Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rower trójkołowy poziomy wspomagany elektrycznie

tomek7011 31 Lip 2016 11:21 20103 123
  • Rower trójkołowy poziomy wspomagany elektrycznie
    Witam, dziś przedstawiam swoją konstrukcję roweru elektrycznego tak zwanej" trajki". Rower powstał z myślą ekologicznego dojeżdżają do pracy, jako alternatywna komunikacja miejska i podmiejska. Prezentowana konstrukcja wykonana jest z profili stalowych 1,5mm 35x35mm fotel wykonany z rurek stalowych 20x1,5mm stelaż fotela. Koła przód 20" tylne koło 26". Teraz elektryka silnik to jednostka napędowa z roweru Giant 250 watt. Sterownik 36 V 30 Amper

    Rower trójkołowy poziomy wspomagany elektrycznie Rower trójkołowy poziomy wspomagany elektrycznie Rower trójkołowy poziomy wspomagany elektrycznie

    Akumulator li-Ion na ogniwach 18650 10 sekcji po 10 ogniw w każdej sekcji ogniwa wysoko-prądowe Panasonic 3200 mAh. Rower rozpędza się do przepisowej prędkości 25 km/h, no przy sprzyjających warunkach można osiągnąć 28/30 max. Akumulator nie posiada balancera przed ładowaniem sprawdzam napięcia na każdej sekcji i ładuję ładowarką do aktu li-Ion 36 V 3 A Nie rozładowuje akumulatora nigdy poniżej 35 V pod obciążeniem, tak użytkuję go już drugi sezon cele są równe rozjazdy to Max 0,002 volta
    Teraz trochę o użytkowaniu rowerek świetnie spełnia założone zadanie. Zarówno przy dojazdach do pracy, jak również jeździe po mieście, nadaje się też na dłuższe wycieczki poza miasto. Szczególnie w ładną pogodę. W konstrukcji tej postawiłem na zasięg i moment kosztem szybkości, najdłuższą wycieczkę zrobiłem 76 km bez kręcenia i nie rozładowałem do końca akumulatora. Zużycie prądu na trasie wynosi 7,6 wata na km co uważam za świetny wynik jak na tak dużą i ciężką konstrukcję. Filmik https://youtu.be/C3-hGlbYItw

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    tomek7011
    Poziom 5  
    Offline 
    Specjalizuje się w: Konstruowanie rowerów poziomych i innych
    tomek7011 napisał 25 postów o ocenie 20, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Chełm. Jest z nami od 2016 roku.
  • Computer Controls
  • #2
    dedito
    Poziom 39  
    Pogratulować konstrukcji.
    tomek7011 napisał:
    Akumulator li-Ion na ogniwachm18650 10 sekcji po 10 ogniw w każdej sekcji ogniwa wysokprądowem Panasonic 3200 Mah
    poprawka jednostki na mAh.
    Wychodzi, że całość to 320Ah?
    Z tego co widać, akumulatory znajdują się w tym czarnym kuferku z tyłu.
    Sterownik też tam umieściłeś?
    I jeszcze na koniec:
    Jaka waga całości (rower, bagaż, rowerzysta) i dystans w trakcie codziennych dojazdów do pracy?
  • #3
    tomek7011
    Poziom 5  
    Tak akumulatory są w kuferku sterownik też. Myślę nad umieszczeniem akumulatorów niżej bo przy ostrym zakręcie na większej szybkości potrafi trochę przechylić rowerem. Oczywiście mAh☺ waga jest mi na razie nie znana ale jak będę w okolicach złomowiska to zważę go sam jestem ciekawy ja ważę około 70 kg do pracy dojeżdżam 5 km w jedną stronę a więc niewiele ale czego się nie robi z lenistwa☺Jeżdżę też po mieście gdzie mi potrzeba po zakupy itp zostawiam to i sobie idę nie sądzie żeby to ktoś ukradł to jedyny taki egzemplarz w mieście i na świecie
  • #4
    dedito
    Poziom 39  
    dedito napisał:
    Wychodzi, że całość to 320Ah?

    tomek7011 napisał:
    Myślę nad umieszczeniem akumulatorów niżej bo przy ostrym zakręcie na większej szybkości potrafi trochę przechylić rowerem

    Zapewne waży to jakieś 10 kg (pewnie zbyt mocno zaookrąglam w górę).
  • Computer Controls
  • #5
    tomek7011
    Poziom 5  
    Myślę, że same akumulatory to 5kg silnik drugie 5kg, rama to jakieś 20 kg, ale jak zważę to zobaczymy.
  • #7
    tomek7011
    Poziom 5  
    No nie teoretycznie mają 32 Amperogodzin 36 volt ☺Ale to można by uzyskać te 32 Ah ładując do 4,2 i rozładowując do 3v a może i niżej.
  • #8
    Zbigniew 400
    Poziom 37  
    Jak ułożyskowałeś przednie koła?
  • #9
    tomek7011
    Poziom 5  
    Piasty Shimano z allegro po 12 zł poszły do tokarza dotoczył z jakiejś wytrzymalszej stali oś i roztoczył piasty od strony wewnętrznej oś ma grubość jak dobrze pamiętam 15mm potem się zawęża i przy końcu ma chyba 8 mm tak że w piaście są dwa różnej wielkości łożyska.
  • #10
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #11
    Kraniec_Internetów
    Poziom 42  
    tomek7011 napisał:
    Zużycie prądu na trasie wynosi 7,6 wata na km

    kWh? Ws? Nie rozumiem...
  • #12
    tomek7011
    Poziom 5  
    Zużycie prądu zmierzyłem w ten sposób że naładowałem akumulator do 40 volt potem zrobiłem trasę następnie znowu naładowałem do 40 Volt watomierz zmierzył mi ile watogodzin wpompowałem w akumulator następnie uzyskany wynik podzieliłem przez ilość przejechanych kilometrów myślę że to poprawnie nie jestem elektronikiem wybaczcie jak coś pomylę. Odnośnie rozjazdów to woltomierz pokazuje np 3,75 na na drugiej sekcji 3,77. Ogniwa kupiłem okazyjnie gdzieś przez olx.
  • #13
    Tarzan21
    Poziom 12  
    Świetna konstrukcja, ja bym tylko znalazł jakieś miejsce pod siodełkiem na akumulatory, obniżyłoby to środek ciężkości i poprawiło całą konstrukcję pod kątem prowadzenia.
  • #14
    tomek7011
    Poziom 5  
    Tarzan21 napisał:
    Świetna konstrukcja, ja bym tylko znalazł jakieś miejsce pod siodełkiem na akumulatory, obniżyłoby to środek ciężkości i poprawiło całą konstrukcję pod kątem prowadzenia.
    Będę pracował nad jakąś skrzyneczką, bo jak się jedzie w terenie to potrafi nieraz nieźle zarzucić, na jakimś dole albo jak niespodziewanie wpadnie się w dziurę w jezdni. Filmik jazda przez las wieczorem, trochę mało widać https://www.youtube.com/watch?v=IP968ecNFfg
  • #15
    djkomprez
    Poziom 21  
    Te pakiety musisz ładować do 42V bo na takie napięcie są zapewne ogniwa ... jeśli nie będziesz ładować do pełnego to zapewne po 3-4 sezonach nagle Ci padnie jeden lub kilka w sekcji i będziesz miał niestabilną baterie ....
    Z tego co wiem to fabryczne ładowarki tak ładują i sam mam ładowarkę do ogniw
    która tak ładuje ... a te 3200mAh to coś mi się wydaję że je ładuje sie nawet do 4,25V na ogniwo ... poczytaj po symbolu ogniwa które zakupiłeś ...
    Rozładowanie natomiast spokojnie można do 3,2V ... niektóre sterowniki nawet rozładowywują przy obciążeniu do 2,9V.
  • #17
    flajper
    Poziom 11  
    Witaj.
    Gratulacje !.
    Ogniwa i sterownik przenieś pod twoje siedzenie, poprawi się stabilność i wtedy
    okablowanie będzie krótsze.
    A do góry będzie kuferek na wszystko.
    Uważam, że warto zastosować BMS do nadzoru ogniw.

    Pozdrawiam
    F.F.
  • #18
    tomek7011
    Poziom 5  
    Zastanawiałem się nad bms ale rożnie to z nim bywa, ludzie maja wiele problemów, mojemu koledze zniszczył nowy akumulator. Jeśli chodzi o ładowanie do 4,2 to czytałem w necie porządne opracowanie z wynikami wykresami itp wnioski były z tego że napięcie 4,2 jest napięciem kompromisowym, pomiędzy żywotnością ogniwa a ilością cyklów jeśli ogniwa ładowane były poniżej 4V na ogniwo liczba osiąganych cykli była większa niż połowa od tych ładowanych do 4,2.
  • #19
    metalMANiu
    Poziom 16  
    Rzucił mi się w oczy brak osłony przedniej "zębatki". Jest najbardziej wysuniętą do przodu częścią roweru, więc może warto byłoby nad tym pomyśleć.
    Poza tym ciekawie to wygląda :-) Gratuluję
  • #20
    Wawrzyniec
    Poziom 34  
    dedito napisał:
    To może zapytam po raz trzeci :)
    Wychodzi, że wszystkie akumulatory dają w sumie 320Ah?
    Szeregowe łączenie akumulatorów w pakiecie nie zwiększa pojemności tylko napięcie, tak więc pakiet nadal ma 3200 mAh (3,2Ah), i napięcie 36V w porównaniu do pojedynczego ogniwa. Natomiast równoległe połączenie pakietów zwiększa wypadkową pojemność do 32 Ah
  • #21
    dedito
    Poziom 39  
    Wawrzyniec napisał:
    Szeregowe łączenie akumulatorów w pakiecie nie zwiększa pojemności tylko napięcie, tak więc pakiet nadal ma 3200 mAh (3,2Ah), i napięcie 36V w porównaniu do pojedynczego ogniwa. Natomiast równoległe połączenie pakietów zwiększa wypadkową pojemność do 32 Ah
    Tak, wiem. Miałem po prostu chwilowe zaćmienie umysłu :)
  • #22
    eurotips
    Poziom 36  
    Coś ci się pomyliło z tym rowerem, dwa koła to możesz mieć z tyłu i szerokość takiego pojazdu to max 90 cm. A tak to ludzi nie rozmieszaj, z tyłu też daj 2 koła, zrób daszek, zrób złote ornamenty, parę diamentów i przerób to na karetę z elektrycznym wspomaganiem.
  • #23
    Wawrzyniec
    Poziom 34  
    A jak tym wehikułem kierujesz? Zdjęcia troche małe i nie bardzo widać> Koła przednie skręcają się razem, czy każde jest osobno kierowane?
  • #24
    tomek7011
    Poziom 5  
    eurotips napisał:
    Coś ci się pomyliło z tym rowerem, dwa koła to możesz mieć z tyłu i szerokość takiego pojazdu to max 90 cm. A tak to ludzi nie rozmieszaj, z tyłu też daj 2 koła, zrób daszek, zrób złote ornamenty, parę diamentów i przerób to na karetę z elektrycznym wspomaganiem.

    Zanim coś się skomentuje wypadało by zapoznać się trochę z tematem, np po hasłem" tadpole recumbent trike Google " Szerokość 90 cm ogranicza do jazdy po ścieżkach rowerowych,można robić takie pojazdy szersze, mój ma 95 cm, są firmy które produkują z rozstawem 100 cm i więcej. Powyżej 90 cm pojazd ten klasyfikuje się jako wózek rowerowy i nie może według przepisów jechać ścieżką rowerową co dla mnie jest lepszym rozwiązaniem ze względu na stan ścieżek. Mogę sobie legalnie jechać szosą jak mi ścieżką nie pasuje a na ścieżce też nikt z metrówką nie będzie mierzyć jaki mam rozstaw kół.
  • #25
    eurotips
    Poziom 36  
    Jak dojdzie do jakiejś kolizji to ci suwmiarką wszystko zmierzą, nie tylko metrówką.
    A są cwaniaki co polują na takie dziwolągi bo darmowe malowanko pewne potem,
    tylko z czyjej polisy, hę ? bo ubezpieczyć się na dzień dzisiejszy tego nie da, jedynie jak jesteś poszkodowany to różne tam OC mieszkania idą w ruch, ale jak jesteś sprawcą to wszystko sponsorujesz, zdajesz sobie z tego sprawę ?

    A tak a propos, zrób fotkę swoich spodni jak po pierwszym deszczu parę km tym przejedziesz.

    Ale żeby nie być wrednym, w sumie ładnie to wygląda i na pokaz turystom to się nadaje,
    ale praktycznie tego nie da się eksploatować na dłuższą metę.
  • #26
    tomek7011
    Poziom 5  
    eurotips napisał:
    Jak dojdzie do jakiejś kolizji to ci suwmiarką wszystko zmierzą, nie tylko metrówką.
    A są cwaniaki co polują na takie dziwolągi bo darmowe malowanko pewne potem,
    tylko z czyjej polisy, hę ? bo ubezpieczyć się na dzień dzisiejszy tego nie da, jedynie jak jesteś poszkodowany to różne tam OC mieszkania idą w ruch, ale jak jesteś sprawcą to wszystko sponsorujesz, zdajesz sobie z tego sprawę ?

    A tak a propos, zrób fotkę swoich spodni jak po pierwszym deszczu parę km tym przejedziesz.
    Takim pojazdem powyżej 90 cm można legalnie jechać szosą. Tyle w temacie.
  • #27
    slavo666
    Poziom 17  
    Jakiego typu są to akumulatory? Możesz podać symbol?
    Ile cykli ładowania już zrobiłeś?
    Konstrukcja bardzo dobra, nie ma się do czego przyczepić.
  • #28
    tomek7011
    Poziom 5  
    Przepraszam ogniwa to Pansonic NCR 18650PF http://www.bto.pl/B2CProdukt.aspx?id_artykulu=48272. Dokładnie ile cykli majją ci nie powiem raczej ja doładowuje niż rozładowuje do końca. Do napięcia 3,5 pod obciążeniem rozładowałem niewiele razy może z 10 jeżdżę drugi zezon prawie całą zimę też w tym roku jeździłem. Nie zaobserwowałem spadku pojemnośći.
  • #29
    Zbigniew 400
    Poziom 37  
    A jeżeli pojazd ma mniej niż 90cm to po drodze nie wolno jechać ????
  • #30
    Jawi_P
    Poziom 34  
    Zbigniew 400 napisał:
    A jeżeli pojazd ma mniej niż 90cm to po drodze nie wolno jechać ????


    Dlaczego nie wolno, ależ wolno.
    Jak pojazd miałby mniej niż 90 to kierujący jest zobowiązany jechać po ścieżce rowerowej jeśli taka jest. W przeciwnym razie musi po ulicy.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Mictronic napisał:
    2mV rozjazdu? Coś za mało albo wyśmienicie złożony pakiet. Skąd ogniwa?

    Podejrzewam, że autor tego skądinąd fajnego roweru źle mierzy pakiety.
    Ma pakiety połączone równolegle, a zatem jak mierzy jeden a potem drugi to co mierzy? mierzy napięcie 10 ogniw połączonych równoległe.
    Bo sam pisze, że jeden pakiet ma 3,75V a drugi 3,77V. Jak wyglądają same ogniwa w pakiecie to jeden Bóg wie :)
    Szkoda ogniw bez balancera, tym bardziej, ze to chyba najdroższy element pojazdu.