Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ursus C-330 - jaka moc przy jakich obrotach_docieranie

Sol-Wagon 07 Jul 2016 07:59 5067 21
  • #1
    Sol-Wagon
    Level 9  
    przed założeniem tematu przeczytałem zamknięty wątek w zakresie docierania:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3055909.html

    jednak nie ma tam odpowiedzi na dość ważne kwestie, mianowicie:

    "jasiek1112" pisze tak:
    " 2. W ciągu 10 pierwszych motogodzin pracy obciążać do 1/4 mocy znamionowej.
    3.W ciągu kolejnych 20 motogodzin obciążać ciągnik do 1/2 mocy znamionowej.
    4.w ciągu kolejnych 20 mth (tj.do 50 motogodzin) obciążać ciągnik do 3/4 mocy znamionowej.
    Cytat z Instrukcji napraw c-330, c-335."

    Jeżeli max moc osiągana jest przy 2.200 obr., to przy jakich obrotach jest 1/4 czy 1/2 mocy maksymalnej? Bo przecież nie przy 2.200/4=550..itd...
    sprawą jasną jest że moc nie wzrasta tu proporcjonalnie czy liniowo jak w silniku elektrycznym...
    nie mogę doszukać się wykresu mocy...
  • #2
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Moc oddawana przez silnik nie zależy od jego obrotów tylko od tego co tą moc odbiera. Co innego jak będzie miał na biegu jałowym 2000obr/min a co innego z przyczepką pod górkę, obroty te same moc nie ta sama.
    Albo zrozumiesz albo nie zrozumiesz ;)
    Po prostu przez tydzień jeździj nim po wsi i podrywaj foczki, ew. słomę z pola, no i tyle na temat docierania.
    Ja bym się bardziej martwił termostatem i jakością oleju jak pierdołami w stylu wykresu, to ursus, szybciej mu zaszkodzić zablokowanym termostatem jak tymi swoimi zmartwieniami o obroty. (o wskaźniku temperatury nie mówię - kalibracja czajnikiem). I pod remizę ;)
  • #3
    Sol-Wagon
    Level 9  
    skoro mieszkam na wsi pod remizą to nie zrozumiem...
    termostatu nie ma...dawno wyrzucony...
  • #5
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Grzegorz_madera wrote:
    To po co robiłeś remont jak nie zamontowałeś termostatu? A przejmujesz się docieraniem. Przy takim podejściu ten silnik i tak trafi na złom, więc jest bez znaczenia jak będziesz go docierał.


    Chyba chciał sobie zakpić i mu nie wyszło, a może jednak nie?
  • #6
    Sol-Wagon
    Level 9  
    Grzegorz_madera wrote:
    To po co robiłeś remont jak nie zamontowałeś termostatu? A przejmujesz się docieraniem. Przy takim podejściu ten silnik i tak trafi na złom, więc jest bez znaczenia jak będziesz go docierał.

    do tej pory pracował ostatnie 20 lat bez termostatu...
    żadnego remontu nie robiłem...robił ktoś inny...
    dlaczego mam się nie przejmować docieraniem?

    Dodano po 2 [minuty]:

    A.Gieronimo wrote:
    Grzegorz_madera wrote:
    To po co robiłeś remont jak nie zamontowałeś termostatu? A przejmujesz się docieraniem. Przy takim podejściu ten silnik i tak trafi na złom, więc jest bez znaczenia jak będziesz go docierał.


    Chyba chciał sobie zakpić i mu nie wyszło, a może jednak nie?


    a wyszło na to, że zakpiłeś sobie ty...

    wracając do tematu...

    myślałem, że występuje coś takiego jak wykres krzywej przebiegu mocy i momentu (jak np. dla samochodów osobowych)...
    w takim razie, może ma ktoś przebieg mocy chociażby dla 3 najwyższych biegów? (nie wiem czy to dobrze rozumiem)...
  • #7
    Grzegorz_madera
    Level 36  
    Kolego, termostat ma istotne znaczenie dla trwałości silnika, a skoro go nie masz i nie masz zamiaru założyć to nie przejmuj się docieraniem, bo przez brak termostatu i tak skróciłeś znacząco trwałość silnika, więc błędne docieranie mu nie zaszkodzi.
  • #8
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Sol-Wagon wrote:
    że występuje coś takiego jak wykres krzywej przebiegu mocy i momentu (


    Ale ty dalej nie rozumiesz, że to nie silnik ani pedał gazu nie decyduje o odbieranej mocy a samo obciążenie.
  • #9
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Sol-Wagon wrote:
    że występuje coś takiego jak wykres krzywej przebiegu mocy i momentu (


    Ale ty dalej nie rozumiesz, że to nie silnik ani pedał gazu nie decyduje o odbieranej mocy a samo obciążenie.


    Dlatego "hamownia" ma nazwę taką jaką ma, hamuje silnik w celu pomiaru mocy.
    Jeśli mu na postoju wdusisz gaz do oporu to wygeneruje raptem kilka KM i nastąpi odcięcie zapłonu - paradoks ale prawda.
  • #10
    Sol-Wagon
    Level 9  
    poprzedni remont (tuleje i tłoki) przeprowadzony był 20 lat temu...trochę wytrzymał bez tego termostatu...
    a tzw. przysłanianie chłodnicy nie wystarczy by szybko łapał temp. pracy?

    piszecie straszne ogólniki...
    "...2.W ciągu 10 pierwszych motogodzin pracy obciążać do 1/4 mocy znamionowej..."
    czyli jeżdżąc samym ciągnikiem po płaskim terenie jakie mam utrzymywać max obroty?
  • #11
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Nie większe jak 2/3 maksymalnych obrotów - i to tylko od czasu do czasu, przez ten pierwszy tydzień.
  • #12
    Sol-Wagon
    Level 9  
    czemu tydzień...nie 10 mth?
    jezu, nic nie łapię, faktycznie, miałeś rację...wieś i remiza...
  • #13
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Nie wiem ile w tygodniu jeździsz, niech ci będzie 10mth.
  • #14
    Sol-Wagon
    Level 9  
    aktualnie nic, miesięczny przestój w pracach; będzie po prostu jeżdżony dla samego docierania...
  • #16
    User removed account
    User removed account  
  • #17
    Sol-Wagon
    Level 9  
    a chciało mi się, chciało...mało komu się chce tak jak mnie...
    a widzisz tam jakieś informacje o obrotach jakie mogę stosować?

    Dodano po 7 [minuty]:

    Grzegorz_madera wrote:
    To po co robiłeś remont jak nie zamontowałeś termostatu? A przejmujesz się docieraniem

    Grzegorz_madera wrote:
    Kolego, termostat ma istotne znaczenie dla trwałości silnika, a skoro go nie masz i nie masz zamiaru założyć to nie przejmuj się docieraniem, bo przez brak termostatu i tak skróciłeś znacząco trwałość silnika

    rozumiem doskonale, że docieranie ma się odbywać w odpowiedniej temperaturze...nie wystarczy że chłodnica będzie przysłaniania by silnik szybko się zagrzał i później trzymał optymalną temperaturę?
    czy raczej chodzi o to by najpierw silnik rozgrzał się na "małym obiegu"?
  • #18
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Silnik nigdy nie będzie miał optymalnej temperatury bez termostatu.
    Zasłonisz chłodnicę to może się zagrzeje a nawet zagotuje, odsłonisz to zaraz spadnie do 50 stopni, będziesz odmierzał odpowiedni kartonik żeby wycelować w 90 stopni? a co z różnicą temperatur na dworze?
    Powodzenia ;)
  • #19
    sewo.k
    Level 25  
    No właśnie. Termostat zapewnia w miarę szybkie osiągnięcie właściwej temperatury i stabilne jej utrzymanie w każdym zakresie obrotów i obciążenia silnika.
    Gada się z tobą jak z puklatym nie rozumiesz co mówi instrukcja?
    Zacytuje
    "Podczas docierania ciągnik nie powinien rozwijać pełnej mocy użytkowej i pełnej prędkości ruchu, lecz powinien pracować przy zmniejszonym obciążeniu i nie pełnych obrotach wału korbowego silnika."
    Plus do tego czas docierania dobierając sukcesywnie prace które mniej więcej odpowiadają obciążeniu silnika.
    Czego jeszcze nie rozumiesz?
  • #20
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Można sobie rotacyjną pokosić albo słomę z pola zwieść.
    Prace polowe dopiero po wstępnym dotarciu.
    To tyle na temat wykresów i instrukcji.
    Bez sprawnego termostatu i wskaźnika temperatury szkoda nawet gadać o docieraniu.
  • #21
    gilus1
    Level 28  
    Kosiarka rotacyjna nie zawsze jest małym obciążeniem - kwestia doboru prędkości.
    Docierając silnik należy stosować kilka zasad:
    1. Na zimnym silniku nie przekraczać obrotów 1500 obr/min i nie doprowadzać do dużych obciążeń.
    2. Przez pierwsze 10 mth wypada jeździć na pusto lub z małym obciążeniem z obrotami w przedziale 1000-1800
    3. Przez kolejne 20 mth możesz wykonywać prace z punktu 1 oraz np powoli kosić trawę, zwozić słomę (jazda po polu z obciążeniem na wysokim biegu nie jest lekka), wykonywać podorywkę pługiem 2 skibowym (na małym biegu).
    4. Kolejne 20 mth można robić wszystko z punktu 3 oraz rozpoczynać cięższe prace w polu, ale nadal powoli, aby nie obciążać mocno silnika. Orka trochę płycej, niższym biegiem, rozrzutnik ciągać wolniej, nie załadowany do pełna.
    5. Po 50 mth wymienić olej w silniku i skrzyni. Generalnie nie polecam używać podnośnika podczas docierania, bo pompa pracuje w oleju, w którym trafiają się opiłki z docierania przekładni.
  • #22
    User removed account
    User removed account