Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Merkury DSH 303A - Regulacja wskaźników???

LeMansa 20 Lip 2016 12:02 3081 33
  • #1 20 Lip 2016 12:02
    LeMansa
    Poziom 3  

    Witam,

    Czy w Merkurym jest jakaś regulacja wskaźnika poziomu sygnału FM/AM?
    Jeśli jest, to gdzie? Mam dobry sygnał FM. Łapie nawet lokalne słabe stacje w stereo a wskaźnik siły sygnału ledwo się wychyla. Chciałbym wyregulować.

    Dodatkowo pytanie dotyczące barwy dźwięku w lewym kanale. Otóż problem polega na tym, że poziom sygnału jest równy, w obu kanałach bez zniekształceń, ale w lewym jest trochę mniej sopranów. Nie jest to duża różnica ale słyszalna i niezależna od źrodła sygnału.
    Wymieniłem wszystkie elektrolity w zasilaczu ZT, wzmazniaczu mocy WMK, płytce tunera i przedwzmacniaczu WMP i niestety problem występuje nadal.
    Co może być przyczyną gorszej charakterystyki dźwięku w tym kanale?

    Z góry bardzo dziękuje za poradę?

    0 29
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #2 20 Lip 2016 13:00
    DIORADIO
    Poziom 24  

    W Merkurym nie ma regulacji poziomu sygnału FM/AM wskażnika. Ale jak chcesz taki sobie dorobić to weż schematy diorowskich tunerów AS ze scalakami TDA 1200 lub UL 1200 w torze FM lub A244D w torze AM i na podstawie tych schematów porównaj co trzeba zmienić. Co do barwy dżwięku to wnioskuję że te kondensatory wymieniłeś jak leci nie posiłkując się schematem. A weż schemat i zobacz że tranzystory wzmacniacza m.cz. T 302 i T 303 'leżą' na płytce GAM - 21 czy tam też wymieniałeś kondensatory?

    0
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #3 20 Lip 2016 14:54
    TOMI
    Serwisant

    Jeżeli na pin 13 HA1137 masz ok 4V przy silnych stacjach a wskaźnik pokazuje mało to masz usterkę, a jeżeli masz 2V to znaczy że jest źle przestrojone bądź usterka w torze FM.

    0
  • #4 20 Lip 2016 20:45
    LeMansa
    Poziom 3  

    Dziękuje za podpowiedzi.
    Na pinie 13 mam 4.65 V na najsilniejszej stacji R. Zet. Wtedy wskaźnik wychyla się ale tylko do tego zgrubienia przed polem "max". Wydaje mi się że powinien wejść na to pole. Tak przynajmniej mam w Radmorze.

    Kondensatorów na GAM21 rzeczywiście nie wymieniłem. Zaraz się za to wezmę.

    Jeszcze jedno pytanie do specjalistów, skoro już tu zajrzeli:)
    Co może powodować rozstrojenie zaprogramowanych stacji po wyłączeniu i ponownym włączeniu odbiornika?
    Niestety obecnie jest tak, że po ponownym włączeniu radia każdą stację trzeba ponownie dostrajać do zera detektora bo jest rozjazd. Ustawię precyzyjnie, wyłącze radio, ponownie włączę i z nowu rozjazd. Wkurza to jak diabli:(

    0
  • #5 21 Lip 2016 10:55
    LeMansa
    Poziom 3  

    Z dźwiękiem już jest OK. Ten słaby wychył wskaźnika przeboleję ale rozstrajanie stacji mnie denerwuje.
    Co może być przyczyną?
    Zauważyłem też, że po dostrojeniu stacji po pewnym czasie zero detektora się rozjeżdża. Nie gubi stacji ale odchodzi od optymalnego dostrojenia. ARC pomaga i trzyma stacje ale bez ARC jest delikatne "pływanie".
    Ktoś miał taką usterkę i sobie poradził?
    Szukam w wyszukiwarce ale o Merkurym jest jeden temat w tej sprawie i bez rozwiązania:/

    0
  • Pomocny post
    #6 21 Lip 2016 20:29
    DIORADIO
    Poziom 24  

    Sprawdż czy napięcie zasilające scalak HA 1137 jest stabilne, czy napięcie strojenia warikapów jest stabilne czy się nie rozjeżdza, za zero detektora odpowiada L 205. A że to ma trochę lat to sprawdż kondensatory 22nF wokół scalaka ( takie brązowe kwadraciki) bo może któryś staje się opornikiem. Sprawdż też filtry SFE - 10,7 MHz o ile dobrze pamiętam mają być z czerwoną kropką.

    0
  • Pomocny post
    #7 21 Lip 2016 21:03
    TOMI
    Serwisant

    T802, 803, i 804 odpowiada za zasilanie diod pojemnościowych oraz odpowiada także za regulację napięcia ARCz. Rozwiązanie w Merkurym nie jest proste w diagnozie ponieważ jest objęte sprzężeniem zwrotnym przez pcz i zasilanie całego Uvar.

    0
  • #8 22 Lip 2016 23:57
    LeMansa
    Poziom 3  

    Walczę dalej.
    Kondensatory wokół scalaka wymieniłem na nowe. Bez rezultatu.
    Zabrałem się więc za płytkę PS. Podmieniłem na inną bo akurat miałem w szpargałach i jest to samo. Stabilizator napięcia więc chyba jest OK, no chyba że w obu jest walnięty. Po demontażu płytki zauważyłem wyciek elektrolitu z tej dużej beczki 2x4700 uF.
    Może to jest przyczyna? Zamówiłem kondensatory i zrobię zamiennik. Jak to wymienię to jeszcze raz wszystko pomierzę i napiszę co i jak.
    Dziękuje za dotychczasową pomoc.
    PS. Nie sprawdziłem jeszcze tych filtrów bo nie bardzo wiem jak. Na płytce tunera napięcia mam mniej więcej zgodne z serwisówką.

    0
  • Pomocny post
    #9 29 Lip 2016 13:52
    Andrzej L.
    Poziom 26  

    Radio bez syntezy na górnym ukf od włączenia jako zimne do nagrzania się po około 30 minutach zawsze lekko odpłynie, choćby te 80kHz. Przy czułym zerze, na początku pasma (w okolicy 88MHz) już zmiana napięcia warikapowego o 20mV jest zauważalna.
    Do prób ominąłbym istniejący układ ARCZ na tranzystorach t802-t804. Napięcie na helipoty podałbym z dedykowanej do warikapów kompensowanej termicznie Zenerki UL1550.
    Na schemacie widać, że użyli najprostszej niekompensowanej termicznie diodki BZP... Na taką diodę wystarczy podmuchać aby zaczęła odpływać z napięciem. Konstruktor stwierdził, że ARCZ będzie pracować ciągle i będzie kompensować pływanie diody.
    Dziś w epoce gdzie stacja depta stację ARCZ traci w ogóle sens, bo przeszkadza odebrać słabsze stacje.
    Dzięki pominięciu tego całego wymyślnego bloku ARCZ sprawdzimy sobie czy płynie nam sama głowica czy ten układ regulacyjny sam od siebie płynie.
    Odpływanie jest bardziej widoczne na początku pasma, bo tam warikapy pracują na niskim napięciu i są bardziej podatne na rozstrajanie (na początku ukf-u ~88MHz jest większa czułość przestrajania przy zmianach napięcia warikapowego niż ma to miejsce na końcu ukf ~108MHz) i nawet już helipotem jest się tam ciężko wstroić - gdy mamy czułe zero, które reaguje już na odchyłkę 30kHz. Na to niewiele poradzisz. Radio gdy pracowało na dolnym ukf było mniej podatne na takie pływanie, bo niższa częstotliwość wymaga większej zmiany czynników rozstrajających: temperatura, zmiana pojemności, zmiana napięcia warikapowego niż ma to miejsce przy pracy na górnym ukf, gdzie heterodyna w głowicy staje się bardziej wrażliwe na te czynniki.
    Kolorowe kropki na filtrach ceramicznych nie mają nic do rzeczy, oznaczają tylko środkową częstotliwość filtrów (w zależności kto produkował są to różne oznaczenia, czasami są to dwie kropki), Murata SFE10,7S z jedną kropką czerwoną miała najczęściej 10,70MHz W innych modelach tunera może być np. biała, czarna, niebieska, pomarańczowa, fioletowa. Kompletnie to nie wpływa na działanie tego tunera, bo czy będzie on miał środek na 10,65 czy 10,75MHz to tylko odpowiednio do tego środka dostraja się cewkę demodulatora aby była w zerze. Co do stabilności zasilania HA1137W, UL1200 nie jest to aż tak istotne, bo kość ma swój wewnętrzny stabilizator i zmiany napięcia np z 15 na 11V niewiele wpływają na wskazania zera FM i wskazanie poziomu sygnału.
    Jeżeli fizycznie masz kostkę HA1137W to napięcie na 13 nóżce dla full sygnału sięga nawet 5,6V. Nasze polskie jego odpowiedniki UL1200 miały większy rozrzut w zależności od egzemplarza, dawały z reguły niższe napięcia względem HA i dla niektórych sztuk max na 13 nóżce to tylko 4,6V i choćbyś podał sygnał p.cz. 10,7MHz z poziomem 1V p.p. na wejście kości to więcej nie wyciągniesz.
    Najbardziej wiarygodnym testem jest mieć oscyloskop i na 1 nóżce HA1137W zmierzyć poziom sygnału 10,7MHz.
    Dla max jest to około 100mV skutecznego, czyli ~300mV p.p. widoczne na oscyloskopie i dla takiego sygnału kość się "zatyka" ze wskazaniem, jest to ten full.
    Z danych katalogowych wynika, że wskaźnik magnetoelektryczny w tym tunerze to u36bs, nie mam jego parametrów. Gdybam tylko, że to ustrój 50uA (można to wywnioskować na podstawie r225 100k, co by odpowiadało pełnemu wychyleniu dla 5V na 13 nóżce HA1137W.
    Sprawdziłbym w pierwszej kolejności czy sam wskaźnik jest sprawny mechanicznie i jaki prąd wychyla wskazówkę na 100%. Czyli bateryjka paluszek potencjometr liniowy 47k z szeregową rezystancją zabezpieczającą 1k (ograniczenie prądu do max 1,5mA) i sprawdzamy jak się zachowuje ustrój, na start ustawiamy max rezystancję i zwiększamy prąd.
    Dla pewności czy twoje nieco ponad 4V na 13 nóżce to rzeczywisty max tego tunera zapiałbym prosto na wejście antenowe głowicy mały generator w.cz. (do sklecenia na 2 tranzystorach w 30 minut, generator +separator) który na pewno da silniejszy sygnał niż nawet lokalna stacja radiowa.
    Jest ryzyko, że głowica jest słabo zestrojona stąd ciut niższe wskazania.
    Co jest u ciebie anteną odbiorczą?
    Jeżeli wskaźnik okaże się sprawny pozostaje dobrać wartość R225 na max wychylenie. Bo może to jakiś zmiennik i np zamiast 50uA ma czułość 500uA, 1mA i będzie konieczność zmniejszenia wskazanego oporu.

    0
  • #10 01 Sie 2016 22:47
    LeMansa
    Poziom 3  

    Witam ponownie.
    Dziękuje za porady.
    Udało mi się zredukować problem do minimum, lub wręcz zlikwidować. Wymieniłem ten wielki kondensator 2x4700 uF na nowy. Znaczy nie nowy ale nielutowany oryginał. Sformatowałem zgodnie z zaleceniami producenta i jest OK. Zero nie odpływa nawet bez ARC, a stacje są dostrojone po wyłączeniu i włączeniu. Zajmuje to 2-3 sekundy ale dochodzi zero idealnie w punkt:)
    Nie wiem tylko jeszcze jak będzie po dłuższym postoju. Dopiero co skończyłem. Zobaczymy jutro.

    Dodano po 24 [minuty]:

    Głowicę mam dobrze zestrojoną. Siedziałem nad nią ze dwa dni i cyzelowalem. Zanim się dowiedziałem że nie ma tej regulacji wskaźnika próbowałem głowicą złapać najwyższa czułość. Jest wg mnie bardzo dobra. Odbieram w Wawie lokalne stacje typu radio Fama z Sochaczewa czy Bogoria z Łowicza w stereo bez większych zakłóceń. Tyle że wskaźnik wychyla się na 1.5-2 kreski. Na Zetce dochodzi do tego zgrubienia przed polem max. Chyba to zostawię jak jest, albo sprobóję dobrać ten rezystor, o którym piszesz. Watpię abym z głowicy coś więcej wyciągnął.

    Dodano po 37 [minuty]:

    W sumie ostatnia sprawa. Można z tym żyć ale jak już ktoś zagląda do tematu to może pomóc usunąć jeszcze jeden drobiazg.
    Otóż na zakresie FM, jak włączę tryb mono, to cichnie mi jeden kanał. W trybie stereo grają oba równiutko. Podobnie na długich, gdy słucham jedynki to włączanie i wyłączanie przycisku od stereo nic nie zmienia. Oba kanały grają równo. Tylko na UKF taka heca.
    Tak już było jak kupiłem. Myślałem ze pomoże wymiana kondensatorów, ale nie.
    Gdzie szukać usterki?

    0
  • Pomocny post
    #11 02 Sie 2016 16:15
    Andrzej L.
    Poziom 26  

    Co do głowicy trzeba sprawdzić praktycznie jakie masz rdzenie w korpusach cewek głowicy (nie dotyczy heterodyny gdzie najczęściej jest rdzeń aluminiowy). Istnieje podejrzenie, że siedzą tam starszej generacji rdzenie ferrytowe z materiału U31, które były dobre dla dolnego pasma UKF, na górnym paśmie 87,5-108MHz mają one już większe straty i obwód rezonansowy mimo, że zestrojony (jest w rezonansie, uzyskany jak największy sygnał) to nie oddają tak dużego sygnału, jak to ma miejsce gdy do takiego korpusu cewki wkręcimy rdzeń ferrytowy z materiału U11. U11 ma mniejszą przenikalność (i wyższą graniczną częstotliwość pracy) więc musi być więcej zwojów wkręcony niż U31, ale taki obwód oddaje wyższe napięcie przez co czułość głowicy jest większa. U11 do poszukania na allegro, po wkręceniu U11 głowica daje wyższe odczyty na wskaźniku poziomu.
    Co do przyciszania jednego kanału, to najlepiej się to mierzy generatorem w.cz. zmodulowanym 1kHz i łapać punkt, głównie na bazach i kolektorach tranzystorów w kanałach, gdzie zaczyna nam się "gubić" w podejrzanym kanale sygnał.
    Trzeba ustalić czy gubienie dotyczy mechanicznego przełączenia isostatem od stereo (nóżki przełącznika na schemacie isostat 5-A,B,C który na żywca zwiera oba kanały przy pracy mono) czy na to ma też wpływ wyłączenie generatora PLL dekodera przez tranzystor T204 - układ dekodowania się wyłącza przy odstrojeniu od stacji.
    Można zrobić próbę czy zwarcie do masy nóżki 8 dekodera - czyli wyłączenie dekodera - też powoduje tłumienie kanału, czy tylko za tą przypadłość odpowiada wskazany przełącznik. Ale skoro na falach długich jest bez zmian to podejrzenie pada na pracę stereodekodera i trzeba zobaczyć czy już na nóżkach 4,5 HA1156 sygnały czasem się nie rozjeżdżają co do amplitudy. Masz to czym zmierzyć? Albo jakiś zimny lut i wciśnięcie-wyciśnięcie isosata powoduje, że coś gorzej lub lepiej kontaktuje.

    0
  • Pomocny post
    #12 02 Sie 2016 22:29
    DIORADIO
    Poziom 24  

    No bardzo ciekawe uszkodzenie, bo jak piszesz że na stereo jest dobrze to z tego wychodzi że dekoder jest dobry, a na DŁ przycisk stereo nic nie zmienia bo łączówka lecąca z 13A do 14A zwiera równolegle to co zwiera 6 AB tylko sygnał przechodzi jeszcze przez przełączniki. Jako że wyrób ma swoje lata sprawdż zimne luty na 13, 11, 9, 7 A B C oraz 14, 12, 10, 8 A B C. I jeszcze taka uwaga że wciśnięcie przycisku stereo powoduje odbiór w stereo, przy wyciśniętym - w mono. Jeżeli to nie pomoże to trzeba sprawdzić jak radzi Andrzej L tory m.cz. od 4 i 5 nóżki dekodera szczególnie cewki L 201, 202, 203, 204 i kondensatory obok nich. A może jak twierdzisz że masz to od początku żle są zestrojone cewki które mają tłumić sygnał pilota i podnośnej.

    0
  • #13 03 Sie 2016 15:41
    LeMansa
    Poziom 3  

    Dioradio to ciekawe co piszesz bo u mnie jest odwrotnie.
    WYcisńięty przycisk stereo to odbiór w stereo, a Wciśnięty to odbiór mono z prawym cichszym kanałem.
    Gdzieś czytałem że w tym modelu tak jest, czyli odwrotnie, tak jak skala.
    Teraz zgłupiałem i już nie wiem jak powinno być:(

    Co do moich przyrządów pomiarowych to mam niestety tylko multimetr Proskit MT-1710 i dobre chęci. Żadnych generatorów sygnałów ani oscyloskopów niestety nie. Wiedza tez na poziomie podstawowym niestety. Szkoła średnia niby kierunkowa, ale wiedza dawno uleciała:(

    Co do rdzeni to początkowo zmieniłem na U11, ale nie uzyskałem takiej czułości jak na starych rdzeniach i wróciłem do oryginalnych. Też jestem zdziwiony, ale taka jest prawda. Kiedyś zdarzyło mi się to samo na głowicy PGU2 w Radmorze. Ale to jeden przydek na ponad 20 głowic jakie przestroiłem w Radmorach.

    Dodano po 47 [minuty]:

    Zwarcie pin8 OS202 z masą wyłącza tryb stereo i oba kanału grają równo.
    Czyli co?
    Grzebać przy isostacie?

    Dodano po 59 [minuty]:

    tak wyglądają wychylenia wskaźnika:
    http://tufotki.pl/ua0u8
    Największy wychył to radio Zet i kilka stacji o silnym sygnale w Wawie, drugie zdjęcie to radio Pogoda - słaby nadajnik, trzecie, najsłabsze to radio Fama z Wołomina. Podobnie wychyla Bogoria z Grodziska Maz. Nawet te ostatnie odbierają w stereo bez większych zakłóceń. Da się spokojnie słuchać.
    Isostat od stereo wlutowany jest pancernie. Nie znałem zimnych lutów. Z resztą profilaktycznie poprawiłem lutowania. Bez rezultatu:(
    Żyć z tym można, choć wkurza, że tyle czasu człowiek poświęcił a nie wszystko się udało zrobić jak należy:(
    Jeszcze raz dziękuję za pomoc.

    0
  • #14 03 Sie 2016 17:53
    DIORADIO
    Poziom 24  

    Z Twojej wypowiedzi wychodzi że nie posługujesz się schematem. W serwisówce napisano - przycisk wciśnięty - praca STEREO, przycisk zwolniony - praca MONO. A po drugie jak spojrzysz na schemat to zobaczysz że przycisk MONO/STEREO 6 A B nie wciśnięty zwiera styki A B jak wciśnięty rozwiera te styki. Sprawdż jeszcze taką opcję, podaj sygnał stereo na gniazdo mag. i włącz i wyłącz przycisk MONO/STEREO, czy jest jakaś różnica? Jeżeli nie ma to oznacza że cały tor m.cz. jest dobry, ale jak piszesz że na DŁ jest dobrze to z tego wynika że tor m.cz. jest dobry. Tylko mam zastrzeżenia co do tego że jak napisałeś: na stereo jest równiutko. Tak jak napisałem te cewki to są pułapki na 19 kHz (pilot) i 38 kHz podnośna. Można to sprawdzić podając sygnał 19 kHz na kondensatory C 239 i C 240 a oscyloskopem stanąć na przełącznik 6 A -kanał lewy i 6 B -kanał prawy jeżeli będą równe to tak jak radzi Andrzej L trzeba sprawdzić jakie są wielkości sygnałów na nogach 4, 5 dekodera.

    0
  • #15 03 Sie 2016 18:03
    LeMansa
    Poziom 3  

    Masz racje. Sprawdziłem w schemacie i jest jak piszesz.
    Wszystko przez to że dioda stereo pali się w obu trybach ale podobno ten typ tak ma.
    Oznacza to że nie mam jednego kanału w trybie stereo i załamka bo pewnie scalak poszedł:(
    W trybie mono jest wszystko ok, poza tym że dioda się pali. Kanały grają równo. Masa na 8 pinie OS202 gasi diodę ale kanały zachowują się tak samo, cZyli w trybie mono równo, w stereo prawy ciszej.
    Przepraszam, że namotałem. Byłem pewny że mam stereo OK:( Okazuje się że nie.
    W każdym razie szukanie usterki od nowa:(

    0
  • #16 03 Sie 2016 19:36
    TOMI
    Serwisant

    Szukaj usterki w obwodach filtra MPX T206 i T207, od elektrolitów zacznij.

    0
  • #17 03 Sie 2016 20:32
    LeMansa
    Poziom 3  

    Kondy wymienione już dawno.
    Na obu tranzystorach mam napięcia zgodne z serwisówką, tj na emiterach 1,57;1.59V, na kolektorach 11.6;11,7V.
    Wymieniać? Akurat mam BC149B.

    0
  • #18 03 Sie 2016 20:37
    DIORADIO
    Poziom 24  

    Ten typ tak ma że dioda stereo świeci ciągle bez względu na to czy włączone mono czy stereo, ale wykorzystaj drugą część przełącznika mono/stereo 5 ABC które jest wolne i puść przez ten przełącznik zasilanie do diody.

    0
  • #19 04 Sie 2016 01:11
    LeMansa
    Poziom 3  

    Chyba się poddam:(
    Wymieniłem całą płytkę FM, przestroiłem drugą głowicę, grało wszystko OK. Już miałem wyjmować by wymienić kondensatory i coś pykło i przestało grać. Nie bezpieczniki:(
    W tej pierwszej wymieniłem wszystkie tranzystory, podmieniłem nawet głowicę by wyeliminować ten element i jest to samo co było. Na stereo gra ciszej prawy i bez basu. Scalak?
    Nie mam na wymianę.
    Spróbuje jeszcze reanimować tę drugą płytkę FM ale to już jutro.
    Dzięki wszystkim za pomoc.

    0
  • #21 04 Sie 2016 21:56
    LeMansa
    Poziom 3  

    Jeśli chodzi o ścieżki to tak. Są w porządku.

    Status jest taki, że w tej pierwszej płytce wymieniłem jeszcze stereodekoder, czyli są nowe elektrolity, tranzystory i nowy MC1310 i jest to samo. Prawy kanał ciszej i bez basu.
    Udało mi się natomiast reanimować tę drugą płytkę, która wczoraj padła. Wstawiłem nowy stereodekoder i wymieniłem elektrolity. Tranzystory są stare.
    Działa! Mam piękne mono, piękne stereo, ARC funkcjonuje prawidłowo.
    Nie działa natomiast WYCISZENIE. Przed spaleniem działało.
    Teraz już tylko w tym temacie prosiłbym o wskazówki. Od czego zacząć?

    Dodano po 5 [godziny] 39 [minuty]:

    Czy może być powodem wymiana stereodekodera z MC1310 na A290D?
    W DDR nie używali wyciszenia?;)

    0
  • #22 05 Sie 2016 17:14
    DIORADIO
    Poziom 24  

    Podpowiadał Ci Andrzej L, podpowiada Ci TOMI, podpowiadam Ci ja a Ty robisz po swojemu i nie odpowiadasz na nasze pytania. TOMI Cię pyta czy cewki mają przejście, a Ty mu odpowiadasz - jeśli chodzi o ścieżki to tak. A teraz pomyśl co ma wspólnego dekoder z wyciszaniem szumów. "Wyciszanie szumów" działa w p.cz. a dopiero potem jest dekoder. A jeżeli nie działa wyciszanie to oznacza że sygnał jest za słaby, choć może "na ucho" wydaje się dobry. No i teraz nie wiem bo napisałeś " mam piękne mono, piękne stereo, ARCz funkcjonuje prawidłowo" to teraz już obydwa kanały działają dobrze? No nie wierzę, już chcesz się poddawać? Trochę więcej wiary.

    0
  • #23 08 Sie 2016 19:01
    LeMansa
    Poziom 3  

    No bo nie bardzo rozumiem o jakie przejście chodzi. Sprawdziłem obwód drukowany i jest w porządku. Tyle zrozumiałem z pytania i odpowiedziałem.

    Odpuściłem pierwszą płytkę bo zrobiłem wszystko zgodnie z poradami oprócz tych rzeczy, które wymagały specjalistycznego sprzętu typy generator częstotliwości czy oscyloskop. Wymieniłem elektrolity, tranzystory, nawet stereodekoder i dalej prawy gra ciszej. Nie mam już pomysłów a nowe się nie pojawiają.

    Miałem drugą płytkę FM, wstawiłem, przestroiłem głowice i było wszystko OK, ale coś się sfajczyło. Dosłownie na moich oczach i uszach coś pykło i zrobił się szum. Okazało się że padł T203. Wymieniłem, przy okazji wymieniłem też elektrolity i status jest taki, że wszystko na tej drugiej płytce działa poprawnie oprócz wyciszenia.
    Stąd moje pytanie dotyczące tylko tej usterki. Kanały grają równo na mono i stereo. ARC dociąga fale jak powinno. Nie było tej kwesti w poprzednich moich wpisach więc nie rozumiem skąd Twoja uwaga o niestosowaniu się do porad.

    Dodano po 3 [godziny] 15 [minuty]:

    Może łatwiej bedzie z filmikiem?

    http://youtu.be/z1FtykEvsuQ

    Przeleciałem cały zakres FM od Zetki po Pogodę.
    Wskazania wskaźnika pokazują siłę sygnału.
    Usterka do zdiagnozowania pokazana jest na końcu filmu

    0
  • #24 08 Sie 2016 22:10
    DIORADIO
    Poziom 24  

    Może rzeczywiście posłużyliśmy się slangiem zamiast napisać jasno i wyrażnie. Ale jak TOMI napisał Ci żebyś sprawdził cewki L-201 - 204 czy mają przejście, to jak się do tego zabierzesz? Cewka to jest drut nawinięty na karkasie i chcąc sprawdzić czy " ma przejście" czy nie jest przerwany mierzysz jego oporność. Tam jak dobrze pamiętam te cewki nie są strojone tylko zalane w kubkach ferrytowych chyba z napisem 339K. Ciche strojenie ( FM) to powinno działać w ten sposób że wciskasz ten przycisk - ustają szumy ale jak kręcisz gałką i "najedziesz na stację" to ta stacja gra, wciskasz ARCz i wskażnik 0 ma być pośrodku ( na 0) a wskażnik dostrojenia ( AM/FM) na max wychylenie i to jest prawidłowe zestrojenie dyskryminatora. Gdyby były odchyłki to znaczy że jest maksymalne wychylenie a wskaznik zera nie pokazuje 0 należy delikatnie skorygować cewką L 205. Wciskając i wyciskając przycisk ARCz wskażniki zera i dostrojenia nie mogą zmieniać swego położenia. Złe zestrojenie dyskryminatora może spowodować brak stereo, przerywane świecenie diody, zniekształcenia.

    0
  • #25 09 Sie 2016 02:09
    LeMansa
    Poziom 3  

    Jakby napisał żeby sprawdzić cewki czy nie spalone to bym zrozumiał. Sprawdzę jutro dla świętego spokoju ale już nie mówmy o tamtej płytce. Nie ma jej i nie ma problemu kanałów.

    Mówmy o tym co nie działa obecnie, a nie działa wyciszenie. Na filmie widać że przy max sygnale na stacji jest zero detektora. To jest OK. Korygowałem to cewką po przestrojeniu.

    Wiem też jak ma działać wyciszenie i wiem że nie działa.

    W tzw. międzyczasie wymieniłem ceramiki C202, C209, C215 oraz T204, T205 bez rezultatu.
    Obmierzyłem dokładnie również T201 i jest dobry.
    Podmieniłem nawet na próbę scalak OS201 z tej pierwszej płytki gdzie wyciszenie działało a nie działał kanał i również bez skutku.
    Potwierdziłem tylko sobie, że oba TDA1200 są są sprawne.
    Jakie jeszcze elementy są odpowiedzialne za pracę wyciszenia poza układem scalonym? W instrukcji nie ma o tym za wiele. Omówiony jest tylko schemat blokowy tego scalaka.

    PS.
    Napisałeś "A jeżeli nie działa wyciszanie to oznacza że sygnał jest za słaby, choć może "na ucho" wydaje się dobry"
    Możesz to rozwinąć? To jedyny trop jaki znalazłem.
    Za słaby sygnał z głowicy na w.p.cz? Z w.p.cz na detektor FM?

    0
  • #26 09 Sie 2016 16:42
    LeMansa
    Poziom 3  

    Co do cewek na pierwszej płytce to L 203 jest spalona i to też jest jakiś trop.
    Niestety nie mam na wymianę. Oznaczenie 393K.
    Spróbuję poszukać w sieci. Jak znajdę to podmienię i sprawdzę jeszcze raz tę pierwszą płytkę.

    Dodano po 11 [minuty]:


    Czy takie coś można zastosować jako zamiennik?
    http://www.tme.eu/pl/details/rl622-393k-rc/dlawiki-pionowe/bourns/

    Pomiar rezystancji oryginału to 37 Ohmów.
    Ta ma 80 Ohmów. To coś zmieni? Może trzeba wszystkie 4 wymienić na takie same?

    Dodano po 3 [godziny] 10 [minuty]:

    Panowie jest sukces!

    Wymieniłem spaloną cewkę w pierwszej płytce i wszystko działa!
    Okazało się że mam płytkę AM, gdzie była taka sama, wlutowałem i mam wszystko!
    Oba kanały równe, stereo, wyciszanie, ARC! Mucha nie siada!

    https://youtu.be/7DKP0YrvIDg

    Bardzo dziękuje wszystkim za zaangażowanie i przepraszam za irytującą lamerkę z mojej strony. Strzałem w 10 była sugestia Tomiego. Gdybym skumał wczesniej OCB, to obyłoby się bez walki z drugą płytką. Nie ma jednak tego złego. Mam drugą przestrojoną głowice przynajmniej.

    Zamknąłbym temat ale może jeszcze komuś przyjdzie do głowy co może powodować brak wyciszenia? No i pytanie co do dławika jest dalej w mocy, wszak ogołocilem zapasową płytkę AM z cewki;)

    Jeszcze raz dziękuje za pomoc wszystkim. To pierwszy Merkury jakiego postawiłem na nogi. Doświadczenie zaprocentuje:)

    0
  • #27 09 Sie 2016 16:44
    DIORADIO
    Poziom 24  

    Nie obraż się ale nie pisz więcej że cewka jest spalona, ona jest uszkodzona bo gdyby była spalona to byłby z tego popiół to świadczy o Twojej niekompetencji. Skoro masz dwie płytki to jaki problem wylutować cewki i wstawić na podmianę. A cewki skoro są oznaczone tak samo to znaczy mają mieć te same parametry( w serwisówce podano że mają mieć - 40 mH). Nie chcę wyjść na takiego co wszystkie rozumy pozjadał, ale postaraj się o serwisówkę tam jest wszystko dokładnie podane, gdzie szukać uszkodzenia przy wyciszaniu szumów. Ze schematu widać że punkty 9 i 10 lecą na przełącznik, a piny scalaka HA - 1137 5 i 12 są zwierane poprzez oporniki( R228-229) przez przełącznik, więc szukaj w pobliżu tych pinów. Najpierw pomierz płytkę z dobrym wyciszaniem a następnie z uszkodzonym i porównaj. Po to masz miernik żeby pomierzyć a nie wszystko od razu wymieniać.A cewki mierzyłeś wylutowane czy w płytce? No i te zamienniki cewek co podałeś to mają 39 mH więc można to zamienic, ale pamiętaj że one siedzą w układach "eliminatora" syg. pilota i podnośnej gdzie układy te były liczone na indukcyjność 40 mH.

    0
  • #28 09 Sie 2016 16:51
    LeMansa
    Poziom 3  

    Mam serwisówkę ale opis tam zamieszczony niewiele mi pomaga bo opisuje sposób działania scalaka, a ten mam sprawny. Dlatego pytałem o inne elementy sterujące wyciszaniem.

    Cewki mierzyłem najpierw w układzie a potem już po wylutowaniu, gdy zidentyfikowalem uszkodzoną i wylutowalem dobrą na podmianę.
    Rezystancja 37 Ohmów po wylutowaniu vs 80 Ohmów ta co znalazłem w sieci.
    Indukcyjność się zgadza bo na cewkach mam oznaczenie 393k czyli tyle samo co te znalezione w sieci.

    0
  • #29 09 Sie 2016 16:57
    DIORADIO
    Poziom 24  

    Serwisówka Merkurego strona 8 pod rysunkiem 12 do dekodera stereo.

    0
  • #30 11 Sie 2016 15:58
    LeMansa
    Poziom 3  

    OK. Temat można zamknąć.
    Uporałem się z wyciszeniem na drugiej płytce.
    Okazało się, że trzeba było trochę inaczej ustawić pasmo cewką L109 i trymerem C120 i wyciszanie zadziałało.
    Dziwne tylko jest to, że lepiej działa na niższych częstotliwościach - tam szum jest kompletnie wyciszony, a po drugiej stronie skali nieco słabiej - słychać szum ale nieco ciszej.
    Żeby wyciszyć zupełnie okolice 108 MHz muszę je przesunąć w prawo na skali, ale wtedy nie łapie mi się całe pasmo z dołu.
    Jak jest całe pasmo złapane to jest jak pisałem wyżej. Próbowałem różnych kombinacji ustawień cewki i trymera i to co jest jest najlepszym rezultatem jaki osiągnąłem.
    Wyjątkowo uparte ustrojstwo. W porównaniu do strojenia Radmora serii 51xx to mordęga.

    Dziękuje Wszystkim za pomoc.

    Dodano po 21 [minuty]:

    Aha,
    Podpowiedź dla innych strojących. Jeżeli po przestrojeniu na programatorze nie można uzyskać pełnego wychylenia wskaźnika skali częstotliwości to trzeba zmniejszyć rezystancję R823.
    Ja po prostu dolutowałem równolegle 100 kOhmów, wyregulowałem prką R828 i gra muzyka:)

    0