Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Inverterc optidrive 1.5kW - Over voltage on DC bus - błąd

30 Lip 2016 16:24 1227 12
  • Poziom 14  
    Witam
    Falownik optidrive invertec 1.5kW 3f
    Silnik 3f 400V z hamulcem 1.1kW przekładnia do 11 obr/min
    Przy maksymalnej prędkości wyświetla błąd "overvoltage on dc bus".
    Maszyna jest to mikser do mieszania farb w postaci proszkowej do 250kg i problem jest raczej powodem szalonej jego konstrukcji, gdyż ciężar nie jest rozłożony równomiernie i gdy ładunek znajduje się po jednej ze stron zwalnia a po drugiej przyśpiesza co powoduje wzrost częstotliwości a tym samym wyświetlenie tego komunikatu.
    Może koledzy doradzą co można z tym zrobić. Dodam że jest to dla mnie nowość bo z reguły przy mniejszych ciężarach problem nie występuje więc pierwszy raz się z nim spotykam.
    Jedyna rzecz która przychodzi mi do głowy to braking resistor ale nigdy nie używałem więc nie wiem czy to zadziała.
    I jeszcze jedno silnik ma wbudowany hamulec ale nie mogę nim sterować prosto z wyjścia falownika (zmienna częstotliwość)więc kontrolę nad nim przejmie sterownik PLC, moje pytanie czy falowniki (jaki model dla przykładu) mają wbudowane dodatkowe wyjście do załączania i wyłączania hamulca?
    Pozdrawiam
  • Poziom 39  
    Pytanie 1 czy próbowałeś zwiększyć czas deceleracji ?

    - braking resistor - jeżeli zwiększenie czasu deceleracji lub zmiana trybu zwalniania nie pomaga to odpowiednio dobrany rezystor hamujący może rozwiązać problem.

    - sterowanie hamulcem - praktycznie każdy falownik ma uniwersalne wyjście przekaźnikowe które odpowiednio ustawione (sygnalizacja trybu run) może sterować Hamulcem elektromagnetycznym poprzez odpowiednio dobrany stycznik.

    Podaj konkretny model falownika i link do instrukcji z której korzystasz.
    Jeżeli interesują Cię szczegóły sterowania hamulcem - typ silnika i prostownika hamulca.
  • Poziom 14  
    -Zwiększyć czas deceleracji raczej nie pomoże bo to nie przy hamowaniu występuje błąd lecz w trakcie normalnej pracy w momencie gdy ciężar znajduje się off-centre - wtedy przyspiesza (jakbym jechał autem z górki na biegu) i mam komunikat. (tylko przy maksymalnej prędkości 50Hz bo wtedy gdy ciężar off-centre częstotliwość skacze powyżej 60Hz)
    Jeżeli dla przykładu jadę 40Hz to gdy ciężar off-centre częstotliwość skacze do około 50 i błędu nie ma.

    - przekaźnik - super pomysł dzięki (nie potrzeba mi PLC), na silniku jest mały sterownik zamienia 415VAC na DC24 (hamulec DC 24V) + ma IN/OUT na przycisk albo przekaźnik..... prawdopodobnie niskonapięciowe więc wepnę prosto na falownik.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Invertek ODE-3-140041-3F12, E3, IP20, 1.5kW, 400V
    Nie ma nawet wyjścia na rezystor hamujący tania wersja chyba...
    https://www.motorcontrolwarehouse.co.uk/invertek-ode-3-140041-3f12-optidrive-e3.html
    instrukcja w drugim linku na dole.
    Zgodnie z instrukcją próbowałem z mienić p 34
    Brake Chopper Enable (Not Size 1)
    na "1" Enabled With Software Protection
    ale nie pomogło
  • Poziom 39  
    Z typu falownika wynika że nie ma wyjścia na zewnętrzny rezystor hamujący zacisk oznaczony BR (a może jednak masz) Jeśli masz wyprowadzone zaciski szyny dc (DC+ i DC-) możesz poszukać zewnętrznej jednostki hamującej ( delta braking unit) choć nie wiem czy taniej nie wyjdzie wymienić falownik.

    Podłączanie rezystorów hamujących invertek

    Nie wiem co chcesz zrobić z hamulcem elektromagnetycznym ale to co opisujesz nie wygląda dobrze. Wewnętrzne 24V inverteków ma dość małą obciążalność.
    Wydawało mi się że hamulec w silniku masz na 400V AC ?

    Polecam program optitools studio - wygodna konfiguracja falownika
  • Poziom 14  
    Nie nie... nie tak z hamulcem ...
    W silniku jest gotowy sterownik do zamiany 415v (mały rectifier) na 24vdc. Normalnie powinien być wpięty do skrzynki zaciskowej na silniku pomiędzy dwie fazy ale że ja mam z falownika sterowanie silnika on nie działa bo musi być 50Hz na nim.
    Więc
    rectifier ma zaciski
    1,2 - 440V max zasilanie
    +,- - wyjście na hamulec
    symbol przycisku - wejście/wyjście z falownikowego przekaźnika podpięte.
    Więc nie będę brał zasilania ze styków falownika bo jak mówiłeś mała obciążalność tylko użyje volt free falownika

    Testowałem działa.
    Hamulec załącza się po całkowitej utracie prędkości silnika.
  • Poziom 39  
    Jeżeli te czarne przewody idą na przekaźnik falownika to długiego żywota mu nie wróżę.

    Powinieneś użyć dodatkowego stycznika najlepiej z gasikiem przepięć na cewce sterowanego przez przekaźnik falownika
    popatrz na rysunek oznaczony fast braking
    http://www.oegsrl.it/index.php/en/products/electrical-accessories/70-electrical-connections
  • Poziom 14  
    No tak widziałem podobne schematy z motorvario ale jako że żaden nie był połączony z falownikiem przyjąłem że to styki pomocnicze styczników są użyte ze względu na ergonomię (są to je użyli). Chcąc dodać styczniki jak kolega doradza to jaki powinienem wybrać nawet - nie wiem jaka obciążalność, moc etc.. tego prostownika
  • Poziom 39  
    Prostownik wytrzymuje 1A więc nie jest to żaden straszny prąd. W tego typu układach to nie prąd jest problemem tylko łuk elektryczny podczas odłączania prądu.
    Z tego powodu nie stosuje się przekaźników tylko styczniki. Po prostu łuk szybko wypala styki Ja używam LC1K06xx - napięcie cewki takie jak w twoim układzie. Do tego LA4Kxxx (moduł przeciwprzepięciowy) dobrany do napięcia stycznika.
  • Poziom 14  
    Ok zrobię co radzisz (myślałem że te prostowniczki samobezpieczne w jakiś sposób przed łukiem). Te miniaturowe styczniki kiedyś już używałem ... fajne bo małe - dobiorę coś jutro. A co do tego błędu na falowniku, myślisz że jak zastosuje inny falownik + rezystor hamujący to mi pomoże? Nie jestem pewien czy ów rezystor będzie działał podczas normalnej pracy gdy ciężar powoduje przyspieszenie a tym samym - błąd czy też tylko w momencie hamowania.
  • Poziom 39  
    Taki obwód z rezystorem (mylnie przeze mnie nazywanym ) hamującym działa w ten sposób że falownik kontroluje napięcie na szynie DC. Jeżeli napięcie wzrośnie powyżej określonej wartości np z powodu wejścia silnika w pracę prądnicową (przekroczenie prędkości synchronicznej) wówczas dołącza do szyny DC rezystor dużej mocy by zbić to napięcie. Jeśli napięcie nadal rośnie (np z powodu braku rezystora ) falownik wyrzuca błąd overvoltage. Na pewno tak działają zewnętrzne moduły hamowania włączane w szynę DC.

    http://www.hfinverter.pl/images/instrukcje/DTR_pl_HFDUBR_ver01.pdf
  • Poziom 14  
    Super ... dzięki za pomoc...