Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Fabryka Prądu
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

10 projektów na nudne lato: Photobooth (9)

ghost666 29 Lip 2016 18:02 9186 1
  • 10 projektów na nudne lato: Photobooth (9)
    Nadal jest lato, chociaż pogoda nie dopisuje. Każdy ma trochę więcej wolnego czasu niż zazwyczaj. Czas ten spożytkować można na wiele sposobów - granie w gry komputerowe, oglądanie filmów na youtubie czy uprawianie sportów to tylko niektóre z możliwości. Ale oczywiście elektronicy i programiści - hobbyści i zawodowcy - mają teraz więcej czasu niż zazwyczaj na zrealizowanie jakiegoś pobocznego projektu, zanim nadejdzie jesień i wszelkie terminy powrócą ze swoją nieubłaganością.

    W poprzednim ocinku prezentowaliśmy tracker słoneczny, mający za zadanie zwiększać wydajność zbierania energii słonecznej przez ogniwa fotowoltaiczne. W poniższym materiale pozostaniemy przy świetle, jednak zajmiemy się czymś dosyć dalekim od systemów PV - fotografią.

    Fotobudki pojawiają się coraz częściej w naszym otoczeniu przy różnych okazjach. Zazwyczaj były to skomplikowane maszyny z integrowanym komputerem PC. Teraz, dzięki coraz większej dostępności minikomputerów, takich jak UDOO czy Raspberry Pi, taką fotobudkę zestawić możemy samodzielnie. Autor do konstrukcji przedstawionej poniżej fotobudki wykorzystał moduł UDOO Dual, który obsługuję cyfrową lustrzankę oraz drukarkę zdjęć oraz moduł Arduino, który zajmuje się obsługą przycisków sterujących działaniem budki. Przyciski w maszynie są trzy - duży czerwony przycisk na środku kontroluje robienie zdjęć, a dwa mniejsze, znajdujące się na boku urządzenia, kontrolują ilość drukowanych zdjęć.

    Użytkownik, chcący skorzystać z fotobudki musi tylko do niej podejść i nacisnąć przycisk. Aparat wykonuje wtedy cztery biało-czarne zdjęcia, które są prezentowane na wyświetlaczu podłączonym do UDOO. Następnie system składa z nich kolaż i drukuje je wykorzystując wbudowaną drukarkę. Korzystając z bocznych przycisków wybrać można liczbę drukowanych odbitek - jedna lub dwie. Wydrukowane zdjęcia wypadają z maszyny poprzez przygotowany otwór i są gotowe do odbioru.

    10 projektów na nudne lato: Photobooth (9)


    Jak to działa

    Gdy fotobudka zostaje podłączona do prądu system UDOO automatycznie startuje i uruchamia aplikację, sterującą działaniem urządzenia. Aplikacja, po uruchomieniu, zaczyna od wykrycia czy i jaki aparat podłączony jest do systemu. Jeśli aplikacja poprawnie wykryje aparat fotograficzny to czerwony przycisk na froncie zaczyna mrugać, zapraszając ludzi do skorzystania z budki.

    Gdy czerwony przycisk zostanie naciśnięty system wykona cztery zdjęcia w niedużych odstępach czasu - zdjęcia są następnie prezentowane na ekranie w czasie rzeczywistym. Po wykonaniu zdjęć zostaną one zapisane na dysku, a program złoży z nich biało-czarny kolaż, który zostanie zaprezentowany na monitorze. Teraz użytkownik wybrać może ilość wydruków - jeden lub dwa - naciskając przyciski na boku obudowy budki. Wydruk realizowany jest z pomocą drukarki sublimacyjnen firmy Canon na papierze fotograficznym o formacie 10 x 15. Podczas drukowania zdjęć rozpocząć można kolejną foto-sesję.

    10 projektów na nudne lato: Photobooth (9)


    Szczegóły

    * UDOO pracuje pod kontrolą Debiana Wheezy ARMHF.
    * Aplikacja sterująca pracą fotobudki napisana została w C# i działa pod MONO w wersji 3.2.8; interfejs użytkownika stworzono w GTKSharp.
    * Do fotobudki autor podpiął cyfrową lustrzankę Nikona, która komunikuje się z UDOO z wykorzystaniem biblioteki libgphoto2 z dedykowanym wrapperem. Zasadniczo każdy aparat wspierający sterowanie po PTP powinien sprawdzić się w tej roli.
    * Druk odbywa się z wykorzystaniem CUPSa, który korzysta z biblioteki LIBGutenprint52, zapewniającej kontrolę nad drukarką sublimacyjną.
    * Przyciski i sterowanie podświetleniem realizowane jest z pomocą Arduino.
    * Komunikacja pomiędzy aplikacją napisaną w C# na UDOO a Arduino zrealizowana jest poprzez port szeregowy z wykorzystaniem biblioteki CmdMessenger 3 (http://playground.arduino.cc/Code/CmdMessenger).
    * Program na Arduino wykorzystuje bibliotekę SoftTimer, co pozwala mu na realizowanie kilku zadań (mruganie światełkami, odczytywanie portu szeregowego, obsługa przycisków) w tym samym czasie - wszystko dzięki temu, że każde z tych zdań dzieje się w pewnych interwałach czasowych (https://code.google.com/p/arduino-softtimer/).
    * Kontrola oświetlenia została zrealizowana bardzo prosto - tranzystor BD135 steruje oświetleniem, a sam kontrolowany jest poprzez sygnał PWM generowany na cyfrowym wyjściu Arduino.



    Źródła:
    http://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1329968&page_number=9
    https://udoo.hackster.io/patser/udoo-dslr-photobooth-1ab84c?ref=platform&ref_id=497_recent___&offset=62

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Fizyk z wykształcenia. Po zrobieniu doktoratu i dwóch latach pracy na uczelni, przeszedł do sektora prywatnego, gdzie zajmuje się projektowaniem urządzeń elektronicznych i programowaniem. Od 2003 roku na forum Elektroda.pl, od 2008 roku członek zespołu redakcyjnego.
    ghost666 napisał 9214 postów o ocenie 6759, pomógł 157 razy. Mieszka w mieście Warszawa. Jest z nami od 2003 roku.
  • Fabryka Prądu
  • #2
    tsdbm
    Poziom 1  
    Witam serdecznie,

    świetny pomysł z fotobudką. Też takie robię. Firma ViewPro z Warszawy sprzedaje profesjonalne drukarki termosublimacyjne firmy Citizen i daje oprogramowanie do fotobudki za darmo. Niestety działa ono tylko na Windows, ale to nie problem w dzisiejszych czasach.