Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ściemniacz do świateł - moc rezystorów na schemacie oraz jego poprawość

12 Lip 2016 03:22 939 11
  • Poziom 7  
    Dzień dobry!

    Mam do szanownego grona zapytanie. Ojciec mój umyślił sobie skonstruować ściemniacz do lampki na biurku, znalazł schemat i mówi "kup mi co trzeba". Bo on dawno temu tak właśnie zajmował się elektroniką, że miał schemat, miał wykaz elementów, wlutowywał i hej. Natomiast ja tak patrzę na ten schemat i patrzę i coś mnie dziwuje on. Czy moglibyście mi powiedzieć po co tam są te dwa kondensatory? I po co są dwa równolegle, czy nie mógłbym tam zastosować po prostu jednego o odpowiedniej pojemności? Co więcej, czy moglibyście mi powiedzieć na jaką moc powinny być te oporniki? Nie jestem pewien czy dobrze liczę dla R1, a szczerze mówiąc - nie wiem jak policzyć dla R2 R3 i R4. Jeżeli ktoś z was policzy, to mógłby podzielić się jak to zrobił(schemat myślowy/słowo klucz). Ja z elektroniką dopiero raczkuję, studia moje są trochę pokrewne tej dziedzinie, jednak poznane przeze mnie metody rozwiazywania obwodów ograniczały się do prostszych schematów.

    Załączam także drugi schemat - czy one działają tak samo? I również byłbym wdzięczny bardzo jeżeli ktoś z was potrafiłby mi powiedzieć oporniki na jaką moc powinny być tam zastosowane.

    Pozdrawiam!


    R1 - ~3kΩ
    R2 - 1kΩ
    R3,R4 - 120Ω
    P1 - 100kΩ/A
    C1 - 50nF MKSE
    C2 - 100nF MKSE
    D1-D5 - 14N004 - nie znalazłem, mam 1N4004
    T1 - BC557
    T2 - BC237 - nie znalazłem, mam bc547
    TH1 - TIC106 - nie znalazlem, mam C106D
    Ściemniacz do świateł - moc rezystorów na schemacie oraz jego poprawość


    Ściemniacz do świateł - moc rezystorów na schemacie oraz jego poprawość
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Oba pracuja podobnie, bo to regulatory fazowe, z tym, ze ten kolorowy, pierwszy schemat pochodzi ze schyłku średniowiecza i początku renesansu :D . Tranzystory T1 i T2 robią z diak, a tyrystor poprzez mostek Greatza za triak, kolorowy tranzystor robi za nic.. Bądź, Chłopie poważny i zrób sobie DRUGI układ, bo z pierwszym śmiech ogarnia, albo nostalgia, jakie to elementy stosowano 40lat temu Dziś taki układ znajduje się wewnątrz każdego przycisku chińskiej wiertarki, bo innych już nie ma. :cry:
    gawroon7 napisał:
    oporniki na jaką moc powinny być tam zastosowane.
    1/4 W.
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    gawroon7 napisał:
    Czy moglibyście mi powiedzieć po co tam są te dwa kondensatory? I po co są dwa równolegle, czy nie mógłbym tam zastosować po prostu jednego o odpowiedniej pojemności?


    Prawdopodobnie wczasach kiedy powstał schemat w typoszeregu dla tych MKSE nie było wartości 150nF (albo była trudno osiągalna). A wartość tego kondensatora jest powiązana z wartością potencjometru 100k (jako obwód RC o parametrach powiązanych ściśle z częstotliwością sieci). Dlatego łatwiej było wtedy "poskładać" kondensator niż kombinować z inną typową wartością potencjometru.

    gawroon7 napisał:
    nie wiem jak policzyć dla R2 R3 i R4


    Tu sprawa jest bardzo prosta. Te oporniki są na złączach BE tranzystorów i w obwodzie bramki tyrystora, dlatego napięcie na nich nie będą większe niż powiedzmy 1V. Stąd moc wychodzi nikła. Praktycznie każdy się nada.
  • Poziom 28  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    pierwszy schemat pochodzi ze schyłku średniowiecza i początku renesansu

    Drugi z kolei pochodzi z czapy i taki będzie zakres regulacji oraz czas życia ścieżki potencjometru w skrajnym położeniu. Co łatwo sprawdzić.
  • Poziom 7  
    Alemucha napisał:

    Drugi z kolei pochodzi z czapy i taki będzie zakres regulacji oraz czas życia ścieżki potencjometru w skrajnym położeniu. Co łatwo sprawdzić.


    Mógłbyś uzasadnić? W miarę zrozumiale dla początkującego, aczkolwiek kompletnie? Dzięki
  • Poziom 28  
    Proszę bardzo -przy obecnej wartości potencjometru, rezystora R1 i kondensatorów jest szansa na bardzo mały zakres regulacji oraz na spalenie końca ścieżki, a nawet diaka. Jedyne co na pewno wytrzyma -to rezystor R2 i kondensatory. Kto nie wierzy niech zbuduje, wsadzi termometr i przedstawi wyniki. Dobrze by było gdyby przy okazji przeżył badania.
    Alemucha napisał:

    Co łatwo sprawdzić
    bo elementów jest 3 na krzyż i pisano już o tym wiele razy. Będzie to próba bardzo kształcąca bo pokaże że kondensator 100n wcale zbyt szybko nie ładuje się do 33V. A energia zależy od czasu i widać ją w postaci dymu.
    Obliczenia do całości podają w niektórych szkołach więc chętnych tam odsyłam.
  • Poziom 43  
    @Alemucha Faktycznie, nie zwrocilem uwagi, komuś zera sie ,,pomyrdaly''- przy C1=10nF, C2 usunięty z układu, diak 50-60V i rezystor R1 = 56k zacznie to poprawniej wyglądać. Szczerze mówiąc nie liczyłem, nie zaglądałem nigdzie, na ,,pałę" podałem wartości.
  • Poziom 28  
    Diak jest dobry bo podnosząc przerzut na ok.60V jeszcze bardziej zwiększasz czas grzania. Natomiast kondensatory dwa, ale mniejsze -dadzą podwójne całkowanie, płynniejszą i szerszą regulację. Rezystor R1 owszem trzeba podnieść chociaż do 47k, a tak naprawdę do kompromisu potrzeb klienta, obciążenia, wytrzymałości i wartości R potka.
  • Poziom 9  
    Witam

    Poszukuję regulatora mocy coś podobnego jak przy ściemniaczach do światła tych z PRL tylko żeby to miało jakąś regulację i było przeznaczone do większej mocy np. do grzałek i innych możliwości z zastosowaniem drutu oporowego. Jakieś konretny model się znajdzie ?
  • Poziom 36  
    Rebal napisał:
    Poszukuję regulatora mocy coś podobnego jak przy ściemniaczach do światła tych z PRL


    Aktualnie jakoś sporo jest na Allegro takich podobnych regulatorów na triaku (np. 2kW):

    Ściemniacz do świateł - moc rezystorów na schemacie oraz jego poprawość

    ceny gdzieś nawet od 12zł. Od Chińczyka prosto wychodzą <$2.
  • Poziom 40  
    A tak wyglądały te z PRL, produkcji Zopan, 800VA.
    Jako triak KT207/600, diak KR100, potencjometr z wyłącznikiem.

    Ściemniacz do świateł - moc rezystorów na schemacie oraz jego poprawość

    W tych chińskich, brak jest dławika a i można dostać wersje. w której zamiast triaka, jest wlutowana podwójna dioda.


    Warto mimo, że drożej wyjdzie samemu sobie taki regulator złożyć.