Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączenie silnika 1-fazowego

11 Lip 2016 14:21 2391 26
  • Poziom 13  
    Witam.
    Temat wałkowany już wiele razy ale niestety problem jest cały czas:(
    Mam silnik 1-fazowy z czterema wyprowadzonymi przewodami, U1, U2, Z1, Z2
    Podłączenie silnika 1-fazowego Podłączenie silnika 1-fazowego Podłączenie silnika 1-fazowego
    Podłączyłem go (U1,U2 - zasilanie)bez kondensatora, silnik startuje ale trochę buczy i nie osiąga pełnych obrotów i raz się kręci w jedną a raz w drugą stronę.
    Po podłączeniu dodatkowo pod U2 i Z1 kondensatora oraz U1 i Z2 zwarte dzieje się to samo. Może coś źle podłączyłem, poprawcie jeśli możecie.
    Dzięki z góry:)
  • Poziom 11  
    Kolego
    Przeczytaj porządnie tabliczkę znamionową. Silnik musi mieć kondensator rozruchowy i kondensator pracy. Skoro wziąłeś się za podłączenie to chyba wiesz jak to dalej ugryżć.
    Moderowany przez Krzysztof Reszka:

    3.1.11. Publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści

  • Poziom 13  
    atan48 napisał:
    Skoro wziąłeś się za podłączenie to chyba wiesz jak to dalej ugryżć.

    Gdybym mógł uruchomić to nie prosiłbym o pomoc!!Bohatera to każdy potrafi rżnąć..

    Gdyby ktoś mógl napisać coś sensowniejszego to bardzo proszę
    Mario wg zdjecia to czegoś mi w silniku chyba jeszcze brakuje..
  • Poziom 43  
    barbiq napisał:
    Mario wg zdjecia to czegoś mi w silniku chyba jeszcze brakuje..
    Niczego Ci nie brakuje, no chyba ze kondensatorów o podanych na tabliczce wartościach. :D Może tylko przewodów do ich podłączenia.
  • Moderator Elektrotechnika
    Mario1980 napisał:
    Taka fotka poglądowa

    Co kolego ta fotka zawiera , rozwiązanie problemu autora wyjaśnij nam .
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Niczego Ci nie brakuje, no chyba ze kondensatorów o podanych na tabliczce wartościach. Może tylko przewodów do ich podłączenia.

    Kolegę Krzysztofa proszę o pomoc dla naszego autora (schemat) .
  • Poziom 13  
    Mario, podlaczylem wg Twojej fotki,zakladajac ze U-V1,V-V2, Z-Z1, X-Z2 i niestety to samo:(
  • Moderator Elektrotechnika
    barbiq napisał:
    Mario, podlaczylem wg Twojej fotki,zakladajac ze U-V1,V-V2, Z-Z1, X-Z2 i niestety to samo:(

    Fotka jest błędna autorze.
  • Poziom 16  
    Jak może być błędna jak pochodzi prosto z silnika. Ten wzorek taki ala "grzałkowy" to są uzwojenia silnika rozruchowe i stojana ich nie widać i należy się sugerować tylko literami UVW i kondensatorem jak również podłączeniem zasilania reszta jest ukryta w silniku.
    Czyli Krzysztofie ten kto tworzył silnik i dołożył info pod zaciski silnika popełnił błąd to proszę jeśli wysuwasz tezy progę argumentować a później stworzę dla Ciebie przemowę laudacyjną.

    Dodano po 5 [minuty]:

    barbiq napisał:
    Mario, podlaczylem wg Twojej fotki,zakladajac ze U-V1,V-V2, Z-Z1, X-Z2 i niestety to samo:(

    Może jest problem z uzwojeniem rozruchowym. Jeśli masz może multimetr cęgowy załóż na uzwojenie rozruchowe i pomierz prąd rozruchowy.
  • Poziom 13  
    Cęgowego niestety jeszcze nie posiadam. Opór to 2.7ohma a pomiedzy U1 i U2 7.8 ohma
    Kondensator mam tylko jeden, 25uF. Założyłem, że wymagany jest tylko rozruchowy odłączany odśrodkowym po osiągnięciu obrotów.
  • Moderator Elektrotechnika
    Mario1980 napisał:
    a później stworzę dla Ciebie przemowę laudacyjną.

    Kolego bez wycieczek osobistych proszę .
    Mario1980 napisał:
    Jak może być błędna jak pochodzi prosto z silnika.

    Oczywiście że z silnika , tak jak i naszego autora przykrywka pochodzi z silnika tylko że trójfazowego .
    A twój schemat ile ma kondensatorów 2 czy 1 , a ile ma mieć naszego autora.
    Proszę się dokształcić w dziedzinie rodzaji silników jednofazowych .
  • Poziom 43  
    Proste - U1 i U2 to uzwojenie glowne silnika. Z1 i Z2 to wyłącznik odśrodkowy. Zatem kondensator pracy podłączamy pomiedzy Z1 a U1, natomiast rozruchowy pomiędzy Z2 i U2.Wystarczyło producentowi wyprowadzenie czterech zacisków, bo połączenia miedzy uzwojeniami znajdują się wewnątrz silnika. Schemat zbędny. Kondensator pracy pracuje zawsze, kondensator rozruchowy poprzez wyłącznik odśrodkowy.
  • Poziom 43  
    barbiq napisał:
    Założyłem, że wymagany jest tylko rozruchowy odłączany odśrodkowym po osiągnięciu obrotów.
    Nie, niezbędny jest kondensator pracy.
    Mario1980 napisał:
    ak jest cyrylicą napisane jednofazowy trzeba się dokształcić z języka rosyjskiego
    Tam wszystko jest dobrze opisane, tyle ze pokrywka tabliczki zaciskowej jest uniwersalna - do różnych typów silników.
  • Poziom 13  
    To juz coś wyjaśnia. Dekielek właśnie wygląda jak z silnika 3fazowego ale wg ojca jest oryginalny, w takim stanie go kiedyś kupił nowego.
    Dziekuję za cenne wskazówki,zaopatrzę sie jutro w drugi kondensator i sprawdzę:)
    Pozdrawiam
  • Poziom 34  
    Kol Mario1980 wkleił tabliczkę od polskiego Wiefamela gdzie tam wychodzi 6 przewodów z silnika a w tym tylko 4 więc tylko uzwojenie pracy i robocze bez wyłącznika odśrodkowego więc kondensator rozruchowy/silnik powinien być włączany przez przełącznik 0-rozruch-praca
  • Poziom 13  
    Już się zamotałem. Nie sprawdziłem jeszcze podłączenia wg Krzysztofa bo nie otrzymałem jeszcze kondensatora. Moźe więc spróbuje w międzuczasie sposobu od vcc..rozumię,źe pod "pracę" zasilani, a pod rozruch zasilanie przez kondensator? Popraw mnie jeśli się mylę.
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    Cewka główna pod zasilanie, cewka rozruchu/pracy przesz kondensator 25uF, kondensator 130uF dołączany równolegle do kondensatora 25uF na czas rozruchu
  • Poziom 13  
    Już trochę się zamotałem. Z1 i Z2 to wyłącznik czy cewka rozruchowa?
    Jeśli 130uF ma być podłączone tylko na czas rozruchu i odłączany przez osśrodkowy (Z1 i Z2) to cewka 25uF również się odłączy..albo już namieszałem
  • Poziom 43  
    barbiq napisał:
    Już trochę się zamotałem. Z1 i Z2 to wyłącznik czy cewka rozruchowa?
    Pomierz sobie pomiędzy wszystkimi zaciskami rezystancje, wówczas zrozumiesz, jak to jest połączone wewnątrz silnika. Jeżeli pomiedzy Z1 Z2 rezystancja wyniesie zero, to oznacza to sam wylacznik. Oraz rezystancje pomiędzy Zetami a U1 i U2.
  • Poziom 13  
    Pomierzyłem wcześniej
    barbiq napisał:
    Opór to 2.7ohma a pomiedzy U1 i U2 7.8 ohma


    Krzysztof Kamienski napisał:
    Jeżeli pomiedzy Z1 Z2 rezystancja wyniesie zero, to oznacza to sam wylacznik

    Jeśli jest to wyłącznik odśrodkowy to nie powinien wskazać "0" po osiągnięciu odpowiednich obrotów? W tym przypadku jest stały, powiedzmy "niski" opór więc to raczej cewka.
  • Poziom 13  
    nie przemyślałem tego i palnąłem głupotę..wybacz..teraz czytam i sam nie wierzę w to co napisałem
    !
  • Poziom 34  
    Już po 4 wyprowadzeniach można stwierdzić że nie ma odśrodkowego chyba ze w środku spięte uzwojenia ale to jakieś wartości by były między U a Z
  • Poziom 13  
    Więc tak..podłączenie wg Krzysztofa nie przyniosło oczekiwanego rezultatu,przykro..
    Natomiast udało sie uruchomić silnik wg podłączenia vcc

    vcc napisał:
    Cewka główna pod zasilanie, cewka rozruchu/pracy przesz kondensator 25uF, kondensator 130uF dołączany równolegle do kondensatora 25uF na czas rozruchu


    Podłączyłem tak jak mówiłeś i udało się,pracuje tak jak powinien:)
    Dziękuję za podjęcie tematu i pomoc:)