Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Stabilizacja obrotów silnika DC

Orochimaru 03 Jul 2005 20:43 4318 14
  • #1
    Orochimaru
    Level 31  
    Witam mam problem z podajnikiem drutu w spawarce. Otóż wszystko jest ok jeśli przewód od palnika jest prosto, ale wystarczy go zagiąć i wysów drutu ostro zwalnia. Silnik jest na manesy trwałe 24VDC. W związku z tym chciałbym zrobić jakiś układzik stabilizujący obroty silnika, np prądnicą tachometryczną, a że jestem zielony w tych sprawach i krew mnie zalewa jak spawam to piszę. Drugie pytanie to czy jeśli założe na obudowę silnika parę magnesów neodymowych to czy to coś da?
  • #2
    MirekCz
    Level 35  
    Zalozenie magnesow neodymowych na obudowe nie powinno duzo zmienic. Pole magnetyczne (wykonujace prace) dziala w obudowie, a nie poza nia. Jak juz to magnesy neodymowe moglbys wstawic zamiast zwyklych....

    Trudno powiedziec jak jest zbudowany twoj uklad, bo nie podajesz zadnych informacji.

    Docelowo musialbys:
    a)uzyc mocniejszego silnika (takiego, ktory na oczekiwanych obrotach uciagnie pogiety drut)
    b)zbudowac jakis prosty uklad typu enkoder - mikroprocesor - mosfet, ktory by mierzyl obroty silnika i odpowiednio poprzez wlanczanie/wylanczanie mosfet'a podawal sygnal PWM na silnik.

    Jezeli chcesz sie powaznie za to zabrac to moge sprobowac skrobnac jakis schemacik i program do tego...

    Koszty za sama elektronike to ok. 50zl (ew. +100zl jezeli zamiast zbudowac wlasny enkoder chcialbys kupic gotowy, przemyslowy enkoder)

    Pytanie tylko zostaje, co z silnikiem i ew. zasilaniem jego (jak uzyjesz mocniejszego i/lub przerobionego silnika, to zasilanie musi byc na tyle mocne, zeby dostarczyc mu odpowiedni prad)
  • #3
    Orochimaru
    Level 31  
    niestety po oględzinach wygląda na to że nie ma gdzie zamontować tachometru, więc trzeba to zrobić inną drogą, może na transoptorze. Schemacik byłby bardzo mile widziany.
    Ewentualnie poeksperymentuję jeszcze z wymianą magnesów. Co do zasilania to myślałem na osobnym transformatorku tylko do tego silnika.
    A może problem jest gdzie indziej? widziałem już podajniki bez sprzężenia z silnikami o połowę mniejszymi więc może problem leży w przewodzie?
  • #4
    manta
    VIP Meritorious for electroda.pl
    No niestety masz uszkodzony pancerz w którym drut jest doprowadzany do rączki,trzeba to wymienić i tu jest mały problem ,do spawania stali używamy pancerza wykonanego z drutu stalowego a do nieżelaznych teflonowego ,tego drugiego można użyć w obu przypadkach.
  • #5
    Czesiek
    Level 28  
    Pancerz może być zanieczyszcony w środku. Dzieje się to gdy używa się nienajlepszej jakości drutu z Rosji. Miedź osadza się na ściankach zwężając otwór.
  • #6
    Orochimaru
    Level 31  
    drut jest dobry pancerz wymieniłem na taki jaki jest przy niektórych żaluzjach kupiony z metra ale to chyba wina fajki w palniku więc najprościej będzie wymienić cały palnik razem z wężem zwłaszcza że rączka jest dość niewygodna
    Jeśli to kiedykolwiek nastąpi to się pochwalę jak wyniki.
    Co do stabilizowania obrotów to niczego takiego nie znalazłem nigdzie więc warto by było to zrobić
  • #7
    Loker
    Level 39  
    Jakie sa obroty tego silnika? Widzialem kiedys schemacik stabilizacji obrotow silnika DC dzialajacy na zasadzie zasilania PWM i pomiaru SEM z silnika pomiedzy impulsami zasilajacymi... Zasilacz co prawda byl do kolejki PIKO, ale zasada pozostaje ta sama ;) Nalezaloby tylko zmienic tranzystor wyjsciowy...
  • #8
    oldking
    Level 32  
    Witam

    Bardzo ciekawe rozwiaznie stabilizacji obrotów silnika DC było zastosowane w magnetofonie kasetowym MK 125 (obecnie zabytek). Układ był nadzwyczaj prosty kontrolował napięcie indukujace sie w silniku w czasie jego pracy (silnik DC z magnesami stałymi przy okazji jest prądnicą) z napieciem wzorcowym. Sterując tranzystorem wpiętym w szereg z zasilaniem.
    Poszukajcie schematu nadzwyczaj ciekawe rozwiazanie i proste (jak pamiętam to tylko jeden tranzystor).
    Może tylko zmodyfikować to rozwiązanie.
  • #9
    senior
    Level 14  
    Witam.
    Ciekawe rozwiązanie stabilizacji obrotów spotkałem w magnetofonie
    przy napędzie taśmy.
    Silnik napędowy otrzymuje regulowane napięcie zasilające powiększone o spadek napięcia na oporności wewnętrznej wirnika.
    Pozdrawiam.
  • #10
    bonanza
    Power inverters specialist
    Gdzie dają enkodery po 100 zł? Może będę potrzebował.
  • #11
    szaro
    Level 19  
    Witam
    Czy cos w temacie sie wyjasniło ??
  • #12
    senior
    Level 14  
    Stabilizacja obrotów w oparciu o zasadę stosowaną w magnetofonie
    jest naprawdę skuteczna.
    Główną zasadą jest użycie do zasilania silnika stabilizatora napięcia
    z korekcją od poboru prądu.(wzrost napięcia = prąd x opór wirnika )

    Pozdrawiam.
    Senior
  • #13
    Orochimaru
    Level 31  
    Witam.
    Kupiłem nowy wąż z palnikiem i podajnik 4-rolkowy, ale silnik został stary.
    Jakość spawania jest o niebo lepsza, ale nadal gdy zwinę wąż, drut zwalnia. Widać bez wątpienia, że silnik jest za słaby.
    Myślę o zrobieniu osobnego zasilania i wstawieniu jakiegoś układu PWM, bo silnik utyka zwłaszcza przy małych prędkościach. Dorobienie stabilizacji do PWM będzie za pewne trudniejsze.
    Na razie nie mam czasu na eksperymenty, więc nie wiem co z tego wyjdzie.
  • #14
    dioda1000
    Level 28  
    Quote:
    Widać bez wątpienia, że silnik jest za słaby.

    Wałki i jeszcze raz wałki prowadzące drut. / konserwacja /
    poz dioda
  • #15
    senior
    Level 14  
    Na początek warto sprawdzić czy napięcie na zaciskach silnika
    nie zmienia się zbyt wiele przy zmianie obciążenia.
    Jeśli by tak było to sprawę w dużym stopniu załatwi stabilizator napięcia.

    Senior.