Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór zabezpieczenia różnicowo-nadprądowego

trybekk 27 Lip 2016 18:11 2481 17
  • #1 27 Lip 2016 18:11
    trybekk
    Poziom 9  

    Witam,
    Mieszkam w bloku z lat 70, w którym położona jest instalacja elektryczna aluminiowa. Przy okazji całościowego remontu mieszkania chce wymienić całą instalację na drut miedziany. Nie daje mi jednak spokoju kwestia doboru różnicówki. Zabezpieczenie przedlicznikowe, które znajduje się na klatce to C20A, zaplombowane. I tu moje pytanie, czy ma racje bytu zamontowanie w mieszkaniu różnicówki B25A 30mA i następnie "eSek" 10A na oświetlenie i po 16A na każdy inny obwód? Spotkałem się z opinią, że moge nawet i 100A dać bo ważna jest upływność która wynosi 30mA.
    Pozdrawiam ;)

    Uprzedzając pytania, nie ma możliwości zmiany bezpiecznika, który jest zaplombowany (stanowisko wspólnoty mieszkaniowej)

    0 17
  • #2 27 Lip 2016 18:21
    PATAFIAN_PATAFIAN
    Warunkowo odblokowany

    Gdzieś czytałem, że bezpieczniki automatyczne dzieli się na trzy rodzaje:
    Te z literką A - szybkie(bezzwłoczne) stosowane do urządzeń elektronicznych.
    Te z literką B - standardowe stosowane powszechnie do "wszystkiego"
    Te z literką C - zwłoczne(zwleka z wyłączeniem sie :-D) stosowane najczęściej do silników trójfazowych wymagających dużego prądu podczas rozruchu.
    W twoim przypadku bezpiecznik C25 jest zabezpieczeniem zwłocznym o prądzie 25amper.
    Czy bezpośrednio za nim możesz wstawić B25 tego nie jestem w stanie ci powiedzieć bo dochodzi jeszcze opór instalacji itp.

    Moderowany przez Łukasz-O:


    3.1.11. Publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.
    Ostrzeżenie # 5

    0
  • Pomocny post
    #3 27 Lip 2016 18:33
    Dandre
    Poziom 13  

    Jak widzę to Twój pierwszy post na forum.
    Trudno ocenić, czy masz jakieś doświadczenie w instalatorstwie elektrycznym, dlatego nie wiadomo co odpowiedzieć ?
    Czy w ogóle jest potrzebne różnicówka na całość nowoprojektowanej instalacji, to rzecz do dyskusji ? Czy można ją w ogóle użyć ze względu na układ sieci zasilającej ?
    Bardziej zasadne by było zabezpieczyć obwody, które takiej ochrony na pewno potrzebują : obwody łazienkowe, kuchenne np.
    I tutaj już można dobierać różnicówki i nadprądówki stosownie do mocy na obwód.
    Ale to są już konkretne wyliczenia, co do zapotrzebowania mocy na każdy obwód, doboru grubości przewodu, no i w końcu zabezpieczeń tych obwodów.
    Nowa instalacja musi być zaprojektowana i obliczona, tym bardziej że małe zabezpieczenie "pionu" utrudni selektywność.
    Niełatwo tu konkretnie radzić ?
    Jedynie to, że przy zabezpieczeniu głównym C 20A, użycie wyższych zabezpieczeń wewnątrz instalacji jest zbędne i oprócz kosztów nic nie wniesie.

    0
  • #4 27 Lip 2016 18:38
    trybekk
    Poziom 9  

    Oznacznia oczywiście znam ;)
    Robiąc już nową instalację chce zrobić ją porządnie, stąd ta różnicówka. Problemem jest właśnie to zabezpieczenie przedlicznikowe C20A, którego zmienić nie można.
    Idąc na logikę, gdy zamontuję różnicówkę B25A 30mA to teoretycznie jeżeli upływność się zmieni to bez względu na to czy różnicówka będzie miała 100 czy te 25A i tak ją załączy co nie spowoduje wywalenia bezpiecznika przedlicznikowego.
    Problemem jest dla mnie to czy jeżeli zamontuję różnicówkę większą niż zabezpieczenie przedlicznikowe nie będzie wywalać mi bezpiecznika na klatce.
    Inna sprawa, że przy zwarciu na jakimkolwiek obwodzie w mieszkaniu wyrzuci najpierw "eSkę" pod niego podłaczoną B16A.

    0
  • #5 27 Lip 2016 18:44
    Dandre
    Poziom 13  

    trybekk napisał:
    Inna sprawa, że przy zwarciu na jakimkolwiek obwodzie w mieszkaniu wyrzuci najpierw "eSkę" pod niego podłaczoną B16A.

    W Twoim przypadku, to wcale nie jest takie oczywiste

    0
  • #6 27 Lip 2016 18:56
    trybekk
    Poziom 9  

    Dandre, dziękuję za odpowiedź.

    Może w skrócie opiszę schemat planowanej instalacji:
    1. Oświetlenie - 3x1,5mm2 - B10A
    2. Łazienka - 3x2,5mm2 - B16A
    3. Kuchnia - 3x2,5mm2 - B16A
    4. Pokój 1 - 3x2,5mm2 - B10A/B16A
    5. Pokój 2 - 3x2,5mm2 - B10A/B16A
    6. Pokój 3 - 3x2,5mm2 - B10A/B16A

    Wydaje mi się, że przekroje odpowiednio dobrane. Z racji, że w mieszkaniu mam podłączony gaz to indukcja lub płyta grzejna nie wchodzi w gre, także w kuchni nie mam potrzeby montowania większego przekroju kabla lub gniazda siłowego.

    Rozdzielnia będzie składana z podzespołów Schneider'a.

    Całość chciałem zabezpieczyć jedną różnicówką 25A, ale jak już wspomniałeś nie ma to sensu. W takim razie jakie zabezpieczenie byś polecał? Czy może całkowicie z niego zrezygnować?

    0
  • #7 27 Lip 2016 19:07
    mawerix123
    Poziom 37  

    trybekk napisał:
    także w kuchni nie mam potrzeby montowania większego przekroju kabla lub gniazda siłowego.


    Ale jest potrzeba położenie więcej niż jednego obwodu, jeden obwód gniazda ogólne a gdzie zmywarka, piekarnik :?: one muszą mieć osobny obwód.

    0
  • #8 27 Lip 2016 19:15
    trybekk
    Poziom 9  

    mawerix123 napisał:
    trybekk napisał:
    także w kuchni nie mam potrzeby montowania większego przekroju kabla lub gniazda siłowego.


    Ale jest potrzeba położenie więcej niż jednego obwodu, jeden obwód gniazda ogólne a gdzie zmywarka, piekarnik :?: one muszą mieć osobny obwód.


    Zapomniałem dodać :
    - piekarnik jest gazowy
    - zmywarki nie posiadam i nie planuje ponieważ nie jestem zwolennikiem tego urządzenia. Jedynym urządzeniem elektrycznym, które będzie na stałe podłączone do instalacji jest lodówka. Z doskoku podłączane będą blender, opiekacz, mikser, mikrofala i tym podobne gadżety nieprzekraczające 1000W.

    Chociaż za twoją radą pomyślę nad położeniem 2 obwodów w kuchni w razie jakby jednak w przyszłości mi się odwidziało lub unia uznała, że gaz jest niebezpieczny ;)

    0
  • #9 27 Lip 2016 19:30
    CYRUS2
    Poziom 36  

    trybekk napisał:
    Oznacznia oczywiście znam ;)
    Idąc na logikę, gdy zamontuję różnicówkę B25A 30mA to teoretycznie jeżeli upływność się zmieni
    Nie idziesz na logikę.. Bxx30mA montuje się wtedy, jak brak miejsca w rozdzielnicy.
    Cytat:
    Problemem jest dla mnie to czy jeżeli zamontuję różnicówkę większą niż zabezpieczenie przedlicznikowe nie będzie wywalać mi bezpiecznika na klatce.
    Będzie wywalać.
    Cytat:
    Inna sprawa, że przy zwarciu na jakimkolwiek obwodzie w mieszkaniu wyrzuci najpierw "eSkę" pod niego podłaczoną B16A.
    Tak nie będzie.

    0
  • #10 27 Lip 2016 21:29
    Dandre
    Poziom 13  

    trybekk napisał:
    Mieszkam w bloku z lat 70, w którym położona jest instalacja elektryczna aluminiowa.

    Przede wszystkim ustal u zarządcy, lub w ZE jaki układ sieci obowiązuje w Twoim domu ?
    To może być TT lub TN-C. Znowu nie wiem czy wiesz o co chodzi, ale tak czy siak różnica w instalacji odbiorczej jest bardzo istotna.
    Skoro instalacja jest z aluminium, to i "pion" też taki może być ? A to spowoduje, że trzeba fachowo podejść do połączenia, lub może nawet przebudować go na miedź ? Pisząc "pion", miałem na myśli złącze do Twojego mieszkania.
    A to już są sprawy urzędowe do załatwienia.
    Z tej dedukcji wynika, że dobrze by było, aby problem rozeznał kompetentny człowiek z uprawnieniami elektrycznymi. Jeśli masz kogoś takiego znajomego, to lepiej.

    0
  • #11 27 Lip 2016 21:31
    pafciowaw
    Specjalista Automatyk

    Koledzy...wyłącznik różnicowo-prądowy (bez członu nad-prądowego) ma podaną zdolność łączeniową styku (owe 25 czy 40A) oraz czułość - czyli "magiczne" 30 mA. W przypadku zwarcia L - N w odbiorniku prąd różnicowy będzie ~ 0 mA i "różnicówka" nie zadziała (natomiast zadziałają zabezpieczenia poszczególnych obwodów bądź zabezpieczenie przed-licznikowe). Natomiast nawet mała upływność (15-30 mA) między L - PE lub N - PE ma spowodować wyłączenie zabezpieczenia różnicowo-prądowego (a z kolei wyłączniki nad-prądowe nie wyzwolą się).
    Przy dużym dozwarciu do PE - wywali wszystkie zabezpieczenia.

    2
  • #12 28 Lip 2016 01:22
    CYRUS2
    Poziom 36  

    trybekk napisał:
    Mieszkam w bloku z lat 70, w którym położona jest instalacja elektryczna aluminiowa.
    Dandre napisał:
    Przede wszystkim ustal u zarządcy, lub w ZE jaki układ sieci obowiązuje w Twoim domu ?
    To może być TT lub TN-C.
    Jeżeli jest TT to natychmiast należy odłączyć od sieci wszystkie mieszkania. = Blok nie nadaje się do eksploatacji.

    0
  • #13 28 Lip 2016 02:18
    WojcikW
    Poziom 38  

    PATAFIAN_PATAFIAN napisał:
    Gdzieś czytałem, że bezpieczniki automatyczne dzieli się na trzy rodzaje:
    Te z literką A - szybkie(bezzwłoczne) stosowane do urządzeń elektronicznych.
    Te z literką B - standardowe stosowane powszechnie do "wszystkiego"
    Te z literką C - zwłoczne(zwleka z wyłączeniem sie :-D) stosowane najczęściej do silników trójfazowych wymagających dużego prądu podczas rozruchu.
    W twoim przypadku bezpiecznik C25 jest zabezpieczeniem zwłocznym o prądzie 25amper.
    Czy bezpośrednio za nim możesz wstawić B25 tego nie jestem w stanie ci powiedzieć bo dochodzi jeszcze opór instalacji itp.
    Gdzie takie głupoty wypisują?

    Czy jest potrzebny w tej instalacji człon nadprądowy w wyłączniku różnicowoprądowym?

    1
  • #14 28 Lip 2016 08:58
    trybekk
    Poziom 9  

    Dandre napisał:
    Przede wszystkim ustal u zarządcy, lub w ZE jaki układ sieci obowiązuje w Twoim domu ?
    To może być TT lub TN-C. Znowu nie wiem czy wiesz o co chodzi, ale tak czy siak różnica w instalacji odbiorczej jest bardzo istotna.
    Skoro instalacja jest z aluminium, to i "pion" też taki może być ? A to spowoduje, że trzeba fachowo podejść do połączenia, lub może nawet przebudować go na miedź ? Pisząc "pion", miałem na myśli złącze do Twojego mieszkania.

    Cały blok został jakieś 5-6 lat temu zmieniony na TN-C. Z rozdzielni z klatki schodowej (przez licznik) doprowadzono do mojego mieszkania 1faze[masakra!] przewodem miedzianym 3x2,5mm2. W kwestii instalacji domowej: róbta co chceta, tylko wara od bezpiecznika na klatce schodowej. Całej sytuacji nie poprawia fakt, że to mieszkanie z "wielkiej płyty"...

    0
  • #15 28 Lip 2016 10:56
    slawekx
    Poziom 28  

    [quote="trybekk"]

    Dandre napisał:

    Cały blok został jakieś 5-6 lat temu zmieniony na TN-C. Z rozdzielni z klatki schodowej (przez licznik) doprowadzono do mojego mieszkania 1faze[masakra!] przewodem miedzianym 3x2,5mm2. W kwestii instalacji domowej: róbta co chceta, tylko wara od bezpiecznika na klatce schodowej. Całej sytuacji nie poprawia fakt, że to mieszkanie z "wielkiej płyty"...

    Jeżeli zmieniono na TN-C to czy na pewno masz 3X2,5 mm2 doprowadzone do mieszkania ? bo to juz by było L N i PE. I dlatego jest "robta co chceta" bo zmuś na raz wszystkich mieszkańców do jednolitej modernizacji swojej instalacji elektrycznej w mieszkaniu. Jak umiesz ich namówić to podaj sposób.

    0
  • #17 28 Lip 2016 21:02
    Dandre
    Poziom 13  

    trybekk napisał:
    Całość chciałem zabezpieczyć jedną różnicówką 25A, ale jak już wspomniałeś nie ma to sensu. W takim razie jakie zabezpieczenie byś polecał? Czy może całkowicie z niego zrezygnować?

    Cedzisz te informacje jak złoto na odsiewaczu ;-).
    Ten kto będzie Ci robił(pomagał) przy tej instalacji niech lepiej przewidzi wyłącznik główny na zasilaniu - jakiś FR 303 czy inny, abyś w razie czego mógł jednym ruchem odłączyć zasilanie.
    Niech też przewidzi zab różnicowe dla obwodów gniazdek w łazience i kuchni. Zresztą można dla wszystkich obwodów przewidzieć różnicówki. Przy generalnym remoncie to żaden koszt.
    Należy rozważyć kwestię zabezpieczenia odgromowego. Pewnie korzystasz z komputera i podobnych wrażliwych na przepięcia instalacji. Też co nieco do rozdzielnicy można zamontować dla poprawy bezpieczeństwa.
    Skoro podciągnięto Ci nowe zasilanie - najprawdopodobniej TN-S, to jest okazja zrobić instalację na dzisiejsze czasy.
    Rozważ to, nie rób na chybcika.

    0
  • #18 28 Lip 2016 22:02
    CYRUS2
    Poziom 36  

    mawerix123 napisał:
    Jeśli modernizacja była 5 lat temu to zasilanie pewnie jest TN-S.
    Nie może być TN-S. Może przed końcem świata będzie.
    Gdyby to był nowy budynek to tak by było.
    trybekk napisał:
    Całość chciałem zabezpieczyć jedną różnicówką 25A, ale jak już wspomniałeś nie ma to sensu.
    Ma sens, i na mieszkaniu zasilanym z jednej fazy tak się robi.
    Ale RCD bez członu przeciążeniowego.
    Dandre napisał:
    Niech też przewidzi zab różnicowe dla obwodów gniazdek w łazience i kuchni. Zresztą można dla wszystkich obwodów przewidzieć różnicówki. Przy generalnym remoncie to żaden koszt.
    Na wszystkie gniazda jest obowiązkowy RCD.
    Najpierw uzupełnij wiedzę- póżniej radź.
    Pytajjacy chciał zrobić lepiej niż doradca.
    Dandre napisał:
    Należy rozważyć kwestię zabezpieczenia odgromowego.
    Odgromowe - ma robić piorunochron ? Na bloku ?

    0