Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik 1-fazowy - Podłączenie zasilania i kondensatora

25 Lip 2016 11:43 1428 3
  • Poziom 1  
    Witam,
    Mam mały silnik 1-fazowy 60W, z silnika wychodzą trzy przewody do kostki do zacisków U1, U2 i Z1. Pytanie gdzie podłączyć zasilanie i kondensator?

    Pomiar omomierzem:
    U1-Z1 = 120
    U1-U2 = 62
    U2-Z1 = 62

    Z treści podobnych postów na forum wnioskuję, że w takim silniku nie da się w razie czego zmienić kierunku obrotów bez wyprowadzenia czwartego przewodu z silnika?
  • Poziom 26  
    Witam.
    Są silniki do wciągarek o uzwojeniach nawiniętych drutem o takiej samej średnicy i oporności. W tych silnikach oba uzwojenia występują na przemian jako robocze i rozruchowe, w zależności do którego podłączony jest kondensator. W ten sposób realizowane są obroty prawo-lewo.
    Jeżeli w tym silniku oba uzwojenia są wykonane drutem o takiej samej średnicy, to można go potraktować jak silnik do wciągarki.
    W takim wypadku zacisk U2 można potraktować jako wspólny, zacisk U1 jako początek pierwszego a zacisk Z1 jako początek drugiego. Między zaciski U1-Z1 podłączyć kondensator a zasilanie między U2-U1. Aby zmienić kierunek wirowania, zasilanie między U2-Z1.
  • Poziom 33  
    Możesz śmiało kombinować i doświadczalnie rozpoznać - podawaj napięcie na U1 - U2, a poprzez kondensator na Z1 z U1 lub z U2 - będzie kierunek obrotów do wyboru.