Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pralka Ariston AVL 105 - Przestał działać bęben po wyłączeniu wtyczki od pradu

Electrobot 26 Lip 2016 17:39 1806 21
  • #1 26 Lip 2016 17:39
    Electrobot
    Poziom 7  

    Witam
    Pralka Ariston AVL105 - po wylaczeniu z gniazdka wtyczki w czasie prania i po ponownym włączeniu przestał działać bęben (ma juz prawie 9 lat). Wszystko działa pompa pobiera odprowadza wodę, programator (kontrolki prawidłowo na panelu).

    Nie wiem jaki jest w niej silnik (komutatorowy czy klatkowy). Myślę nad kondensatorem tylko nie mam schematu co gdzie sie znajduje i jaki jest do niego odpowiedni...

    Co moze byc przyczyna usterki? Lub co najpierw sprawdzic, ewentualnie wymienić?
    Dzięki za kazde info!

    0 21
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 26 Lip 2016 18:04
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    Electrobot napisał:
    Nie wiem jaki jest w niej silnik / komutatorowy czy klatkowy /


    Szczotkowy, więc na początek do sprawdzenia szczotki.

    0
  • Relpol
  • #3 26 Lip 2016 20:31
    Electrobot
    Poziom 7  

    witam

    Dzieki za info co do tych szczotek ; ) sprawdze je i pasek jak cos to zrobie fotke jak sie ma sprawa...


    Poza tym Oproznie jeszcze filtr wody moze cos tam sie dostalo i zalega... blokujac prace bebna co chyba malo mozliwe...

    i ten model ma jeden spory plus ; ) sciagana pokrywe z tylu i mozna latwiej dostac sie do waznych elementow itd. ufff ulzylo mi...

    Na ponizszym filmie sprawdza serwisant miernikiem "rezystancje-napiecie"

    Pytanie moje jakie parametry maja byc prawidlowe co do sprawnego silnika "rezystancje-napiecie"?
    bo jestem zielony w tej materii :P

    do tego nie rozumiem Ruskiego : P ok to dzialam i dam znac jak sie sprawy maja.



    Link

    0
  • #4 27 Lip 2016 20:34
    Electrobot
    Poziom 7  

    Witam ponownie...

    wiec sprawa wyglada tak po odkreceniu panela tylnego i wlaczeniu, przetestowaniu pralki i programu prania czy wirowania

    Dziala tylko nalewanie wody i odprowadzanie...
    silnik i reszta przewodow w bardzo ladnym stanie...
    ale silnik nawet nie drgnie ;/ wizualnie zadnych przepiec nie ma na silniku
    (nie sprawdzalem jeszcze napiecia i szczotek bo chce najpierw zobaczyc kondensator...)

    jest on z kablem ciezko go wyciagnac :P jesli w ogole wyciaga sie :D z tej kostki? czy on jest z caloscia??? od teog modelu?

    pytanie moje jak sprawdzic sprawnosc kondensatora?
    i jakie powinnien miec parametry?

    podlaczylem go do produ na tym kablu i na stykach prad mial 233V, ale juz na tych drugich zlaczach 0.00 wszedzie...

    Pytanie wg Was moze byc usterka programator???


    zdjecia srodka:


    Pralka Ariston AVL 105 - Przestał działać bęben po wyłączeniu wtyczki od pradu Pralka Ariston AVL 105 - Przestał działać bęben po wyłączeniu wtyczki od pradu Pralka Ariston AVL 105 - Przestał działać bęben po wyłączeniu wtyczki od pradu


    pozdrawiam

    0
  • #6 27 Lip 2016 21:08
    Electrobot
    Poziom 7  

    Ok to jutro sprawdze szczotki i napiecie silnika jak na filmie Rosjanin pokazal i dam znac


    a co do kondensatora to mernik ma pokazywac 0,00 na tych zlaczach, gdzie sa 3 przewody? po podlaczeniu do produ na kablu...

    i dopiero po wlozeniu kostki od przewodow pokaze kondensator napiecie?


    dzieki za odpowiedz

    0
  • Pomocny post
    #7 27 Lip 2016 22:28
    nares
    Specjalista AGD

    PITERRR napisał:
    Witam. Parametry masz podane na kondensatorze

    A Ty wiesz chociaż do czego on służy...?
    Electrobot napisał:
    co do kondensatora to mernik ma pokazywac 0,00 na tych zlaczach

    Odczep się od tego kondensatora, bo to jest filtr przeciwzakłóceniowy. Silnik szczotkowy nie wymaga kondensatora rozruchowego. Już w drugim poście otrzymałeś podpowiedź.

    0
  • #8 28 Lip 2016 09:35
    Electrobot
    Poziom 7  

    Witam ; )

    dzieki za info

    cos mi nie pasowal ten "nie kondensator" tym bardziej ze jest tak polaczony swietnie z kablem ;), ale przy okazji j a jak i inni, ktorzy odwiedza ten post bede wiedziec ze z fotki to "filtr przeciwzakłóceniowy" wiec nic sie nei dzieje bez przyczyny ; ).

    Rodzi sie za to pytanie czy ten "filtr przeciwzakłóceniowy" moze byc tez przyczyna owej usterki? czy raczej nie?
    poza oczywiscie na teraz szczotkami silnika


    ok za kilka h sprawdze szczotki, ale wczensiej "rezystancje-napiecie".

    0
  • #10 28 Lip 2016 12:15
    Electrobot
    Poziom 7  

    Witam ponownie

    Sprawy maja sie tak... 4.1Ω = rezystencja na silniku. Szczotki silnika stan jak na zdjeciu brak luzow po bokach ładnie wskakuja i wyskakuja z obudowy (nie wyciagalem ich ze srodka tego plastiku). Czyżby uwalony był silnik? Mam go jeszcze sprawdzić u kogos na odpaleniu? Czy silnik sprawny i szukac innej przyczyny?
    Pralka Ariston AVL 105 - Przestał działać bęben po wyłączeniu wtyczki od pradu

    0
  • #11 29 Lip 2016 16:55
    Electrobot
    Poziom 7  

    Witam ponownie

    wiec silnik sprawdzilem na specialnym kablu do rozruchu i wywala korki
    , nie uruchamia sie, a wiec na 90% silnik padl...

    rezystencja ma 2 wartosci = to 30 Ω i 4,1 Ω (om)

    i teraz mam wazne pytanie czy poza silnikiem padl tez programator lub cos innego?

    programy jak wlaczalem w pralce dzialaly prawidlowo (plukanie, wirowanie, pranie) od strony panela diody tak jak prawidlowo powinny dzialac dzialaja, a to co powiazane ze silnikiem to wiadomo nie dziala...

    co jeszcze sprawdzic waznego? bo chcialbym przed kupnem silnika miec wieksza pewnosc, ze nie poszly inne czesci pralki, ktore moga zbyt obciazyc moj budzet co do naprawy...



    Dzieki za kazda pomocna opinie!

    0
  • #12 29 Lip 2016 21:07
    Gobro
    Poziom 28  

    Te 30 Ohm to jest tacho i jego nie ruszaj. Podajesz że masz oporność 4,1 a brakuje jeszcze jednej oporności. Jest wirnik i stojan , coś ma przerwę. Może stojan, ma bezpiecznik termiczny i on zadziałał. To trzeba szukać.

    1
  • #13 31 Lip 2016 19:00
    Electrobot
    Poziom 7  

    Witam

    ja tylko na przewodach od kostki mierzylem opornosc... a ta trzecia gdzie sie mierzy... poza kostka? jestem prawie laikiem co do tego typu spraw ; )
    ta pralka to takie wyzwanie ; )

    Poza tym te pralki posiadaja jakies zabezpiecznie przed spalaniem silnika? lub w tej skrzynce moze poszedl jakis bezpiecznik? nie rozbieralem jej narazie...

    wiec co mi radzicie teraz zrobic jesli silnik padl?

    nie mam takiego drugiego wiec bede musial kupic... mam nadzieje ze nie ma jakiegos przebicia z modulu, ktory moze inny silnik uszkodzic :P

    moze ktos z Was ma w ladnym stanie (nie nowy) tego typu silnik co u mnie jest w pralce? oczywiscie nie za free ; ) i podziala :P


    zdjecie tabliczki:

    Pralka Ariston AVL 105 - Przestał działać bęben po wyłączeniu wtyczki od pradu

    pozdrawiam...

    0
  • #14 31 Lip 2016 19:26
    Gobro
    Poziom 28  

    Gniazdo silnika ma 7 końcówek . Zmierzyłeś 4 a 3 sobie odpuściłeś.

    0
  • #15 01 Sie 2016 14:32
    Electrobot
    Poziom 7  

    Witam

    piszemy o tym gniezdzie gdzie kostka z pralki wchodzi? bo jesli tak
    to sprawdzalem jeszcze raz i sprawa wyglada tak jesli dobrze pomierzylem:

    30 Ω
    4 Ω
    69 Ω - jeszcze mi na innym zlaczu pokazal
    co to oznacza?

    i czy jesli kupie silnik i podlaczego go do pralki to moze cos innego uszkodzic ten nowy silnik? czy raczej pralki maja zabezpieczenia ktore sprawny silnik nie uszkodza? i ten model tez go posiada...

    pozdrawiam

    0
  • #17 01 Sie 2016 19:18
    Electrobot
    Poziom 7  

    Witam

    Cytat:
    "A podłączyłeś silnik zgodnie z tym tematem ?: "


    ja tego silnika nie sprawdzalem co do podpiecia go czy dziala ;/ nawet nie wiem jakie kable ta osoba podpiela, a nie moge dac gwrancji

    WAZNE: wzialem silnik do innego serwisanta i sprawdzil mi go mowiac ze silnik jest dobry... i zeby szukac w skrzynce przyczyny... (on napraawia pralki, lodowki) choc nie podlaczyl tego silnika pod rozruch bo nie mial przy sobie kabla...

    Czyli w "skrzynce-plytce" cos padlo i zablokowalo prace silnika...

    Co proponujecie? wiemy ze silnik, szczotki sa sprawne...

    0
  • #18 01 Sie 2016 20:30
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    Electrobot napisał:
    WAZNE: wzialem silnik do innego serwisanta i sprawdzil mi go mowiac ze silnik jest dobry... i zeby szukac w skrzynce przyczyny... (on napraawia pralki, lodowki) choc nie podlaczyl tego silnika pod rozruch bo nie mial przy sobie kabla...


    Tylko że na oko to chłop w szpitalu umarł ... :( Wizualnie można stwierdzić czy silnik jest spalony, ale przerwy w uzwojeniach czy zwarcia się nie znajdzie, dlatego najpewniej jest jednak podłączyć. Nie podważam jednak opini serwisanta, bo z strzępków zdjęć silnik wygląda ładnie :)
    W "skrzynce" z rzeczy, które być może sam dasz rade naprawić to uszkodzony triak. Mam podstawy sądzić, że dalsze rady dotyczące sprawdzania i wymiany elementów będą już ponad Twoje siły i nie odbieraj tego jako brak chęci pomocy czy złośliwość.

    0
  • #19 02 Sie 2016 00:03
    Electrobot
    Poziom 7  

    Witam

    tak silnik wyglada ladnie, uzwojenie pokryte pylem ze szczotek i ani grama rdzy itd. wirnik moze lekko do oczyszczenia jest...
    ale tak jak piszesz podlaczenie go byloby najlepsze co do 100% pewnosci...
    moze jutro cos mi sie uda w tym kierunku zrobic ;)
    zrobie tez fotke plytki bo jest dojscie do niej...


    Przyczyny uszkodzenia triaka są następujące:

    przekroczenie dopuszczalnego napięcia
    przekroczenie maksymalnej dopuszczalnej wartości prądu - zniszczenie cieplne spowodowane przekroczeniem tzw. całki Joule'a
    obie jednocześnie

    To by sie zgadzalo z tym jak wygladala sytuacja przed awaria - pralka jest podlaczona do gniazdka przez przedluzacz w ktory nie zawsze wchodzi bolec uziemienia we wtyczke od pralki i po wyciagnieciu w czasie prania wtyczki przedluzacza z kontaktu lekko poszly iskry z listwy ;/, a pozniej juz efekt jest taki jak caly ten temat.

    Cytat:
    Mam podstawy sądzić, że dalsze rady dotyczące sprawdzania i wymiany elementów będą już ponad Twoje siły i nie odbieraj tego jako brak chęci pomocy czy złośliwość.


    nie pomyslalem tak nawet ; ) juz przy tym TRIAKU mozliwe ze juz nie bede tego robil jesli bedzie np. lutowanie... pierwszy powod to brak odp. sprzetu ; ) drugi czasu i w obecnych pralkach doszkolenie sie w temacie, ktore az na tym etapie nie jest mi na reke ; ) tym bardziej w Letni okres (a co do umiejetnosci to bym sie spieral ;P - inteligetnie mierze sily na zamiary) wiec jesli poza diagnozami powyzszych rzeczy bedzie juz sprawa szla w kierunku "skrzynki-plytki" to sprawe zostawie elektrykowi/onikowi itd.


    Dzieki za pomocne info! i dam znac jak sie sprawy maja, aby kiedys przydalo sie to dla potomnych, a ja przy okazji odswiezylem sobie wiedze i wiem co sie dzieje w pralkach nowszej generacji niz o wiele starszych ;)

    0
  • Pomocny post
    #20 02 Sie 2016 00:32
    zhudomel
    Specjalista AGD

    Electrobot napisał:
    piszemy o tym gniezdzie gdzie kostka z pralki wchodzi? bo jesli tak
    to sprawdzalem jeszcze raz i sprawa wyglada tak jesli dobrze pomierzylem:

    30 Ω
    4 Ω
    69 Ω - jeszcze mi na innym zlaczu pokazal
    co to oznacza?

    Te 30Ω jest dziwne. Pomierz te oporności na złączu silnika jeszcze raz, tylko się trochę zaangażuj. Masz tam w kostce 6 przewodów; dwa (chyba białe) idą do cewki tacho, dwa do szczotek i dwa na stojan. Nie jest trudno ustalić, które i gdzie. Pomierz rezystancję tych par.
    Electrobot napisał:
    pralka jest podlaczona do gniazdka przez przedluzacz
    To jest nieprawidłowe i przyczyna wielu usterek. A jeżeli już nie ma innej możliwości, to przedłużacz ma być solidny i nie ma tu miejsca na jakiekolwiek luzy (chyba, że pralkę traktuje się jak chusteczki do nosa).

    0
  • Pomocny post
    #21 03 Sie 2016 16:46
    scalak4
    Poziom 17  

    Widzę kolego że masz zapał do samodzielnej naprawy tej pralki wiec postaram Tobie i innym początkującym w miarę moich skromnych możliwości pomóc (nie zajmuje się pralkami).

    Pralka Ariston AVL 105 - Przestał działać bęben po wyłączeniu wtyczki od pradu

    Oto schemat typowego silnika pralki i jego zasilania. Przeanalizuj go po kolei a odpowiesz sobie na wiele pytań.

    - Zaczynając od lewej strony prąd "płynie" przez triak. Jest to taki bezstykowy przełącznik który cyklicznie załącza i rozłącza się regulując obroty silnika.
    - Następnie prąd "biegnie" przez zabezpieczenie termiczne silnika które jest gdzieś na silniku a jego wyprowadzenia są w kostce silnika. W normalnej pracy powinien on miec "zwarcie" czyli przewodzić. Gdy on się nadmiernie nagrzeje to przestaje przewodzić, obwód się otwiera i silnik staje.
    - Z czujnika prąd wędruje to stojana silnika. są to cewki które są w obudowie silnika.
    - Ze stojana prąd leci na szczotki wirnika. W zależności pod którą szczotkę podłączymy ten prąd uzyskamy lewe lub prawe obroty. Dlatego prąd ze stojana zanim trafi na szczotki kierowany jest na przekaźniki kierunku pracy. Są one po to aby silnik mógł się kręcić w obie strony. Podłączają one prąd płynący ze stojana do jednej lub drugiej szczotki jednocześnie mostkując przeciwną ze szczotek do drugiego zacisku zasilania zamykając obwód. Skoro obwód się zamyka a silnik jest sprawny to musi działać...

    Sprawdź silnik po swojemu podłączając go według schematu ale zasilanie puść przez przez żarówkę 230 v około 80 - 100 W Żarówka ograniczy prąd i wybaczy Ci błędy w razie złego podłączenia. Gdy zrobisz gdzieś zwarcie to po prostu będzie się normalnie świecić.... W razie poprawnego podłączenia jej moc wystarczy aby silnik się kręcił

    W kostce stykowej silnika powinno być 8 przewodów:
    - dwa przewody cewki tacho (można je rozpoznać po tym że są cienkie)
    -dwa przewody szczotek (na pewno znajdziesz)
    -dwa przewody bezpiecznika termicznego (przeważnie białe, rozpoznasz po tym że mają 0Ω rezystancji)
    -dwa przewody stojanu (maja niska rezystancję ale zdecydowanie większą od zabezpieczenia termicznego)

    Uważaj na cewkę tachometru (czujnika obrotu). Daje on informacje do sterownika o aktualnych obrotach silnika, i umieszczony jest nad łożyskiem po drugiej stronie koła pasowego (szajby). Jego zaciski znajdują się na kostce silnika. Można ja łatwo uszkodzić przepuszczając przez nią prąd. Jej wyprowadzenia na kostce silnika można rozróżnić po tym że idą do nich cieniutkie kable.

    Jeżeli silnik będzie pracował (a przypuszczam że tak) to zdemontuj sterownik i wyślij na forum zdjęcia płytki. Do wymiany triaka nie trzeba dużych zdolności. Wystarczy lutownica za 10 zł i odsysacz do cyny za 6 zyla, chociaż można się i bez niego obejsć. Można poćwiczyć na starych płytkach.. Samodzielna naprawa na pewno dostarczy dużo satysfakcji.\
    Mam nadzieje że wyczerpująco opisałem temat... W razie pytań chętnie odpowiem. Pozdrawiam

    0
  • #22 13 Sie 2016 14:47
    Electrobot
    Poziom 7  

    witam

    ponownie, dzieki wielkie scalak4za za tak obszerny post i zaangazowanie

    fakt lubie majsterkowac i dzieki temu tematowi z odpowiednia doza i waszej pomocy poznalem sporo kwestii w pralkach jak i silnikach tego typu ; ) i teraz plus dla wiedzy, ktora nie powinna isc w las... i to co moglem sprawdzic wg tej wiedzy co mialem okazalo sie przydatne dla serwisanta, ktory szybko i sprawnie ; ) znalazl usterke...

    Okazalo sie ze na plytce przy przekaznikach dostala sie rdza chyba od wody i spowodowala przystopowanie pracy pralki przez przerwe pradu... koszt znikomy pralka dziala ; ) oby jak najdluzej... a czy bylo cos wymieniane jakas kostka to musze jeszcze dopytac i dam znac...

    Do tego bardziej poznalem miernik i jak sprawdzac nim rozne parametry ; ).

    Jeszcze raz wielkie dzieki za kazde zaangazowanie! pomoc i mam nadzieje, ze temat pomoze innym odwiedzajacym to forum.

    Pozdrawiam.

    0
  Szukaj w 5mln produktów