Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Bosch GSR 18V-50 ProfessionalBosch GSR 18V-50 Professional
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mikrowyłącznik krańcowy kompatybilność z silnikiem.

07 Lip 2016 10:17 3219 17
  • Poziom 14  
    witam, mam dylemat z doborem wyłącznika krańcowego, który ma współpracować z silnikiem 12V/DC , ale zasilanym prądem około 24V/DC i poborze prądu przez silnik około 4-6A.

    Wyłączniki te będą wpięte szeregowo pod kable silnika i będą pracować na zasadzie stałego przepływu prądu przez nie (styki ).Znalazłem takie małe o parametrach prądowych 10A przy 250V/AC.
    https://www.conrad.pl/Mikro-prze%C5%82%C4%85c...Chwilowy-1-szt..htm?websale8=conrad&pi=704778
    Jako, że nie jestem elektronikiem , chciałem zapytać , czy podając na te krańcówki napięcie 24V/DC wytrzymają one stały przepływ prądu podczas pracy silników ( max. 60s podczas 1 cyklu) o wyskości 6A.
  • Bosch GSR 18V-50 ProfessionalBosch GSR 18V-50 Professional
  • Poziom 39  
    Czy nie lepszym rozwiązaniem będzie połączyć krańcówki szeregowo i silnik zasilać z przekaźnika sterowanego obwodem krańcówek?
  • Poziom 14  
    Nie za bardzo się znam na tym kolego kindlar,. Mam wykonany przez kolegę z forum schemat sterowania bramą dwuskrzydłową, gdzie wykorzystane są przekaźniki i radiolinia dwukanałowa ( nie mogłem zastosować oryginalnej centrali choć mam ją kupioną , ze względu na dość duże pobory prądów przez silniki i częste wyłączanie ich przez przeciążenia) .Silniki poprzez krańcówki będą połączone z przekażnikami i tu kolega zwracał mi uwagę , że muszą być one dobrej jakości , bo nie będą działać na zasadzie sygnału tylko będą przez nie puszczane takie same prądy jak przez silnik , czyli około 4-6A.
    Wcześniej miałem przygotowane krańcówki , które były wpinane do centrali ,więc nie było na nich takiego prądu, tu natomiast jest inne rozwiązanie i nie bardzo się orientuję , jak mają się te podane w opisie prądy 10A przy podawaniu prądu stałego na krańcówkach , W opisie podawany jest w parametrach prąd zmienny 250V/AC
    Myślę je umieścić w siłowniku i dlatego szukam takich z IP przynajmniej 40, tylko czy podając na nie prąd stały nie zmniejsza się ich wydajność amperażu.
  • Bosch GSR 18V-50 ProfessionalBosch GSR 18V-50 Professional
  • Poziom 11  
    No i tak jak pisał Ci kolega kindlar - krańcówki umieść szeregowo w obwodzie zasilania cewek przekaźników.
    Jeśli krańcówka odetnie zasilanie przekaźnika to i silnik prądu nie dostanie, a prądy w obwodzie cewki przekaźnika są dużo mniejsze.
  • Poziom 14  
    Tak, taki schemat narysował mi kolega z forum, i myślę go stworzyć w realu.y . Co do napięcia to tak jak piszesz. Siłowniki są wykonane na 12V silniczkach od wysieraczek samochodu opel corsa B. Niestety podając zasilanie 12V brama otwiera się prawie 45s. Mam trafo odwinięte do 21V/AC i napięcie mierzone w centrali na wyjściu na siłowniki podczas pracy wynosi 18-19V/DC, a brama otwiera się 19-20s.
    Niestety silniki pobierają dość duży prąd od 4-6A , dlatego progi przeciążenia w centrali muszą być ustawione na max. Pomimo takich ustawień brama po starcie dość często zostaje zatrzymana i wraca do pierwotnego położenia i dlatego prąd pobierany przez silnik uniemożliwia współpracę tych siłowników z oryginalną centralą .
    Tą ori centralę wykorzystam do drugiej bramy , do której robię siłowniki z 18V silniczkami od wkrętarki wraz z przekładnią. Natomiast do sterowania bramy na tych siłownikach, prosiłem kolegów na forum o stworzenie prostego schematu z radiolini i przekaźników . Mam jedynie problem , bo nie wiem jakie zastosować wył. krańcowe aby były względnie małe i wytrzymały przepływ pradu około 6A, dlatego proszę o pomoc, pozdrawiam.
  • Specjalista Automatyk
    Tak się nie da - "M" (motory) muszą mieć rozdzielne krańcówki - przecież są niezależne (w czasie) otwierania czy zamykania.
  • Poziom 38  
    pafciowaw napisał:
    Tak się nie da - "M" (motory) muszą mieć rozdzielne krańcówki - przecież są niezależne (w czasie) otwierania czy zamykania.


    U lala alle gafa ;) słuszne spostrzeżenie... Był też błąd w sterowaniu fotokomórką... przy otwieraniu zadziałanie fotokomórki powodowało automatyczne zamykanie.
    Całość poprawiłem.
  • Poziom 14  
    Śliczne dzięki za schemacik kolego mawerix123 . Chociaż nie jestem elektronikiem , to schemat jest tak przejrzysty, że bez problemu sobie to połączę. Mam oczywiście rozumieć , że ten schemat co jest zamieszczony powyżej , jest już po korektach tak ?
    Mam jeszcze pytanie co do przekaźników.
    1 - Czy ten prąd 18V podawany według schematu na przekaźniki nie musi być już DC , Ja mam trafo toroidalne , a z transformatora toroidalnego wychodzi prąd AC i trzeba by chyba jakiś układ prostowniczy zastosować , chyba , że jestem w błędzie.
    2 - Te 4 szt przekaźników, które idą na silnik muszą być z cewką na 24V , ponieważ zasilane będą napięciem 18-24V/DC i o prądzie 10A .
    3 - Czy ten przekaźnik na dole na podtrzymanie fotokomórki też ma być na 24V?
    A na jaki amperaż go kupić, bo podejrzewam , że nie potrzeba mu tylu amper co te na silniki?
    4 - Co do tych krańcówek ,to teraz nie muszą być odporne na takie wysokie prądy? o jakiej obciążalności styków mogę je teraz kupić , czy 3 A wystarczy?
  • Poziom 38  
    jammmo napisał:
    schemat co jest zamieszczony powyżej , jest już po korektach tak ?


    Tak.

    jammmo napisał:
    1 - Czy ten prąd 18V podawany według schematu na przekaźniki nie musi być już DC


    Jak na załączonym schemacie zasilanie ma + i - a czyli zasilanie DC ;)

    jammmo napisał:
    z transformatora toroidalnego wychodzi prąd AC i trzeba by chyba jakiś układ prostowniczy zastosować , chyba , że jestem w błędzie.


    Nie mylisz się.

    jammmo napisał:
    Te 4 szt przekaźników, które idą na silnik muszą być z cewką na 24V , ponieważ zasilane będą napięciem 18-24V/DC i o prądzie 10A .


    Nie muszą być na napięcie 24V. Cewki tych czterech przekaźników mogą być na napięcie 12 lub 24 V, nie muszą być zasilane z zasilacza dużej mocy przeznaczonego do zasilania silników napędów. W zamieszczonym obrazku obwody sterowania mają napięcie 12V DC.

    jammmo napisał:
    3 - Czy ten przekaźnik na dole na podtrzymanie fotokomórki też ma być na 24V?


    NIE, w lewym dolnym rogu zamieszczonego obrazka masz opis ZASILANIE 12V potrzebne do zasilanie cewek wszystkich przekaźników, fotokomórki i sterownika radiowego jeśli podasz podwyższone napięcie na ten obwód możesz uszkodzić któryś z elementów.

    jammmo napisał:
    A na jaki amperaż go kupić, bo podejrzewam , że nie potrzeba mu tylu amper co te na silniki?


    Dowolny prąd przez niego płynący będzie niewielki.

    jammmo napisał:
    4 - Co do tych krańcówek ,to teraz nie muszą być odporne na takie wysokie prądy? o jakiej obciążalności styków mogę je teraz kupić , czy 3 A wystarczy


    Podobnie jak przekaźnik fotokomórki tak i krańcówki będą obciążone jedynie prądem cewki przekaźnika nawet styki 1A wystarczy, ważniejszym wyznacznikiem pewnie będzie odporność na warunki atmosferyczne jeśli to brama wjazdowa na granicy posesji.
  • Poziom 14  
    Tak , to jest brama wiazdowa od posesji , ale całe siłowniki i skrzynkę staram się robić hermetycznie.Co do wyboru krańcówek to te które pokazałem , mają stopień ochrony IP 67.
    Ja widziałem, że na zasilanie fotokomórki i radiolinii masz podane w schemacie 12V/DC . Co do pytania o te przekaźniki to dopiero teraz odczytałem ze schematu , że to zasilanie 18V jest podane tylko na silniki.
    Rozważam też inną opcję.
    Jako , że mam dość mocne trafo 21V/AC 420VA to pomyślałem , że mógłbym zasilić z niego wszystko , czyli silniki, fotokomórki i radiolinię.
    Te radiolinie z postu występują w dwóch wersjach , czyli 12V jak również i w wersji 24V.
    Ze względu , że posiadam już trafo 21V/AC , myślałem o zakupie radiolinii na 24V i wtedy kupiłbym również wszystkie przekaźniki na 24V . Natomiast co do fotokomórek , to posiadam dwa komplety, które mogą być zasilane 12-24V AC/DC, czyli uniwersalne. Wystarczy jakiś układ prostowniczy do trafa i nie musiałbym kupować osobnego zasilacza na 12V.
    Jak ty to widzisz.
    Mawerix123 , czy nie masz jakiegoś schemaciku na ten układ do prostowania prądu, byłbym wdzięczny jak byś dał radę mi coś narysować, pozdrawiam.
  • Poziom 38  
    Zaczyna się gmatwanina 12 -18 -24 V jeśli masz taka możliwość to jak najbardziej wykorzystaj wszystkie elementy na 24V im mniej różnych napięć tym lepiej.

    jammmo napisał:
    Mawerix123 , czy nie masz jakiegoś schemaciku na ten układ do prostowania prądu, byłbym wdzięczny jak byś dał radę mi coś narysować,


    Mam od groma : https://www.google.pl/search?q=uk%C5%82ad+gra...firefox-b&gfe_rd=cr&ei=-QiAV-i2BMmv8wezvYC4CA
  • Poziom 14  
    Ha, ha, sorry nie gniewaj się, ale do mnie trzeba po chłopsku.
    Ja wiem, że są takie proste schematy, ale trzeba wiedzieć jakie np. diody zastosować o jakiej moc, zresztą nie wszystkie symbole na schematach rozróżniam, i nie wiem niekiedy, czy tam w schemacie ma być np. dioda czy opornik , czy jakiś rezystor itd. Dla elektronika to jest jak się to mówi pikuś, ale dla takich laików jak ja to niekiedy czarna magia :)
  • Poziom 14  
    Mawerix123 , pokazałem ten twój schemat ,który tu narysowałeś koledze i on stwierdził, że rozrysowane jest dobrze tylko jest mały minus a mianowicie:
    - fotokomórki nie mają podtrzymania - tzn jeśli podczas zamykania skrzydeł zasłoni się fotokomórkę - brama zacznie się otwierać , ale jeśli się je z powrotem odsłoni - zacznie się natychmiast z powrotem zamykać - a to trochę nie bardzo.
    Normalnie brama, albo powinna stanąć w miejscu, albo zacząć się otwierać - aż do zadziałania krańcówek lub następnego polecenia z pilota.
    Jak to właściwie jest z tym schematem.?
  • Poziom 38  
    jammmo napisał:
    - fotki nie mają podtrzymania - tzn jeśli na zamykaniu zasłoni się fotki - brama zacznie się otwierać ale jeśli się je odsłoni - zacznie się natychmiast z powrotem zamykać - a to trochę nie bardzo.
    Normalnie brama albo powinna stanąć w miejscu, albo zacząć się otwierać - aż do następnego polecenia z pilota.
    Jak to właściwie jest?


    Niestety układ jest na przekaźnikach a twój sterownik radiowy niema opcji krańcówek co by bardzo uprościło sprawę, zrobiłem schemat z tego co sam zaproponowałeś.

    Kiedyś montowałem w busie sterownik bramy który miał za zadanie otwierać drzwi układ był o tyle fajny że wykorzystywał zasilanie 24V AC/DC ma opcję fotokomórek i krańcówek

    Możesz wykorzystać taki, pozbyć się jednego przekaźnika i problemu z fotokomórkami.

    https://www.google.pl/search?q=eLB7H&ie=utf-8...firefox-b&gfe_rd=cr&ei=WryAV8LILMmv8wezvYC4CA
  • Poziom 14  
    Dzięki za info , a co do tej radiolinii pod którą rozrysowałeś mi ten schemat , to ja jej jeszcze nie posiadam..Wszystkie akcesoria, czyli radiolinię ,przekaźniki, krańcówki potrzebne do wykonania tego układu według schematu ,będę dopiero kupował. Na razie chcę zdobyć jakiś najlepszy i w miarę niedrogi do wykonania schemat , który zapewniłby odpowiednie sterowanie i większośc funkcji .
    Ten przykładowy sterownik był użyty ze względu na cenę. Z tego co wiem zakup takiego sterownika z Eldrimu wiąże się z dość dużą ceną, ponieważ do niego trzeba dokupić osobno piloty po około 45zł szt. W takich przypadkach czasem lepiej opłacalne byłaby dla mnie wymiana silników na takie z mniejszym poborem pradu np. od wkrętarek, i użycie oryginalnej centrali sterującej do bram dwuskrzydłowych jaka obecnie posiadam. Za taką centralę RSB-2S dałem z pilotami 300 zł i podejrzewam , że ten sterownik z linka + piloty nie wyjdzie dużo taniej.