Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Peugeot 307 1.6 HDI 2005 - ciśnienie doładowania

ut 09 Lip 2016 00:46 9471 12
  • #1 09 Lip 2016 00:46
    ut
    Poziom 13  

    Witam
    Mam problem z ww. autem mianowicie uszkodzeniu uległa turbina została oddana do zakładu który dokonał jej regeneracji, po tej operacji została założona lecz samochód nie ma mocy poniżej 2.5 tyś obrotów jest strasznie zamulony brak jakiegokolwiek zebrania dopiero jak osiągnie 2,5 tyś to jakoś sie zbiera lecz to jeszcze nie jest to.
    Przesyłam jak wygląda wykres ciśnienia doładowania, czym może byś spowodowany taki powolny wzrost ciśnienia?
    Peugeot 307 1.6 HDI 2005 - ciśnienie doładowania

    1 12
  • Sklep HeluKabel
  • #2 09 Lip 2016 01:31
    Hubert997
    Poziom 13  

    Spowodowane jest najprawdopodobnie brakiem szczelnosci w jej sterowaniu wystarczy weżyk podcisnieniowy i już geometrią nie steruje jak trzeba a w czesniej co się stało ze spreżarką ze została oddana do naprawy?

    3
  • Sklep HeluKabel
  • #3 09 Lip 2016 09:00
    ut
    Poziom 13  

    Zaczęła dosłownie wciągać olej kopcil na bialo i urwał se wirnik turbinie ale został w niej

    1
  • #4 09 Lip 2016 10:21
    KotBury2
    Poziom 18  

    ut napisał:
    (-) czym może byś spowodowany taki powolny wzrost ciśnienia?
    Ogólnie można powiedzieć, że na niedomaganie pt. zbyt niskie ciśnienie doładowania składa się wiele czynników, nie tylko sama turbosprężarka. Prześledź dokładnie poniższy prosty schemat sterowania turbosprężarką i może sam dojdziesz przyczyny.
    Peugeot 307 1.6 HDI 2005 - ciśnienie doładowania
    Kluczową sprawą w sterowaniu turbo, jak raczysz zauważyć, jest siłownik pneumatyczny, czyli "mieszek" (32) oraz nastawnik elektro-pneumatyczny (5). Ten drugi jest sterowany bezpośrednio przez komputer tzw. impulsami taktującymi poprzez masę.

    Jeżeli, przykładowo, w "mieszku" (32) pęknie metalowa przepona (membrana), to podciśnienie "q" nie będzie w stanie wygiąć jej i nie przemieści sztangi (31) w kierunku 100% ciśnienia spalin na łopatki turbiny, tylko 50-70%. Po prostu nadciśnienie "p" będzie zrównywało się z podciśnieniem "q" z powodu uszkodzenia membrany, także sprężyny.

    Innym powodem wewnętrznej usterki sterowania może być słaba ruchomość poszczególnych elementów "mieszka" (32), sztangi (31) i przekładni kierowniczej łopatek turbiny. Mechanizm zacina się z powodu np. zanieczyszczenia korozją, sadzami lub źle przeprowadzonej regeneracji. Dlatego łopatki przyjmują położenie 100% ciśnienia bardzo powoli, z "zacięciami", a nie szybko.

    Można to sprawdzić zdejmując wężyk giętki podciśnienia z "mieszka" i w jego miejsce imitując podciśnienie za pomocą zewnętrznej pompki podciśnienia. Daje się również to zrobić po prostu "ssąc" ustami podłączony kawałek rurki plastikowej (uwaga! osoby z problemami krążenia mogą zasłabnąć!). W miarę "ssania" podciśnienia powinien być widoczny płynny i szybki ruch sztangi (31) w całym zakresie długości. Jeżeli tak nie jest, oznacza przyczynę słabego ciśnienia doładowania.

    Jeżeli kompletny mechanizm sterujący turbo nie budzi zastrzeżeń, kolejnym podejrzanym będzie nastawnik (5), który pracuje, jak wspomniano, elektrycznie i pneumatycznie. Kontrolę sprawności można dokonać bardzo prosto, odpinając przewody giętkie podciśnienia z nastawnika (5) i łącząc je razem za pomocą plastikowej lub metalowej rurki. W ten sposób ustawiamy pełne, niekontrolowane podciśnienie ze zbiorniczka (4) na "mieszek" (32) z pominięciem elektrozaworu (5). Odpowiada to pozycji "J", a nie "H" na prawym schemacie. (RCO = Raport Cykliczny Otwarcia = 100%).

    Zapalamy silnik, po czym gazując obserwujemy reakcję mechanizmu sterującego łopatkami turbiny. Jeżeli cały ruch następuje bardzo szybko i w pełnym zakresie, oznacza właśnie uszkodzenie nastawnika (5), uwaga! elektrycznie i/lub pneumatycznie. Do elektryki nastawnika należą również kable i styki. Jest to bardzo ważne, gdyż niekiedy wymienia się całkowicie sprawny elektrozawór, podczas gdy przetarły się kable w wiązce i zwierają do metalowej części silnika, albo między sobą.

    Gdy wyżej opisana procedura sprawdzania turbosprężarki wykazuje jej 100%-ową sprawność, to, jak powiedziano, może być wiele innych przyczyn, mi.in. zwykła nieszczelność orurowania powietrza, słaba drożność np. z powodu osadzenia się tłustej sadzy, zapchany filtr powietrza, dziurawa chłodnica powietrza (intercooler), uszkodzone przepustnice powietrza, obwód recyrkulacji spalin (EGR), także wszystkie czujniki po stronie powietrza i spalin. Najlepiej można się o tym dowiedzieć podłączając diagnoskop zewnętrzny do standardowego złącza 16-pinowego EOBD i zbierając jak najwięcej parametrów bieżących podczas jazdy po ulicy z laptopem na kolanach. Przykład takiej tabelki pokazuje obrazek poniżej.
    Peugeot 307 1.6 HDI 2005 - ciśnienie doładowania

    Pzdr KotBury2

    1
  • #5 09 Lip 2016 15:38
    ut
    Poziom 13  

    Jak pisałem Turbo po regeneracji w profesjonalnej firmie zajmującej się sprezarkami więc gruszka i lopatki dzialaja prawidlowo , zawór doładowania podmieniony, nowa instalacja podciśnieniowy do sprezarki, układ jest szczelny.

    0
  • #6 09 Lip 2016 18:11
    KotBury2
    Poziom 18  

    ut napisał:
    Jak pisałem Turbo po regeneracji w profesjonalnej firmie zajmującej się sprezarkami więc gruszka i lopatki dzialaja prawidlowo , zawór doładowania podmieniony, nowa instalacja podciśnieniowy do sprezarki, układ jest szczelny.
    Oczywiście, nie musisz się tłumaczyć przed forum z czegokolwiek. Skoro jednak sam wiesz, co masz i co zrobiłeś, to po co pytasz? Podpowiadamy Ci tylko w miarę swoich możliwości i posiadanej wiedzy, jakie mogą być przyczyny niedomagań. To, że turbo jest po regeneracji w profesjonalnym serwisie nie oznacza, iż jest sprawne, o ile nie widziałeś na własne oczy. Jak dla mnie, samo oświadczenie, w dodatku bez żadnego papierka potwierdzającego, że dany podzespół uzyskał gwarancję, itd., itp. jest po prostu ściemnianiem.

    Dalej, nie wierzę ani jednemu słowu mechanika, jeżeli sam nie zobaczę, nie potwierdzę, że rzeczywiście nastawnik ciśnienia doładowania jest sprawny, nadto układ podciśnienia szczelny, tak samo dolot powietrza, itp. Skoro bowiem od momentu naprawy auto Ci źle jeździło, to czemu od razu nie zgłosiłeś się z reklamacją? Czy wykonałeś długotrwałą jazdę testową po ulicy na pełnym obciążeniu natychmiast po regeneracji turbiny? Jeżeli tego nie zrobiłeś, to skąd masz pewność, iż wszystko jest szczelne i pracuje bez zarzutu? Jeżeli brałeś wszystko na wiarę, to teraz nie spowiadaj się przed nami, że masz wszystko OK, bo to właśnie jest niewiarygodne.

    Jedyna pewna rzecz, jaką wniosłeś, to ów wykres przebiegu ciśnienia doładowania. Gdybyś takie coś otrzymał jako, powiedzmy, forumowy doradca z pytaniem "i co wy na to?", to co byś z tego wykrzesał nie widząc i nie słysząc jednostki napędowej?

    Jeżeli oczekujesz trafnej diagnozy, a nie zgadywanki, to zbierz więcej informacji na temat pracy silnika, nie tylko wykres ciśnienia powietrza. Wskazane byłoby pozyskanie co najmniej 30-40 parametrów bieżących podczas jazdy z laptopem na kolanach, takich mniej więcej jak na obrazku w moim poprzednim poscie. Zwracam uwagę, iż tabela jest tylko przykładowa i na biegu jałowym (ok. 850 obr/min). Być może nie zawiera informacji identycznych jak w Twoim silniku. Jednak jest tak samo Common Railem, a więc parametry ma podobne.

    Jeżeli żaden okoliczny mechanik nie potrafi nic zaradzić w tej sprawie, mimo posiadania pełnej listy danych, dopiero wtedy zgłoś się do nas, może podpowiemy coś więcej. Ale bez podobnych danych j/w nie mamy o czym rozmawiać, bo do spadku ciśnienia doładowania może się przyczyniać dziesiątki, o ile nie setki rzeczy.

    Pzdr KotBury2

    0
  • #7 09 Lip 2016 18:48
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Egr może nieszczelny i ciśnienie ucieka

    0
  • #8 09 Lip 2016 19:21
    KotBury2
    Poziom 18  

    andrzej20001 napisał:
    Egr może nieszczelny i ciśnienie ucieka.
    O EGR-erze była mowa poprzednio, więc nie wiem, po co to powtarzanie po mnie, to po pierwsze. Przy nieszczelnej recyrkulacji spalin ciśnienie powietrza właśnie będzie dokładnie odwrotnie, tzn. większe niż zadane, to po drugie. Dlatego, że obydwa ciśnienia się sumują, tj. ciśnienie bezwzględne wzrośnie z uwagi na obecność dwóch mediów: świeżego powietrza + spaliny, a nie tak jakby było samo powietrze. Natomiast w tym samym momencie zmniejszy się masa powietrza, ponieważ niechciane spaliny "wypychają" świeże powietrze z dolotu i przepływ powietrza przez przepływomierz zmniejszy się.

    Kolega andrzej20001 niechcący poruszył mało znany trick ułatwiający postawienie diagnozy pt. "czy winny jest EGR, czy przepływomierz lub inny czujnik?". Kumaty mechanik szybko połapie się, że takie dziwaczne różnice wskazań dwóch strategicznych czujników są cenną wskazówką pozwalającą skutecznie wykryć usterkę. Niekumaty zaś zacznie dobierać się do nienagannie pracującej turbosprężarki, bo "Panie, czarny dym wali, silnik zdycha, trza wytargać turbo...." Jeden rozumie, skąd się bierze ciśnienie powietrza powyżej 100% i wynosi 120% oraz dlaczego w tym samym czasie spada masa powietrza, zamiast wzrosnąć tak samo jak ciśnienie. Drugi nie rozróżnia żadnego czujnika, nie wie, co to jest EGR i nie potrzebuje niczego więcej poza młotkiem i śrubokrętem...

    Pzdr KotBury2

    0
  • #9 09 Lip 2016 20:41
    766630
    Użytkownik usunął konto  
  • #10 10 Lip 2016 12:08
    KotBury2
    Poziom 18  

    georgesgr napisał:
    Jak zwykle, duzo dyskusji i duzo teorii a nie wiadomo ani jaki silnik (jest ich 4) ani jakie turbo (rozne sposoby regulacji cisnienia).
    Nie rozumiem, w jaki sposób jest mniej teorii w Twojej wskazówce od mojej?
    georgesgr napisał:
    Trzeba wziac sprzet do reki i sprawdzic, czy wszystko dziala, jak nalezy.
    KotBury2 napisał:
    Jeżeli oczekujesz trafnej diagnozy, a nie zgadywanki, to zbierz więcej informacji na temat pracy silnika, nie tylko wykres ciśnienia powietrza.
    Czyżby uznawało się jako ogromną praktykę identyczne zdanie, ale z lekka zmodyfikowane typu "wziąć sprzęt do ręki" zamiast "zebrać więcej informacji na temat pracy silnika"? Kurcze, nie chcę się czepiać, ale panuje tutaj jakaś istna mania wielkości. To samo, co mówi laik, nie jest równe temu, co mówi wielki majster z własnego namaszczenia?

    Pzdr KotBury2

    0
  • #11 10 Lip 2016 12:28
    766630
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 05 Sie 2016 21:57
    szoferart
    Poziom 1  

    KotBury2 napisał:
    ut napisał:
    (-) czym może byś spowodowany taki powolny wzrost ciśnienia?
    Ogólnie można powiedzieć, że na niedomaganie pt. zbyt niskie ciśnienie doładowania składa się wiele czynników, nie tylko sama turbosprężarka. Prześledź dokładnie poniższy prosty schemat sterowania turbosprężarką i może sam dojdziesz przyczyny.
    Peugeot 307 1.6 HDI 2005 - ciśnienie doładowania
    Kluczową sprawą w sterowaniu turbo, jak raczysz zauważyć, jest siłownik pneumatyczny, czyli "mieszek" (32) oraz nastawnik elektro-pneumatyczny (5). Ten drugi jest sterowany bezpośrednio przez komputer tzw. impulsami taktującymi poprzez masę.

    Jeżeli, przykładowo, w "mieszku" (32) pęknie metalowa przepona (membrana), to podciśnienie "q" nie będzie w stanie wygiąć jej i nie przemieści sztangi (31) w kierunku 100% ciśnienia spalin na łopatki turbiny, tylko 50-70%. Po prostu nadciśnienie "p" będzie zrównywało się z podciśnieniem "q" z powodu uszkodzenia membrany, także sprężyny.

    Innym powodem wewnętrznej usterki sterowania może być słaba ruchomość poszczególnych elementów "mieszka" (32), sztangi (31) i przekładni kierowniczej łopatek turbiny. Mechanizm zacina się z powodu np. zanieczyszczenia korozją, sadzami lub źle przeprowadzonej regeneracji. Dlatego łopatki przyjmują położenie 100% ciśnienia bardzo powoli, z "zacięciami", a nie szybko.

    Można to sprawdzić zdejmując wężyk giętki podciśnienia z "mieszka" i w jego miejsce imitując podciśnienie za pomocą zewnętrznej pompki podciśnienia. Daje się również to zrobić po prostu "ssąc" ustami podłączony kawałek rurki plastikowej (uwaga! osoby z problemami krążenia mogą zasłabnąć!). W miarę "ssania" podciśnienia powinien być widoczny płynny i szybki ruch sztangi (31) w całym zakresie długości. Jeżeli tak nie jest, oznacza przyczynę słabego ciśnienia doładowania.

    Jeżeli kompletny mechanizm sterujący turbo nie budzi zastrzeżeń, kolejnym podejrzanym będzie nastawnik (5), który pracuje, jak wspomniano, elektrycznie i pneumatycznie. Kontrolę sprawności można dokonać bardzo prosto, odpinając przewody giętkie podciśnienia z nastawnika (5) i łącząc je razem za pomocą plastikowej lub metalowej rurki. W ten sposób ustawiamy pełne, niekontrolowane podciśnienie ze zbiorniczka (4) na "mieszek" (32) z pominięciem elektrozaworu (5). Odpowiada to pozycji "J", a nie "H" na prawym schemacie. (RCO = Raport Cykliczny Otwarcia = 100%).

    Zapalamy silnik, po czym gazując obserwujemy reakcję mechanizmu sterującego łopatkami turbiny. Jeżeli cały ruch następuje bardzo szybko i w pełnym zakresie, oznacza właśnie uszkodzenie nastawnika (5), uwaga! elektrycznie i/lub pneumatycznie. Do elektryki nastawnika należą również kable i styki. Jest to bardzo ważne, gdyż niekiedy wymienia się całkowicie sprawny elektrozawór, podczas gdy przetarły się kable w wiązce i zwierają do metalowej części silnika, albo między sobą.

    Gdy wyżej opisana procedura sprawdzania turbosprężarki wykazuje jej 100%-ową sprawność, to, jak powiedziano, może być wiele innych przyczyn, mi.in. zwykła nieszczelność orurowania powietrza, słaba drożność np. z powodu osadzenia się tłustej sadzy, zapchany filtr powietrza, dziurawa chłodnica powietrza (intercooler), uszkodzone przepustnice powietrza, obwód recyrkulacji spalin (EGR), także wszystkie czujniki po stronie powietrza i spalin. Najlepiej można się o tym dowiedzieć podłączając diagnoskop zewnętrzny do standardowego złącza 16-pinowego EOBD i zbierając jak najwięcej parametrów bieżących podczas jazdy po ulicy z laptopem na kolanach. Przykład takiej tabelki pokazuje obrazek poniżej.
    Peugeot 307 1.6 HDI 2005 - ciśnienie doładowania

    Pzdr KotBury2

    1
  • #13 05 Sie 2016 22:31
    Don de Leon
    Poziom 23  

    Miałem trzy przypadki, kiedy turbo po regeneracji w serwisach (nie byle jakich) nie pompowało jak należy. Problemem były zawsze źle ustawione łopatki zmiennej geometrii. Jak pompowała przed a teraz nie chce to może jej się bliżej przyjrzeć?

    0