Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Grzeje i dymi się transformator w prostowniku - wadliwe aku ??

UniversalPrec 18 Jul 2016 16:36 5403 38
e-mierniki
  • #31
    UniversalPrec
    Level 6  
    no dobra tyle to wiedziałem, ale jak pobrać z prostownika 6A prąd o wartości np 8A ??
    podłączyć do niego akumulator 80Ah czy co ??
  • e-mierniki
  • #32
    rafbid
    Level 33  
    UniversalPrec wrote:
    ale jak pobrać z prostownika 6A prąd o wartości np 8A ??
    Podłączyć do niego bardziej rozładowany akumulator jeśli np akumulator jest rozładowany np do 10 V. To i przy tym napięciu z prostownika pobierany jest maksymalny prąd np prostownik 6A daje 6A prostownik 20A dał by 20A. Gdy akumulator był rozładowany np do 7V wtedy występuje większa różnica napięcia między prostownikiem a akumulatorem. Wtedy z prostownika 6A można pobrać np 8A a z prostownika 20A pobrać np 25A.
    UniversalPrec wrote:
    podłączyć do niego akumulator 80Ah czy co ??
    Akumulator 62 Ah potrafił zawiesić skalę w 30A prostowniku i ładowałem tez akumulator 170 Ah ładowarką 4,2A i nic się nie stało.

    W sztuce ładowania chodzi o to aby nie przekraczać 1/10 C akumulatora i maksymalnego prądu prostownika trzeba też pamiętać aby nie przeładować akumulatora( zbyt długie ładowanie)
  • #33
    UniversalPrec
    Level 6  
    rafbid wrote:
    Gdy akumulator był rozładowany np do 7V wtedy występuje większa różnica napięcia między prostownikiem a akumulatorem. Wtedy z prostownika 6A można pobrać np 8A a z prostownika 20A pobrać np 25A.


    czy w takim przypadku, że prostownik musi dać prąd większy niż ma że tak powiem "na naklejce na obudowie" szkodzi to prostownikowi ??
    przez dłuższy czas jak by się ładowało 6A prostownikiem ale musiał by dać 8A to nie spali transformatora albo cos ?
  • e-mierniki
  • Helpful post
    #34
    adamGazda
    Level 15  
    UniversalPrec wrote:
    czy w takim przypadku, że prostownik musi dać prąd większy niż ma że tak powiem "na naklejce na obudowie" szkodzi to prostownikowi ??
    przez dłuższy czas jak by się ładowało 6A prostownikiem ale musiał by dać 8A to nie spali transformatora albo cos ?

    Zawsze jest ryzyko przegrzania lub "spalenia" prostownika przy prądzie ładowania przekraczającym prąd znamionowy. Decydujący jest czas wystawienia prostownika na taką próbę. To kompromis pomiędzy grzaniem się z powodu płynącego przezeń prądu a wydolnością chłodzenia. Na to ma również wpływ temperatura powietrza. Przykład: ładujemy latem, 30° ma powietrze i jeszcze wystawiony na bezpośrednie działanie słońca będzie się niemiłosiernie grzał. Podobnie jeśli postawimy go byle gdzie zakrywając przy tym otwory wentylacyjne od dołu albo kładąc na niego szmatę np do wycierania rąk.
    Prostowniki są o różnej konstrukcji nie da się jedną teorią odpowiedzieć na wszystkie pytania. Duże prostowniki np na 50 A mogą mieć napięcie zmienne
    z transformatora w granicach 11,5 V a i tak będą ładować bo liczy się to, że napięcie szczytowe wynosi dla nich 16,2 V. Są prostowniki z tyrystorami i elektroniczną regulacją napięcia, tam napięcie szczytowe osiąga 25 V i też są przeznaczone do ładowania 12 V akumulatorów, bo steruje się czasem przepływu prądu w każdym półokresie napięcia sieci.
  • #35
    UniversalPrec
    Level 6  
    @adamGazda, @rafbid dziękuje za wyjaśnienie ;), ile mogłem tyle punktów poleciało, pozdrawiam
  • #36
    adamGazda
    Level 15  
    Co do prostowników rosyjskich. Zależy jakiej konstrukcji. Najczęściej spotykane z tej dawniejszej produkcji były na 6,3 A. Prostej budowy ze skokową regulacją napięcia za pomocą przełącznika. To najtrwalsze modele. Amperomierz do 10 A i tu uwaga - mimo tego znamionowym prądem jest nadal 6,3 A. Taki prostownik może wytrzymać ładowanie prądem 10 A przez powiedzmy 15...20 minut dopóki się nie rozgrzeje. Potem lepiej żeby prąd ładowania ograniczyć do znamionowego. Jest pewna tolerancja urządzeń na przeciążenia ale zawsze robimy to na własne ryzyko. Ja np. nie zostawiam włączonego prostownika na nocne ładowanie ani w pobliżu łatwopalnych rzeczy. Niektóre prostowniki chińskie mają proste amperomierze z cewką z grubego drutu, przez którą płynie prąd ładowania. Przeciążanie takiego prostownika powoduje zbytnie nagrzewanie się cewki i obudowa amperomierza deformuje się psując amperomierz.
    Ile diod ma ten spalony radziecki prostownik? Albo jaką ma nazwę, numer albo chociaż fotografia?
  • #37
    UniversalPrec
    Level 6  
    diody są jak widać 4, a to ten spalony transformator.
    W "zdrowym" transformatorze odczepy są izolowane od siebie nawzajem ?
    i Uzwojenie pierwotne jest izolowane między swoimi zwojami ?

    Grzeje i dymi się transformator w prostowniku - wadliwe aku ?? Grzeje i dymi się transformator w prostowniku - wadliwe aku ?? Grzeje i dymi się transformator w prostowniku - wadliwe aku ??
  • #38
    rafbid
    Level 33  
    UniversalPrec wrote:
    W "zdrowym" transformatorze odczepy są izolowane od siebie nawzajem ?
    Tak
    UniversalPrec wrote:
    Uzwojenie pierwotne jest izolowane między swoimi zwojami ?
    Wszystkie uzwojenia są izolowane miedzy zwojami.
  • #39
    adamGazda
    Level 15  
    No właśnie taki prostownik miałem na myśli. Aż szkoda, że się spalił to prostej budowy sprzęt bez zbędnej elektroniki. Przeklej w wyszukiwarkę poniższą frazę to na stronach rosyjskich zobaczysz schemat tego prostownika. Tylko trzeba się uważnie przyglądać będąc już na stronie czy kropka w kropkę (zamiast kropek mogą być też przecinki :D ) przy znalezionym schemacie jest nazwa Twojego prostownika bo niektóre z wyników wyszukiwania prowadzą na manowce. A oto ta fraza:
    УЗ-С-12-6.3-УХЛ3.1 схема

    lub prościej:
    http://sxema.ucoz.ua/load/skhemy/avto_moto/ustrojstvo_zarjadnoe_uz_s_12_6_3_ukhl/21-1-0-889