Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Matiz Friend - Zerwane linki wybieraka, uszkodz. amortyzatorów, zużyte hamulce.

Matiz_DoA 01 Sie 2016 19:43 1209 11
  • #1 01 Sie 2016 19:43
    Matiz_DoA
    Poziom 2  

    Witam, jestem nieszczęśliwym posiadaczem Matiza Friend z 2000 roku, z przebiegiem dochodzącym do 200 tysięcy kilometrów, z instalacją Stag LPG.
    Z awarii które powstały przez okres 2 lat mogę wymienić:
    -Dmuchawa nawiewu powietrza działała tylko kiedy "przycisnęło się" pokrętło do wnętrza- element został wymieniony.
    -Akumulator się rozładowywał, miał też dość obfite wycieki elektrolitu, został wymieniony na nowy, nowy także się rozładowywał, skontrolować należało już wcześniej możliwe zwarcie- okazało się że radio pobierało nawet wyłączone około 0.110A, więc zostało całkowicie odłączone, bo i tak nie słucham radia.
    -Niepoprawna praca pompy-jej wymiana+wymiana paska rozrządu z napinaczami.
    -Zbiornik paliwa był przerdzewiały, aż całkiem pękł wypuszczając całe paliwo, wymieniony został na nowy z nowymi przewodami które sparciały.
    -Podszybie, ta rynienka która trzyma szyby boczne uległa całkowitemu wręcz skorodowaniu, we wszystkich drzwiach, że w końcu, winda z korbą opuszczania szyby kręciła się, a szyba pozostawała ze starości na swoim miejscu, musiałem wymienić wszystkie 4 na fabrycznie nowe zamienniki, dokonałem tego z udziałem kleju do szyb i jakoś się trzyma.
    -Progi były wymieniane, przez poprzedniego właściciela, u jakiegoś magika, na chropowate "coś" z zewnątrz się trzyma, ale od spodu widać rdzę.
    -Pasek alternatora piszczał, okazał się sparciały, w jednym warsztacie wzięli pieniądze za jego wymianę, w drugim wymienili oddając do tego stary.
    -Podwozie było zeszłej zimy porządnie konserwowane, jednakże korozja występuje i postępuje, i szczerze to nie wiem ile czasu jeszcze potrwa zanim wypadnę podłogą na jezdnie, w każdym razie auto przechodzi uczciwe przeglądy, a mechanik, który zazwyczaj się czepia, w tym nie znalazł nic ciekawego.

    Do zrobienia obecnie jest:
    Matiz obecnie stoi unieruchomiony, na prywatnym placu, pękła linka wybieraka blokując skrzynię w pozycji biegu bodajże 3 lub 4, więc w najbliższym czasie będę musiał do tej skarbonki dokupić chociażby te linki, aby podjechać na złom, lub ręcznie wrzucić bieg powiedzmy 2 i tak żółwim tempem dojechać na złom. Biegi zmieniam sterując z poziomu maski przy skrzyni, i zauważyłem że bardzo ciężko wchodzi bieg 5, nawet obcążkami jest duża trudność by go wrzucić. Auto wcześniej było "użytkowane" przez starego dziadka, i bieg 5 raczej rzadko był używany, dlatego też teraz może być problem z jego wrzucaniem. Olej w skrzyni prawdopodobnie nie był ani dolewany, ani wymieniany od nowości, jednak nie wiem czy jego dolanie teraz, mogłoby pomóc na niemożliwy do wrzucenia bieg "5". Z tematów które intensywnie czytałem wynika że jak jest problem z "wchodzeniem" biegu i wymienię linkę, to przy próbie wrzucenia tych biegów które "słabo" wchodzą, ona się znowu zerwie, a tego wolałbym uniknąć.
    -Jeśli skrzynia uległa uszkodzeniu i wymagana byłaby jej wymiana, to rynek obfity jest w używki, i można kupić jakąś za 150-250, z tym że tutaj przydałoby się przy okazji ewentualnej wymiany skrzyni, wymienić też sprzęgło, oraz jego linkę, aby mieć spokój.




    -Kolejnym problemem w tym aucie, są luzy w układzie kierowniczym, więc zapewne potrzebne byłoby też wymienić w najbliższym czasie.
    -Hamulce, głównie z tyłu, słabo łapały, diagnosta zwrócił uwagę, że siła hamowania z tyłu jest "3" w jego skali, z przodu nieco lepiej "4", mierzył to chyba programem na tej swojej hamowni, nie wiem więc czy do wymiany będą z tyłu bębny, tłoki, szczęki, bo widać tylko pokryte rdzą bębny, a z przodu, tarcze wydają się dość "szerokie" mają ponad 1,2cm grubości, więc chyba nie ma jeszcze sensu ich wymieniać.
    -Zawieszenie- w ostatnim czasie, jak siadły te linki, zauważyłem że pod maską, trzpień z śrubą oraz podkładką po stronie lewej wystaje z gumowej uszczelki tego "trzpienia" amortyzatora, po drugiej stronie osadzony jest stabilnie w tej uszczelce, natomiast po przeciwnej wystaje, nie znam się zbytnio na mechanice, ale wydaje mi się że ma to większe znaczenie niż tylko estetyczne. Zawieszenie tylnie z tego co mogę zobaczyć wydaje mi się że ostatnio samochód jakby bardziej "przechylił się" właśnie na stronę z tym wystającym spod maski trzpieniem.
    -Rdza, auto ma już 16 lat i jest jedzone przez rdzę, ale przez to że stosowane były wymienione na "chropowate" progi oraz zastosowano zabezpieczenie antykorozyjne podłogi przeglądy poprzechodziło. Tlenek żelaza szczególnie widoczny jest na drzwiach, w niektórych elementach nadkoli też pojawiły się już bąble.

    Tak więc podsumowując; do zrobienia będzie:
    -Hamulce
    -Amortyzatory
    -Linka biegów, coś z biegiem 5, prawdopodobnie sprzęgło i jego linka w najbliższym czasie też.

    Szczerze to nie wiem czy jechać z tym "Samochodem" do warsztatu czy na złom. Bo co miesiąc psuje się coś nowego. I liczę że osoby posiadające ten model doradzą mi co robić.
    Z tego co widziałem ceny części do matiza są niskie,(linki najdroższe widziałem 68zł, hamulce tył 218, tarcze+klocki przód 136zł, amortyzatory przód+tył 220zł sprzęgło komplet+łożysko też około 200) tylko gorzej z kosztem wymiany, który pewnie wyniesie 200% ceny tych części.
    Proszę więc o wasze opinie.
    Czy pieniądze przeznaczone na naprawę wykorzystać do odłożenia i zakupu innego auta(ale tutaj znowu ryzyko miny).
    Jaka jest wasza opinia, jako mechaników?

    0 11
  • #2 01 Sie 2016 19:49
    milejow
    Poziom 42  

    A co tu doradzać, masz kasę-robisz, nie masz-oddajesz na złom.

    Dodano po 1 [minuty]:

    A co tu doradzać, masz kasę-robisz, nie masz-oddajesz na złom.
    Nikt nie powie czy naprawiać dalej, nie widząc auta a z opisu wynika niewiele.

    0
  • #3 01 Sie 2016 19:56
    kkknc
    Poziom 42  

    Hamulce ta dóbr to tam nie były zwłaszcza z tyłu. Auto ma swój wiek i staż. Więc chyba już czas na niego lub kolejnego miłośnika. Wiesz kolegą kupił córce seja z 99 za 1000. Autko trochę zgnite i mówię że wyżucił kasę. Ale wie lepiej policzyłem tylko za części bo autko uczeń robi i niech się uczy. Zostawił mi niby tylko na dwie rzeczy. Na razie jest już 3500 do zapłaty. Więc za te pieniądze dostał by w dobrym stanie i młodszego.

    0
  • #4 01 Sie 2016 20:02
    Matiz_DoA
    Poziom 2  

    Właśnie o to chodzi, już obecnie koszty zaczynają się robić ciekawe, a nikt nie zagwarantuje, że, kiedy to wszystko wymienię, auto pojeździ jeszcze długo bezawaryjnie.
    Matiz został kupiony do nauki jazdy dla siostry, dużo czytałem o tym modelu, że raczej prosty w naprawie i względnie bezawaryjny. W tym wypadku jednak, jeśli był miesiąc bez jakiejś większej lub mniejszej awarii, to już było święto.

    0
  • #5 01 Sie 2016 21:05
    darfur5
    Poziom 29  

    Zależy jak daleko zabrnąłeś w kosztach , czy remontować dalej czy nie bo może się okazać ,że mimo szczerych chęci efekt twojej pracy nie będzie taki jakiego byś oczekiwał. Na pewno na szrocie ( po twoich naprawach ) przyjmą go z radością bo na nim zarobią a kosztów nikt ci nie zwróci.Mam Matiza o rok młodszego od twojego i tak praktycznie nie mam z nim problemów oczywiście progi wymieniłem sprzęgło tak przy okazji bo rozleciało się łożysko wyciskowe , raz wahacze i łożysko w tylnej piaście , szczęki plus bębny tył i Matiz bryka dalej bez awaryjnie.To wcale nie jest taki głupi wózek na jakiego wygląda.

    0
  • #7 03 Sie 2016 18:40
    Matiz_DoA
    Poziom 2  

    Fotografie przedstawiają uszkodzenie układu zawieszenia:
    Matiz Friend - Zerwane linki wybieraka, uszkodz. amortyzatorów, zużyte hamulce. Matiz Friend - Zerwane linki wybieraka, uszkodz. amortyzatorów, zużyte hamulce.
    To nad trzpieniem to obudowa sterownika LPG

    0
  • Pomocny post
    #8 03 Sie 2016 21:57
    darfur5
    Poziom 29  

    No niestety poduszki powyrywane , do naprawy! trzeba demontować.

    Dodano po 1 [godziny] 58 [minuty]:

    T5 dobrze radzi, sprzedaj zanim zabrniesz za daleko!

    0
  • #10 03 Sie 2016 22:15
    T5
    Moderator Samochody

    darfur5 napisał:
    T5 dobrze radzi, sprzedaj zanim zabrniesz za daleko!


    I tu się grubo mylisz- napisałem
    T5 napisał:
    Oddaj na złom. Kup coś innego.

    A to jest różnica.

    0
  • #11 03 Sie 2016 23:15
    darfur5
    Poziom 29  

    Przepraszam! Zrób z nim co chcesz .

    0
  • #12 03 Sie 2016 23:38
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Jest to do ogarnięcie, kupujesz linki z wajchą do tego całe amortyzatory i to wszystko.
    Skąd jesteś?

    0