Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomiary rezystancji izolacji oraz rezystancji uzwojeń

28 Lip 2016 19:29 4260 6
  • Poziom 5  
    Witam

    Czy mógł by mi ktoś wytłumaczyć po "chłopsku" jak stwierdzić po tych pomiarach(rezystacji izolacji , rezystancji uzwojeń) czy silnik jest sprawny lub coś z nim nie tak np. silnik 3 fazy 500V i 5.5kW oraz po co się robi pomiary uzwojeń silników i jak odczytywać wyniki
  • Poziom 32  
    Pomiary upływności izolacji są wykonywane przy napięciu 1000V,a czasami nawet wyższym ,zwykły omomierz tego nie pokarze .Drugi pomiar to indukcyjność-wykrywa zwarcia w poszczególnych sekcjach-cewkach,tzw.zwarcia między zwojowe.
  • Poziom 15  
    Oprócz pomiarów rezystancji uzwojeń czy rezystancji izolacji, powinno się także robić pomiar prądu biegu jałowego w celu sprawdzenia rdzenia.
  • Poziom 20  
    Rezystancja izolacji:
    Minimum 1kom/1V, nie mniej niż 5 Mom (z tego co pamiętam - proszę poprawić mnie, jeśli się mylę). W praktyce wartości te wynoszą przynajmniej setki Megaomów.
    Uzwojenia:
    Koniecznie musisz rozpiąć mostki.
    Wyniki powinny być takie same, lub bardzo zbliżone do siebie.
    Ile dokładnie, to musiałbyś mieć kartę katalogową danego silnika. Dla niedużych silników rzędu kilku kW wartości te wynoszą kilka - kilkanaście omów.

    Edit:

    Po co są pomiary?
    Tak samo jak pomiar poziomu płynu chłodniczego w samochodzie.
    Jeśli masz za niski, to jest coś nie tak, i oprócz dolania trzeba poszukać usterki i naprawić. Można oczywiście jechać dalej, ale raczej długo nie pojeździsz.
  • Poziom 5  
    beam_beer napisał:
    Rezystancja izolacji: 1kohm / 1V jak to obliczyć , dziękuję za sensowną odpowiedź!
    Minimum 1kom/1V, nie mniej niż 5 Mom (z tego co pamiętam - proszę poprawić mnie, jeśli się mylę). W praktyce wartości te wynoszą przynajmniej setki Megaomów.
    Uzwojenia:
    Koniecznie musisz rozpiąć mostki.
    Wyniki powinny być takie same, lub bardzo zbliżone do siebie.
    Ile dokładnie, to musiałbyś mieć kartę katalogową danego silnika. Dla niedużych silników rzędu kilku kW wartości te wynoszą kilka - kilkanaście omów.

    Edit:

    Po co są pomiary?
    Tak samo jak pomiar poziomu płynu chłodniczego w samochodzie.
    Jeśli masz za niski, to jest coś nie tak, i oprócz dolania trzeba poszukać usterki i naprawić. Można oczywiście jechać dalej, ale raczej długo nie pojeździsz.
  • Poziom 20  
    Jeszcze raz:
    Potrzebujesz oczywiście specjalny miernik do mierzenia tego. Zwykłym multimetrem tego nie zrobisz.
    Na dzień dobry rozpinasz mostki. Nie ważne w jakim układzie pracuje silnik. Mierzysz rezystancję izolacji, czyli:
    - rezystancję pomiędzy uzwojeniem U1U2 -V1V2
    - V1V2 - W1W2
    - U1U2 - W1W2
    - U1U2 - korpus silnika (KS)
    - V1V2 - KS
    - W1W2 - KS

    Następnie mierzysz rezystancję uzwojeń, czyli:

    - U1 - U2
    - V1 - V2
    - W1 - W2

    Przy okazji oceniasz ofc. stan łożysk, przewietrznika, etc.

    Jeśli silnik pracuje pod stałym obciążeniem, to dla swojego dobra należy raz na miesiąc sprawdzać prąd przez niego pobierany. Jeśli zwiększy się, to oznacza, że coś blokuje go mechanicznie, i trzeba sprawdzić układ.
  • Poziom 22  
    Można i tak jak masz w firmie kilkanaście silników ale jak ich jest ponad 100 ?
    Prawidłowo dobrane elementy zabezpieczające zabezpieczą silnik.
    W normalnej firmie jest plan przeglądów okresowych ułożony na podstawie DTR-ki urządzenia i wykonywanie tych przeglądów jest najlepszym rozwiązaniem gwarantującym bezawaryjną pracę.