Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samochodowy system nawigacyjny

kubahpi 20 Lip 2016 01:46 26373 38
  • Witam

    Do wykonania tej konstrukcji skłoniła mnie chęć posiadania oryginalnego systemu nawigacyjnego w moim samochodzie. Jednakże ceny tychże urządzeń są niezwykle wysokie. W tym przypadku zakup systemu nawigacyjnego do BMW e39, to koszt ok. 2000zł, co jak na kilkunastoletni samochód jest ceną niezwykle wygórowaną.
    Samochodowy system nawigacyjny

    Zacząłem się więc zastanawiać nad systemem nawigacyjnym innej firmy, który byłby jak najbardziej zbliżony do oryginalnego urządzenia i tak oto natknąłem się na chiński odpowiednik :P.
    Urządzenie to spełnia wszystkie moje wymagania, jednakże jego cena wynosi 1800zł, co nadal jest moim zdaniem zbyt dużo.
    Samochodowy system nawigacyjny

    Postanowiłem więc znaleźć jakąś alternatywę, i tak oto narodził się pomysł zbudowania własnego systemu nawigacyjnego opartego na tablecie multimedialnym. :)

    Najważniejsze założenia konstrukcyjne:
    -Posiadanie systemu nawigacyjnego
    -Możliwość wykonywania rozmów telefonicznych
    -Posiadanie radioodbiornika

    Pierwszym krokiem do zbudowania tego urządzenia było znalezienie odpowiedniego tabletu, który spełniałby wszystkie założenia konstrukcyjne, i tak oto wybór padł na tablet firmy Manta model MID713. Tablet ten posiada moduł GPS oraz GSM (z możliwością obsługi 2 kart SIM), a także radioodbiornik.

    Największy problemem było wykonanie obudowy całego urządzenia. Chciałem bowiem aby jej wygląd pasował do reszty wnętrza samochodu oraz aby urządzenie, można było łatwo zamontować w samochodzie. Postanowiłem więc wykonać obudowę z oryginalnego radia jakie aktualnie posiadałem.
    Zadanie to nie było łatwe :P Na budowę frontu urządzenia poświęciłem większość
    czasu.
    Samochodowy system nawigacyjny Samochodowy system nawigacyjny Samochodowy system nawigacyjny Samochodowy system nawigacyjny Samochodowy system nawigacyjny Samochodowy system nawigacyjny Samochodowy system nawigacyjny Samochodowy system nawigacyjny Samochodowy system nawigacyjny

    Kolejnym krokiem było zbudowanie wszystkich potrzebnych urządzeń elektronicznych, w tym przypadku wzmacniacza elektroakustycznego oraz obwodu zasilania tabletu i podświetlenia przycisków urządzenia.
    Wzmacniacz wykonałem na układzie TDA7388. Jest to układ 4 kanałowego wzmacniacza o mocy wyjściowej równej 20W przy THD=1% (Dla napięcia zasilającego 14.4V). W urządzeniu tym zastosowałem dwa układy TDA7388, uzyskując 8 kanałowy wzmacniacz stereo o sumarycznej ciągłej mocy wyjściowej wynoszącej ok 160W, co jak na moje potrzeby w zupełności wystarcza :P
    Jeżeli chodzi o układ zasilający, zastosowałem tu dwa stabilizatory napięcia o regulowanym napięciu wyjściowym. Dzięki temu mogłem dostosować natężenie światła podświetlenia przycisków urządzenia, do podświetlania pozostałych urządzeń znajdujących się w samochodzie.
    Samochodowy system nawigacyjny Samochodowy system nawigacyjny Samochodowy system nawigacyjny Samochodowy system nawigacyjny Samochodowy system nawigacyjny Samochodowy system nawigacyjny Samochodowy system nawigacyjny Samochodowy system nawigacyjny Samochodowy system nawigacyjny
    Samochodowy system nawigacyjny
    Część Przycisków jakie pozostawiłem z oryginalnego radia, pełnią rolę przycisków funkcyjnych tablet. Przykładowo przycisk z literą "m", służy do włączania/wyłączania tabletu lub podświetlenia wyświetlacza.
    Mikrofon służący do rozmów, ukryłem pod przyciskiem z logiem zegara :P
    Komunikacja pomiędzy "systemem nawigacyjnym" a innymi urządzeniami, odbywa się za pomocą bluetooth lub interfejsu USB, którego złącze znajduje się w podłokietniku. Można więc podłączyć do urządzenia pamięć masową np. w postaci Pendrive.

    Całe urządzenie zamontowałem na stelażu pochodzącym z oryginalnego radia BMW, dzięki czemu można je zamontować w samochodzie wykorzystując znajdujące się tam mocowania.
    Samochodowy system nawigacyjny Samochodowy system nawigacyjny Samochodowy system nawigacyjny
    Samochodowy system nawigacyjny
    Samochodowy system nawigacyjny Samochodowy system nawigacyjny Samochodowy system nawigacyjny

    Koszt urządzenia:
    -Tablet Manta MID713 -120zł
    -Elementy elektroniczne -100zł
    -Szpachla, lakier, radiatory itp. -50zł

    Osobiście jestem zadowolony z efektu końcowego. Urządzenie to spełnia wszystkie założenia, a jego funkcjonalność przewyższa nawet oryginalny system nawigacyjny :D. Jeżeli chodzi o wygląd, nie odbiega on znacząco od reszty wnętrza i według mnie komponuje się z resztą kokpitu :P. Co najistotniejsze, koszt całości urządzenia wyniósł jedynie 270zł.

    Bardzo proszę o opinię oraz konstruktywną krytykę na temat mojej konstrukcji :)

    Pozdrawiam :)

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    kubahpi
    Poziom 17  
    Offline 
    Specjalizuje się w: elektronika, informatyka
    kubahpi napisał 191 postów o ocenie 121, pomógł 24 razy. Mieszka w mieście Łódź. Jest z nami od 2010 roku.
  • IT SerwisIT Serwis
  • #3
    humbel
    Poziom 25  
    Projekt super! Gratulacje i sukcesów w przyszłości.
    Tak na marginesie, czy przypadkiem zastosowany zasilacz nie zakłóca Ci sygnału radiowego? Jak poradziłeś sobie z ekranizacją?
  • IT SerwisIT Serwis
  • #4
    piterek-23
    Poziom 33  
    Fajny projekt. Już od dawna coś takiego chodzi mi po głowie, ale wiecznie brak czasu.
    A co robi reszta przycisków? Też działają/do czegoś służą?
  • #5
    zgierzman
    Poziom 27  
    humbel napisał:
    Jak poradziłeś sobie z ekranizacją?
    Eee..., z czym?
    Z ekranowaniem chyba, bo przecież autor tematu nie robił filmu na podstawie prozy Sienkiewicza. ;-)

    Podziwiam wkład pracy przy konstruowaniu obudowy. W dolnej części wycięcia na ekran widać otwory po przyciskach zaklejone szpachlówką. Nie ma niebezpieczeństwa, że te kawałki powypadają kiedy się je mocniej naciśnie podczas nieostrożnego operowania, np. podczas jazdy?
    Samochodowy system nawigacyjny

    Dołączam się też do pytania o siłę sygnału GPS po zabudowaniu tabletu w kokpicie.
  • #7
    Pyzaczek
    Poziom 19  
    kubahpi napisał:
    Bardzo proszę o opinię oraz konstruktywną krytykę na temat mojej konstrukcji :)

    Za pomysł i realizację szacunek, ale mi się to nie podoba. Jest jakieś toporne, za dużo miejsca naokoło ekranu.
  • #8
    genek75
    Poziom 20  
    Przydało by się jeszcze wejście na kamerę cofania i było by idealne.
  • #9
    jacekjoko
    Poziom 10  
    kamerke cofania idzie zrobic starczy przeciagnac przednia kamerke z tableta do tylnej klapy i na tablecie zmienic funkcje aparatu na kamera wsteczna heheh.
  • #10
    piterek-23
    Poziom 33  
    jacekjoko napisał:
    kamerke cofania idzie zrobic starczy przeciagnac przednia kamerke z tableta do tylnej klapy i na tablecie zmienic funkcje aparatu na kamera wsteczna heheh.

    A tylną kamerę przeciągnąć na przednią szybę i będzie video-rejestrator :D
  • #11
    genek75
    Poziom 20  
    A jak z uruchamianiem jej. Po włączeniu wstecznego sama się nie wyzwoli.
  • #12
    jacekjoko
    Poziom 10  
    Mam pytanie czy dobrze widać pod kątem kierowcy i pasażera wyświetlacz??
  • #13
    Freddy
    Poziom 43  
    jacekjoko napisał:
    kamerke cofania idzie zrobic starczy przeciagnac przednia kamerke z tableta do tylnej klapy i na tablecie zmienic funkcje aparatu na kamera wsteczna heheh.
    Zastanowiłeś się nad tym co napisałeś, czy tak strzeliłeś na pałę, aby tylko punkcik zdobyć?
    Kamera jest podłączona w tablecie tasiemką o kilkunastu przewodach o małej długości i tak musi pozostać.
  • #14
    koala106
    Poziom 39  
    A ja mam pytanie o jakość dźwięku - jaka jest na wyjściu - te tablety to budżetówka i na słuchawkach grają bez rewelacji - a jak w aucie? Widoczność w słońcu jest?
  • #15
    gbd.reg
    Poziom 21  
    Kamerkę cofania można wykonać w prosty sposób, kupując zwykłą kamerę internetową na USB i podłączając ją do tabletu (HUB USB zalecany, aby mieć wolne złącze). W moim tablecie z androidem 4.2 kamerka jest wykrywana i dodatkowym oprogramowaniem da się z niej wyświetlić obraz na tablecie. Pzykładowa appka w google play:

    https://play.google.com/store/apps/details?id=infinitegra.app.usbcamera&hl=pl

    dorzucając do tego jakiś przycisk funkcyjny na porcie słuchawek lub klawiaturę/mysz/kontroler gier/inne urządzenie HID z przyciskami na USB i root na tablecie, można podpiąć sygnał wrzucenia biegu wstecznego i automatyczne wyzwolenie aplikacji z podglądem.

    Zamiast kamerki na USB można użyć jakiejś taniej podróbki GoPro, która ma appkę na androida z podglądem obrazu, jeśli okazałoby się, że tablet nie obsługuje kamer na USB (z tego co wiem, ta opcja musi być włączona w kernelu, więc jest to kwestią producenta lub możliwości wgrania własnego ROMu/kernela).

    W podobny sposób można obsłużyć większą ilość dodatkowych przycisków - kupić najtańszą klawiaturę USB z klawiszami multimedialnymi wyjąć z niej elektronikę i podłączyć odpowiednie przyciski w miejsca oryginalnych klawiszy.

    Dla androida są również dostępne piloty na kierownicę, komunikujące się przez bluetooth.
  • #16
    eurotips
    Poziom 36  
    Oryginał tylko z wyglądu, mam fabryczną navi i dla mnkie to beka śmiechu co tu autor zrobił.
    Daleko na tym nie zajedziesz bo w fabrycznej navi jak nie masz sygnału GPS to komputer korzysta z sygnałów czujników ABS (nawet się to kalibruje w zależności od rozmiaru i ciśnienia w oponach) Jadąc na fabrycznej jeszcze mi się nie zdarzyło abym dostał komunikat ":skręć w prawo" jak właśnie co dopiero przejechałem na wprost, a w tych dokładanych to norma.
    Fajna zabawka co wygląda jak fabryczna navi ale nic więcej i zrób kilka tras zanim mnie zbesztasz,
    wg mnie to na Yanosika tylko ten wynalazek o ile zobaczysz tam coś więcej niż tylko komunikat "brak zasięgu"
  • #17
    szymon122
    Poziom 38  
    kubahpi napisał:
    Jeżeli chodzi o wygląd, nie odbiega on znacząco od reszty wnętrza i według mnie komponuje się z resztą kokpitu :P.

    Proszę o zdjęcie nawigacji zamontowanej w samochodzie.

    Wg mnie również jest zbyt pusto wokół wyświetlacza, pomyślałbym nad jakimiś przyciskami podpiętymi pod rozłożoną klawiaturę USB.
  • #18
    szaro
    Poziom 19  
    Bardzo ciekawy projekt, dawno dawno temu (12 lat temu :) ) też budowałem radio samochodowe z MP3 na bazie Yampa-3, głowicy FM z radia Sony + synteza SAA1057, equalizera , wzmacniacza , ale to były inne czasy :)

    Moim zdaniem możliwości nawigacyjne prezentowanej konstrukcji są znacznie większe niż archaicznych fabrycznych nawigacji. Poza tym dziś przyszłością jest Android Auto, póki co niedostępny w Polsce, ale może za jakiś czas.
  • #19
    michios11
    Poziom 7  
    Jak jego ładujesz jest on ciaglę pod napięciem ?
    Wymiana karty sim/sd ?
    Głośnik daje rade w tej obudowie ?
  • #20
    maviozo
    Poziom 9  
    Są jeszcze te radia "peyeng" czy jak one się piszą - mam taki od dwóch lat (z wysuwanym ekranem) koszt koło tysiąca, ale ogólnie jestem bardzo z tego zadowolony. Myślałem, że rok pociągnie maks i coś zacznie "nie działać", ale działa nadal :)
    Moduł GPSa ma na kabelku, położyłem z przodu pod szybą i praktycznie nigdy nie traci zasięgu i wyłapuje go bardzo szybko. I da się ustawić, żeby navi gadało na przednich głośnikach, a muza grała z tyłu (oczywiście muza gra też z przodu, jak się Hołek nie odzywa) Zrobiłem przez ten czas dobre 30 tys kilometrów (z czego 8 z włączonym Hołkiem) i chodzi.
    Także jakby co polecam to rozwiązanie.
  • #21
    kubahpi
    Poziom 17  
    Z góry chcę wszystkim podziękować za zainteresowanie się moim tematem oraz za wszelkie uwagi związane z tą konstrukcją. Dodałem kilka zdjęć urządzenia zamontowanego w samochodzie. :D

    Poziom sygnału GPRS jest bardzo wysoki i nie wystąpiły jeszcze problemy z brakiem zasięgu :). Jeżeli chodzi o GPS, tutaj jest niestety gorzej. W przeciągu kilku miesięcy połączenie GPS, zostało zerwane 3/4 razy, jednakże poziom sygnału GPS, jest na tyle wysoki by móc niemalże bezproblemowo korzystać z nawigacji :) . Rozwiązanie tego problemu może być zastosowanie zewnętrznego modułu GPS, który może łączyć się poprzez Bluetooth. Koszt takiego modułu jest niewielki, natomiast jestem pewien iż całkowicie rozwiąże on problem niskiego poziomu sygnału GPS. Jeżeli chodzi o możliwości nawigacji satelitarnej w tym urządzeniu, to moim zdaniem są one nieporównywalnie większe od przestarzałej już, oryginalnej nawigacji BMW. Ciągła aktualizacja map, wiadomości na temat natężenia ruchu drogowego, fotoradarach itp. to funkcję, których fabryczny system nie posiada.

    Jakość dźwięku z tego budżetowego tabletu jest bardzo zadowalająca. Jakość sygnału sterującego jak na taki sprzęt jest naprawdę wysoka. Sam byłem tym zdziwiony :p

    Tablet ma wbudowany radioodbiornik UKF. Mimo braku zewnętrznej anteny radiowej, z odbiorem sygnału nie ma większych problemów. Radio internetowe, ze względu na wysoki poziom sygnał GPRS, działa bez najmniejszych problemów. :)

    Przyciski znajdujące się po prawej stronie pełnią jedynie funkcję estetyczną, być może w przyszłości będą one miały jakieś zastosowane.

    Co do zaimplementowania kamery cofania, początkowo miałem wykorzystać do tego celu kamerę znajdującą się w tablecie, jednakże z braku czasu zrezygnowałem z tego pomysłu.
  • #22
    Wafer
    Poziom 20  
    Na początku słowa uznania za chęci, sam takie coś zrobiłem, z tym że oparte o laptopa z XP, więc wiem ile roboty jest... zwłaszcza z przednią obudową by wyglądała 'jak oryginal'.

    Ale to co nie mogę przeboleć to zastosowany tablet... to jest gorzej niż strzelić sobie w kolano, to jak wsadzić silnik od malucha w budę mercedesa. To 'coś' co Manta śmie nazwać tabletem jest w stanie uciągnąć nawigację? Da się coś odczytać z ich matryc? Jakąś mniejszą czcionkę na nawigacji? Działa równocześnie nawigacja i radio? Szczerze wątpię... miałem do czynienia z tymi tabletami i to woła o pomnę do nieba, nie dość że matryca jak w zabawce to jeszcze nawet youtube nie potrafiło uciągnąć, nie wspominając już o dwóch kartach sim, na jednej ok, jak włożysz dwie równocześnie to bateria znika w 30 minut :D

    Reasumując, dobry projekt, kupa roboty, ale obawiam się o jakość i wydajność tableta.

    Pozdrawiam
  • #23
    aklosek
    Poziom 12  
    A teraz następna sprawa, co z wyświetlaczem tego tabletu w warunkach samochodowych ?? czyli, temperatury od minus 30 st. C do plus 60 st. C albo i więcej w nagrzanym od słońca samochodzie. W fabrycznych rozwiązaniach wyświetlacze są do takich warunków przystosowane, stąd tak wysoka cena tych fabrycznych.
  • #24
    BigBoyPL
    Poziom 11  
    Witam.
    Nie neguję efektu końcowego oraz tego że kolega chciał zrobić coś sam tanim kosztem.
    Natomiast to urządzenie nadal jest tabletem. Trzeba go ręcznie włączać oraz wyłączać. Nie ma żadnych udogodnień dla kierującego, a mogło by mieć.
    Za podobną kwotę można dostać używanego Nexusa 7 bije na głowę tablet Manty pod każdym względem. Do tego na N7 w internecie jest opisana co najmniej setka gotowych projektów takiego systemu.
    Bateria w takich ekstremalnych warunkach pracy może nie wytrzymać.

    Antena GPS jest podłączona wewnątrz tabletu, w większości przypadków jest nawet odpowiednie okrągłe złącze antenowe. Wystarczy kupić antenę z laptopa na kabelku i wyciągnąć ją poza tablet gdzieś blisko szyby. Jeśli samochód posiada odpowiednią antenę gps można przez odpowiednią przejściówkę też ją podłączyć.

    Nie zrobisz kamery cofania z tej wbudowanej ponieważ lecą tam sygnały o małych napięciach których nie przedłużysz.

    Wyświetlacze topowych producentów są stosowane zarówno w tabletach jak i w stacjach multimedialnych a nawet licznikach oraz wyświetlaczach w zagłówkach i nic im się nie dzieje. Niestety nie wiem jaki jest w tej Mancie ale po parametrach obstawiam że to jakaś chińska niskobudżetowa produkcja.
  • #25
    spkb
    Poziom 14  
    eurotips napisał:
    Oryginał tylko z wyglądu, mam fabryczną navi i dla mnkie to beka śmiechu co tu autor zrobił.
    Daleko na tym nie zajedziesz bo w fabrycznej navi jak nie masz sygnału GPS to komputer korzysta z sygnałów czujników ABS (nawet się to kalibruje w zależności od rozmiaru i ciśnienia w oponach) Jadąc na fabrycznej jeszcze mi się nie zdarzyło abym dostał komunikat ":skręć w prawo" jak właśnie co dopiero przejechałem na wprost, a w tych dokładanych to norma.
    Fajna zabawka co wygląda jak fabryczna navi ale nic więcej i zrób kilka tras zanim mnie zbesztasz,
    wg mnie to na Yanosika tylko ten wynalazek o ile zobaczysz tam coś więcej niż tylko komunikat "brak zasięgu"

    Czujniki ABS raczej nie wykryją tego że skręcasz, więc nikłe info dają o położeniu...
    Pracuje jako kierowca, używałem wiele różnych nawigacji. Na codzień używam głównie starego Lark 35 kupionego w promocji za grosze pare lat temu i działa mi bezproblemowo, bardzo rzadko gubi mi sygnal (przy bardzo zlej pogodzie chwilowo sie zdarzylo).
    Poza tym warto też zajrzeć w mapę i wiedzieć gdzie się jedzie.
    Podoba mi się bardzo taki projekt, fabryczne systemy to bieda, android daje pełno nowych możliwości.
  • #26
    slavo666
    Poziom 17  
    Żeby to był system nawigacyjny musi:
    -uruchamiać/usypiać się po stacyjce
    -mieć menu startowe z dużymi ikonami
    -nie gubić sygnału
    -mieć dobrej jakości wyświetlacz
    Wszystko oprócz wyświetlacza da się u ciebie zrobić. Do podłączenia anteny GPS trzeba będzie rozbierać tablet.
    Plus za brak siejących przetwornic, wyprowadzenie USB i własnej konstrukcji zabudowę.
    Jeśli jest taka możliwość, to wywaliłbym całkowicie baterię. Może tylko narobić problemów. Do stałego zasilania z aku niezbędny jest układ zabezpieczający przed nadmiernym rozładowaniem.
    BigBoyPL, całkowita racja z tym Nexusem. Wystarczy spojrzeć na pierwszy lepszy film z YT

    Link


    Czy te stabilizatory liniowe nie grzeją się zbytnio? Przy prądzie 1A odłoży się jakieś 9W na radiatorze.
  • #27
    Marian B
    Poziom 36  
    Mam pytanie do Kolegi "maviozo" odnośnie radia z wysuwanym ekranem 7 cali, gdyż nigdzie nie mogłem znależć tego co mnie interesuje, a noszę się z zamiarem zakupu.
    Czy można używać radioodbiornik (jako radio) bez wysuwania ekranu za każdym włączeniem, czy za każdym razem trzeba wysuwać ekran?
    Mam bardzo ładnie i ergonomicznie zabudowany monitor kamery cofania, i ekran tego radia byłby używany tylko sporadycznie i tylko do nawigacji, ewentualnie tylko do "ustawień lokalnych".
    Samochód to Octavia I, i w nim odpada zamontowanie klasycznego radia 2 DIN z dużym ekranem, bo górna krawędż ekranu była by poniżej kolana, a taki wysuwany ekran byłby dużo wyżej, tuż pod monitorem kamery cofania, który jest na wysokości lusterek bocznych.

    Taka poglądowa fotka, jak by to wyglądało. Na górze jet zabudowany na stałe monitor kamery cofania (z możliwością przełączenia na inne multimedia), a pod spodem wklejona za pomocą Photoshopu nawigacja, zdejmowana, lub chowany ekran.
    Samochodowy system nawigacyjny
  • #28
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #29
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #30
    koala106
    Poziom 39  
    tojaert napisał:

    Niestety nie udało mi się jeszcze rozwiązać problemu z telefonem przez bluetooth. Android wg specyfikacji nie jest przystosowany do udostępniania swojego mikrofonu i linii audio do telefonu. Dziwne, bo każdy komputer pc, każde andruino, każdy rasbery PI to potrafi. To dla mnie ważne - a nie chcę słuchawki do ucha. Chcę odebrać tele. z kierownicy i to tak, by wyciszyło muzykę a później rozpoczęło w tym samym momencie.
    Jestem jednak (mam nadzieję) bliski rozwiązania tego problemu. Może po wakacjach będę coś mógł powiedzieć mądrego.

    W temacie Bluetooth jest masa chińskich nawigacji dedykowanych do różnych aut, gdzie Android zarządza nawigacją i obsługują BT z telefonu, jest masa lusterek samochodowych na Androidzie z BT i kamerą i tam też to działa.