Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Vento 1.8 - kontrolka ładowania nie zaświeciła się.

karamba26 21 Lip 2016 07:32 1020 3
  • #1 21 Lip 2016 07:32
    karamba26
    Poziom 23  

    Auto zgasło na postoju. Nie można było przekręcić rozrusznikiem (przygasały kontrolki). Okazało się że akumulator jest rozładowany bo skończyły się szczotki w alternatorze i był brak ładowania. Dziwne jest ze nie zapaliła się kontrolka ładowania na desce.

    Wymieniłem regulator razem ze szczotkami na nowy.

    Ładowanie jest teraz w przedziale 13,8 - 14,2 V.

    Teraz moje pytanie - kiedy powinna się zapalić kontrolka braku ładowania w aucie?

    Mam wszystko podłączone. Przekręcam kluczyk i zapalają się 3 kontrolki (temp płynu, stan oleju i akumulator). Uruchamiam silnik wszystkie 3 gasną - ładowanie jest około 14,2V.
    Gasze silnik i odpinam cienki przewód który biegnie do alternatora. Przekręcam kluczyk i pala się tylko 2 kontroli (olej i temp płynu). Uruchamiam silnik i nie ma ładowania (tak powinno być). Silnik pracuje i żadna kontrolka się nie świeci na desce.
    Gasze silnik i odkręcam gruby plusowy przewód od alternatora. Uruchamiam silnik, nie mam ładowania akumulatora a kontrolka na desce zegarów dalej nie świeci.

    Co jest nie tak z moim autem. Dlaczego kontrolka ładowania się nie zapala?

    0 3
  • #2 21 Lip 2016 07:56
    pawel16150
    Poziom 29  

    Cienki przewód jak dotkniesz do masy to dopiero w tedy zapali się kontrolka ładowania. Wszystko masz w porządku.

    0
  • #3 21 Lip 2016 08:15
    helmud7543
    Poziom 42  

    karamba26 napisał:
    Auto zgasło na postoju. Nie można było przekręcić rozrusznikiem (przygasały kontrolki). Okazało się że akumulator jest rozładowany bo skończyły się szczotki w alternatorze i był brak ładowania. Dziwne jest ze nie zapaliła się kontrolka ładowania na desce.

    Być może nie tylko szczotki były uszkodzone. Sprawdziłbym, czy prawidłowo działa wzbudzenie. Kontrolka ma się zapalić przy braku ładownia, ale przy niektórych jego usterkach kontrolka przerywa lub nie działa wcale. Być może ładowanie było, tylko za słabe żeby zasilić wszystkie odbiorniki prądu - wtedy też kontrolka się nie zaświeci (ale można zaobserwować, że światła są słabe, a początek awarii objawia się bardzo silnym przygasaniem świateł na wolnych obrotach, widocznym nawet podczas jazdy).

    karamba26 napisał:

    Ładowanie jest teraz w przedziale 13,8 - 14,2 V.

    Prawidłowo. Pamiętaj jednak, że brak świecenia kontrolki nie informuje jednak że napięcie jest odpowiednie, a tylko że układ pracuje.

    karamba26 napisał:

    Teraz moje pytanie - kiedy powinna się zapalić kontrolka braku ładowania w aucie?

    Przy zapłonie i niepracującym silniku, ewentualnie jak silnik zgaśnie (np: zdusisz przy ruszaniu). Jak się nie mylę (jeśli się mylę niech ktoś mnie poprawi) to jeżeli napięcie alternatora jest niższe na akumulatorze. Zgaśnięcie kontrolki gwarantuje że ładowanie działa, natomiast nie informuje o jego jakości (może być ujemny bilans a kontrolki nie zaświeci). Brak zaświecenia tej kontrolki gdy silnik nie pracuje a zapłon jest włączony, oznacza usterkę*.

    karamba26 napisał:

    Mam wszystko podłączone. Przekręcam kluczyk i zapalają się 3 kontrolki (temp płynu, stan oleju i akumulator). Uruchamiam silnik wszystkie 3 gasną - ładowanie jest około 14,2V.

    Prawidłowo. Kontrolka jest czerwona - oznacza poważne ostrzeżenie. Jej brak - prawidłowe działanie. Kontrolka ma się zaświecić po zapłonie (albo kontrolnie że system kontroli działa, wtedy sama gaśnie po chwili, albo gdy układ po prostu nie pracuje - wtedy po uruchomieniu silnika).

    karamba26 napisał:

    Gasze silnik i odpinam cienki przewód który biegnie do alternatora. Przekręcam kluczyk i pala się tylko 2 kontroli (olej i temp płynu). Uruchamiam silnik i nie ma ładowania (tak powinno być). Silnik pracuje i żadna kontrolka się nie świeci na desce.

    Być może odłączasz wzbudzenie. Nie będzie ani kontrolki ani ładowania.

    karamba26 napisał:

    Gasze silnik i odkręcam gruby plusowy przewód od alternatora. Uruchamiam silnik, nie mam ładowania akumulatora a kontrolka na desce zegarów dalej nie świeci.
    Co jest nie tak z moim autem. Dlaczego kontrolka ładowania się nie zapala?

    Układ kontrolny ładowania jak i sam układ wykonawczy ładowania, są ze sobą powiązane. Brak ładowania objawi się zaświeceniem kontrolki, ale jeśli usterka jest powiązana z układem kontrolnym ładowania, kontrolka może nie działać wcale. Brak jej zaświecenia przy zapłonie (nawet pomimo, że ładowanie działa) powinien być znakiem ostrzegawczym że coś już jest nie tak.

    *Nie wiem jak jest w najnowszych samochodach. Pewnym standardem jest to, że kontrolka przegrzania płynu, hamulca (chyba, że ręczny jest zaciągnięty), pasów, poduszek powietrznych, ABS i kilka innych, w zależności od samochodu, zapala się po zapłonie i gaśnie po chwili.
    Lampka złego składu spalin (tak zwanych "check engine"), ładowania i ciśnienia oleju świeci się do momentu uruchomienia silnika (logiczne - silnika nie pracuje wcale, ładowania nie ma, ciśnienia oleju nie ma). Jednak spotkałem się z przypadkami, gdzie lampka silnika (nie pamiętam co to było) i ciśnienia oleju (Golf 5, Peugeot 207) gasną już po zapłonie. Nie spotkałem się jeszcze z przypadkiem żeby lampka ładowania gasła sama po zapłonie, ale piszę dla innych czytających, że czasami pewne rozwiązania techniczne są niestandardowe.

    1
  • #4 21 Lip 2016 08:31
    andrzej20001
    Poziom 43  

    Jeśli nie było kontaktu szczotki-komutator to w tym altku nie zaświeci sie lampka ot taka uroda. Najgorsza usterka jedziesz i nie wiesz że nie ładuje az ci nie stanie auto lub nie zgaszisz.Dobrym rozwiazaniem jest montaż dodatkowego woltomierza diodowego lub cyfrowego lub analogowego.

    0