Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Potrzeba schematu silnika elektrycznego z pralki

SpyroChempion2013 19 Lip 2016 18:31 1917 30
  • Sklep HeluKabel
  • #2 19 Lip 2016 22:12
    zibi1971
    Specjalista AGD

    Witam
    Bierzesz się za tworzenie falownika a potrzebny ci schemat prostego silnika. Masz tam sześć przewodów: dwa do cewki tacho,dwa do szczotek i dwa do stojana .

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #3 19 Lip 2016 22:23
    tomek122
    Poziom 21  

    Żeby ruszył, to wystarczy połączć jeden przewó ze stojana z przewodem od szczotek. A do drugiej szczotki i drugiego przewodu stojana podłączyć zasilanie.
    Przewody od tacho to na 99,9% te dwa żólte. Których nie podłączasz.

    0
  • #4 20 Lip 2016 16:02
    SpyroChempion2013
    Poziom 13  

    No to skoro nie falownik to co proponujecie?? Sterowanie przekaźnikowo-mikrokontrolerowe?? Chcę móc kontrolować prędkość obrotów w jakimś zakresie + zmienić obracanie lewo/prawo

    0
  • #5 20 Lip 2016 16:07
    Loker
    Poziom 38  

    Dwa przekaźniki do zmiany kierunku, triak z regulacją fazową do sterowania obrotami, sygnał z tacho jako informacja o prędkości. Zobacz pierwszy lepszy schemat pralki.

    0
  • Pomocny post
    #6 20 Lip 2016 16:09
    niewolno2
    Poziom 39  

    Jeżeli jest to silnik komutatorowy to stosujesz klasyczny regulator jak w odkurzaczu a zmianę kierunku wirowania uzyskujesz poprzez zmianę podłączenia szczotek względem uzwojeń stojana.

    0
  • #7 20 Lip 2016 17:35
    SpyroChempion2013
    Poziom 13  

    OK a co oznacza tacho

    0
  • #9 20 Lip 2016 19:43
    SpyroChempion2013
    Poziom 13  

    Dobra mam mały mętlik w głowie. Co gdzie, do jakiego kabla mam podłączyć i jakie zasilanie, bo już się pogubiłem

    0
  • #10 20 Lip 2016 21:25
    niewolno2
    Poziom 39  

    Chcąc cokolwiek podłączać musisz mieć pewność aby nie wysłać silnika w kosmos.
    Tak jak już zostało napisane, przewody żółte szt 2 nie podłączasz nigdzie, dwa pozostałe to wyprowadzenie stojana, pozostałe dwa to wyprowadzenia ze szczotek i twoim zadaniem jest poprawnie je zlokalizować. My tego silnika nie mamy przed oczami i trudniej jest się wypowiedzieć i doradzić dlatego Ty musisz podać jak najwięcej informacji.

    0
  • #11 20 Lip 2016 21:34
    SpyroChempion2013
    Poziom 13  

    OK. Co mam podać? rezystancję między przewodami? Nie chcę go rozbierać za bardzo, bo jest sprawny, a wiadomo, że jak coś działa to lepiej tego nie rozbierać

    0
  • #12 20 Lip 2016 21:39
    tomek122
    Poziom 21  

    Popatrz które przewody idą bezpośrednio na szczotki a które na stojan.

    0
  • #14 20 Lip 2016 22:48
    SpyroChempion2013
    Poziom 13  

    Co do rezystancji
    - między dwoma żółtymi ok 90 ohmów
    - między tym czerwono-bordowym a czarnym jest 20 ohmów
    - między białym a niebieskim w końcu pokazało 5 ohmów, ale przez chwilę skakało więc może jest tam jakiś kondensator czy co.
    Z drugiej strony jest jeszcze żółto-zielony, to wiem, że ochronny i jakiś pomarańczowy co nigdzie nie jest przyczepiony, tylko od prawej strony tej wtyczki wystaje
    Tu jest kilka bardziej szczegółowych zdjęć: Potrzeba schematu silnika elektrycznego z pralki Potrzeba schematu silnika elektrycznego z pralki Potrzeba schematu silnika elektrycznego z pralki Potrzeba schematu silnika elektrycznego z pralki Potrzeba schematu silnika elektrycznego z pralki Potrzeba schematu silnika elektrycznego z pralki

    0
  • #15 20 Lip 2016 22:58
    niewolno2
    Poziom 39  

    Czy aby na pewno tam jest biały bo mam wrażenie że są dwa niebieskie i jeżeli oporność skacze/pływa to jest to wyprowadzenie z wirnika czyli ze szczotek. Jeżeli podczas pomiaru będziesz obracał pomału wirnikiem to oporność będzie się zmieniać to tak dla potwierdzenia twoich pomiarów.

    0
  • #16 20 Lip 2016 23:02
    SpyroChempion2013
    Poziom 13  

    Sorry, masz rację. Tamten biały to jest zielony wychodzący z silnika

    0
  • #18 21 Lip 2016 00:41
    nares
    Specjalista AGD

    :arrow: SpyroChempion2013
    Czy czujesz się na siłach, aby wykonać sterownik do tego silnika? Wątpię...

    0
  • #19 21 Lip 2016 14:27
    SpyroChempion2013
    Poziom 13  

    Pewnie, że czuję się na siłach. Normalnie, na co dzień mam do czynienia z silnikami gwiazda/trójkąt podłączanymi do falownika, ale tam jest prościej, bo wszystko jest oznaczone U, V, W itd. Tu natomiast ciężko mi cokolwiek znaleźć, więc liczę, że ktoś z forum mi pomoże

    0
  • #20 21 Lip 2016 15:43
    Loker
    Poziom 38  

    Podłączyć silnik do falownika a wykonać samemu sterownik to spora różnica.

    0
  • #21 21 Lip 2016 21:30
    SpyroChempion2013
    Poziom 13  

    Dlatego zrobiłem wątek na tym forum. W końcu po to jest forum, żeby móc zakładać tematy

    0
  • #22 21 Lip 2016 22:23
    tomek122
    Poziom 21  

    Przecież napisałem Ci jak podłączyć aby silnik ruszył. Wystarczy trochę popatrzeć i będziesz wiedział które przewody do kąd prowadzą.

    Czego ty jeszcze chcesz?

    0
  • #23 21 Lip 2016 22:41
    ROBSON33
    Moderator AGD

    SpyroChempion2013 napisał:
    Normalnie, na co dzień mam do czynienia z silnikami gwiazda/trójkąt podłączanymi do falownika, ale tam jest prościej, bo wszystko jest oznaczone U, V, W itd.


    No nie całkiem się z tym zgodzę, Kardiolog jak i Ginekolog są lekarzami lecz np.Ginekolog nie koniecznie zrobi operację na sercu.

    1
  • #24 21 Lip 2016 23:07
    krru
    Poziom 32  

    Nie wiem jak silniki od pralki, ale kiedyś podłączyłem odkurzacz (taki prosty, układ elektryczny to tylko silnik i wyłącznik) do zasilacza od kolejki elektrycznej (12V stałego). To też silnik szczotkowy. Silnik ruszył, kręcił się oczywiście powoli, ale działał. Tego też powinno się dać uruchomić z małego, bezpiecznego napięcia stałego, powiedzmy 24V. Tak dla sprawdzenia.

    0
  • #25 21 Lip 2016 23:13
    karol1996
    Poziom 19  

    Witam
    Może nie wszyscy się z tym zgodzą, ale ten silnik można potraktować jako urządzenie prądu stałego, a konkretniej jako silnik szeregowy.
    Już jego nazwa wskazuje, w jaki sposób należy go podłączyć. Tzn. Jedną szczotkę łączy się z jednym wyprowadzeniem stojana, a do drugiej szczotki i do drugiego wyprowadzenia stojana podłącza się zasilanie.
    W przypadku gdy podłącza się go do sieci, warto zastosować tzw. autotransformator, ponieważ te silniki mają tendencję do rozbiegania się, gdy pracują bez obciążenia (prowadzi to do jego uszkodzenia)
    W przypadku chęci użycia uC, ja ten silnik potraktowałbym jako urządzenie prądu stałego a do jego sterowania wykorzystałbym modulację PWM. W tym przypadku zostaje zastosować jeszcze odpowiednio dobrany tranzystor MOSFET i go odpowiednio zasilić.
    Prądniczka tachometryczna, podczas pracy silnika wytwarza napięcie, którego wartość jest wprost proporcjonalna do jego obrotów.
    Daje to możliwość sterowania silnikiem w pętli zamkniętej z tzw. ujemnym sprzężeniem zwrotnym.

    Pozdrawiam,
    Karol

    0
  • #26 22 Lip 2016 10:59
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Za względu na rozbieganie się silnika nie możesz go podłączyć bez regulatora wprost do sieci, ale mozesz go na próbę zasilić z zasilacza laboratoryjnego, silnik z pralki który posiadam, przy 12V bez obciążenia, pobiera 0,6A i osiąga kilkaset RPM.

    Cytat:
    Pewnie, że czuję się na siłach. Normalnie, na co dzień mam do czynienia z silnikami gwiazda/trójkąt podłączanymi do falownika, ale tam jest prościej, bo wszystko jest oznaczone U, V, W itd. Tu natomiast ciężko mi cokolwiek znaleźć, więc liczę, że ktoś z forum mi pomoże
    Aż wstyd, kiedyś każdy elektryk po zawodówce wiedział, jak jest zbudowany i jak działa silnik szeregowy, to najpopularniejszy rodzaj silnika w urządzeniach małej mocy, znajdziesz go w większości elektronarzędzi i sprzęcie AGD, nie naprawiałeś nigdy wiertarki?
    Czy w dzisiejszych czasach do podłączania silnika jednofazowego i trójfazowego potrzeba dwóch różnych "specjalistów", bo jeden nie dał by rady.

    1
  • #27 22 Lip 2016 15:51
    Christophorus
    Poziom 41  

    SpyroChempion2013 napisał:
    Zamierzam zrobić sterowanie silnikiem elektrycznym za pomocą falownika i sterownika PLC.
    Może na początek wystarczy regulator na układzie TDA1085, który umożliwia sterowanie silnikiem z prądniczką tachometryczną.

    0
  • #28 22 Lip 2016 17:39
    SpyroChempion2013
    Poziom 13  

    Christophorus napisał:
    SpyroChempion2013 napisał:
    Zamierzam zrobić sterowanie silnikiem elektrycznym za pomocą falownika i sterownika PLC.
    Może na początek wystarczy regulator na układzie TDA1085, który umożliwia sterowanie silnikiem z prądniczką tachometryczną.

    I taką odpowiedź to lubię. Dzięki.

    0
  • #29 24 Lip 2016 21:57
    SpyroChempion2013
    Poziom 13  

    Zwarłem 2 przewody jak napisaliście i podłączyłem do zasilacza 12V. Działało. Jak zrobie ten regulator albo podlacze pod autotransformator ten silnik to tez mam zewrzec te przewody?

    0
  • #30 25 Lip 2016 10:18
    karol1996
    Poziom 19  

    Witam
    Tak, te 2 przewody należy zewrzeć.
    W przypadku chęci zamiany kierunku wirowania, należy zewrzeć drugą parę szczotka - stojan, a pod wyprowadzenia, które były wcześniej zwarte podłączyć zasilanie.

    Pozdrawiam,
    Karol

    0