Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

centra plus 71Ah - niższe ładowanie na nowym akumulatorze

27 Lip 2016 12:15 939 11
  • Poziom 6  
    Dzień dobry. Zacznę może od początku. Samochód passat b4 tdi, alternator 70A. Od jakiegoś czasu z powodu wieku (8lat) i krótkich odcinków padał powoli mój akumulator Centra Futura 72Ah 720A. Praktycznie od ok roku jego napięcie spadało po nocnym postoju do 11,92V Jeszcze wczoraj sprawdzałem ładowanie i na tym starym akumulatorze wynosiło 14,10V z wyłączonymi odbiornikami i spadało do 13,95V gdy włączyłem wszytko co możliwe czyli światła, radio, dmuchawę i ogrzewanie tylnej szyby.
    Dziś zmieniłam akumulator na Centra Plus 71Ah 670A. Napięcie na nim wynosi 12,52V ale ładowanie jest sporo niższe. Przy wyłączonych odbiornikach wynosi 13,96 ale jak włączę np światła spada do 13,85V. Po włączeniu np radia i dmuchawy spada do 13,70V
    Pomiar robiłem na mocno rozgrzanym silniku po trasie ok 80km. Niestety nie miałem okazji sprawdzić jakie jest ładowanie na zimnym silniku ale na pewno dziś to zrobię.
    Dlaczego na starym akumulatorze ładowanie było wyższe niż na nowym?
  • Poziom 6  
    Sprawdzę po południu i dam znać. Przewód przy alternatorze powinien być czysty gdyż jakiś czas temu przy okazji innej naprawy miałem alternator w ręce i czyściłem styki. Tak samo czyściłem styk masy z karoserią. Sprawdzę jeszcze jak wygląda ładowanie na zimnym silniku i tak jak wspomniałeś czystość i styk klem gdyż tylko na szybko przerzuciłem akumulator nie czyszcząc nic. Klemy wiem że były wcześniej czymś nasmarowane chyba wazelina techniczną.
  • Poziom 37  
    Witam,
    wyjaśnienie jest raczej proste.

    Objawami zużycia akumulatora są zarówno spadek pojemności elektrycznej jak również wzrost szeregowej rezystancji wewnętrznej. Dotyczy to akumulatorów o dowolnej chemii: ołowiowych, LiIon, itp.

    Stary akumulator podczas ładowania wykazuje większe napięcie z dwóch powodów. Z jednej strony bardziej rośnie napięcie z powodu obniżonej pojemności elektrycznej, dodatkowo pojawia się większy spadek napięcia na nieco większej szeregowej rezystancji wewnętrznej, wynikający po prostu z prawa Ohma.

    Nowy akumulator bardziej "opiera się" wzrostowi napięcia ze względu na większą pojemność elektryczną, ponadto wykazuje mniejszy spadek napięcia na mniejszej szeregowej rezystancji wewnętrznej.

    Moim zdaniem wszystko jest w porządku i zgodne z teorią i prawami fizyki.

    Pozdrawiam
  • Poziom 43  
    Sprawdz bezpośrednio na alternatorze jakie masz napięcie , jeśli wyższe to spadek masz na łączeniach (oczka,rozrusznik,itd) Jeśli też takie kiepskie to raczej wskazuje na regulator alternatora.
  • Poziom 6  
    Rozumiem czyli powoli trzeba myśleć nad regeneracją alternatora.
  • Poziom 43  
    Nie sprawdzić trzeba jak napisałem. Regulator zmienisz w pół godziny.
  • Poziom 38  
    qwertykokos napisał:
    Rozumiem czyli powoli trzeba myśleć nad regeneracją alternatora.
    Wg mnie sprawdź najpierw napięcie ładowania na zimnym silniku i altrenatorze - prawdopodobnie będzie ok. 14.4V, a spadek napięcia na gorącym altku, to będzie wpływ temperatury (alternatora) na regulator napięcia.
  • Poziom 6  
    Masz rację. Na zimnym na klemach jest 14.18V a po włączeniu wszystkiego co możliwe spada do 14V. Czyli sam regulator do wymiany?
  • Poziom 38  
    Ja bym się jeszcze wstrzymał z tą decyzją - nie wiem ile taki regulator kosztuje.
    Prawdopodobnie sprawdzałeś te napięcia na biegunach akumulatora, a sprawdź jeszcze jak to wygląda ten pomiar na alternatorze między "+" altka a jego obudową (masą).
    Prawdopodobnie będzie wyższe i będzie mniejsza różnica miedzy tym przy włączonych odbiorach i niewłączonych.
  • Poziom 6  
    Zmierzę tylko w wolnej chwili bo dostęp kiepski. Ale wydaje mi się że jeśli by to była wina połączeń + lub - to napięcie by tak nie spadało po zagrzaniu.
  • Poziom 38  
    U mnie w corolli na zimnym silniku (altku) napięcie zaraz po odpaleniu jest 14.2V, a jak silnik trochę popracuje i aletk zrobi się gorący, to napięcie spada do 13.9-13.8V. Napięcie mierzone bezpośrednio na altku jest o 0.1V wyższe.
    Na youtube na filmiku facet demonstrował jak napięcie alternatora zależy od temperatury regulatora napięcia.