Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Rower trójkołowy poziomy wspomagany elektrycznie

tomek7011 31 Jul 2016 11:21 23853 123
Automation24
  • #61
    piotr411
    Level 22  
    Ludzie was naprawdę pogięło czy jesteście tak bardzo nieświadomi prawa?
    O maksymalnych długosciach mówi Kodeks drogowy Art 62.p4u2

    2) motocykla i przyczepy, motoroweru i przyczepy, roweru i przyczepy, wózka rowerowego i przyczepy, którego długość nie może przekraczać 4 m.

    Faktycznie dawno kodeksu nie czytałem i nastąpiła zmiana sie ustawa z 4,6 zrobiło sie 4m widać zaostrzono przepisy

    1. Podstawa prawna kwalifikacji - dla rowerów Art.2.47 - pojazd jej nie spełnia bo jest za szeroki i ma silnik urachamiany inaczej niź przez system PAS. Nie wiem czy spełnia warunki nośności ramy i elektryczne czy sterownik liniowo zmniejsza napięcie i prąd z godnie z norma EN15194.

    2 Kolejna norma kwalifikacji to pojazd lekki do masy 550kg podstawa prawna art.2p42b lub 42c i wymagana jest jego rejestracja opłata OC i nie ma znaczenia czy będzie mieć silnik czy będzie napędzany siła mięśni i nie ma znaczenia czy będzie mieć jedno koło czy 21 jeden
  • Automation24
  • #62
    Freddy
    Level 43  
    piotr411 wrote:
    Podstawa prawna kwalifikacji - dla rowerów Art.2.47 - pojazd jej nie spełnia bo jest za szeroki i ma silnik urachamiany inaczej niź przez system PAS. Nie wiem czy spełnia warunki nośności ramy i elektryczne czy sterownik liniowo zmniejsza napięcie i prąd z godnie z norma EN15194.
    Przeczytaj kolego jeszcze raz, ale ze zrozumieniem posty autora.
    piotr411 wrote:
    Kolejna norma kwalifikacji to pojazd lekki do masy 550kg podstawa prawna art.2p42b lub 42c
    to dotyczy quada!
    Powtarzam po raz kolejny z rzędu, rower nie jest pojazdem samochodowym.
    Przestań się juz kolego więcej kompromitować i pisać bajki.
    Poza tym, nie jest to forum prawne, lecz elektroniczne.
  • #63
    piotr411
    Level 22  
    Autor napisał

    Quote:
    Witam, dziś przedstawiam swoją konstrukcję roweru elektrycznego tak zwanej" trajki". Rower powstał z myślą ekologicznego dojeżdżają do pracy, jako alternatywna komunikacja miejska i pod miejska.


    Auto mylnie określa swój pojazd rowerem elektrycznym, a nim nie jest
    ponieważ jego parametry nie mieszczą się w definicji ani roweru, ani roweru elektrycznego, o czym mówi Art 2.47

    Skoro jest pojazdem innym niż rower, posiada silnik jego szerokość jest większa niż 90cm, masa mniejsza niż 350kg jego prędkość jest mniejsza niż 45km/h to czyni go pojazdem zgodnym z Art.2.42c Pojazdy z tej kwalifikacji by mogły się poruszać po drogach publicznych, należy najpierw homologować co można zrobić w 6 punktach w Polsce, następnie dokonać przeglądu technicznego zgodnie z kwalifikacją homologacyjną, zarejestrować i opłacić OC. Taka jest zgodna z prawem procedura dla tego pojazdu. Gdyby nawet wsadzić go do kategorii Art.2.46 czyli typowych trójkołowców to tez wymagane są rejestracje i OC
  • #64
    Freddy
    Level 43  
    Prosimy, błagamy - przestań juz kolego pisać bzdury! Naucz się czytać ze zrozumieniem.
    ROWER NIE JEST POJAZDEM SAMOCHODOWYM - juz pisaliśmy o tym.
  • Automation24
  • #66
    eurotips
    Level 39  
    Jeśli kupujesz rower w sklepie to sprawą jego producenta jest zakwalifikowanie go do odpowiedniego typoszeregu gdzie w świadectwie homologacji deklaruje zgodność z obowiązującymi normami.
    A że ktoś zbudował jakieś cudo i nazwał to rowerem to między bajki włożyć że o nic się nie musi martwić bo na rower nic nie trzeba ale "rower" autora to "prawie rower" a nie rower zgodnie z Art2 pkt47 PoRD i proszę pamiętać że nieznajomość prawa nie zwalnia z odpowiedzialności.
    Już bliżej mu roweru trójkołowego Art2 pkt48 PoRD.
  • #67
    piotr411
    Level 22  
    eurotips wrote:

    Już bliżej mu roweru trójkołowego Art2 pkt48 PoRD.


    Też, nie bo na taki wózek potrzeba mieć grupę inwalidzką

    Od niedawna chyba w noweli PoRD z 2014 roku doszła kategoria Art.2.47a, ale tej tez nie spełnia dlatego nie wspominałem. Nie spełnia choć tam jest mowa o szerokości ponad 90cm, ale napęd bez PAS, go dyskwalifikuje i dalej rodzi się pytanie jak z resztą komponentów czy są zgodne z EN15194. Widać tez po cenach w sklepie rowery spełniające normę i posiadające świadectwo kosztują od 3500zł, bez świadectwa sż od 1300zł. I nie ma co się dziwić koszy w Polsce wykonania badań na normę EN15194 np w Pozaniu to 14.000zł.
  • #68
    Freddy
    Level 43  
    piotr411 wrote:
    Więc wytłumacz co to jest rower?
    Ja twierdze że jest to pojazd Art2.46 lub Art.2.42C

    Quote:
    rower — pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h

    Nie myl pojęć.
    Quote:
    46) motorower — pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;

    Quote:

    42b) 23) czterokołowiec — pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków, z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla, którego masa własna nie przekracza:


    a) w przypadku przewozu rzeczy 550 kg,


    b) w przypadku przewozu osób 400 kg;


    42c) czterokołowiec lekki — czterokołowiec, którego masa własna nie przekracza 350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;


    Powyższe znaczy, że rower może jechać i 100km/h, a tylko wspomaganie nie może działać do prędkości więklszej niz 25km/h.
  • #69
    piotr411
    Level 22  
    Freddy wrote:
    piotr411 wrote:
    Więc wytłumacz co to jest rower?
    Ja twierdze że jest to pojazd Art2.46 lub Art.2.42C

    Quote:
    rower — pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h

    Powyższe znaczy, że rower może jechać i 100km/h, a tylko wspomaganie nie może działać do prędkości więklszej niz 25km/h.


    Przecież o tym pisałem, że sterownik musi liniowo ograniczać moc w funkcji wzrostu prędkości.


    A co z szerokością ? pojazd ten nie spełnia normy więc nie jest rowerem
    A co z PAS mówi ta wytyczna? Siłą mięśni nacisk na pedały, przejście przez magnesy czyli system PAS. A tu jest uruchamianie jak w motorze. wiec znów nie jest to rower, a moto rower.
    Nie jest to pojazd Art2.47 !!! czyli rower

    Czy ta Ustawa jest taka trudna do zrozumienia?
  • #70
    Freddy
    Level 43  
    piotr411 wrote:
    Czy ta Ustawa jest taka trudna do zrozumienia?
    No właśnie, dla Ciebie chyba tak :D, bo jak na razie to wymytślałeś różne cuda z quadem i motorowerem włącznie.
    Rower ze wspomaganiem automatycznym również może mieć manetkę.
  • #71
    piotr411
    Level 22  
    rower — pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h

    Czy ponad 90cm szerokości to dalej rower?
    To oznacz, że manetka gazu jest dozwolona czy ma być PAS?

    uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny=PAS Manetka gazu jest tego zaprzeczeniem

    Zaraz znajdę Ci w taryfikatorze Policyjnym w Polsce czyli nie regulaminowe wyposażenie, ile kosztuje samo posiadanie manetki gazu


    Czy Ty kiedykolwiek jeździłeś rowerem elektrycznym?
    Bo znajomość prawa u Ciebie to koszmar
    A teraz zaczynam wątpić czy masz cokolwiek do powiedzenia na temat rowerów elektrycznych.
  • #72
    Freddy
    Level 43  
    Nie potrafisz czytać ze zrozumnieniem. Polecam nauczyc sie tego.
    Nigdzie nie użyłem sformuowania manetka gazu.
  • #73
    piotr411
    Level 22  
    Freddy wrote:
    [quote="piotr411"
    Rower ze wspomaganiem automatycznym również może mieć manetkę.


    Nie ma czegoś takiego jak automatyczne wspomaganie !!!

    Ono jest wymuszone prze siłę mięśni przenoszoną na korbę przez magnesy i hallotron do sterownika i daje na silnik


    Freddy wrote:
    Nie potrafisz czytać ze zrozumnieniem. Polecam nauczyc sie tego.
    Nigdzie nie użyłem sformuowania manetka gazu.

    Freddy wrote:
    Rower ze wspomaganiem automatycznym również może mieć manetkę.



    Rower elektryczny z manetką gazu to motorower, tym własnie się różni.



    Czy ty czytasz sam siebie?

    Dodano po 8 [minuty]:

    Freddy wrote:
    Quote:
    46) motorower — pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;

    Kolego piotr411 proszę przestań sie już pogrążać, bo tak na prawdę sam się pogubiłeś w tym co piszesz.


    Czyli według tych wytycznych jest to rower? bo jesli pod tą kwalifikacje podciągasz to wymagana jest rejestracja i opłata OC

    Czyli wracamy do sedna sprawy projekt nie jest rowerem, a motorowerem i wymaga normalnych procedur rejestracyjnych !!!!

    I na koniec ile kosztuje manetka gazu w rowerze elektrycznym?
    Odpowiedź od Policji Polskiej

    http://wrd.policja.waw.pl/portal/wrd/1289/24831/Elektryczny_motorower.html
  • #74
    Freddy
    Level 43  
    Quote:
    Mam pytanie odnośnie wysokości mandatu w przypadku, gdy wyjadę elektrycznym motorowerem ... kupując sobie zestaw o mocy silnika 500W
    Sam siebie nie czytasz :D.
  • #75
    piotr411
    Level 22  
    Freddy wrote:
    Quote:
    Mam pytanie odnośnie wysokości mandatu w przypadku, gdy wyjadę elektrycznym motorowerem ... kupując sobie zestaw o mocy silnika 500W oraz manetkę gazu


    Quote:
    Mam pytanie odnośnie wysokości mandatu w przypadku, gdy wyjadę elektrycznym motorowerem bez rejestracji/bez dowodu rejestracyjnego/bez ubezpieczenia OC na drogę publiczną. Przerobiłem swój rower na motorower kupując sobie zestaw o mocy silnika 500W (silnik elektryczny) oraz manetkę gazu. Nie jest to wspomaganie uruchomione pedałowaniem(brak PAS). Czyli mam już motorower elektryczny
    .

    Quote:
    Poruszone zagadnienie określone zostało w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 108, poz. 908 z późn. zm.), zwanej w dalszej części „ustawą”.

    Zgodnie z dyspozycją art. 2 pkt 47


    Quote:
    W opisanym przypadku zastosowane rozwiązanie jest niezgodne z ustawą, tak w kwestii działania napędu jak i mocy silnika. Pojazd ten nie spełnia również warunków, jakie wynikają z definicji motoroweru, ponieważ nie jest napędzany silnikiem spalinowym (art. 2 pkt 46 ustawy).


    Ponieważ odpowiedż jest z 2011 rok, a nowela ustawy z roku 2012 wprowadziła pojecie roweru elektrycznego, część odnośnie motoroweru straciła ważność.

    Nie moją rolą jest uświadomienie Ciebie do wykładni prawa, bo to zrobi Policjant, jeśli kiedyś będziesz miał przyjemość przejechać się rowerem elektrycznym.

    Z odpowiedzi Policjanta jasno wynika, że projekt nie jest rowerem bo ma sposób inny uruchamiania silnika, w tym wypadku moc nie ma znaczenia, bo silnik może mieć i 1W jeśli uruchomisz go inaczej niż przez PAS staje się automatycznie motorowerem elektrycznym. Druga sprawa to szerokość projektu, przekracza 90cm więc tez nie jest rowerem, a pojazdem lekkim. Czyli klasyfikacja jak wyżej. Obecnie kwoty mandatów za manetkę gazu to 500zł + fundusz gwarancyjny 3000zł.
  • #76
    Freddy
    Level 43  
    Stosujesz kolego piotr411 zasadę:
    1. mam zawsze rację
    2.w razie wątpliwości patrz punkt 1.
  • #77
    piotr411
    Level 22  
    Co ma piernik do wiatrak.

    To nie są moje racja, a inicjatywa ustawodawcy, który określił bardzo jasno co to jest rower i zdefiniował inne pojazdy.

    Prawo może się tobie podobać, albo nie. Jeśli je łamiesz świadomie lub nie, ponosisz tego konsekwencje.

    Jestem posiadaczem kilku rowerów elektrycznych, więc jako user mam coś do powiedzenia. A z racji zawodowych też nie jestem leszczem w sprawach prawnych dotyczących w/w tematyki. Dalego wypowiedzi lamerskie jakie tu przedstawiasz są wyjątkowo szkodliwe w świetle prawa, ponieważ zachęcają do jego łamania, a nie przestrzegania.

    Myślę, że każdy kto zaczyna przygodę z budową roweru czy to klasycznego czy elektrycznego powinien zacząć od materiałów źródłowych jakimi dla E-Bike są Normy techniczne zawarte w Dyrektywie PN/EN15194.

    Może wtedy poziom dyskusji byłby merytoryczny, a nie szykanie własnych dziwacznych zresztą interpretacji prawa materialnego.
  • #78
    tomek7011
    Level 8  
    Oj jojoj ale się narobiło prawników :) No dobra w związku z tym że w naszym kraju nie brakuje ludzi którzy z zazdrości za rower wsadzili by człowieka na długie lata do więzienia lub zrujnowali finansowo doszedłem do wniosku że trzeba jakoś zaradzić temu i mój rower nie nie rower, wózek rowerowy bo zaraz prawnicy będą mi wytykali że to nie rower Art 2 punkt 60 PoRD stan prawny na sierpień 2016. http://kodeks-drogowy.org/przepisy-ogolne

    Więc co zrobię żeby było to jak najtańszym kosztem a działało jak przepisy nakazują.

    A więc do przewodów zasilających manetki plus minus podłącze silniczek krokowy niewielki ze stabilizatorem na 5 Volt takim napięciem zasilana jest manetka, silniczek ten będzie połączony z przednią korbą na której umieszczę dodatkowo małe kółko na paseczek w postaci oringu jak w starych magnetofonach .

    Kręcąc pedałami inaczej mówiąc naciskając na pedała dostarczam manetce czyli halotronowi co tam siedzi w środku napięcia do działania dodatkowo przekręcam manetkę która de fakto nie jest w tym układzie żadną manetką tylko płynną regulacją systemu wspomagania który w tym układzie może być uruchamiany jednie przez nacisk na pedały a że naciskać mocno nie mogę z powodów zdrowotnych któż zabroni mi przerzucić sobie na najniższą przerzutkę i tylko praktycznie kręcić leciutko nogami dostarczając manetce napięcia do działania przepraszam nie manetce tylko bezstopniowemu systemowi wspomagania. Zresztą manetka nie jest nigdzie zakazana. Nigdzie też przepisy o ruchu drogowym nie mówią że musi to być PAS

    Na dodatek i dobrze żadne przepisy nie mówią dzięki Bogu jeszcze jak mocno mam kręcić pedałami ani ile obrotów na minutę korbą mam robić.

    A że wyżej wymieniony wózek rowerowy jako taki może mieć wspomaganie elektryczne i nie jest wymagane OC i badania techniczne kask i spadochron. Będę mógł się legalnie nim poruszać po drogach i lasach i polach na złość wszystkim innym zazdrośnikom i biurokratom sejmowym, a któż zabroni mi przyłożyć kiedyś jakiegoś misia z przyklejonym magnesikiem do kontaktronu który przywróci znów nie zauważalnie zasilanie owej nieszczęsnej manetce i tak Polak potrafi :) Jak zrobię ten układzik to dam znać jak działa i strzelę focie :) Pozdrawiam
  • #79
    piotr411
    Level 22  
    A nie prościej, nabyć "instrukcję montażu/budowy/" czyli normę EN15194 (110zł) + na znanym portalu aukcyjnym zgodny z normą system PAS(45-60zł)? i być legalnym, zamiast kombinować jak koń pod górkę?

    norma:
    http://sklep.pkn.pl/pn-en-15194-a1-2012e.html

    czujnik pas:
    http://www.maxev.pl/i7,czujnik-pas.html

    W normie, masz wszytko opisane.
    -jak powinne byc zabezpieczone przewody
    -jak zbudować sterownik
    -jak i gdzie zamontować PAS
    -jak ma się zmniejszać moc w funkcji prędkości

    Norma jest jedna dla całej Unii Europejskiej.
    W każdy kraju w kodekasach jest dokładnie to samo opisane na podstawie normy w sposób skrótowy.

    Jak juz będziesz znał przepisy i wytyczne o budowie Art.2p60, to chętnie podpowiem jak legalnie wykonać chip tuning. Bez obawy o mandat ;)
  • #80
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Panie Piotrze. Na moją wiedzę i tekst przepisów ruch korbą pedałów uruchamia wspomaganie a nie jego stopień. W rowerach jest ustawiany stopień wspomagania, robi to również manetka o której przepisy milczą. Proszę o stosowny cytat w przepisach jeżeli się mylę.
    Ważny jest tylko ruch pedałów.
  • #81
    piotr411
    Level 22  
    Zbigniew 400 wrote:
    Panie Piotrze. Na moją wiedzę i tekst przepisów ruch korbą pedałów uruchamia wspomaganie a nie jego stopień. W rowerach jest ustawiany stopień wspomagania, robi to również manetka o której przepisy milczą. Proszę o stosowny cytat w przepisach jeżeli się mylę.
    Ważny jest tylko ruch pedałów.


    Panie Zbigniewie ma Pan 99% racji.
    1. Kodeks drogowy, jest ultra skróconą wersją EN15194. Aby poznać komentarz do ustawy, która powołuje się na ową dyrektywę wystarczy przeczytać stronę 42. Na której jest napisane wyraźnie. System PAS podaje przez przejścia korby magnesami impulsy dla sterownika w ilości nie mniejszej niż 5 i nie większej 12 na jeden obrót korby.
    2. Stopień wspomagania zgodnie z normą wynosi od 0A do 9A przy 36V, dla 48V jest osobna specyfikacja lub można ją wyliczyć z podanego wzoru w dokumentacj. Dlatego sterowniki zgodne z homologacją mają 3 specyfikacje.
    12-24V, 24-36, 36-48V, Niedopuszczalnym jest regulacja napięcia podczas jazdy czyli manetka gazu. To wszytko zawarte jest w normie.
    3. Czas opóźnienia załączenia silnika po przejściu korby przez magnes nie może być dłuższy niz 0,2sek.
    4. Ograniczenie prądowe może być regulowane w sposób płynny lub skokowy, przez jadącego w zakresie podanym w specyfikacji,
    5. Sterownik ma za zadanie zmniejszyć liniowo prąd w raz ze wzrostem prędkości, która jest odczytywana z faz obrotowych silnika. Czyli pełne 250W mamy na stacie. Przy 12km/h ma to byc juz tylko 125W i 0W przy 25km/h, jazda z prędkością ponad 25km/h odbywa sie już przy pomocy mięśni bez wspomagania elektrycznego.

    Niestety nie mogę wkleić fragmentów normy, z warunków prawnych, norma jest dokumentem płatnym i jej rozpowszechnianie bez zgody uprawnionej strony nielegalne. Dlatego, każdy zainteresowany powinien, przed rozpoczęciem budowy roweru lub jego modyfikacji nabyć ten, akt prawny
  • #82
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Pkt 4 jest bzdurą.
    Jak czytać prędkość z silnika prądu stałego ? Norma nic nie pisze jaki silnik.
    Normalne jest że silnik przy rozruchu pobiera duży prąd, który maleje przy wzroście prędkości,
    więc taka regulacja jest zbędna, jest inna /intensywność wspomagania/ i z tym jest powiązana wartość prądu.
  • #83
    piotr411
    Level 22  
    Ptk. 4
    Jest standardowym wyposażenie fabrycznym i wygląda tak:
    Rower trójkołowy poziomy wspomagany elektrycznie1471414212...460992.jpg Download (1.11 MB)
    Low 3A
    Med 6A
    High 9A

    Silnik w EPAC jest silnikiem 3 fazowym, w silniku sa 3 halotrony idące do sterownika.

    Właśnie dlatego jak mantre powtarzam, zanim zacznie się dyskusje, należy znać Normę EN15194, zapewne nie było by tego pytania.
  • #84
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Moja uwaga dotyczy pkt 5.
    cytuję
    Sterownik ma za zadanie zmniejszyć liniowo prąd w raz ze wzrostem prędkości, która jest odczytywana z faz obrotowych silnika.

    Co z silnikiem prądu stałego /można mierzyć napięcie na wirniku a nie częstotliwość/.
    Dlatego bzdura.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Czy w przepisach dotyczących samochodów jest podany sposób pomiaru prędkości ?
  • #85
    piotr411
    Level 22  
    EPACi czyli rowery elektryczne, zgodnie z normą posiadają silnik BLDC wyposażony w halotrony, służące do informowania sterownika o fazie położenia silnika i odczytu prędkości w celu jej ograniczenia. Bo inna prędkość będzie dla koła 12" i 700C(29") przy tych samych parametrach silnika. Zwykle silniki mają max obroty 280-300, z przekładnią planetarną.

    Zapomniałem dodać, ze dźwignie hamulca muszą być wyposażone w sensor nacisku i podłączone do sterownika. Celem jest natychmiastowe zatrzymanie pracy silnika nawet jeśli kręcimy korbą.

    Odpowiem:
    Tak ustawodawca narzucił rodzaj silnika i sposób pomiarów.
    cytat Wikipedia :

    Quote:
    Główną zaletą silników bezszczotkowych jest dużo wyższa trwałość i niezawodność wynikająca z wyeliminowania z konstrukcji szczotek, będących najczęstszą przyczyną awarii oraz najszybciej zużywającym się elementem mechanicznym silnika. Dzięki temu jedynym zużywającym się elementem silnika są jego łożyska. Eliminacja szczotek zapewnia cichszą pracę silnika oraz wyższą sprawność energetyczną. Dodatkowo konstrukcja silników BLDC umożliwia zastosowanie szczelniejszych obudów, gdyż ciepło z cewek może być odprowadzane bezpośrednio poprzez obudowę, co eliminuje konieczność zapewnienia cyrkulacji powietrza. Kolejną zaletą silników BLDC jest możliwość kontroli prędkości obrotowej prawie niezależnie od momentu silnika. Główną wadą silników bezszczotkowych jest wyższy koszt zastosowania. Wynika on z konieczności zastosowania specjalnych sterowników elektronicznych

    źródło informacji : https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Bezszczotkowy_silnik_elektryczny
    Nieznam norm dla samochodów, samolotów i rakiet kosmicznych
    Z racji produkcji komponentów do takich rowerów zainteresowany jestem wyłącznie normami dotyczącymi tych pojazdów.
  • #86
    Zbigniew 400
    Level 38  
    W definicji roweru ze wspomaganiem elektrycznym deklaruje się moc silnika a nie jego budowę.
  • #87
    Freddy
    Level 43  
    piotr411 wrote:
    Tak ustawodawca narzucił rodzaj silnika
    Przechodzisz kolego już samego siebie - brawo. Jeszcze trochę i dowiemy się, że to Ty jesteś ustawodawcą :D.
  • #88
    piotr411
    Level 22  
    Polska należy do Unii Europejskiej. W tej strukturze organizacyjnej w przypadku e-rowerów obowiązuje jednolita ustawa i jest nią EN15194 skrót tej ustawy jest odzwierciedla Art. 2.47 UoRD. W ustawie tej jest narzucony rodzaj silnika, moc, prędkość maksymalna, sposób załącznenia, nośności ramy, opon, okablowania, sterownika, napięć, prądów łącznie kilkadziesiąt stron.
    http://www.bike-eu.com/laws-regulations/artikel/2009/3/new-epac-standard-for-safe-e-bikes-1018518
  • #89
    Freddy
    Level 43  
    Nie myl pojęć, Polska należy do Unii, ale zgodnie z rozporządzeniami Unii, każdy z krajów członkowskich może mieć swoje prawo i nikt nie może (nawet Unia) narzucić im swoich przepisów.

    Za chwilę napiszesz, że nasza unia nakazuje mieć w samochodach silniki Diesla i innych nie wolno.

    Kolejne bzdety w Twoim wykonaniu:
    jeśli mówisz, że jest to motorower, to opłata do funduszu gwarancyjnego wynosi 620zł, a nie 3000zł.

    Rower trójkołowy poziomy wspomagany elektrycznie
    Tak dodam jeszcze, że 3000 nie ma takiej stawki - to kolejny Twój wymysł prawodawco :D.

    Przestań wreszcie kolego pisać bzdury. Już kilka osób zwracało Ci uwagę, nawet admin, ale Ty nic sobie z tego nie robisz i brniesz dalej.
    robokop wrote:
    @piotr411 Faktycznie, bzdury w dodatku bez związku z tematem.
  • #90
    tomek7011
    Level 8  
    To już są jaja. Budując rowet wózek rowerowy itp nie obowiązują mnie żadne normy badania itp. Rower musi posiadać o jest podane co wózek musi posiadać i też jest podane co. Tyle nie jesyem producentem i nikt nie może oceniać mi np nośności ramy. Mogę ją zrobić z bambusa. Patyków czy styropianu i legalnie się poruszać. Bo nie są ani na rower ani wózek rowerowy potrzebne żadne badania itp. Jak zrobię sobie tak uruchamiany silnik to też tak może być bo jest uruchomiany naciskiem na pedały tyle w temacie i skończcie tą jałową pożal się boże dyskusje.