Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Mitronik
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lampka ogrodowa - solar powolne ściemnianie i rozjaśnianie

frogii1990 15 Lip 2016 21:50 930 16
  • #1 15 Lip 2016 21:50
    frogii1990
    Poziom 14  

    Witacje,
    Mam za zadanie stworzyć dość hardcorowe rozwiązanie.
    Mianowicie mam zrobić zasilanie panelem słonecznym (plus ogniwo oczywiście) układ z 3-5 LED-ów i który po zmierzchu będzie się ściemniał i rozjaśniał... cała trudność polega na tym, że najlepiej by było skorzystać z gotowych lampek gdzie są już bater... wróć akumulatorki, penele i diody tylko jakim cudem ja mam z tych nędznych 1.2V wykrzesać dość mocy na zasilenie czegoś co mi te diody będzie ściemniać i rozjaśniać ?
    Jakieś pomysły ?

    0 16
  • Mitronik
  • #2 16 Lip 2016 02:06
    _jta_
    Specjalista elektronik

    W takiej lampce jest przetwornica, która podwyższa napięcie - żeby biały LED świecił, potrzebuje 3.2÷3.5V; poszukaj na forum hasła "Joule thief".

    0
  • #3 16 Lip 2016 04:40
    HD-VIDEO
    Poziom 38  

    O ile z przetwornicy, która znajduje się w gotowej lampce LED czy przetwornicy opartej o schemat "Joule thief" da się podłączyć w połączeniu szeregowym 3-5 LED, to nie ma jak zrobić powolnego ściemniania i rozjaśniania ; nie napisano jak ma działać ta funkcje.


    Tutaj to raczej tylko wykorzystać panele słoneczne, które będą lądować akumulator, potem przetwornicę na jakimś sprawnym układzie (można znaleźć taką przetwornice z funkcją DIM/PWM), następnie z napięcie zasilania na poziomie 9V - ściemnianie/rozjaśnianie można zrobić na LM324 lub mikrokontrolerze

    0
  • #4 16 Lip 2016 09:05
    frogii1990
    Poziom 14  

    Niestety muszę Was zmartwić ale tam nie ma przetwornicy i dioda świeci na 1,2V
    Więc wiem już, że z tego w tym budżecie nie uda się tego osiągnąć w żaden sposób. Dlatego obniżamy poprzeczkę... jak zrobić mruganie w 2s odstępach.. ?
    Lampka ogrodowa - solar powolne ściemnianie i rozjaśnianie

    Może wyjaśnię w czym problem. Takie urządzenia będą stały na zewnątrz i problem pojawił się w przypadku kontroli obecnego zastosowania gdzie miałem to rozwiązanie na paskach led w latarniach morskich i zwykłym zasilaczu gniazdkowym na 12V.. ale na nim widnial znaczek domku czyli do użytku domowego. Czy macie jakieś pomysł albo myśl gdzie można kupić zasilacz koniecznie gniazdkowy aby już od wtyku szło 12V gdzie będzie można go używać na zewnątrz ? Albo inny sposób na ominięcie tego tematu ? Brałem też pod uwagę (jak dawno dawno temu robiłem) wtyczki gumowe IP44 ale z niej wychodzi 230V i tak niestety być nie może.

    0
  • Mitronik
  • #5 16 Lip 2016 11:29
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Niestety muszę Was zmartwić ale tam nie ma przetwornicy i dioda świeci na 1,2V
    To nie jest możliwe. Po prostu nie popatrzyłeś dobrze. A bez tego próby przeróbki nie mają szans.

    Zasilacze wtykane do gniazdka i dające niskie napięcie są, w dużym wyborze, w sklepach i na Allegro - kwestia raczej nie w tym, żeby znaleźć potrzebny zasilacz, co w tym, żeby to wyszło tanio. Kilka lat temu najtaniej wychodziło zastosowanie "ładowarki" przeznaczonej do telefonu komórkowego (cena około 3zł, może nawet taniej) - z tym, że w niej nie było kondensatora filtrującego, trzeba było dodać, a poza tym lepiej było zapłacić może 0.5zł więcej i kupić impulsową, bo w klasycznej stosowano transformator, który się przegrzewał przy dłuższej pracy. Ale pewnie znacznie drożej będzie kosztować przewód...ile kosztuje 1m? Najtańsze są telefoniczne (takie do połączenia telefonu z gniazdkiem), ale się nie nadają, mają za duży opór.

    Oczywiście układ zasilany takim zasilaczem to zupełnie co innego, niż lampa solar - w tej ostatniej trzeba by było bardzo dbać o oszczędzanie energii, bo mało jest jej do dyspozycji, a z zasilaczem kilka mA mniej czy więcej nie robi różnicy. Za to problemem będzie zabezpieczenie przed zwarciem - żeby w razie uszkodzenia izolacji przewodu nie spalić zasilacza, w lampie solar wszystko było w obudowie, a nawet jakby się zrobiło zwarcie, to najwyżej mogło rozładować akumulatorek.

    0
  • #6 17 Lip 2016 20:57
    frogii1990
    Poziom 14  

    Dodam, że tej przetwornicy nie ma na naprawdę. Pod płytką czyli pod spodem nie ma nic, a to co widać na zdjęciu powyżej to jest cały dosłownie cały układ. Bateria ma 1.2V i tyle pokazuje mniej więcej pomiar nie mnie nie więcej. Na diodzie pomiar również zbliżony.
    Temat zasilacz nie był by problemem gdyby nie normy prawne do pracy na zewnątrz... ale udało mi się znaleźć dobry trop... zasilacze do ledów choinkowych zewnętrznych. Szukam takiego zasilacza 12V co będzie miał możliwość pracy na zewnątrz i minimum IP44 :) mam pewne typu i rozesłałem już zapytanie o ceny przy większej ilości sztuk. Jeżeli się nie zmieszczę w budżecie co jest wysoce prawdopodobne będę musiał obniżyć swoją robociznę i negocjować inne stawki ale jak efekt będzie dobry to będę miał dobrą kartę przetargową.

    0
  • #7 17 Lip 2016 21:44
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Patrzysz i nie widzisz, choć jest. Ten element podobny do opornika to dławik przetwornicy, jakkolwiek ma paski jak opornik 150 om 10%. Reszta pewnie siedzi w układzie scalonym na lewo od dławika - na zdjęciu nie widać nawet, ile ma nóżek (ze 4 powinien mieć), a pewnie ma jakieś napisy. Dławik powinien być podłączony jednym końcem do akumulatorka, drugim do LED-a i do układu scalonego, drugi koniec LED-a pewnie jest podłączony wprost do drugiej końcówki akumulatorka. Akumulatorek Ni-MH, 1.2V, 40mAh (to nieco mało), napięcie po pełnym naładowaniu powinno przekraczać 1.4V, pod koniec rozładowania powinno być 1.2V.

    Być może woltomierz podłączony do LED-a pokazuje 1.2V, ale naprawdę, kiedy on świeci, tam jest napięcie pulsujące - średnio jest 1.2V, a szczytowe pewnie prawie 3X większe (jeśli to jest LED biały, albo niebieski, bo zielonym i żółtym wystarcza nieco ponad 2V, a niektórym czerwonym nawet 1.5V; 1.2V wystarcza tylko LED-om IR). Można to przerobić na LED-a pulsującego z płynnym rozjaśnianiem i ściemnianiem, ale przede wszystkim trzeba dokładnie wiedzieć, co się przerabia, a ty nie potrafiłeś zobaczyć tam przetwornicy. No i czas świecenia pewnie jest krótki, akumulatorek 40mAh na długo nie starczy.

    Zasilacz możesz mieć i wewnątrz, tylko przewód dostarczający 12V (czy ile użyjesz) trzeba wyprowadzić na zewnątrz, a zasilacz powinien być odporny na przeciążenie i zwarcie. Pytanie, co się bardziej opłaca: przewody na 12V (nadające się do instalacji na zewnątrz), czy zasilacz, który może być używany na zewnątrz (plus przewody na 230V~ nadające się do instalacji na zewnątrz) - przy 12V potrzebny jest większy prąd w przewodach, przy większej ilości LED-ów i dużej długości przewodów nie mogą one być za cienkie, a miedź trochę kosztuje.

    1
  • #8 18 Lip 2016 09:08
    frogii1990
    Poziom 14  

    Odpisuje z telefonu więc proszę o wyrozumiałość później z domu poprawie. Faktycznie ten czarny element ma 4 nóżki a przetwornica wygląda jak rezystor mój błąd i brak wiedzy teraz już wiem :). Co do pozostałej części to niestety tak jak mówisz wersja solarna to bardzo uboga ilość prądu i na dłuższą metę niewystarczająca dlatego muszę kombinować z zasilaczem 12v. Już mówię o co z tym chodzi. Chodzi o przepisy zasilacz jak i przewód muszę być dostosowane do sprzedaży na zewnątrz. Szukam jakiegoś zasilacza czy to AC czy DC byle było 12v dozwolone na użytek zewnętrzny. Co do ilości zasilenia ledow to tego będzie 2x po 5cm paska Led 4.8w na metr więc jak widać niewiele tego potrzeba. Kwestia tylko znalezienia odpowiedniego zasilacza koniecznie wtyczkowego do użytku zewnetrznego. Górna granica to ok 15zł plus minus.

    0
  • #9 18 Lip 2016 10:13
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Myślę, że skoro wysyłałeś zapytania o cenę, to jesteś zorientowany, gdzie i po ile to sprzedają - a ja nie mam koncepcji, gdzie tego szukać. O warunkach, jakie tam są, też wiesz dużo więcej, niż inni, bo prawie nic nie napisałeś. Ja np. nie wiem, czemu chcesz mieć zasilacz na zewnątrz. To jakiej pomocy szukasz?

    Jeśli ten pasek LED-ów ma być zasilany napięciem 12V i mocą 4.8 W/metr, to dla 10 cm wychodzi prąd 40mA - więc od tego zasilacza (i przewodu) dużo się nie wymaga - byleby przewód był miedziany, bo do telefonów ostatnio sprzedają głównie żelazne i one byłyby do tego raczej kiepskie, dawałyby za duży spadek napięcia.

    0
  • #10 18 Lip 2016 11:38
    frogii1990
    Poziom 14  

    To będzie potem przez kogoś sprzedawane w latarni morskiej i te latarnie muszę mieć takie zasilacze ze względu na przepisy jakie w panują. Wczesnjej było zrobione wtyczka gumowa ip44 przewód gumowy warsztatowy i było ok ale po kontroli padło ze na 230v musi być certyfikat. Na 12v wystarczy deklaracja producenta CE ale żeby podczas kontroli nie było problemów musi być po prostu oryginały zasilacz z oryginalnymi przewodem lub wtyczkowy. Nie może być zasilacx np. hermetyczny i dorobiony przewód ponieważ to już jest własną ingerencją patrz wyżej. Dlatego szukam takiego zasilacza a za wiele tego nie ma głównie są pod AC co też nie jest problemem bo dam mostek z 50gr i będzie ok tym bardziej że to będzie podłączone przez moduł digi spark :) na prąd DC

    0
  • #11 18 Lip 2016 13:40
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Ale samą lampę i tak chcesz przerabiać (albo zrobić coś z paskiem LED-ów), to nie będzie własna ingerencja? Wciąż nie piszesz, jakiej pomocy szukasz - na handlu chyba sam się znasz lepiej.

    0
  • #12 18 Lip 2016 13:43
    frogii1990
    Poziom 14  

    Będzie własną ingerencją ale już po stronie 12v a nie 230v na te chwile szukam pomocy w poszukiwaniu zasialcza który może pracować na zewnątrz i ma org. przewód lub wbudowana wtyczkę. Mam kilka swoich typów ale nadal poszukuje różnymi kanałami ponieważ to co znalazłem okazuje się ze jest ponad budżet. :(

    0
  • #13 18 Lip 2016 22:34
    HD-VIDEO
    Poziom 38  

    O taki zasilacz zadać pytanie firmie Indel, i nie szukać podobnych po aukcjach.
    Ale nie będzie kosztować 15zł

    0
  • #14 19 Lip 2016 01:08
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Na Allegro łatwo trafić (zwłaszcza, jak się wybiera co tańsze) na sprzęt wadliwy, albo tylko imitujący to, o co chodzi - więc jak ma mieć atest, to lepiej nie tam.

    Ingerencja po stronie 12V jest dozwolona? To może zasilacz wtyczkowy wewnątrz budynku, i od niego pociągnąć kabel na zewnątrz - wtedy zasilacz będzie tani.

    0
  • #15 19 Lip 2016 09:39
    frogii1990
    Poziom 14  

    Firmę indel sprawdzę a co do pomysłu zasilacx w środku reszta na zewnątrz to trochę średnio aby Latarnia Morska stała 5m od domu w ogrodzie na kablu od zasilacz z domu :)

    0
  • #16 19 Lip 2016 10:35
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Mam wrażenie, że masz tylko wybór, czy to będzie kabel na 12V, czy na 230V...

    A jeżeli to ma imitować światło latarni morskiej, to mam wrażenie, że te latarnie dają serie po parę błysków w określonej sekwencji - ta sekwencja służy do identyfikacji latarni.

    0
  • #17 23 Lip 2016 21:23
    frogii1990
    Poziom 14  

    Podsumowując, żeby nie było, że olałem temat.
    Sprawa zakończyła się następująco.
    Odszukałem zasilacz o odpowiednich oznaczenia i gotowy do pracy na zewnątrz 12V AC 500mA.
    Jak łatwo zauważyć nie jest to spełnienie marzeń do podłączenia do układu elektronicznego gdyż prąd jaki jest podawany z zasilacza to prąd zmienny.
    Zastosowałem: mostek, 2 kondensatory oraz diodę zenera aby układ DigiSpark z jakiego korzystam mógł pracować na tym zasilaczu. (bardzo pomocny okazał się jeden z forumowiczów)
    Taki układ od DigiSparka licząc chowam do gumowej przezroczystej rury (wąż igelitowy) z dwóch stron zalany porządnie klejem na gorąco.
    Sekwencja to 2-4-2-4 czyli... 2s świecenie 100% - 4s ściemnienie - 2s ciemność - 4s rozjaśnianie
    Zastosowana jest również korekcja Gamma aby dolne poziomy rozjaśniania i ściemniania trwały więcej czasu niż przy zastosowaniu samego PWM.
    Temat uznaje za zamknięty oraz dziękuję wszystkim za zaangażowanie i podpowiedzi.

    0