Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Laguna II 3.0 V6 24v - Błąd sterowania zapłonem - drugi cylinder

Qżyck_R_TM 06 Jul 2016 20:55 9453 4
  • #1
    Qżyck_R_TM
    Level 2  
    Witam,
    moja Laguna II 3.0 V6 (2001 r.) płata mi figle. Pojawiło się wypadanie zapłonu, później doszedł komunikat o błędzie sterowania zapłonem na tym samym cylindrze (2 cylinder). DDT podaje w opisie zwarcie do plusa. Podczas podglądu korekcji cewek w DDT na tym cylindrze mam "0" podczas gdy na pozostałych wartości zmieniają się od 512 do 1024.

    W instrukcji serwisowej przy opisie błędu sterowania zapłonem znalazłem takie instrukcje (załączyłem także stronę w PDFie jakby coś było niejasne):

    UKŁAD WTRYSKU
    Diagnostyka - Interpretacja usterek

    STEROWANIE CEWKĄ CYLINDRA Nr 2
    CC.1 : ZWARCIE Z + 12 V - błąd występujący u mnie

    ZALECENIA
    Warunki stosowania diagnostyki do usterki zapisanej w pamięci
    Usterka zostaje rozpoznana jako obecna w następstwie uruchomienia silnika.
    Sprawdzić podłączenie i stan złącza cewki.
    Wymienić złącze w razie potrzeby.

    1. Przy włączonym zapłonie sprawdzić obecność + 12 V na ścieżce 2 cewki. -

    2. Jeśli nie ma zasilania, sprawdzić izolowanie, przewodzenie i brak oporności zakłóceniowej połączenia:
    przekaźnik modułu wtrysku ścieżka 5 ścieżka 2 cewki zapłonowej Nr 2
    Naprawić w razie potrzeby.

    3. Podłączyć końcówkę w miejsce modułu elektronicznego i sprawdzić izolowanie i przewodzenie oraz brak
    oporności zakłóceniowej połączenia:
    komputer wtrysku (złącze A) ścieżka H4 ścieżka 1 cewki zapłonowej Nr 2
    Naprawić w razie potrzeby.

    4. Sprawdzić oporność uzwojenia cewki, dokonując pomiaru między:
    Ścieżką 1 i ścieżką 2 cewki, w zakresie oporności uzwojenia pierwotnego, wymienić cewkę, jeśli jej oporność
    nie jest rzędu: 0,5 Ω Ω Ω ± ± ± 0,2 Ω Ω Ω.
    Jeżeli usterka nadal występuje, wymienić cewkę Nr 2.

    Ad. 1. Brak zasilania 12v przy włączonym zapłonie (rozumiem, że silnik ma wtedy nie pracować tylko karta włożona w czytnik i świecące kontrolki, tak?)

    Ad. 2. Co znaczy sprawdzić izolowanie i brak oporności zakłóceniowej połączenia? Czy ścieżka 5 przekaźnika modułu wtrysku to nóżka oznaczona liczbą "5" na stopce przekaźnika zaznaczonego na zdjęciu? Zdjęcie skrzynki pochodzi z innego modelu Laguny niż mój i układ przekaźników jest nieco inny, lecz mnie chodzi o pierwszy z prawej strony z trzech fioletowych przekaźników (u mnie też są trzy takie same jak na zdjęciu). Tutaj mam przewodzenie, oporności jeszcze nie sprawdziłem i może dzisiaj popołudniu zdążę to zrobić (auto zostawiłem pod firmą bo tam mam lepiej wyposażony warsztat niż pod blokiem xD). Na styku oznaczonym numerem "2" we wtyczce cewki mam jednocześnie zwarcie z masą oraz z plusem w skrzynce przekaźników ze zdjęcia (także z plusem na styku nr "5" oznaczonego przekaźnika). Wiązka odarta z izolacji do samego kompa i nie widać żadnych przetarć na przewodach. Czy to zwarcie ma być bo gdzieś poza tymi elementami jest coś definiujące działanie układu czy jest ono wynikiem uszkodzenia?

    To połączenie sprawdziłem i miernik brzęczy, ponadto po zmierzeniu omomierzem wychodzi 0,0 Omha.

    Natomiast gdy mierzyłem oporność przewodzenia (brzęczyk się odzywał) pomiędzy stykiem nr 2 we wtyczce cewki a masą pomiar dał 0,5 Ohma.

    Ad. 3. Jak wyżej przewodzenie jest, problem z pozostałymi pojęciami... :/

    Ad. 4. Cewka sprawna.

    I jeszcze pytanie: We wtyczce na silniku (15-sto pinowe złącze) mam po stronie wiązki idącej od ECU zwarcie między stykami nr 7 (+ po zapłonie ze ścieżki 5 przekaźnika wtrysku) oraz 9 (masa; ścieżka 1 czujnika wałka rozrządu rzędu B). Zwarcie znika po wypięciu jednej ze wtyczek od ECU (bodajże wtyczka C). W ECU nie widać żadnych uszkodzeń.

    Czy te dany pozwalają stwierdzić, iż uszkodzony jest sterownik? Jeśli tak, to w takim razie gdzie szukać powodu usterki sterownika? Zwarcie w ECU chyba nie robi się od tak.

    Sterownik był sprawdzany przez mechanika który powiedział, że na oko nic w nim nie widać lecz może być uszkodzone coś, czego łatwo nie widać i proponuje kupić używany, przelutować immobilizer i założyć inny.

    Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki.


    Pozdrawiam,
    qzyck Renault Laguna II 3.0 V6 24v - Błąd sterowania zapłonem - drugi cylinder
  • #3
    Qżyck_R_TM
    Level 2  
    Jest instalacja gazowa Stag 300-6. Wtryski Hana. Parownik AC Czerwony.
    Nawet jak instalacja LPG jest wyłączona (wyjęty bezpiecznik) błąd się pojawia. Dzisiaj podłączyłem DDT poprawieniu kostek cewek zapłonowych i teraz mam błąd sterowania zapłonem cewki 2-go oraz 3-go cylindra.

    Aaa problem pojawił się w momencie gdy LPG mi się skończyło i auto przełączyło się na Pb albo zaraz przed tym. Ciężko mi to uściślić bo ciśnienie mi wtedy skoczyło (bo dwa tygodnie wcześniej miałem robioną wiązkę ECU - było gdzieś zwarcie i upaliło ścieżkę w ECU. Wtedy padło zasilanie 5V na kilku czujnikach i auto wchodziło w tryb awaryjny - obroty około 2-3 tys i brak reakcji na naciskanie pedału gazu. Została polutowana wiązka oraz spalona ścieżka w komputerze i auto chodziło jak marzenie.) i nie pamiętam teraz w jakiej kolejności to się stało.

    Z przewodów na 3 cewce mam wzięty jakiś sygnał do instalacji lpg.
  • #5
    Qżyck_R_TM
    Level 2  
    Wiązka sprawdzana, poza tym co opisałem więcej nie robiłem.
    Przejścia między danymi pinami są, oporność w normie.

    Mam używany sterownik, będzie przełożone immo, zobaczymy co wtedy.