Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Potrzeba schematu silnika elektrycznego z pralki

SpyroChempion2013 19 Jul 2016 18:31 2940 30
Przewód Toplex
  • Przewód Toplex
  • #2
    zibi1971
    Home appliances specialist
    Witam
    Bierzesz się za tworzenie falownika a potrzebny ci schemat prostego silnika. Masz tam sześć przewodów: dwa do cewki tacho,dwa do szczotek i dwa do stojana .
  • #3
    tomek122
    Level 21  
    Żeby ruszył, to wystarczy połączć jeden przewó ze stojana z przewodem od szczotek. A do drugiej szczotki i drugiego przewodu stojana podłączyć zasilanie.
    Przewody od tacho to na 99,9% te dwa żólte. Których nie podłączasz.
  • #4
    SpyroChempion2013
    Level 13  
    No to skoro nie falownik to co proponujecie?? Sterowanie przekaźnikowo-mikrokontrolerowe?? Chcę móc kontrolować prędkość obrotów w jakimś zakresie + zmienić obracanie lewo/prawo
  • #5
    Loker
    Level 39  
    Dwa przekaźniki do zmiany kierunku, triak z regulacją fazową do sterowania obrotami, sygnał z tacho jako informacja o prędkości. Zobacz pierwszy lepszy schemat pralki.
  • Przewód Toplex
  • #7
    SpyroChempion2013
    Level 13  
    OK a co oznacza tacho
  • #9
    SpyroChempion2013
    Level 13  
    Dobra mam mały mętlik w głowie. Co gdzie, do jakiego kabla mam podłączyć i jakie zasilanie, bo już się pogubiłem
  • #10
    niewolno2
    Level 40  
    Chcąc cokolwiek podłączać musisz mieć pewność aby nie wysłać silnika w kosmos.
    Tak jak już zostało napisane, przewody żółte szt 2 nie podłączasz nigdzie, dwa pozostałe to wyprowadzenie stojana, pozostałe dwa to wyprowadzenia ze szczotek i twoim zadaniem jest poprawnie je zlokalizować. My tego silnika nie mamy przed oczami i trudniej jest się wypowiedzieć i doradzić dlatego Ty musisz podać jak najwięcej informacji.
  • #11
    SpyroChempion2013
    Level 13  
    OK. Co mam podać? rezystancję między przewodami? Nie chcę go rozbierać za bardzo, bo jest sprawny, a wiadomo, że jak coś działa to lepiej tego nie rozbierać
  • #12
    tomek122
    Level 21  
    Popatrz które przewody idą bezpośrednio na szczotki a które na stojan.
  • #14
    SpyroChempion2013
    Level 13  
    Co do rezystancji
    - między dwoma żółtymi ok 90 ohmów
    - między tym czerwono-bordowym a czarnym jest 20 ohmów
    - między białym a niebieskim w końcu pokazało 5 ohmów, ale przez chwilę skakało więc może jest tam jakiś kondensator czy co.
    Z drugiej strony jest jeszcze żółto-zielony, to wiem, że ochronny i jakiś pomarańczowy co nigdzie nie jest przyczepiony, tylko od prawej strony tej wtyczki wystaje
    Tu jest kilka bardziej szczegółowych zdjęć: Potrzeba schematu silnika elektrycznego z pralki Potrzeba schematu silnika elektrycznego z pralki Potrzeba schematu silnika elektrycznego z pralki Potrzeba schematu silnika elektrycznego z pralki Potrzeba schematu silnika elektrycznego z pralki Potrzeba schematu silnika elektrycznego z pralki
  • #15
    niewolno2
    Level 40  
    Czy aby na pewno tam jest biały bo mam wrażenie że są dwa niebieskie i jeżeli oporność skacze/pływa to jest to wyprowadzenie z wirnika czyli ze szczotek. Jeżeli podczas pomiaru będziesz obracał pomału wirnikiem to oporność będzie się zmieniać to tak dla potwierdzenia twoich pomiarów.
  • #16
    SpyroChempion2013
    Level 13  
    Sorry, masz rację. Tamten biały to jest zielony wychodzący z silnika
  • #18
    nares
    Home appliances specialist
    :arrow: SpyroChempion2013
    Czy czujesz się na siłach, aby wykonać sterownik do tego silnika? Wątpię...
  • #19
    SpyroChempion2013
    Level 13  
    Pewnie, że czuję się na siłach. Normalnie, na co dzień mam do czynienia z silnikami gwiazda/trójkąt podłączanymi do falownika, ale tam jest prościej, bo wszystko jest oznaczone U, V, W itd. Tu natomiast ciężko mi cokolwiek znaleźć, więc liczę, że ktoś z forum mi pomoże
  • #20
    Loker
    Level 39  
    Podłączyć silnik do falownika a wykonać samemu sterownik to spora różnica.
  • #21
    SpyroChempion2013
    Level 13  
    Dlatego zrobiłem wątek na tym forum. W końcu po to jest forum, żeby móc zakładać tematy
  • #22
    tomek122
    Level 21  
    Przecież napisałem Ci jak podłączyć aby silnik ruszył. Wystarczy trochę popatrzeć i będziesz wiedział które przewody do kąd prowadzą.

    Czego ty jeszcze chcesz?
  • #23
    ROBSON33
    Admin of household appliances group
    SpyroChempion2013 wrote:
    Normalnie, na co dzień mam do czynienia z silnikami gwiazda/trójkąt podłączanymi do falownika, ale tam jest prościej, bo wszystko jest oznaczone U, V, W itd.


    No nie całkiem się z tym zgodzę, Kardiolog jak i Ginekolog są lekarzami lecz np.Ginekolog nie koniecznie zrobi operację na sercu.
  • #24
    krru
    Level 33  
    Nie wiem jak silniki od pralki, ale kiedyś podłączyłem odkurzacz (taki prosty, układ elektryczny to tylko silnik i wyłącznik) do zasilacza od kolejki elektrycznej (12V stałego). To też silnik szczotkowy. Silnik ruszył, kręcił się oczywiście powoli, ale działał. Tego też powinno się dać uruchomić z małego, bezpiecznego napięcia stałego, powiedzmy 24V. Tak dla sprawdzenia.
  • #25
    karol1996
    Level 19  
    Witam
    Może nie wszyscy się z tym zgodzą, ale ten silnik można potraktować jako urządzenie prądu stałego, a konkretniej jako silnik szeregowy.
    Już jego nazwa wskazuje, w jaki sposób należy go podłączyć. Tzn. Jedną szczotkę łączy się z jednym wyprowadzeniem stojana, a do drugiej szczotki i do drugiego wyprowadzenia stojana podłącza się zasilanie.
    W przypadku gdy podłącza się go do sieci, warto zastosować tzw. autotransformator, ponieważ te silniki mają tendencję do rozbiegania się, gdy pracują bez obciążenia (prowadzi to do jego uszkodzenia)
    W przypadku chęci użycia uC, ja ten silnik potraktowałbym jako urządzenie prądu stałego a do jego sterowania wykorzystałbym modulację PWM. W tym przypadku zostaje zastosować jeszcze odpowiednio dobrany tranzystor MOSFET i go odpowiednio zasilić.
    Prądniczka tachometryczna, podczas pracy silnika wytwarza napięcie, którego wartość jest wprost proporcjonalna do jego obrotów.
    Daje to możliwość sterowania silnikiem w pętli zamkniętej z tzw. ujemnym sprzężeniem zwrotnym.

    Pozdrawiam,
    Karol
  • #26
    jarek_lnx
    Level 43  
    Za względu na rozbieganie się silnika nie możesz go podłączyć bez regulatora wprost do sieci, ale mozesz go na próbę zasilić z zasilacza laboratoryjnego, silnik z pralki który posiadam, przy 12V bez obciążenia, pobiera 0,6A i osiąga kilkaset RPM.

    Quote:
    Pewnie, że czuję się na siłach. Normalnie, na co dzień mam do czynienia z silnikami gwiazda/trójkąt podłączanymi do falownika, ale tam jest prościej, bo wszystko jest oznaczone U, V, W itd. Tu natomiast ciężko mi cokolwiek znaleźć, więc liczę, że ktoś z forum mi pomoże
    Aż wstyd, kiedyś każdy elektryk po zawodówce wiedział, jak jest zbudowany i jak działa silnik szeregowy, to najpopularniejszy rodzaj silnika w urządzeniach małej mocy, znajdziesz go w większości elektronarzędzi i sprzęcie AGD, nie naprawiałeś nigdy wiertarki?
    Czy w dzisiejszych czasach do podłączania silnika jednofazowego i trójfazowego potrzeba dwóch różnych "specjalistów", bo jeden nie dał by rady.
  • #27
    User removed account
    User removed account  
  • #28
    SpyroChempion2013
    Level 13  
    Christophorus wrote:
    SpyroChempion2013 wrote:
    Zamierzam zrobić sterowanie silnikiem elektrycznym za pomocą falownika i sterownika PLC.
    Może na początek wystarczy regulator na układzie TDA1085, który umożliwia sterowanie silnikiem z prądniczką tachometryczną.

    I taką odpowiedź to lubię. Dzięki.
  • #29
    SpyroChempion2013
    Level 13  
    Zwarłem 2 przewody jak napisaliście i podłączyłem do zasilacza 12V. Działało. Jak zrobie ten regulator albo podlacze pod autotransformator ten silnik to tez mam zewrzec te przewody?
  • #30
    karol1996
    Level 19  
    Witam
    Tak, te 2 przewody należy zewrzeć.
    W przypadku chęci zamiany kierunku wirowania, należy zewrzeć drugą parę szczotka - stojan, a pod wyprowadzenia, które były wcześniej zwarte podłączyć zasilanie.

    Pozdrawiam,
    Karol