stosowania diagnostyki do usterki zapisanej w pamięci
Usterka zostaje rozpoznana jako obecna w następstwie uruchomienia silnika.
Sprawdzić podłączenie i stan złącza cewki.
Wymienić złącze w razie potrzeby.
1. Przy włączonym zapłonie sprawdzić obecność + 12 V na ścieżce 2 cewki. -
2. Jeśli nie ma zasilania, sprawdzić izolowanie, przewodzenie i brak oporności zakłóceniowej połączenia:
przekaźnik modułu wtrysku ścieżka 5 ścieżka 2 cewki zapłonowej Nr 2
Naprawić w razie potrzeby.
3. Podłączyć końcówkę w miejsce modułu elektronicznego i sprawdzić izolowanie i przewodzenie oraz brak
oporności zakłóceniowej połączenia:
komputer wtrysku (złącze A) ścieżka H4 ścieżka 1 cewki zapłonowej Nr 2
Naprawić w razie potrzeby.
4. Sprawdzić oporność uzwojenia cewki, dokonując pomiaru między:
Ścieżką 1 i ścieżką 2 cewki, w zakresie oporności uzwojenia pierwotnego, wymienić cewkę, jeśli jej oporność
nie jest rzędu: 0,5 Ω Ω Ω ± ± ± 0,2 Ω Ω Ω.
Jeżeli usterka nadal występuje, wymienić cewkę Nr 2.
Ad. 1. Brak zasilania 12v przy włączonym zapłonie (rozumiem, że silnik ma wtedy nie pracować tylko karta włożona w czytnik i świecące kontrolki, tak?)
Ad. 2. Co znaczy sprawdzić izolowanie i brak oporności zakłóceniowej połączenia? Czy ścieżka 5 przekaźnika modułu wtrysku to nóżka oznaczona liczbą "5" na stopce przekaźnika zaznaczonego na zdjęciu? Zdjęcie skrzynki pochodzi z innego modelu Laguny niż mój i układ przekaźników jest nieco inny, lecz mnie chodzi o pierwszy z prawej strony z trzech fioletowych przekaźników (u mnie też są trzy takie same jak na zdjęciu). Tutaj mam przewodzenie, oporności jeszcze nie sprawdziłem i może dzisiaj popołudniu zdążę to zrobić (auto zostawiłem pod firmą bo tam mam lepiej wyposażony warsztat niż pod blokiem xD). Na styku oznaczonym numerem "2" we wtyczce cewki mam jednocześnie zwarcie z masą oraz z plusem w skrzynce przekaźników ze zdjęcia (także z plusem na styku nr "5" oznaczonego przekaźnika). Wiązka odarta z izolacji do samego kompa i nie widać żadnych przetarć na przewodach. Czy to zwarcie ma być bo gdzieś poza tymi elementami jest coś definiujące działanie układu czy jest ono wynikiem uszkodzenia?
To połączenie sprawdziłem i miernik brzęczy, ponadto po zmierzeniu omomierzem wychodzi 0,0 Omha.
Natomiast gdy mierzyłem oporność przewodzenia (brzęczyk się odzywał) pomiędzy stykiem nr 2 we wtyczce cewki a masą pomiar dał 0,5 Ohma.
Ad. 3. Jak wyżej przewodzenie jest, problem z pozostałymi pojęciami... :/
Ad. 4. Cewka sprawna.
I jeszcze pytanie: We wtyczce na silniku (15-sto pinowe złącze) mam po stronie wiązki idącej od ECU zwarcie między stykami nr 7 (+ po zapłonie ze ścieżki 5 przekaźnika wtrysku) oraz 9 (masa; ścieżka 1 czujnika wałka rozrządu rzędu B). Zwarcie znika po wypięciu jednej ze wtyczek od ECU (bodajże wtyczka C). W ECU nie widać żadnych uszkodzeń.
Czy te dany pozwalają stwierdzić, iż uszkodzony jest sterownik? Jeśli tak, to w takim razie gdzie szukać powodu usterki sterownika? Zwarcie w ECU chyba nie robi się od tak.
Sterownik był sprawdzany przez mechanika który powiedział, że na oko nic w nim nie widać lecz może być uszkodzone coś, czego łatwo nie widać i proponuje kupić używany, przelutować immobilizer i założyć inny.
Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki.
Pozdrawiam,
qzyck
